2018-11-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
En annan sak som borde tas upp är bromsslangarna till styrande hjulaxlar, jag roade mig med att titta på en 3 år gammal lastbil (onödigt nämna märke) igår och slangarna stack upp till däckets ytterdiameter så visst satt dom graverande utsatt vid en potentiell däcksexplosion. Slangarna borde definitivt kunnat dragits på ett mer skyddat sätt...

Verkligen skrämmande faktiskt!

Problemet vid däckexplosion vid däck fram på tunga fordon är inte bortsprängda slangar utan att när det smäller så sticker säg te.x lastbilen i väg åt det hållet. Skulle nog säga att bromsa förvärrar situationen och att man helst rullar tills det stannar om möjligt.

Smäller ett däck fram och du inte är beredd och handlar med ratten direkt så är det kört.
Känner en som inte handlade direkt och lastbilen stack direkt åt vänster och rakt in i en betongvägg (var precis en bro som gick över vägen).

Känner en annan som handlade direkt, han lade upp fötterna på sidan och höll med båda händerna, "spjärna" emot med benen för att orka hålla ratten rak. Vilket han lyckades.
Citera
2018-11-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Problemet vid däckexplosion vid däck fram på tunga fordon är inte bortsprängda slangar utan att när det smäller så sticker säg te.x lastbilen i väg åt det hållet. Skulle nog säga att bromsa förvärrar situationen och att man helst rullar tills det stannar om möjligt.
Jo hård inbromsning kan ju göra att fordon tappar styrförmågan ibland, särskilt om det går så långt så att några av hjulen låser helt eller om det är mer bromseffekt fram än bak i ekipaget så att släpet/trailern slungas iväg i sidled eller framåt. Jag vet iofs inte hur denna fordonstyp är konstruerad men kanske så kan slangbrott ev. ha gjort att bromsarna slog till, om det var ett system med fjädermottryck i bromsarna.

edit:stavning.
Citera
2018-11-07, 21:52
Avstängd
Citat:
Förmodligen hade den här olyckan kunnat undvikits (förmodligen för vi vet ännu inte) om slangarna till bromsklockan dragits annorlunda och mer skyddat ifrån däcksprängning.

Det vore väldigt intressant om någon journalist/reporter kunde sätta sig in i detta och skriva ett reportage och kolla upp ifall det finns lastbilstillverkare som skyddat slangarna från däcksprängningar på styraxlarna.

Kända märken på lastbilar som rullar i Sverige dagligen förutom Volvo och Scania: Mercedes, Renault, Iveco, Man, Daf... Fyll gärna på i listan...

Finns det som sagt ngn av dessa som har bombsäker konstruktion på styrande axel/axlar?
Tycker absolut det borde granskas. När jag tänker efter är det inte många gransknngar av bilaar lastbilar etc. Dålig kunskap i kåren?
Citera
2018-11-07, 22:31
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tycker absolut det borde granskas. När jag tänker efter är det inte många gransknngar av bilaar lastbilar etc. Dålig kunskap i kåren?

Den här olyckan är för j-vlig, känns helt onödig. Ny kunskap har jag fått genom denna tråden som jag tar med mig i framtiden (trots 30 år i branschen) .

Journalister! Vakna! Ta tag i detta!
Citera
2018-11-07, 22:59
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo hård inbromsning kan ju göra att fordon tappar styrförmågan ibland, särskilt om det går så långt så att några av hjulen låser helt eller om det är mer bromseffekt fram än bak i ekipaget så att släpet/trailern slungas iväg i sidled eller framåt. Jag vet iofs inte hur denna fordonstyp är konstruerad men kanske så kan slangbrott ev. ha gjort att bromsarna slog till, om det var ett system med fjädermottryck i bromsarna.

edit:stavning.
I princip alla tunga lastbilar använder fjäderbromscylindrar. Det behövs lufttryck för att trycka ihop fjädern och på så vis lösgöra parkeringsbromsen. Det går två tryckluftsslangar till varje hjul som har "fjäderbromscylinder", en som lösgör parkeringsbromsen och en som ansätter färdbromsen. Det betyder att om lufttrycket skulle sjunka och bilen inte går att bromsa med färdbromsen så fungerar parkeringsbromsen som en nödbroms. En säkerhetsfunktion med andra ord. Det finns dock ett problem, om parkeringskretsen tappar tryck så ansätts parkeringsbromsen okontrollerat.
På bilderna så syns långa bromsspår från lastbilen trots ABS men inga bromsspår från trailern. Trailern har sitt eget bromssystem med tryckluftstankar och ansätter inte parkeringsbromsen samtidigt med bilen. Chauffören borde ha stått på bromsen när denne märkte att det brakar åt helvete och på så vis fått stopp tidigare. Det normala är dock att man som chaufför släpper bromsen när bilen får sladd för att på så vis häva sladden. Det korrekta är att bromsa hårt och styra sig ur situationen. Vilket inte fungerar om hjulen har låst sig...
Den aktuella lastbilen är som standard utrustad med EBS-bromssytem vilket innebär ABS, antisladd, antispinn och automatisk bromsanpassning mellan bil och släp.
Citera
2018-11-07, 23:23
Avstängd
Citat:
Den här olyckan är för j-vlig, känns helt onödig. Ny kunskap har jag fått genom denna tråden som jag tar med mig i framtiden (trots 30 år i branschen) .

