Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-09, 11:43
  #1
Medlem
mjuk-kuks avatar
SVT rubricerar ett mordfall med "kvinnomord"
Citat:
Notiser: Anhölls för kvinnomord....128
, betyder det att de börjat specifiera alla mord med kön eller skall man undermedvetet tolka SVT att det är skillnad mellan mord och mord ?
Citat:
Mordmisstänkt En man har gripits
misstänkt för mord på en kvinna i
30-årsåldern i Motala, skriver polisen
på sin hemsida. Polisen larmades i går
kväll till en adress i Motala med
anledning av en misshandel. Mannen,
som är i 35-årsåldern, har anhållits.
Citera
2018-11-09, 11:47
  #2
Medlem
Klart det är skillnad! Män är ju inget värda i feminist sverige, utom som skattebetalare.

Ingen bryr sig om mord på män för dessa anses ha förtjänat det. Mord på kvinnor däremot är fel, för kvinnor har aldrig på motsvarande vis förtjänat det.
Citera
2018-11-09, 11:51
  #3
Medlem
mjuk-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Klart det är skillnad! Män är ju inget värda i feminist sverige, utom som skattebetalare.

Ingen bryr sig om mord på män för dessa anses ha förtjänat det. Mord på kvinnor däremot är fel, för kvinnor har aldrig på motsvarande vis förtjänat det.
Kanske inte INGEN, utan snarare FEMINISTER isåfall. Trodde SVT var neutrala,
Citera
2018-11-09, 12:02
  #4
Medlem
MrKleins avatar
Jag håller med om att en mördad kvinna är mer tragiskt än en mördad man, biologiskt sett så är det en självklarhet.
Citera
2018-11-09, 12:23
  #5
Medlem
Jaroskuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Jag håller med om att en mördad kvinna är mer tragiskt än en mördad man, biologiskt sett så är det en självklarhet.

Det hela går in på male disposability, så rent biologiskt är det värre. Stör mig mer på att de trummar på jämlikhetstrumman när de gång på gång visar att de inte tror på jämlikhet. Män och kvinnor är fundamentalt olika och kan därav inte vara jämlika någonstans.
Citera
2018-11-09, 12:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjuk-kuk
Trodde SVT var neutrala,

SVT borde vara neutrala, men har i praktiken inte varit det på många år. Och tyvärr är det stora delar av MSM som inte heller är så neutrala jag tycker att de borde vara, utan de tar tämligen konsekvent ställning för kvinnor, mot män. Varför de gör det förstår jag inte, men så upplever jag det.

Bra bevis på MSMs ställningstagande kan man ibland få med hjälp av något som kallas Transgenusmotorn. Det är ett program som skapades för några år sedan, av en som kallar sig "Matte Matik" (gissa vad han har pluggat...) och programmet tar en sida på internet och byter ut ord: ord som antyder kvinnor/kvinnligt byts ut mot ord som antyder svenskar/svenskt, medan ord som antyder män/manligt byts ut mot ord som antyder invandrare (eller judar) och sådant som har med invandrare/judar att göra. Ibland stöter man på en artikel som, i originalskick, ter sig tämligen neutral men efter behandling av transgenusmotorn framstår artikeln som rent rasistisk, på bästa Hitler-manér. Då kan inte originalet ha varit neutralt, även om man tolkat det så....
Citera
2018-11-09, 12:52
  #7
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ett visst förtydligande är ju i och för sig bara bra språkbehandling. Jfr barnmord, rånmord, överfallsvåldtäkt, bilstöld etc.

Texten ska upplysa och problemet är snarare att SVT och andra ofta gör motsatsen, det vill säga skriver medvetet vagt. Sen kan man förvisso analysera om de väljer det ena eller andra skrivsättet i politiskt syfte.
__________________
Senast redigerad av Ankdammsman 2018-11-09 kl. 13:00.
Citera
2018-11-09, 12:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Jag håller med om att en mördad kvinna är mer tragiskt än en mördad man, biologiskt sett så är det en självklarhet.


Vilket kön man tycker är mest tragiskt som offer lär i högsta grad bero på vilket kön man är sexuellt attraherad av. Personligen så tycker jag- som är uteslutande attraherad av män- exempelvis att det är långt mer tragiskt när en kille/man möter ett tragiskt slut än när en kvinna möter samma slut. Jag vet ju att bägge är lika stora tragedier "humanistiskt sett", men vad jag menar är att jag emotionellt reagerar mest på offer av manligt kön.
Detsamma gäller även min vän som är en heterosexuell kvinna, som har gjort tydligt åtskilliga gånger att hon inte reagerar rörande mord på flickor och kvinnor, men när en ung man råkar ut för samma typ av öde så blir hon ofta mycket upprörd.

Så som sagt finns det förmodligen ingen "generell syn" rörande att just kvinnor anses som mest tragiskt, även om det kan se ut som att det gör det på grund av att majoriteten av nyhetsmedier traditionellt varit huvudsakligen styrda av just individer som är attraherade av kvinnor (heterosexuella män), utan det beror i grund och botten på vilket kön man personligen skattar mest ur ett sexuellt och romantiskt perspektiv.
Citera
2018-11-09, 13:03
  #9
Medlem
Det är en feministisk vinkling på nyheten/brottet, SVT tycker det är mer allvarligt om det är en kvinna som är offer än annat.
Citera
2018-11-09, 13:08
  #10
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är en feministisk vinkling på nyheten/brottet, SVT tycker det är mer allvarligt om det är en kvinna som är offer än annat.

Är du blåst?

Mordet i sig är unikt eftersom det är ett mord utförd av sin man eller ex-man. Det ÄR skillnad på motivet när man jämför mord och mord och därför sticker ut jämfört med t.ex ett gängmord.

Tänk till lite människa.
Citera
2018-11-09, 13:21
  #11
Medlem
mjuk-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Är du blåst?

Mordet i sig är unikt eftersom det är ett mord utförd av sin man eller ex-man. Det ÄR skillnad på motivet när man jämför mord och mord och därför sticker ut jämfört med t.ex ett gängmord.

Tänk till lite människa.
Men nu kanske kamratblue menade att SVT skribenter rent allmänt sett anser det är mer allvarligt om det är en kvinna som är offer. Vi hör redan i tråden att SVT inte längre är neutrala.
Citera
2018-11-09, 13:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Mordet i sig är unikt eftersom det är ett mord utförd av sin man eller ex-man. Det ÄR skillnad på motivet när man jämför mord och mord och därför sticker ut jämfört med t.ex ett gängmord.
Vad sticker ut i detta i jämförelse med alla andra mord som sker i nära relationer, oavsett om det sker av en man eller kvinna och om offret är en man eller kvinna? Skillnaden som jag ser det är att SVT aldrig skulle skrivit att det skett ett mansmord!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback