Mer våld är ingen lösning, jag trodde inte SD skulle åka till södra berget men återigen gjorde han något totalt omdömeslöst.
Att dessutom gå runt och provocera är ju för att få en reaktion, han ville att något skulle hända.
Jag tror fortfarande han ville skrämmas, som han gjort med HDs arbetskamrater och sina grannar.
Håller med Bravegirl, hade arrangören mejlat ut att vi skulle bli inlåsta med Lenas misstänkta mördare i en timme så hade nog Stefan och hans kompisar varit rätt själva där.
Jag hade inte åkt dit.
Har jag pratat skit om Stefan? Att han misshandlat, ofredat och hotat min vän?
Att han gått bakom ryggen på HD och sin lallande idiot JG till kompis?
Stämmer inte det?
LW var glad och sprallig som en 10 åring på en sommaräng, hon förtjänade inte detta på något sätt. Jag hoppas och tror att hennes mördare snart sitter på livstid.
Jag Tror det är Stefan, en oskyldig uppträder inte som han.
Ja precis. Min tro är också att en del hade stannat hemma. Vem vill åka dit och må psykiskt dåligt med rädsla och ångest inlåst i ett rum med en eventuell mördare.
Det hade ju nästan varit bra om alla bojkottat eventet. Skjuts det inte upp till ett annat datum då?
Denna var det. Vart vill du komma. skulle polisen raidat södra berget med piketstyrkan och arresterat 300 personer med kniv?
Ja det faller ju på sin egen orimlighet. Man vill ju bara ta sig för pannan. Ibland när diskussionerna dras till sin spets så blir det nästan komiskt. Det är ju en sysselsättning som utövas ute i naturen med uppdrag som kräver kringutrustning, likt multitools eller kniv. Själv har jag två multitools. En Wenger med massor av fiffiga verktyg i och en Swiza. Båda blad på ca 7,5 mm. Perfekt när man är på resa. Så vad vissa här inne inbillar sig att en multitool är...en mini-Victorinix á la pennkniv kanske.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-08 kl. 09:05.
Det har ju inte framkommit någonting som tyder på att han skulle ha haft med LW:s död att göra, så de ser nog inga skäl att misstänka honom.
Lenas tidigare anmälningar och brist på alibi räcker för skälig misstanke. Att hans familj ser det som skäl nog att misstro honom är väl inte så troligt.
Det har ju inte framkommit någonting som tyder på att han skulle ha haft med LW:s död att göra, så de ser nog inga skäl att misstänka honom.
Han är den enda person som anhållits och häktats i fallet samt är fortfarande skäligen misstänkt för mordet på LW. Exakt vad som krävs för det finns utrett i tråden. Kortfattat
"Skäligen misstänkt är en betydande högre beviskrav än: kan misstänkas. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser.
Om en person ska kunna vara skäligen misstänkt ska sannolikheten för personens skuld vara större än sannolikheten för att någon annan har begått gärningen – alltså; att beviskravet endast kan uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten sk bevisövervikt."
Att föräldrarna/syskon bör hållas utanför detta bör dock respekteras.
Men det är ovanligt med i stort sett ingen bakgrundsinfo.
Han är den enda person som anhållits och häktats i fallet samt är fortfarande skäligen misstänkt för mordet på LW. Exakt vad som krävs för det finns utrett i tråden. Kortfattat
"Skäligen misstänkt är en betydande högre beviskrav än: kan misstänkas. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser.
Om en person ska kunna vara skäligen misstänkt ska sannolikheten för personens skuld vara större än sannolikheten för att någon annan har begått gärningen – alltså; att beviskravet endast kan uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten sk bevisövervikt."
Att föräldrarna/syskon bör hållas utanför detta bör dock respekteras.
Men det är ovanligt med i stort sett ingen bakgrundsinfo.
Det där är bara i teorin. Om du kollar upp misstänkta i andra fall just nu som de facto sitter häktade för mord på sannolika så ser du att det inte finns så mycket bevisning där.
Teori och praktik är långt ifrån varandra i häktningssammanhang. Det är inte för intet Sverige är ökänt internationellt för sina onödigt långa häktningstider på lösa grunder.
Kan du utveckla detta?
Vem är ”han”?
För det kan ju inte vara SD du hänvisar till då han är officiellt misstänkt (oavsett misstankegrad - inflikat ifall eventuell triggerhappy postare känner sig manad att invända). Han är dessutom hittills den ende misstänkte i fallet. Trots 6 månaders pågående förundersökning.
Han är den enda person som anhållits och häktats i fallet samt är fortfarande skäligen misstänkt för mordet på LW. Exakt vad som krävs för det finns utrett i tråden.
Kortfattat
Att föräldrarna/syskon bör hållas utanför detta bör dock respekteras. Men det är ovanligt med i stort sett ingen bakgrundsinfo.
Just detta finner jag också allt från märkligt till oroande. Detta är ännu en sak som utmärker denna tråd. En MGM utan förflutet.
Lite mystiskt är det allt.
