2018-11-09, 01:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hahaha, vilket skämt. Du = intresserad av sakfrågor. Bland det roligaste jag läst idag.

Du måste ha skrivit fel i det här inlägget tror jag. Du är ju en av de som lagt ned mest arbete på att försöka bortse från kopplingarna mellan honom och brottet.
Nja, tvärtom hör väl jag till de som har ägnat mycket möda just åt att försöka hitta en koppling mellan SD och mordet på LW. Men vilka sådana kopplingar menar du alltså själv att det finns?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-09 kl. 01:42.
Citera
2018-11-09, 02:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är rent BS. Ingen annan i den här tråden har lagt ned mer arbete än mig på att försöka hitta en koppling mellan SD och mordet på LW.

Då måste du gjort ett riktigt dåligt jobb enligt dig själv. Du anser ju att det inte finns någon koppling. Det kanske är dags att du finner dig en annan sysselsättning? En sysselsättning som andra märker att du sysselsätter dig med, är ett tips från mig. Att SD varit häktad och att en skälig misstanke innebär att det finns konkreta bevis som pekar på att han är mördaren, det bortser du gärna från. Det som andra anser vara kopplingar, avfärdar du som trådsanningar och liknande. Så klart gäller det bara när det pekar mot SD. Annars är det rimligt och intressant.

Det här är bara några få utdrag från den senaste tiden:

Citat:
Nej, jag har faktiskt inte sett något som kan anses tala för att SD skulle vara gärningsmannen.

Citat:
Det har ju inte framkommit någonting som tyder på att han skulle ha haft med LW:s död att göra, så de ser nog inga skäl att misstänka honom.

Att påstå att du skulle vara intresserad av någon slags sanning är löjeväckande. Flera gånger i tråden roar du dig istället med att så fort något pekar mot SD och andra vill undersöka det, så hoppar du fram och anklagar dessa för att de redan skulle ha bestämt sig för att SD är mördaren. Därför är deras arbete dömt att misslyckas redan från början, och irrelevant enligt dig. Med andra ord: Det du mestadels sysslar med i tråden är att försöka dränka möjliga kopplingar med SD som gärningsman, eftersom du från början bestämt dig för att SD inte kan vara mördaren. Men det säger du så klart inte rakt ut. Smartare än så är du. Men tro mig, det lyser igenom ändå. Jag tror nog ingen här i tråden tvivlar på din agenda.
Citera
2018-11-09, 02:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då måste du gjort ett riktigt dåligt jobb enligt dig själv. Du anser ju att det inte finns någon koppling. Det kanske är dags att du finner dig en annan sysselsättning? En sysselsättning som andra märker att du sysselsätter dig med, är ett tips från mig. Att SD varit häktad och att en skälig misstanke innebär att det finns konkreta bevis som pekar på att han är mördaren, det bortser du gärna från. Det som andra anser vara kopplingar, avfärdar du som trådsanningar och liknande. Så klart gäller det bara när det pekar mot SD. Annars är det rimligt och intressant.

Det här är bara några få utdrag från den senaste tiden:

Att påstå att du skulle vara intresserad av någon slags sanning är löjeväckande. Flera gånger i tråden roar du dig istället med att så fort något pekar mot SD och andra vill undersöka det, så hoppar du fram och anklagar dessa för att de redan skulle ha bestämt sig för att SD är mördaren. Därför är deras arbete dömt att misslyckas redan från början, och irrelevant enligt dig. Med andra ord: Det du mestadels sysslar med i tråden är att försöka dränka möjliga kopplingar med SD som gärningsman, eftersom du från början bestämt dig för att SD inte kan vara mördaren. Men det säger du så klart inte rakt ut. Smartare än så är du. Men tro mig, det lyser igenom ändå. Jag tror nog ingen här i tråden tvivlar på din agenda.
Förklaringen till dina bryderier kan finnas i att läget tycks ha förändrats en del sedan i somras. Om du vill får du gärna kommentera det svar jag lämnade till dig häromdagen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-11-09 kl. 02:41.
Citera
2018-11-09, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har fått ett pm från en person som vill vara anonym.
Citerar personen här nedan:

"En person som står mig mycket nära jobbar med SD. En polis som personen & även jag känner mycket väl, har bestämt rekommenderat min nära vän att undvika att låta SD komma in i personens hem när personen är ensam hemma. DET tycker jag säger en hel del om hur säkra polisen känner sig på att det är SD som är GM."

Ta inte illa upp nu, men du ser inte en viss liiiten risk i
att någon försöker använda dig som "nyttig idiot" här?
Citera
2018-11-09, 04:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Förklaringen till dina bryderier kan finnas i att läget tycks ha förändrats en del sedan i somras. Om du vill får du gärna kommentera det svar jag lämnade till dig häromdagen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag tyckte det kändes lönlöst att kommentera det eftersom jag tidigare redan gjort det. Du vill tro att åklagaren menade att det fanns jättemycket teknisk bevisning som pekade åt SD som mördare. Jag har redan påpekat vad jag anser om att du kan tro något sådant.
Citera
2018-11-09, 04:41
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Intressant. Jag såg förresten att åklagaren bor i Hjärsta, tror du att AN bor där också?

Åklagaren bor inte i Nya Hjärsta. Hon bor på väster, ett område som angränsar till Gamla Hjärsta. Åklagarens adress ligger ca 4km från FP.
Citera
2018-11-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ta inte illa upp nu, men du ser inte en viss liiiten risk i
att någon försöker använda dig som "nyttig idiot" här?

Skulle du släppa in SD själva hemma hos dig?
Citera
2018-11-09, 07:09
Medlem
Honan6s avatar
För någon dag sen var det en postare som skrev att åklagarens framställan för Sannolika skäl endaste anledning
var att det skulle försvåra utredningen om den misstänkte släpptes. Jag minns inte om det var Energizer666 eller EGT som skrev det. Kanske var någon annan, men det är ju absolut inget orimligt skäl.

Jag tänker att det även fanns/finns risk att något mer sker. Det måste vara en oerhört svår situation för närstående och riktiga vänner till S*ft*s. En mördare går lös och det finns en misstänkt som oempatiskt selfiesflinande ränner runt, dyker upp på event, skriver dolda budskap på sin geo-logg och skapar allmän oro. Han gör precis som HAN vill och verkar ha ett behov att visa det för omvärlden. Jo, vi ser dig SD. Glömde din mamma krama dig när du var liten?
Citera
2018-11-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För någon dag sen var det en postare som skrev att åklagarens framställan för Sannolika skäl endaste anledning
var att det skulle försvåra utredningen om den misstänkte släpptes.
Jag minns inte om det var Energizer666 eller EGT som skrev det. Kanske var någon annan, men det är ju absolut inget orimligt skäl.

Jag tänker att det även fanns/finns risk att något mer sker. Det måste vara en oerhört svår situation för närstående och riktiga vänner till S*ft*s. En mördare går lös och det finns en misstänkt som oempatiskt selfiesflinande ränner runt, dyker upp på event, skriver dolda budskap på sin geo-logg och skapar allmän oro. Han gör precis som HAN vill och verkar ha ett behov att visa det för omvärlden. Jo, vi ser dig SD. Glömde din mamma krama dig när du var liten?
(det fetade)
Så frågan är om SD på fri fot har lyckats att till den grad försvåra utredningen, så att det är just därför han ännu inte är åtalad?
Vad kan det vara för spår av sina mordiska aktiviteter, de än så länge hypotetiska dito skall sägas, han har lyckats städa undan?

För om man följer tråden, så tycks det mig som att han sedan maj mest geocachat, befunnit sig på fel event, lagt upp bilder på döttrar plus då förstås det värsta av allt: den misstänkte har flinat.. Typ 24/7

Jag ser inte hur han skulle hunnit med att radera spår. Det hade väl iofs inte hjälpt? Åkl Hiding har ju "jättemycket teknisk bevisning". Hon har kanske så mycket så att det räcker för att ringa in fler gärningspersoner?
Vem vet vad Jultomten i år kommer att ha med sig i sin stora säck..?

Edit: Såg förresten att du skrev: "..riktiga vänner till S*ft*s.." Bra att du förstärkte med "riktiga" för det gör ju automatiskt att en, som kallar sig LW:s vän, inte behöver räknas in i skaran..
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-09 kl. 07:55.
Citera
2018-11-09, 08:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har fått ett pm från en person som vill vara anonym.
Citerar personen här nedan:

"En person som står mig mycket nära jobbar med SD. En polis som personen & även jag känner mycket väl, har bestämt rekommenderat min nära vän att undvika att låta SD komma in i personens hem när personen är ensam hemma. DET tycker jag säger en hel del om hur säkra polisen känner sig på att det är SD som är GM."

Oj då. Om Stefan är så farlig är det förkastligt att polisen inte jobbar dygnet runt med att få upp misstankegraden ett ynka steg till till sannolika så att de kan häkta honom!

Men det kanske de redan gör, d.v.s. jobbar skiten ur sig utan resultat. Säger mycket...
Citera
2018-11-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
SD snuddar litet på var han växt upp i Västerås, i beskrivningen av en cache som han har gömd vid sitt barndomshem ("en av oss i teamet fick sin första bostad här, nr3* står det på kåken. Och ännu bor föräldrarna kvar där. I drygt 20 år gjordes ALLA tänkbara hyss i området. På sina ställen kan man se resterna av våra gärningar fortfarande. Denna plats är kanske viktigare för mig än många andra, men jag tyckte ändå att den var värd en liten plastburk. Välkomna hem till min barndoms gata!"):

https://www.geocaching.com/geocache/GC3XME2_barndom-pa-barometern

Man kan dock utläsa ur loggarna att han inte verkar besöka föräldrarna, som verkar bo kvar, alltför ofta eller spontant.

