2018-11-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
HT17 (70-tal+) så var hela kundlistan med och inte bara de med skulder. VT17 var det endast de med skulder.

Söker en specifik individ som jag misstänker ha fuskat under perioden HT17.
Finns alla dessa 70 namn eller personnummer på FUP? Dock så är dessa 70 förmodligen skuldbelagda kunder.
Citera
2018-11-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Söker en specifik individ som jag misstänker ha fuskat under perioden HT17.
Finns alla dessa 70 namn eller personnummer på FUP? Dock så är dessa 70 förmodligen skuldbelagda kunder.

Alla finns med, detta är hela kundlistan, alltså både skulder och avslutade kunder. Dock är de maskade så du kan inte se något. Jag antar att dessa 70-tal är de som det jobbas med just nu för att kunna åtala innan tiden går ut.
Citera
2018-11-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Jo, men en dom i ryggsäcken för att ha fuskat på HP är ju inte så illa direkt. Knappast lika illa som misshandel eller rån.
Bättre att de rättar sitt misstag och börjar om på nytt. Det är aldrig för sent. Det trista skulle vara om de gav upp helt och hållet. Man vill ju att människor ska förbättra sig efter sina misstag. Skaffa en utbildning de förtjänar, börjar arbeta.

När folk här ändå nämnder att de har tagit lån, kostat mycket för staten osv. Hur mycket kommer det att kosta för staten om dessa individer ger upp helt och hållet bara för att de har dom på osann försäkran och därmed lever på bidrag hela livet? Det är inte det mest troliga alternativet men kan ju hända.

Hur som helst så hoppas jag personligen på att de inser att det de har gjort är fel och väljer att göra bättre ifrån sig framöver.

Jag tycker lite samma. Visst de har gjort ett misstag men ska inte få hela sitt liv förstört, finns så mycket värre saker du kan göra. Nu kommer de få skämmas och bära med sig skammen vart de än går. Tror de skulle få mindre skit av allmänheten om de hade dömts för grov misshandel, stöld eller något liknande.

Var någon tjej som hade försökt ta sitt liv innan, hon är nog inte helt lycklig just nu skulle jag tro. Man måste vara försiktig med att hänga ut folk till höger och vänster. Min personlig åsikt.
Citera
2018-11-07, 22:15
Medlem
Citat:
Var någon tjej som hade försökt ta sitt liv innan, hon är nog inte helt lycklig just nu skulle jag tro. Man måste vara försiktig med att hänga ut folk till höger och vänster. Min personlig åsikt.

Var har du hört det?
Var det alltså någon som fuskat nyligen och åkt dit?
Citera
2018-11-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilial
Var har du hört det?
Var det alltså någon som fuskat nyligen och åkt dit?

Ja det står i FUP. Alltså att hon hade haft psykiska besvär kort innan hon gjorde HP och var inlagd för överdos.
Citera
2018-11-07, 22:20
Medlem
Citat:
Jag tycker lite samma. Visst de har gjort ett misstag men ska inte få hela sitt liv förstört, finns så mycket värre saker du kan göra. Nu kommer de få skämmas och bära med sig skammen vart de än går. Tror de skulle få mindre skit av allmänheten om de hade dömts för grov misshandel, stöld eller något liknande.

Fyfan vad synd... Jag håller med dig helt och hållet. Visst kan vi dela FUP, diskutera osv men att hänga ut med namn och personnummer, adress, då är man en fucked up individ.
Jag personligen tycker att misshandel, stöd osv är klart värre än att ha fuskat på HP. Om jag skulle anställa någon väljer jag hellre den som har fuskat en gång och sedan rättat till sitt misstag, alltså sökt in med betyg än någon som har en dom på grov misshandel eller stöld. Vem har inte fuskat på ett prov någon gång? Alla gör misstag.

Saken är den att de kommer att få betala för sitt misstag trots allt. De blir av med utbildningen också. Idiotiskt att hänga ut folk och förvandla det hela till en häxjakt. Det gör inte saken bättre för någon.
Citera
2018-11-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ja det står i FUP. Alltså att hon hade haft psykiska besvär kort innan hon gjorde HP och var inlagd för överdos.

Så det var innan? Precis som det jag påpekade på innan. Jag tror stark på att det är även människor som har prestationsångest som väljer att fuska.
Helt ärligt har jag haft vänner som har gråtit när de inte har fått bra resultat på ett prov t.ex. Känner man en sådan stor press på sig så förstår jag att det är väldigt frestande med att ta lån och komma in på en topputbildning.
Citera
2018-11-07, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Jo, men en dom i ryggsäcken för att ha fuskat på HP är ju inte så illa direkt. Knappast lika illa som misshandel eller rån.
Bättre att de rättar sitt misstag och börjar om på nytt. Det är aldrig för sent. Det trista skulle vara om de gav upp helt och hållet. Man vill ju att människor ska förbättra sig efter sina misstag. Skaffa en utbildning de förtjänar, börjar arbeta.

När folk här ändå nämnder att de har tagit lån, kostat mycket för staten osv. Hur mycket kommer det att kosta för staten om dessa individer ger upp helt och hållet bara för att de har dom på osann försäkran och därmed lever på bidrag hela livet? Det är inte det mest troliga alternativet men kan ju hända.

Hur som helst så hoppas jag personligen på att de inser att det de har gjort är fel och väljer att göra bättre ifrån sig framöver.

Jag har inte sagt att de ska bestraffas och förnekas en andra chans, jag sa att det kommer ge konsekvenser. Sen naturligtvis en skam och att folk på de aktuella utbildningarna kommer ta reda på om de finns en fuskare bland kursarna.

Ha dessutom i beaktande att flera har på grund av dessa fuskare kanske förlorat sin dröm då de tagit deras plats på universitetet i fråga.
Citera
2018-11-07, 23:41
Medlem
Jag undrar hur det blir med kunderna vars rader och kolumner säger "VÄRDEFEL" precis där personnumret står för alla andra. Exempelvis är detta fallet i 8 av 68 kunder från VT17.
Vissa fuskare syns alltså inte på excelen?

Eller tolkar jag detta fel?
Citera
2018-11-08, 00:28
Medlem
drummel89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Jag undrar hur det blir med kunderna vars rader och kolumner säger "VÄRDEFEL" precis där personnumret står för alla andra. Exempelvis är detta fallet i 8 av 68 kunder från VT17.
Vissa fuskare syns alltså inte på excelen?

Eller tolkar jag detta fel?

Blir så när du skriver ett bindestreck i personnumret och Excel försöker tolka det som ett minustecken. Trycker man på cellen syns det som man skrivit in.
Citera
2018-11-08, 01:13
Medlem
Här är geniets dropbox med de avfotograferade delproven som han blev tillskickad. Skickades via KIK. aktbil 256 s.998

https://www.dropbox.com/sh/wm1x4pa0eu1cyl8/AAAobG9CBT38_BMV82t7Fp9Ea?dl=0
https://www.dropbox.com/sh/3pevlm3gxwyopln/AACYXaW6jnHU66JTWQB0Rziaa?dl=0
Citera
2018-11-08, 01:41
Medlem
Här är antagligen det google excel-dokument dom använde på provdagen, som provledaren läste upp svaren från till provskrivarna. Troligen skrev flera spökskrivare i detta dokumentet.

Edit: Varning. Klicka inte på länken nedan om du är inloggad på google. Öppna det i så fall i ett anonymt fönster i din webbläsare.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LJjBg5sUFqWYS5YRaegWgZ38WBkz5Y95Ap1Mtpl-V00/edit?usp=sharing

Skärmdump då ovanstående dokument lär bli sönderredigerat:
https://cdn-10.minfil.com/r7h6Fek2bb/372af3fa-1541637349/sk%C3%A4rmdump%20google%20excell%20HP%20Hj%C3%A4lp en%202.jpg
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-08 kl. 01:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in