2018-11-05, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Lite mer här - https://aca.st/a767c8
Det är ohyfsat att länka utan citat!
Citat:
Lennart Lelle Hildebrand - Sanningens tid är nu | Olösta fall on acast

Ibland när man läser rubrikerna i kvällspressen känns de som tagna ur en film. Det låter för otroligt för att vara sant. Lennart Lelle Hildebrands försvinnande den 25 januari 1999 är ett sådant fall som kantas av otroliga omständigheter. En portfölj fylld med pengar, avsaknandet av en kropp och en misstänkt gärningsman som dömts för ett trippelmord och nu 20 år senare är på väg att släppas på fri fot. Lelles anhöriga påstår att de aldrig känt att fallet har varit så nära en lösning som det är nu. Därför är det nu som det där avgörande tipset behöver komma in till polisen för att de en gång för alla ska kunna ställa någon till svars för mordet på Lelle. Sanningens tid är nu.
Senast redigerad av iconicatab 2018-11-05 kl. 07:24.
Citera
2018-11-05, 14:46
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är ohyfsat att länka utan citat!
De säger i podden att ingen sett hans bil vid parkeringsfickan , stämmer verkligen det ?
Citera
2018-11-06, 23:12
Medlem
Tänkte bara lägga till gällande nedanstående att jag häromdagen lyssnade på P3-dokumentären igen, och där intervjuas en pensionerad polis om att samtalet ringdes från LH:s telefon och att meddelanden raderades vid samma tidpunkt på RN:s röstbrevlåda. Han säger att de aldrig fick nån förklaring till det. Den intervjun tycker jag känns som den mest trovärdiga källan och andra medier har antagligen missförstått och blandat ihop sakerna i sina artiklar.

Kanske har de stannat till någonstans och LH har blivit ombedd att vänta medan RN ska hämta pengarna (att pengarna ska hämtas någonstans kan ha varit anledningen till att han fick med sig LH i bilen överhuvudtaget). Det dröjer, och efter ett tag ringer LH till RN som inte svarar, spelar in ett argt meddelande och frågar var fan han håller hus. Han går ut för att följa efter och möter då sin mördare. På så vis undviks blodspår och liknande i bilen. LH:s telefon stängs av och RN raderar sina meddelanden. Tillhörigheterna sprids ut för att förvilla och kroppen dumpas på en helt annan plats, kanske med annan bil och av en medhjälpare vid samma tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tycker också det är lite förvirrande. Har samtal/mobilsvar raderats på både RNs och Lelles mobiler eller mobilsvar???

Från Aftonbladet 1999:
” Två saker förbryllar framförallt polisen:
l Klockan 22.03 ringdes ett telefonsamtal från Lelle Hildebrands mobiltelefon till rockmanagerns mobiltelefon. Enligt polisen kände uppringaren till koden till hans brevlåda och tömde den på intalade samtal.
l När rockmanagern åkte hem till den stad där han bor körde han en extrarunda i området runt sjön Immeln i nordöstra Skåne”

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9905/17/missing.html

Från dagens Kvällsposten
”Poliserna som tidigare utredde Lelle Hildebrands försvinnande har berättat om en annan märkligt omständighet för Kvällspostens reporter Lars Palmborg.
Exakt klockan 22:03 den kvällen raderades alla meddelande i Lelle Hildebrands röstbrevlåda. Sedan stängdes mobiltelefonen av.
Det finns inte många alternativ för den som söker svar på frågan på vem som raderade dessa meddelanden. Antingen var det Lelle Hildebrand eller så kan det ha varit mördaren.
KvP: Vem raderade de meddelande som fanns i Lelle Hildebrands röstbrevlåda?
– Jag har ingen kommentar, säger Bo Lundqvist som i dag inte vill bekräfta eller dementera att några meddelanden raderats.
KvP: Har ni hittat Lelle Hildebrands mobiltelefon?
– Nej.”

https://www.expressen.se/kvallsposte...nde-i-mobilen/
Citera
2018-11-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Tänkte bara lägga till gällande nedanstående att jag häromdagen lyssnade på P3-dokumentären igen, och där intervjuas en pensionerad polis om att samtalet ringdes från LH:s telefon och att meddelanden raderades vid samma tidpunkt på RN:s röstbrevlåda. Han säger att de aldrig fick nån förklaring till det. Den intervjun tycker jag känns som den mest trovärdiga källan och andra medier har antagligen missförstått och blandat ihop sakerna i sina artiklar.

Kanske har de stannat till någonstans och LH har blivit ombedd att vänta medan RN ska hämta pengarna (att pengarna ska hämtas någonstans kan ha varit anledningen till att han fick med sig LH i bilen överhuvudtaget). Det dröjer, och efter ett tag ringer LH till RN som inte svarar, spelar in ett argt meddelande och frågar var fan han håller hus. Han går ut för att följa efter och möter då sin mördare. På så vis undviks blodspår och liknande i bilen. LH:s telefon stängs av och RN raderar sina meddelanden. Tillhörigheterna sprids ut för att förvilla och kroppen dumpas på en helt annan plats, kanske med annan bil och av en medhjälpare vid samma tillfälle.