När t.ex. LW loggade cachen i hans sällskap (2 maj 2015) fick hon endast "en utpekning av det aktuella föräldrahemmet", så SD verkar inte ha passat på att hälsa på sin gamla parenteser när han ändå befann sig där:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=d8f541f5-97ae-420c-a0fe-0fe9ba2250b0

När ML loggar cachen (9 maj 2016) tycker han att underhållet på burken var dåligt, så han tipsar SD (och HD) att "ta en liten underhållsresa och passa på att besöka föräldrarna när ni ändå är i närheten":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=1e8f7238-447f-40d6-9959-21be3d3576c2

SD verkar dock inte åka till föräldrahemmet för att fixa till burken. Istället får han fler klagomål, och slutligen är det en annan geocachare som fixar problemet. SD skriver då (21 september 2016) att han "ska se till att gamlingarna till föräldrar är hemma och sköter om min gömma bättre i fortsättningen":

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=0d3e70a4-8997-473a-8481-dfeb339f6a5b

Jag sökte i tråden och hittade det här inlägget där GilGrissom82 har bra info från SD själv och loggar om SDs förhållande till sin föräldrar. Låter inte som om de har ngn nära och tät relation, men det går inte att säga att det skurit sig helt mellan dem heller.
Håller med om att det är märkligt tyst om SDs tidigare liv. Och han verkar inte vara en man utan egenskaper, så....
Citera
2018-11-09, 08:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Onödigt långa häktningstider? Det finns regler för det och det är därför vederbörande sattes på fri fot trots att han är skäligen misstänkt fortfarande i väntan på resterande bevisföring. De blodiga kläderna har vi väl inte fått något "svar" på än tex?

Föranleder mig återknyta till tidigare diskussion om MGMs korta häktning.

2015 bestämde regeringen att möjligheterna att förkorta häktningstiden och göra förhållandena mer humana skulle utredas. I augusti förra året (läs 2016) presenterades några slutsatser

[B]Lagändringarna föreslås träda i kraft 2018.[/b] Många experter, inklusive Brå, Brottsförebyggande rådet, är dock kritiska till förslagen eftersom de bara kommer att göra en marginell skillnad.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/koL5v/svenska-hakten-ar-omanskliga
----------------------------
Kosmetika som så många gånger förr..
-----------------------------
Undertill den interpellationsdebatt som föranleddes av Sveriges missbruk av långa häkningstider.

Interpellation 2014/15:172 Ställd till statsrådet Anders Ygerman Ang, FN-kritik mot långa häktningstider och omfattande restriktioner

FN:s tortyrkommitté har de senaste månaderna granskat hur Sverige lever upp till FN:s tortyrkonvention. Resultatet av denna granskning presenterades i en rapport den 28 november. Rapporten innehåller sedan tidigare känd kritik riktad mot Sverige angående häktningstider med mera. Sverige kritiseras starkt för den utbredda och utdragna isoleringen av barn, att brottsmisstänkta för lätt hamnar i häkte och att häktningstiderna ofta är mycket långa. Även de omfattande restriktionerna som förekommer under häktningstiden ifrågasätts av FN-kommittén.

I dag har 20 personer suttit häktade mer än ett år. De som har suttit allra längst har suttit instängda i drygt 1 400 dagar, varav ca 1 000 dagar med restriktioner. Under 2013 satt 119 stycken 15–17-åringar häktade, varav 97 var isolerade med restriktioner. Alla EU-länder utom fyra, däribland Sverige, har en maxgräns för häktningstider med restriktioner. Att Sverige saknar en maxgräns har även kritiserats av Europarådet, Amnesty och Human Rights Watch.

------------------------
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/fn-kritik-mot-langa-haktningstider-och-omfattande-restriktioner_H210172
------------------------
Sverige är ökänt för att missbruka långa häktningstider som psykisk tortyr för att få fram erkännanden. Att knäcka folk är inte finare än fysiskt dito.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=4702
https://www.svd.se/vass-kritik-mot-sverige-fran-fn
http://www.dagensjuridik.se/2014/10/...i-en-rattsstat

För att relatera till fallet Wesström i diskussion om att MGM "släpptes ut" alltför tidigt .
Postat: 2018-09-16, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
En häktning är till för att polisen ska kunna arbeta ostört utan att någon misstänkt ska kunna lämna landet eller sopa undan spår.
Sverige har under många år blivit kritiserade för att vi har för långa häktningstider.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-09 kl. 08:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in