2018-11-08, 15:30
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Jag säger inte bara vad jag vill utan jag talar ren sanning och klarspråk. Endast en hårt troende AIK:are säger emot sanningen om de senaste veckornas största choke.
De senaste veckorna har inte varit en choke för AIK. De senaste veckorna har snarare varit en föreställning av dina bristande kunskaper inom idrottspsykologi och resultat kontra motstånd. Här är en sammanställning av våra senaste matcher.

Örebro SK (h), 1-1
AIK tar rättvist ledningen mot ett Örebro som taktiskt överraskar AIK med ett spelsystem (3-4-3) som vi tidigare under säsongen har haft svårt för. 3-3 och 0-2 mot IFK Norrköping är beviset på det. Ledarstaben har sedan innan matchen en game-plan som lyder att AIK ska sjunka ner i andra halvlek för att minimera Örebros anfallsspel och chanser. 1-0 står sig till 93:e minuten när Besara gör 1-1. Dessförinnan har Linnér räddat en straff på övertid när Rashidi tar med handen och får sitt andra gula. Detta är en match där tre poäng ska inkasseras.
Avstängningar: Milosevic.

Djurgårdens IF (b), 0-0
AIK visar tydligt att man inte har några direkta intentioner på att anfalla matchen igenom och därför slutar matchen 0-0. Supportrarna är besvikna över att ett derby mot ett svagare lag slutar 0-0 - spelarna fokuserar på nästa match.
Avstängningar: Rashidi.

Malmö FF (h), 1-1
Trevande match mellan två topplag där domarinsatsen hamnar i fokus. Sebastian Larssons 1-1 i 97:e gör att AIK lämnar matchen med en poäng - med mersmak. Dock är det knappast att chokea när man får 0-1 i röven direkt innan halvtidssnacket, får ett bortdömt mål i andra halvlek och halvt misslyckas med slutforceringen som ändå leder fram till ett kvitteringsmål. Chokea är inte heller rätt begrepp på en spelare som hänger dit 1-1 på en frispark på matchens absolut sista spark.
Avstängningar: Elyounoussi och Adu.

Östersunds FK (b), 1-2
AIK får ett rött kort i 3:e minuten mot ett av seriens spelskickligaste lag på bortaplan i ett kyligt Östersund. Ändå gör man två mål och vinner. Choke? Åt helvete heller.
Avstängningar: Larsson.

GIF Sundsvall (h), 0-0
AIK gör en brutal insats på plan i en match inför rekordpublik. GIF Sundsvall har ingenting och slutforceringen som AIK kommer med sista tio är bland det sjukaste jag sett. Stolpe, ribba och en storspelande Eskelinen är i vägen. Normalt slutar den matchen 3-0 till AIK. Räknas det som att chokea när stolpen och ribban är i vägen? Nej.
Avstängningar: Adu.

Notera vilka spelare som är avstängda match efter match. Vad ska du/ni komma med nu?

ADD: Hänvisar till Oskar Månsson för vidare läsning. http://fotbollsthlm.se/aik/mansson-aik-guldfrossa-nej-snarare-ett-osannolikt-oflyt/
Senast redigerad av Eldarn. 2018-11-08 kl. 15:34.
2018-11-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Oddset låg på drygt 3 om jag inte missminner mig. Om det nu har någon betydelse.

Hade jag varit gnagare hade jag lastat in några tusen på att Peking vinner guldet. Inte för att jag tror det men några tusen gånger 9 skulle sponsra sorgespriten för några månader framöver.

oj, då gissade jag helt fel. inte direkt ett odds som känns jättespelvärt imo

edit: syftar på östersundsmatchen, oddset på norrköpingsguld vill jag inte uttala mig om
2018-11-08, 15:42
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Choking definieras som "performing more poorly than expected given one’s skill level” (Baumeister). Jag vill tillägga utanför normalfördelad slump. Om man kör slumpgenerator med oddsen för för de senaste fem matcherna så får man ett normalintervall. Man måste ha underpresterat jämfört med alla utom de mest extrema slumpresultaten för att kunna sägas ha chokeat (säg de sämsta 5 procenten). Förutsatt att fem matcher anses vara ett tillräckligt antal för att fungera som underlag.

Då vet vi hur du väljer att definiera choking, andra personer har andra definitioner. På det stora hela handlar ju inte choking så mycket om att något är statistiskt säkerställt, utan mer om att lag inte lyckas prestera under press.
2018-11-08, 16:35
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Oddset låg på drygt 3 om jag inte missminner mig. Om det nu har någon betydelse.

Hade jag varit gnagare hade jag lastat in några tusen på att Peking vinner guldet. Inte för att jag tror det men några tusen gånger 9 skulle sponsra sorgespriten för några månader framöver.
Är man smart så lägger man sina pengar på dubbeln Norrköping vinner och Kalmar vinner istället. Kan få uppemot 14 gånger på den beroende på vilket bolag man spelar hos. AIKs vinstchans enligt spelbolagen är alltså ca 93%. Har inte varit mycket högre någon gång under säsongen.
2018-11-08, 17:04
Medlem
Vi kan väl komma överens om att om aik missar guldet så är det en enorm choke. Vinner de guldet har de inte choke'at.

Tanken på att åka hem från Östersund med en Europaplats samtidigt som man läser igenom gnagarforum efter att Peking skott guldet får det att resa i byxorna.. men så snäll är väl inte världen?
2018-11-08, 17:17
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
De senaste veckorna har inte varit en choke för AIK. De senaste veckorna har snarare varit en föreställning av dina bristande kunskaper inom idrottspsykologi och resultat kontra motstånd. Här är en sammanställning av våra senaste matcher.