Ja, min huvudtanke har länge varit att RN fått med sig Lelle Hildebrand till Arkelstorp-Immelnområdet under förevändningen att han hade pengarna i sitt föräldrahem i Arkelstorp, men svängt ned vid Immelns strand där sakerna hittades. Det är där det skett.
Citera
2018-11-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante70
Ja, min huvudtanke har länge varit att RN fått med sig Lelle Hildebrand till Arkelstorp-Immelnområdet under förevändningen att han hade pengarna i sitt föräldrahem i Arkelstorp, men svängt ned vid Immelns strand där sakerna hittades. Det är där det skett.

Osannolikt att han gjort så, "Lelle" är säkerligen skjuten vid hamnen där vittnet hörde skott-liknande ljud. Sen har han kört vägen tillbaka och kastat lite saker för att förvilla polisen, eventuellt.

Men tänk om trippelmördaren är oskyldig? Då har polisen misstänkt, formellt och informellt, fel person under 20 år?
Citera
2018-11-09, 10:11
Det som gör mig såpass säker på att min gamla barndomskamrat (från boråstrakten) VET vad som hänt är att han 2011, när vi var i hans verkstads lokal. ..... bad mig hålla fram handen.... I min hand la han en kula, något deformerad i toppen. .... och sa att han ska förstöra bevismaterial... då 2011 fattade jag inte vad han menade....

Först 2015 när han försökte sälja klockan till mig fattade jag vad han menade , han var mycket irriterad och arg på RN just då.

Varför skulle han vara arg på RN, om de inte gjort något?

Kulan som han la i min hand var 5.5 mm tjock.
Citera
2018-11-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Osannolikt att han gjort så, "Lelle" är säkerligen skjuten vid hamnen där vittnet hörde skott-liknande ljud. Sen har han kört vägen tillbaka och kastat lite saker för att förvilla polisen, eventuellt.

Men tänk om trippelmördaren är oskyldig? Då har polisen misstänkt, formellt och informellt, fel person under 20 år?

Ja, det vore intressant att veta den exakta tidpunkten för den där skottknallen. Om det var innan eller efter telefonuppringningen kl 22:03 t.ex. Men vittnet lär väl inte ha noterat den exakta tidpunkten kanske.
LH hade ju sagt till trumteknikern att han skulle gå ut en kvart. Sölvesborg-Arkelstorp tar cirka 1 timme tur och retur skulle jag tro, så om det var dit de skulle köra så visste inte LH det förrän han satte sig i bilen antagligen. Iofs har väl inte gemene man koll på avstånden där om man inte är från trakten, men tycker ändå det lutar åt att RN på förhand sagt till LH att de skulle köra en runda i Sölvesborg bara. Hade han fått veta att det var en timmes bilresa totalt så hade han nog inte gått med på att lämna spelningen. Och om han hade fått reda på det under färden så känns det ju som att han borde ha skickat ett sms till någon som var kvar på spelstället och informerat om att det skulle ta längre tid. Så jag håller nog med om att det är troligt att något överrumplande hände inom Sölvesborgsområdet.
Citera
2018-11-09, 11:59
Medlem
I den här artikeln står det:
Citat:
Men ingen har sett Lelle Hildebrand gå ur mannens bil någon gång mellan klockan 21.30 och 22.00 som han påstår.
Ett kvinna hörde en skarp knall från hamnområdet vid 22-tiden samma kväll. Hon reagerade eftersom hon inte tyckte det lät som en smällare.
Därför arbetar polisen efter teorin att Lelle Hildebrand kan ha blivit skjuten av rockmanagern när de gått ut för att röka vid Sölvesborgs hamn och att hans kropp sedan kastats i vattnet.

Undrar om det finns någon vittnesuppgift om att de två har setts röka i hamnen, eller om det är något RN har sagt till polisen när han skulle återge rundan de körde i Sölvesborg. Någon som vet?
Det låter ju som världens sämsta idé att gå ut för att röka just i hamnen när det är blåsigt och regnigt. Det känns som något som RN kan ha sagt i förhör, just för att ha en förklaring utifall att någon skulle ha iakttagit dom vid platsen. Av liknande anledning uppger han att han stannat för att sova i en parkeringsficka för att ha en förklaring om någon skulle ha noterat hur dags han kom hem den kvällen. Samma sak med omvägen han tog på hemvägen, om nu någon skulle ha sett hans bil på den sträckan.

Tycker att detta talar för att de faktiskt har befunnit sig i hamnen ungefär vid tidpunkten då en misstänkt skottknall hördes där.
Senast redigerad av kruvajang 2018-11-09 kl. 12:25.
Citera
2018-11-09, 12:19
Medlem
Det finns en anledning att han följer med Rickard.
Citera
2018-11-09, 12:26
2011 när barndomskamraten la DEN kulan i handen på mig sa han. . citat: detta är den kulan som dödade L*ll*.
Citera
2018-11-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Intressant

Det blir ännu mer intressant om du kollar upp användarens posthistorik :-)

Du skriver att det finns en anledning till att LH följer med RN. Vad menar du att den anledningen är, utöver att han vill få sina pengar?
Citera
2018-11-09, 14:07
Medlem
Companitripps avatar
http://www.kristianstadsbladet.se/kr...t-hitta-lelle/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in