2018-11-08, 07:29
  #25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Du är medveten om hur lite 300miljarder är egentligen va?

Lite? Har för mig att Sveriges hela budget ligger på runt 900miljarder så 300miljarder är inte så lite. Dessutom lyckas Sverige ge ofantliga mängder invandrare hyfsade liv med tak över huvudet och mat på bordet samt pengar i fickan och skola, vård omsorg osv för halva den summan på 300miljarder som Rumänien får i bidrag för att ta hand om sitt folk så visst borde dom pengarna räcka gott och väl till tiggarna som befinner sig i Svearike.

Angående Sanne och vården så är det inte direkt ovanligt hennes fall utan det är så det fungerar då det är missbruk inblandat. Man skickas runt och man får bara inläggning i korta akuta perioder och det är otroligt svårt att få hjälp för sina psykiska problem om man samtidigt har stämpeln som missbrukare.

Det är den bistra verkligheten för missbrukare i Sverige och faktum är ju att majoriteten missbrukare har psykiska problem antingen redan innan missbruket men annars så har man skapat sig enorma psykiska problem pga missbruket men oavsett så i slutändan så är missbrukets största syfte att självbehandla och självmedicinera mot sina psykiska problem och som sagt så är det otroligt svårt att få hjälp för sina psykiska besvär om man samtidigt är missbrukare.
Citera
2018-11-08, 07:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Man pekar ut den i hennes fall ineffektiva vården som den felande parten. Kanske är det sant, kanske inte. Det kan ju faktiskt också vara på det sättet att vården är fullgod men sjukdomen för svår.

Människor dör ofta av cancer trots stora sjukdomsinsatser med cellgifter, strålning och operationer. UG kritiserar inte cancerkliniker för det.

Psykiatrin har väl också patienter med motsvarande ”maligna” tillstånd.
Både psykiatrin och missbruksvården är skämt. Det finns en del sjukare individer som är mer vårdbelastande och sannolikt kommer det alltid finnas sådana individer men ändå så är vården inte tillräckligt bra. Mycket vilar på frivillighet och så ska den göra men ibland krävs tvångsvård. Samtidigt så behövs bättre utbildning hos personalen, missbruksvården är bokstavligen en katastrof och det sista vården är, är fullgod. Inte ens för de sjukaste som pga ohanterlig sjukdom är särskilt krävande patienter. Många gånger kan också vården förvärra somliga patienter genom felaktig behandling.
Citera
2018-11-08, 07:48
  #27
Medlem
Varför handlar alltid dessa om kvinnor? Dokumentären skriker "inte mitt ansvar" och "ni ska göra allt" genom hela

Varför har inte mamman låst in sin dotter och fäst henne i en säng? Hon klarar tydligen inte av att vara ute själv

Det finns massor med människor, framför allt män som inte får hjälp och dom får hjälpa sig själva. Dags att ta sitt egna ansvar nån gång
Citera
2018-11-08, 10:07
  #28
Medlem
Streisand87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Varför inte rädda sig själv?
Istället för att bry sig om sin vikt och va rädd för att "bli tjock", borde hon sluta ta sitt jävla knark och genom knarket gång på gång hamna bland utslagna våldtäktsmän.
Vill hon ha det såhär eller inte?
Verkar faktiskt som hon vill ha det såhär eftersom vikten (och därav tjacket) går före allt

Jävla sönder curlade skitunge


+
Istället för att gulla med henne och hålla om henne borde hennes morsa ge henne ett par örfilar och fråga vad fan hon håller på med ? (Och utsätter dom för!)

"-Kolla på dig!! För i helvete! Du ser ut som ett vrak och vrider dig som en orm, går i samma fälla gång på gång" borde hon istället sagt med avsky
Istället pillar dom i håret o gullar och tycker SYND om henne att hon återfaller efter 6 rena månader
Medmissbrukare kallas det på fackspråk


En mer oempatisk kommentar får man leta länge efter. Du förstår kanske inte riktigt hur hjärnan fungerar eller? Ätstörningar är en psykisk sjukdom med högst dödlighet av alla psykiska sjukdomar. Det handlar inte om vikten, så att sluta tänka att "man är tjock" är meningslöst. Du kan uppenbarligen NOLL om denna sjukdom. Även missbruk klassas som en sjukdom hos vården nu för tiden. En sjukdom är ingenting man väljer själv. Det är ingenting du kan "skärpa dig" ifrån. Det krävs professionell och omfattande hjälp. Jag håller med någon tidigare om att detta verkar vara ett extremfall, men oavsett så borde hon ju få hjälp. Hennes motivation är ju noll, men hur lätt är det att vara motiverad när du hela tiden skickas runt och ingen vill hjälpa dig?

