Citat:
itazon|65759738]Nja, vet inte om du överdriver med flit eller till stor del har missat vad FISA är. FISA är lagstiftning från 1978 (!) som reglerar signalspaning inom USAs gränser riktad mot icke amerikanska medborgare (formellt är formuleringen "foreign powers and agents of foreign powers", vilket idag tolkas som alla icke amerikanska medborgare oavsett var de är (dvs åk inte till USA om du inte är intresserad av att bli signalspanad på)). Det som väckt mycket kritik mot FISA och senare mot Patriot Act (en av de större amendments av FISA) är ett system av "skuggdomstolar" som kan agera till stor del under radar.
Ok, så här?
FISA warrant, den ficks ju på olagliga/felaktiga grunder, steele-dossier och allt det där och var en warrant för att spana på carter page(?). den misstanken som Trump sår är att det spanades direkt på honom. Full declas of FISA warrant skulle väl ge svart på vitt exakt vad det var?
UK/AUS inblandning skulle väl då vara att dom skötte själva spaningen?
Lite som när EU/Sverige inte fick spana på sina medborgare men dom tog gärna emot samma signalspaning som gjorts av USA för per definition hade dom inte utfört själva spaningen.
Citat:
Att det var någon i Trumps initiala kampanjteam som det signalspanades på är inte konstigt, då han har haft väldigt mycket samröre med "agents of foreign powers" (vilket ex Manafort klassas som och dömts för), det finns med säkerhet fler som det har signalspanats på inom andra kampanjteam med.
Japp
Citat:
Trump-familjen (inkl pappa Trump) har ett långt gående samarbete med äldre generationens mobsters på båda sidor plaskdammen, för att finansiera, tvätta pengar och undvika skatt kring fastighetsaffärer. Se exempelvis
https://www.ft.com/trumptoronto (en välskriven FT-artikel som handlar både om fastighetsfinansiering och privata affärer). Vilket är ytterligare indicier på att undersöka en presidentkandidats oberoende.
Japp
Citat:
I skrivande stund är jag väldigt kritisk mot Q, det verkade vara något kul och intressant från början, men Q har de senaste månaderna mest tramsat runt och lekt politisk kommentator. Om Q var på riktigt hade Q snarare jobbat för att minska det federala underskottet, återställa maktbalanser, fixa till gerrymandering, kampanj-finansieringslagar, osv, inte dillat om färgen på lagtröjan.
Nu var jag nästan sist på bollen men att Sessions får foten är riktig dynamit för Q trovärdighet, Trust Sessions...
Citat:
USA håller på att förlora ledartröjan i världspolitiska sammanhang (i många fall redan förlorat den), och det finns många intressenter på att ta över efter USD:en som de facto handelsvaluta (se exempelvis hur Iran tar sig runt den USD-baserade handelsblockaden). Den som gräver en grop åt andra...
Jag är väl en av de få som tror att Trump kommer gå vinnande ur den lågkonjunktur som startade nu i Oktober. Han kommer ge svartepetter till Kina.
Det finns många större hot i världen just nu och jag anser inte att Trump är ett av dom, arabländernas utplåning av Israel, Kina hot mot Taiwan och i kinesiska havet, ryska iskanderrrobotar i Kaliningrad som når halva europa och stora slitningar inom EU.
Om USA drar sig tillbaka lite skulle inte skada anser jag så länge inte Kina eller Ryssland, eller en kombo, blir No.1 för då kommer dom inte längre stryka Europa medhårs gissar jag.
USA har ju trots allt fört krig med halva arabvärlden, och i massa andra länder, sedan mitten på 90-talet och PIIGS krisen var ju för iallafall greklands del direkt organiserad av Goldman Sachs. Hur mycket mer skada kan Trump egentligen göra?