2018-11-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Nej, precis. Det förstår jag inte heller. De borde ha åtalat de från 2016 först känns det som. De från 2018 har ju inte kunnat söka sig in i någon utbildning i och med att de fick säkert inte ens någon resultat. Men konstigt att de inte åtalar några fler från 2016 när det redan finns namn och personnummer på de. Kan dock vara för att det blir svårt att bevisa för att man endast finns med i en lista?

De från 2017 hade väl delbetalningar och de från 2018 blev nog tagna på plats med utrustningen på. Eller så såg polisen paketen som skickades till de när de spanade på säljarna.

HT17 (70-tal+) så var hela kundlistan med och inte bara de med skulder. VT17 var det endast de med skulder.
Citera
2018-11-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
HT17 (70-tal+) så var hela kundlistan med och inte bara de med skulder. VT17 var det endast de med skulder.

Har de åtalat några som fanns med i listan från HT17 eller bara de som hade skulder kvar? Alltså de som skrev provet VT17?
Citera
2018-11-07, 21:27
Medlem
Vilket krångel det var att få upp FUP. Hur öppnar man filen eller kan någon vara snäll och lägga upp den på ett enkelt ställe för dummies att ladda ned och öppna den ifrån?
Citera
2018-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Har de åtalat några som fanns med i listan från HT17 eller bara de som hade skulder kvar? Alltså de som skrev provet VT17?

De åtalade är från VT18 och HT17. Inga från VT17 finns med(de som fanns kvar var de med skulder). De åtalade från HT17 verkar vara blandade, alltså både de som hade betalat och hade skulder kvar.
Citera
2018-11-07, 21:34
Medlem
Jag har läst i tråden och börjat med FUP.
Men fattar ändå inte riktigt:
V är 'vakt' vid hp. Men i korta drag - hur går det till sen under själva provdagen? Det är väl inte bara en person om vaktar under hela tiden. Och får 'vakten' tillgång till facit redan innan provdelarna delas ut?
Hans flickvän/ex M-E nämns vika kuvert - är det kuvert till hp?
Om det står i tidigare inlägg så tipsa gärna 🙂
Citera
2018-11-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Förundersökningsprotokoll:

https://minfil.com/N0T7Cfk4bf/B_1296-18_zip

Respekt, tack!
Citera
2018-11-07, 21:41
Medlem
Tragiskt att läsa Lennarts konversationer i somras. Är helt pank verkar det som, försöker få tag på 500kr för att betala busskort.. Kunde inte sönerna dela med sig av sina miljoner?
Citera
2018-11-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oniram
Jag har läst i tråden och börjat med FUP.
Men fattar ändå inte riktigt:
V är 'vakt' vid hp. Men i korta drag - hur går det till sen under själva provdagen? Det är väl inte bara en person om vaktar under hela tiden. Och får 'vakten' tillgång till facit redan innan provdelarna delas ut?
Hans flickvän/ex M-E nämns vika kuvert - är det kuvert till hp?
Om det står i tidigare inlägg så tipsa gärna 🙂
Nej, ”vakterna” (provledarna) har inte tillgång till facit. Däremot så har de haft någon som öppnat proven innan de delats ut, fotograferat av frågorna, skickat dem till deras ”högkvarter” och sedan klistrat igen provpaketet (om jag förstått det hela rätt av det lilla jag läst). Dessutom tycks de ha haft någon som har kännedom om UHR på sin ”lönelista”, som också har varit delaktig i att få fram frågorna.

När de väl fått frågorna så har de tillsammans löst dem, och sedan distribuerat svaren via öronsnäckorna.
Citera
2018-11-07, 21:43
Avslutad
Citat:
Man kunde ta lån från CSN delbetala på det sättet. Samtidigt tänker jag också på att de utländska vänner jag har känner att de har större krav på sig själva när det gäller utbildning. Försöka få bra betyg om möjligt, ha ett bra yrke. Och om det inte går så bra för en är det självklar frestande att betala för att komma in på drömprogrammet.

Säger inte att det är rätt på något sätt, men samtidigt tror jag inte att fusk-köparna hade någon aning om hur pass stort det här var.

Förhoppningsvis leder det till att de förbättrar sig efter detta, pluggar upp betygen och gör bra ifrån sig.

Sistnämnda: trist att börja livet med dels en dom i ryggsäcken samt att behöva börja om med -170k back.
Citera
2018-11-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taharahh
Sjukt saftig FUP.

Det skrivs bl.a. om ett syskonpar som med största sannolikhet fuskat båda två. Ronja Johansson och Emil Johansson, som gjort väldigt stora höjningar. Ronja misstänkts även ha hjälp bröderna Gustafsson på olika sätt.

För närvarande studerar Ronja på läkarprogrammet i Lund men har problem att klara av sina studier, framgår det.

Antar att LU redan är informerade, eller? Har inte orkat kolla upp var Emil pluggar.

Har inte läst så noggrant.
Vilket år fuskade dessa syskon? Om de pluggar både två på universitet så måste de ju anmäls asap
Citera
2018-11-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Har inte läst så noggrant.
Vilket år fuskade dessa syskon? Om de pluggar både två på universitet så måste de ju anmäls asap

Står inte så mycket om dem. Bara att en av dem hade haft ett lågt resultat och därefter hade hen åkt upp till (2015) Norrköping och fått extremt bra. Och att de på nåogt sätt hänger ihop med de huvudåtalade.

Dock finns inga bevis från 2015 så det står inte så mycket om det. Antar att man inte kan börja stryka folk hej vilt för att de höjt sig extremt mycket.

Står att verksamheten på "allvar" började 2017 och att det innan enbart var en form av hobbyverksamhet ungefär om jag förstått det rätt.
Citera
2018-11-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Sistnämnda: trist att börja livet med dels en dom i ryggsäcken samt att behöva börja om med -170k back.

Jo, men en dom i ryggsäcken för att ha fuskat på HP är ju inte så illa direkt. Knappast lika illa som misshandel eller rån.
Bättre att de rättar sitt misstag och börjar om på nytt. Det är aldrig för sent. Det trista skulle vara om de gav upp helt och hållet. Man vill ju att människor ska förbättra sig efter sina misstag. Skaffa en utbildning de förtjänar, börjar arbeta.

När folk här ändå nämnder att de har tagit lån, kostat mycket för staten osv. Hur mycket kommer det att kosta för staten om dessa individer ger upp helt och hållet bara för att de har dom på osann försäkran och därmed lever på bidrag hela livet? Det är inte det mest troliga alternativet men kan ju hända.

Hur som helst så hoppas jag personligen på att de inser att det de har gjort är fel och väljer att göra bättre ifrån sig framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in