Du kanske borde läsa på lite om ätstörningar och missbruk.
Citera
2018-11-08, 10:43
  #29
Avslutad
Hittade ett vettigt inlägg i debatten här:

https://www.metro.se/artikel/debatt-legalisera-droger-f%C3%B6r-missbrukarnas-skull
Citera
2018-11-08, 10:44
  #30
Medlem
Karmans avatar
Klart "sinnessjukhusen" måste komma tillbaka. En del människor klarar sig inte på egen hand pga svår psykisk sjukdom etc och då är ändå det bästa att de tas om hand på en institution där man har koll på dem och kan medicinera rätt och ge rätt övrig vård.
Citera
2018-11-08, 10:57
  #31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Du är medveten om hur lite 300miljarder är egentligen va?
Du tänker inte på miljoner nu? 300 miljarder är en otrolig massa pengar. Det är 32% av den totala statsbudgeten...
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/
__________________
Senast redigerad av Karman 2018-11-08 kl. 11:04.
Citera
2018-11-08, 11:00
  #32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det som är mycket av problemen kring dessa personer är att eftervården alltid fallerar - efter avslutad frivillig- eller tvångsvård så måste en adekvat eftervård träda in och ta över ansvaret. Detta görs inte idag och brukaren är hänvisad tillbaks till sin gamla miljö, med samma "vänner", bekanta, familj och såklart andra missbrukare och/eller psykiskt sjuka - de flesta gravt missbrukande på gatan idag är dubbeldiagnoser och väldigt svåra att behandla via öppenvården där friheten och det egna ansvaret och den personliga integriteten ges för stort utrymme och förtroendet mellan klient och vårdapparaten (läkare, psykiatriker, psykologer, behandlare) aldrig, eller ofta, blir svåretablerat.

En återgång till de gamla "mentalsjukhusen" och psykiatriska klinikerna är ett måste! Där kan adekvat vård och medicinering ges, dygnet runt, med klart mindre risk för sexuella övergrepp och våld. Där kan man även kontrollera en patients näringsintag, vilket alltid är av vikt för att en människa skall kunna fungera - med eller utan droger eller mediciner i kroppen. Där har även de intagna möjlighet att under längre tid träffa individer med liknade problem och läkare och annan personal som inte byts ut varannan vecka. Problemen är inte frånvarande på slika ställen men ett klart bättre alternativ än vad som nu erbjudes.
Citera
2018-11-08, 11:00
  #33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streisand87
En mer oempatisk kommentar får man leta länge efter. Du förstår kanske inte riktigt hur hjärnan fungerar eller? Ätstörningar är en psykisk sjukdom med högst dödlighet av alla psykiska sjukdomar. Det handlar inte om vikten, så att sluta tänka att "man är tjock" är meningslöst. Du kan uppenbarligen NOLL om denna sjukdom. Även missbruk klassas som en sjukdom hos vården nu för tiden. En sjukdom är ingenting man väljer själv. Det är ingenting du kan "skärpa dig" ifrån. Det krävs professionell och omfattande hjälp. Jag håller med någon tidigare om att detta verkar vara ett extremfall, men oavsett så borde hon ju få hjälp. Hennes motivation är ju noll, men hur lätt är det att vara motiverad när du hela tiden skickas runt och ingen vill hjälpa dig?

Du kanske borde läsa på lite om ätstörningar och missbruk.

Empati schmempati.

Empati før inga samhællen framåt, och den hær mænniskan har sugit enorma skattepengar genom åren. Noll egen Vilja till førændring, och det ær det førsta man får læra sig om missbrukare: Næmligen att om den egna viljan saknas, då blir man inte fri från sitt missbruk. Punkt slut.

Det dær jævla tramset om "sjukdom", det kan du trycka upp i stolgången. Det handlar om ett fysiskt eller psykiskt beroende som man satt sig i genom att trycka i sig substanser.
Citera
2018-11-08, 11:06
  #34
Avslutad
Ett samhälle ska bedömas på hur de svagaste behandlas. Här har Sverige förlorad big time. Sanne ska vara på en institution där det tagas hand om henne 24/7, hon är så traumatiserad, att hon inte klara av det själv.
Citera
2018-11-08, 11:06
  #35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Empati schmempati.

Empati før inga samhællen framåt, och den hær mænniskan har sugit enorma skattepengar genom åren. Noll egen Vilja till førændring, och det ær det førsta man får læra sig om missbrukare: Næmligen att om den egna viljan saknas, då blir man inte fri från sitt missbruk. Punkt slut.

Det dær jævla tramset om "sjukdom", det kan du trycka upp i stolgången. Det handlar om ett fysiskt eller psykiskt beroende som man satt sig i genom att trycka i sig substanser.
Om det bara är missbruk det handlar om, ja. Men här var det väl en psykisk sjukdom eller flera psykiska sjudomar i botten? Ätstörningar, svår ångest, till och med psykos.

Så drogandet kanske är ett resultat av försök till självbehandling? I så fall är det nog inte så enkelt att bara "ta sig samman" med hjälp av den egna viljan?
Citera
2018-11-08, 11:18
  #36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Klart "sinnessjukhusen" måste komma tillbaka. En del människor klarar sig inte på egen hand pga svår psykisk sjukdom etc och då är ändå det bästa att de tas om hand på en institution där man har koll på dem och kan medicinera rätt och ge rätt övrig vård.

Problemet här verkar vara att det är kriminellt att vara sjuk, så först måste man bli frisk för att få vård.
Ett byråkraternas paradis uppbackat av politiker som vill ta billiga poäng.
Här är det inte tal om att någon kan ha blivit "orättvist" behandlad, som när feministmaffian står på barrikaderna och gråter floder av tårar över flyktingmän, som gjort allt för att lura systemet.
DÅ måste det till lagändringar retroaktivt och omedelbums, annars är det inhumant och omoraliskt !
__________________
Senast redigerad av pe11e 2018-11-08 kl. 11:27. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in