Citat:
Ursprungligen postat av
karlinge
Så nu tror du på Aftonbladet helt plötsligt? Snacka om att vända kappan...
Han är gravt psykiskt sjuk, därför han svamlar om vilket straff han ska ha. Det är ”Svenskhet” enligt dig? :P
JOHAN FALLQVIST heter gärningsmannen.
Nej, jag baserar min uppfattning på mina erfarenheter av att sitta med som åhörare på Malmö Tingsrätt och lyssna på rättegångar. Vid de rättegångar då den åtalade har haft utländsk bakgrund har han i de allra flesta fall varit kaxig, arrogant, hånfull, extremt självömkande eller moltyst.
Vid de (betydligt mer fåtaliga) rättegångar jag har bevistat där gärningsmannen har varit svensk, har den åtalade varit mer tystlåten utan att för den skull tiga sig igenom rättegången. Jag har uppfattat det som att den åtalade har varit medveten om sina landsmäns syn på hans brott, och någonstans har han känt en sorts betänksamhet (inte nödvändigtvis skam).
Mina erfarenheter av att sitta och lyssna på rättegångar mot svenska och utländska åtalade personer säger mig att en utländsk åtalad person förmodligen inte skulle säga till en svensk rätt att han själv har begått att svårt brott och att han förtjänar ett hårt straff. Därför drog jag slutsatsen att den åtalade mannen i det här fallet troligen var svensk.
Jag tackar dig för att du upplyste mig om den åtalades namn.