Journalister! Vakna! Ta tag i detta!
Ja! får se om nån nappar, det finns mycket som inte kommer fram. Många kunniga i tråden iaf
Citera
2018-11-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
I princip alla tunga lastbilar använder fjäderbromscylindrar. Det behövs lufttryck för att trycka ihop fjädern och på så vis lösgöra parkeringsbromsen. Det går två tryckluftsslangar till varje hjul som har "fjäderbromscylinder", en som lösgör parkeringsbromsen och en som ansätter färdbromsen. Det betyder att om lufttrycket skulle sjunka och bilen inte går att bromsa med färdbromsen så fungerar parkeringsbromsen som en nödbroms. En säkerhetsfunktion med andra ord. Det finns dock ett problem, om parkeringskretsen tappar tryck så ansätts parkeringsbromsen okontrollerat.
På bilderna så syns långa bromsspår från lastbilen trots ABS men inga bromsspår från trailern. Trailern har sitt eget bromssystem med tryckluftstankar och ansätter inte parkeringsbromsen samtidigt med bilen. Chauffören borde ha stått på bromsen när denne märkte att det brakar åt helvete och på så vis fått stopp tidigare. Det normala är dock att man som chaufför släpper bromsen när bilen får sladd för att på så vis häva sladden. Det korrekta är att bromsa hårt och styra sig ur situationen. Vilket inte fungerar om hjulen har låst sig...
Den aktuella lastbilen är som standard utrustad med EBS-bromssytem vilket innebär ABS, antisladd, antispinn och automatisk bromsanpassning mellan bil och släp.
Om trailer inte har parkeringsbroms som slår till samtidigt som dragbilens parkeringsbroms så kan det som sagt i så fall göra att det blir svårt att parera ekipaget. Det är ju troligen... av logiska skäl.... ingen abs-funktion på parkeringsbromsen heller så nåt av hjulen kan kanske ha låst sej om parkeringsbromsen gick till, om det nu är så mycket bromskraft i parkeringsbroms. Eller så var det kanske någon chassidel eller däcket eller nåt som fastnade i hjulhus och skapade bromsspår i asfalten om sådana finnes.

Blir mycket spekulerande nu dock. Jag vet inte precis vad som hände vid olyckstillfället eller orsakerna till krocken.
Citera
2018-11-08, 06:48
Medlem
Med trailer så är det svårt att häva en sladd. Detta är en orsak till att dessa är inblandade i många olyckor på vintrarna...
Citera
2018-11-08, 13:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Med trailer så är det svårt att häva en sladd. Detta är en orsak till att dessa är inblandade i många olyckor på vintrarna...

Ja, det behövs bättre intelligens i släpen t.ex. när det gäller ABS så att de faktiskt kan räta upp ett sladdande ekipage genom att både dragbilens och släpets ABS-system samarbetar. Om nu dragbilens bromsar låser sig okontrollerat så skulle släpet fortfarande kunna ha chans att ABS-bromsa och därmed motverka sladden genom att dra i dragstången.
Citera
2018-11-08, 16:23
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det behövs bättre intelligens i släpen t.ex. när det gäller ABS så att de faktiskt kan räta upp ett sladdande ekipage genom att både dragbilens och släpets ABS-system samarbetar. Om nu dragbilens bromsar låser sig okontrollerat så skulle släpet fortfarande kunna ha chans att ABS-bromsa och därmed motverka sladden genom att dra i dragstången.
Lastbilssläp har idag EBS och kommunicerar med dragbilen via canbus. Och funktionen att räta upp ett sladdande ekipage finns redan. Inget av det här hade hjälpt då fjäderbromscylindrar har ansatt parkeringsbroms till hjullåsning.
Olyckor där olycksorsaken är hjullåsning på dragbil pga däckexplosion är mycket ovanligt.
Jag vet inte om hjullåsning pga skadat bromssystem är orsaken till olyckan. Det kan finnas en annan orsak till att lastbilen fått sladd. Lastbilen kan ha kört på ett annat fordon med vänster hjul och på så vis fått full rattutslag vänster med efterföljande sladd.
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-11-08 kl. 16:42.
Citera
2018-11-08, 17:34
Medlem
I just detta fallet så var inga andra bilar i lastbilens färdriktning inblandade i olyckan. Vittnen pratar om en däckexplosion. Om denna beror på något som låg på vägen eller är "spontan" det vet vi inte än.

Jag körde förbi olycksplatsen igen igår, det finns inte en chans för fordonen som krockade att hinna väja, inte då man inte förväntar sig att det skall kunna hända där. Det är dessutom så att det planar ut, vilket gör att man ser dåligt en bit framåt.
Citera
2018-11-09, 09:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Lastbilssläp har idag EBS och kommunicerar med dragbilen via canbus. Och funktionen att räta upp ett sladdande ekipage finns redan. Inget av det här hade hjälpt då fjäderbromscylindrar har ansatt parkeringsbroms till hjullåsning.
Olyckor där olycksorsaken är hjullåsning på dragbil pga däckexplosion är mycket ovanligt.
Jag vet inte om hjullåsning pga skadat bromssystem är orsaken till olyckan. Det kan finnas en annan orsak till att lastbilen fått sladd. Lastbilen kan ha kört på ett annat fordon med vänster hjul och på så vis fått full rattutslag vänster med efterföljande sladd.

Nu vet vi ju inte om det aktuella släpet hade detta. Men ett bromsande släp borde kunna häva en sladdande dragbil. Som det vek sig nu så finns det inga direkta tecken på att släpet bromsat nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in