Det måste väl ändå finnas någon därute som har lite information om SDs bakgrund. Fd skolkamrater, studiekamrater, arbetskollegor eller tidigare vänner, eller ovänner.
Fallet är ju trots allt medialt uppmärksammat och är dessutom en av de mest besökta krimtrådarna just nu.
Så om nån som läser här så dela gärna med er av information.
Vi är ju anonyma här på forumet och det går ju dessutom att skriva lite inlindat så att det blir ännu svårare att försöka identifiera någon. Är man gammal skolkamrat tex är man ju en i en grupp.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-08 kl. 09:56.
Lenas tidigare anmälningar och brist på alibi räcker för skälig misstanke. Att hans familj ser det som skäl nog att misstro honom är väl inte så troligt.
Man börjar ju undra nu vilken roll lokaltidningen NA (Nerikes Allehanda) egentligen har haft i det här drevet. NA har sedan LW dog publicerat etthundra artiklar om fallet. Alltid med åklagarens budskap om att SD minsann är "skäligen misstänkt", men aldrig några kritiska frågor. Även i Expressens artikel hänvisas till NA. Expressen skriver att "Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända", och klickar man på länken i Expressen kommer man till en låst artikel:
En intressant fråga är ju hur de här tidigare anmälningarna kom till NA:s kännedom. Var det polisen som hörde av sig till NA, eller var det NA som hörde av sig till polisen? Någon som har läst NA:s artikel?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-08 kl. 10:47.
Man börjar ju undra nu vilken roll lokaltidningen NA (Nerikes Allehanda) egentligen har haft i det här drevet. NA har sedan LW dog publicerat etthundra artiklar om fallet. Alltid med åklagarens budskap om att SD minsann är "skäligen misstänkt", men aldrig några kritiska frågor. Även i Expressens artikel hänvisas till NA. Expressen skriver att "Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända", och klickar man på länken i Expressen kommer man till en låst artikel:
En intressant fråga är ju hur de här tidigare anmälningarna kom till NA:s kännedom. Var det polisen som hörde av sig till NA, eller var det NA som hörde av sig till polisen? Någon som har läst NA:s artikel?
Det finns nog skäl att anta NA har mer information om MGM och vad utredarna har på fötterna. Problemet är att de inte kan skriva om det.
Tja du...kan det vara så att journalisten i och med häktningen haft tillgång till SDs personuppgifter...precis som vi här i troden...och därmed utan större svårighet kunnat ta reda på om det funnits andra öppna eller nedlagda förundersökningar eller domar som kunde vara av intresse i fallet?
Det ingår för bövelen i journalisters utbildning att lära sig att söka information.
Ibland behöver man inte konstra till med med allehanda konspirationsteorier.
Ja det är synd att denne pajas och hans dåliga uppträdande och illgärningar ska riskera att ge geocachingsporten i Sverige ett dåligt rykte. Medlemmar ska väl inte behöva oroa sig över att en fortfarande misstänkt och ännu ej avskriven person ska dyka upp oanmäld. Och dessutom bete sig otrevligt och provokativt.
Om det stämmer som någon skrev att han på senare tid inte föranmält sig till de flesta event, så tyder det ju på att han är medveten om att folk inte vill träffa på honom. Att ignorera sin, milt uttryckt, påfallande impopularitet för sitt eget höga nöjes skull visar bara än mer på vilken självupptagen person han är. Såvida han inte vill visa upp sig för att påminna ev vittnen, som i förhörbara personer, att han finns och han kan dyka upp överallt, när som helst.
Vad som framkommit hittills om hans person verkar vara att han tycker om att ha kontroll, på såväl människor som ting. Jag kan tänka mig att det är etter värre för hans del att inte kunna styra utvecklingen, därav hans försök att ”hjälpa till” genom att kontakta grannar, HDs arbetskollegor etc.
Förlust av kontroll tillsammans med temperament och lättkränkthet kan nog vara en farlig kombination.
Själv är jag inte insatt i sporten men tycker den verkar både intressant och nyttig då den inte bara ger motion utan över håller igång hjärnan. Det verkar vara en stor variation på deltagarnas åldrar så det är ju en fritidssysselsättning som förenar över såväl generations- som nationalitetsgränser.
Personligen tycker jag GC är helskumt.
Vad gäller SD så tycks han inte ha förstått att det är skillnad på hur man borde uppträda om man är skyldig men ingen misstänker en jämfört med om man är skyldig men alla misstänker en. Det enda han förstått är att man bör uppträda som vanligt, om man är skyldig.
Men så finns de andra. Andra människor. Som utgör en försvarlig andel av anledningen till varför mördare blir inlåsta för långlig tid. För att de inte mår bra av att det går en mördare bland dem. Och för att det lätt eskalerar till mer dråp och mord. Och redan det faktum att gärningen travar omkring ostraffad är mänskligt sett omöjlig att hantera.
Taktlöshet eller social lomhördhet (eller omvänt narcissistisk självupptagenhet) är, har jag märkt, en egenskap som man ofta finner hos en viss typ av mördare, som mördar för att inte behöva omvärdera sin självupptagenhet.