Örebro SK (h), 1-1
AIK tar rättvist ledningen mot ett Örebro som taktiskt överraskar AIK med ett spelsystem (3-4-3) som vi tidigare under säsongen har haft svårt för. 3-3 och 0-2 mot IFK Norrköping är beviset på det. Ledarstaben har sedan innan matchen en game-plan som lyder att AIK ska sjunka ner i andra halvlek för att minimera Örebros anfallsspel och chanser. 1-0 står sig till 93:e minuten när Besara gör 1-1. Dessförinnan har Linnér räddat en straff på övertid när Rashidi tar med handen och får sitt andra gula. Detta är en match där tre poäng ska inkasseras.
Avstängningar: Milosevic.

Djurgårdens IF (b), 0-0
AIK visar tydligt att man inte har några direkta intentioner på att anfalla matchen igenom och därför slutar matchen 0-0. Supportrarna är besvikna över att ett derby mot ett svagare lag slutar 0-0 - spelarna fokuserar på nästa match.
Avstängningar: Rashidi.

Malmö FF (h), 1-1
Trevande match mellan två topplag där domarinsatsen hamnar i fokus. Sebastian Larssons 1-1 i 97:e gör att AIK lämnar matchen med en poäng - med mersmak. Dock är det knappast att chokea när man får 0-1 i röven direkt innan halvtidssnacket, får ett bortdömt mål i andra halvlek och halvt misslyckas med slutforceringen som ändå leder fram till ett kvitteringsmål. Chokea är inte heller rätt begrepp på en spelare som hänger dit 1-1 på en frispark på matchens absolut sista spark.
Avstängningar: Elyounoussi och Adu.

Östersunds FK (b), 1-2
AIK får ett rött kort i 3:e minuten mot ett av seriens spelskickligaste lag på bortaplan i ett kyligt Östersund. Ändå gör man två mål och vinner. Choke? Åt helvete heller.
Avstängningar: Larsson.

GIF Sundsvall (h), 0-0
AIK gör en brutal insats på plan i en match inför rekordpublik. GIF Sundsvall har ingenting och slutforceringen som AIK kommer med sista tio är bland det sjukaste jag sett. Stolpe, ribba och en storspelande Eskelinen är i vägen. Normalt slutar den matchen 3-0 till AIK. Räknas det som att chokea när stolpen och ribban är i vägen? Nej.
Avstängningar: Adu.

Notera vilka spelare som är avstängda match efter match. Vad ska du/ni komma med nu?

ADD: Hänvisar till Oskar Månsson för vidare läsning. http://fotbollsthlm.se/aik/mansson-aik-guldfrossa-nej-snarare-ett-osannolikt-oflyt/

Helt ärligt!

Tror du på fullaste allvar att en sorts recension av spelarnas och lagets insatser i matcherna gjorda av dig, en fullblodsgnagare, ska räknas som en sorts redogörelse för att AIK inte chokear?

Det är ju som att Stefan Löfven skulle recensera Socialdemokraternas valkampanjade och på så vis inte hävda att valresultatet inte var en besvikelse för partiet.

I grund och botten handlar det uteslutande om poäng och poäng tar man genom att vinna matcher och göra mål. Det är något AIK misslyckats med nu de senaste omgångarna när det verkligen gäller. Trots att de borde ha säkrat guldet för länge sedan. Nu kanske de vinner ändå, men faktum kvarstår att de chokear deluxe just nu och kanske totalt på söndag.
2018-11-08, 17:18
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Vi kan väl komma överens om att om aik missar guldet så är det en enorm choke. Vinner de guldet har de inte choke'at.

Tanken på att åka hem från Östersund med en Europaplats samtidigt som man läser igenom gnagarforum efter att Peking skott guldet får det att resa i byxorna.. men så snäll är väl inte världen?

Kommer bajarna fortfarande stå i AIKs motståndares klack när ni själva ska spela i Europa?
2018-11-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Kommer bajarna fortfarande stå i AIKs motståndares klack när ni själva ska spela i Europa?
Kommer ni fortfarande spela på vår arena när ni spelar i Europa?
2018-11-08, 18:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Då vet vi hur du väljer att definiera choking, andra personer har andra definitioner. På det stora hela handlar ju inte choking så mycket om att något är statistiskt säkerställt, utan mer om att lag inte lyckas prestera under press.

Typ som om man har dåligt med pengar och köper en trisslott och under den pressen inte lyckas skrapa fram en miljonvinst? ;-)
2018-11-08, 18:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Bara om du anser att choking inte är en psykologisk term, utan bara betyder att tappa en ledning, oavsett orsak.
2018-11-08, 18:56
Medlem
simonvps avatar
Citat:

Nä, mest troligen inte. Hur gärna jag än vill att aik ska sumpa det kan jag inte ens i minns drömmar frammana hur det skulle gå till.

Man har alltså slagit ÖFK BORTA med en man mindre och fått typ sju idioträddningar emot sig på de 180 senaste.

Att man från detta skulle gå till att TORSKA mot ett halvdant KFF samtidigt som Peking SLÅR Häcken BORTA...hade det skiljt en poäng mellan aik och Peking hade jag vågat hoppas på riktigt. Nu kan jag verkligen inte se det hända i några som helst scenarion.

Citat:
Ursprungligen postat av Commissary

Citat:

Ha! Ha!

Well played sir
2018-11-08, 20:23
Medlem
Commissarys avatar
Citat:

Gud förbjude

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in