Citat:
Nja, samhället har gjort 'någonting' o även snubben 'någonting', men fel metoder. Jag har en bekant vars vuxna barn är heroinist. Trots att heroinisten har barn fortsätter han knarka. Han har varit på mängder av behandlingshem. Minst fyra vändor på olika ställen i Sverige, en gång på ett center för holistisk medicin i Tyskland, en gång på en gård i Italien där han odlade kryddor i solen i ett år. Han har erbjudits massor av hjälp i form av terapi, psykologhjälp, kontakt med kuratorer, socialtjänst, Hjälp med bostad, fått åtminstone 6 boenden men han straffar ut sig från allt genom att skita i tider, genom att sälja inredning i socialens bostäder, genom att fortsätta knarka på behandlingshemmen. Han har fått betalda yrkesutbildningar av arbetsförmedlingen, men dyker inte upp. Han har mjölkat svenska skattebetalare på miljoners miljoner i 20+ år. Vad hans mamma säger? Hon är jättebesviken på samhället eftersom ”ingen gjort någonting”.
Alla i en sådan här historia måste inse att prognosen för tillfrisknande för personlighetsstörning+ missbruk är lika urusel som för de dödligaste cancerformerna, och ibland är rätt beslut att ge upp.
Alla i en sådan här historia måste inse att prognosen för tillfrisknande för personlighetsstörning+ missbruk är lika urusel som för de dödligaste cancerformerna, och ibland är rätt beslut att ge upp.
Här verkar det som att de öst in pengar på mkt flum med i princip ingen uppföljning, inget som tyder på att han hade ngt att förlora, sålänge han bara lullade med systemets ström av aldrig sinande aktiviteter av dyr variant.
De frågar honom 'Tror du du skulle bli bättre om vi placerar dig i Italien i ett år, soft o så? Skulle det kännas bra?'
Klart att snubben svarar -'Aa, lätt! När åker jag till Italien då??'.
Hade de sagt;
'*Pelle*, du ska vara från dina barn o familj på mentalsjukhus i Norrland tills du kommer till ngn form av insikt, efter, att ha blivit fullständig avgiftad.
Du har inget val, vi ger dig vår fulla support om du ger oss din fulla ärlighet'
Pelle; 'Fan, jaja, har ju inget val'.
.. så tror jag att denne snubbe hade räddats från sig själv o sin (o)förmåga att vrida o vända på lagrummet till sin fördel årtionden efter årtionden.
Som ljuset i tunneln om han _behöver_, så finns det ju substitution behandling för att hålla även de mest långt gångna missbrukare i en dräglig tillvaro typ metod LARO.
