2018-11-07, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Aha, men då hänvisar nog jag och Panzer till olika artiklar, den jag hittade ser ut så här:

http://forumbilder.se/H8M7O/20181107-124243

Aha, det gör ni nog.
Jag ser att den du hänvisar till är den som vi såg en länkning till igår. Artikeln är från den 5:e.
Tack!
Citera
2018-11-07, 12:49
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Hela händelsen är med på filmen. Varför skulle jag ljuga om den saken?

du glömmer att även SDs vänner fanns på plats, och varför skulle han provocera någon om han utövar sin hobby precis som alla andra? han hade "annonserat" i eventet sedan länge att han skulle dit (vilket han tydligen är den enda som måste göra det i förväg)
ville man inte stöta på honom så kunde personen ha stannat hemma

och jag var nära vän med LW , och vill inget hellre än att mördaren åker fast, vem det än är.
just nu är SD bara misstänkt och jag tänker inte döma någon i förväg som fortfarande kan visa sig vara oskyldig. även om några(flesta) i tråden redan har gjort det och en som redan tagit "lagen i egna händer". Vilket i sin tur visar att det som någon skrev tidigare,
"att LW hade en annan person i sin närhet som tydligen inte kan kontrollera sin ilska" kanske värt för utredarna att kolla upp var h*n själv befann sig under mordnatten

Ditt citat: "Hela händelsen är med på filmen. Varför skulle jag ljuga om den saken?"
Ljuga om den saken? Brukar du ljuga om andra saker?

Stod väl någonstans att det rådde filmningsförbud, förresten? Fast har du filmat ändå - lägg ut filmen på Youtube och dela med dig. Du kan skapa ett anonymt konto där med.
Citera
2018-11-07, 12:51
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NAs artikel:
(mina fetningar på båda citaten)

"– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.

Flera inne i lokalen*ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat.
"

https://www.na.se/logga-in/polisutryckning-efter-att-misstankt-for-hjarstamordet-hamnat-i-brak-pa-internationellt-event-finns-e n-anmalan-om-misshandel

Från Sundsvalls tidning:

"Av okänd anledning ska en man i 50-årsåldern ha tagit tag i en annan mans jacka och sedan kastat ner honom på golvet på eventet, inför en samling vittnen."

https://www.flashback.org/sp65758090

Så kanske det hela föregicks av något som inte med lätthet kunde observeras av de samlade deltagarna? Kanske SD själv kände att "det pratades, stirrades" och kände sig provocerad av detta?
Kanske några/någon stirrade provocerande? Vi har ju redan i tråden fått kännedom om att det kan uppfattas provocerande om SD tar sig till eventet. Säkert är det flera som har kännedom om tråden och mordet. Allt ställs lite på sin spets på det viset.

Hela sanningen går nog inte att få fram.

Jag gör ungefär samma tolkning. Dvs, att vittnena inte sett samma.

Antingen ifall det rör sig om två separata händelser med olika vittnen eller om det rör sig om att vissa vittnen beskriver situationen från start och vissa andra som missade detta återger enbart hur situationen kulminerade.

Det som däremot gör det senare lite mer konstigt är om vittnesmålen går isär kring vem som tog tag i vem.
Citera
2018-11-07, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Här funderar man på om vittnet har kopplingar till Örebro eller om vittnet bara känner till att Örebroarna är rädda för att prata med polisen för att hon känner bekanta till LW.
Har journalisten varit på plats på eventet eller har han lyckats nå vittnet på annat sätt, t ex via eventets arrangörer?

Citat ur den låsta artikeln i NA idag:

"Händelsen inne i lokalen*beskrivs av vittnet som obehaglig och många ska ha tagit illa vid sig.

– Det är så oerhört tragiskt eftersom det dessutom var alla helgons dag. Vi var många där som kände Lena Wesström. Det kändes väldigt sorgligt eftersom hon egentligen skulle ha varit med.

Vittnet har inte lämnat*några uppgifter om händelsen till polisen men uppger att hon gärna berättar om händelsen även för dem.

– Jag vet att många är rädda i Örebro för att prata med polisen om mordet. Jag önskar att alla som har uppgifter att lämna till polisen gör det. De måste lösa det här. Det är viktigt att det blir ett avslut på den här förskräckliga historien.
"

https://www.na.se/logga-in/polisutryckning-efter-att-misstankt-for-hjarstamordet-hamnat-i-brak-pa-internationellt-event-finns-e n-anmalan-om-misshandel
Citera
2018-11-07, 13:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Antingen ifall det rör sig om två separata händelser med olika vittnen eller om det rör sig om att vissa vittnen beskriver situationen från start och vissa andra som missade detta återger enbart hur situationen kulminerade.

Det som däremot gör det senare lite mer konstigt är om vittnesmålen går isär kring vem som tog tag i vem.

Det är ingenting konstigt alls. En del kommer stödja påhopparen hellre än en misstänkt mördare. Enkel mänsklig psykologi. Enligt dem fick SD vad han förtjänade eftersom han inte stannade hemma.

Polisen är väl medveten att vittnen ibland ser vad de vill se eller t.o.m lämnar falska vittnesmål till dem i dessa situationer.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-07 kl. 13:07.
Citera
2018-11-07, 13:16
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Från NAs artikel:
(mina fetningar på båda citaten)

"– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.

Flera inne i lokalen*ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat.
"

Från Sundsvalls tidning:

"Av okänd anledning ska en man i 50-årsåldern ha tagit tag i en annan mans jacka och sedan kastat ner honom på golvet på eventet, inför en samling vittnen."

https://www.flashback.org/sp65758090

Så kanske det hela föregicks av något som inte med lätthet kunde observeras av de samlade deltagarna? Kanske SD själv kände att "det pratades, stirrades" och kände sig provocerad av detta?
Kanske några/någon stirrade provocerande? Vi har ju redan i tråden fått kännedom om att det kan uppfattas provocerande om SD tar sig till eventet. Säkert är det flera som har kännedom om tråden och mordet. Allt ställs lite på sin spets på det viset.

Hela sanningen går nog inte att få fram.
Citat:

Absolut, är helt enig med er! 😊 Bara för att förtydliga var det alltså även min tanke; att uppgifterna går isär betyder inte rakt av att en tidning ljuger. Na har pratat med ett vittne men vem ST har pratat med vet vi ju inte. Någon har dock fått fel information om vem som slog första slaget.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är främst uppgiften om vem som "började" som skiljer sig åt, vilket såklart är relevant för att veta vem som agerade i självförsvar.

Men övrig info måste inte vara antingen sann eller falsk. Händelsen och SDs beteende kan fortfarande ha upplevts som obehagligt för vittnet som uttalar sig. Och även om SD blev påhoppad först kan "av okänd anledning" tex ha varit sådan provokation som vittnet beskriver (menar inte att det gör påhoppet motiverat, endast att vissa uppgifter kan stämma från båda håll).
Citera
2018-11-07, 13:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Enligt NA:s artikel upprättades både en anmälan och en motanmälan. Har skrivit inlägg om detta med skärmdumpar från artikeln.
Ok, vore dock intessant att veta vem som började.
Citera
2018-11-07, 13:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ingenting konstigt alls. En del kommer stödja påhopparen hellre än en misstänkt mördare. Enkel mänsklig psykologi. Enligt dem fick SD vad han förtjänade eftersom han inte stannade hemma.

Polisen är väl medveten att vittnen ibland ser vad de vill se eller t.o.m lämnar falska vittnesmål till dem i dessa situationer.

Jag kan absolut hålla med dig om den psykologiska aspekten; att man utifrån partiskhet i tanken kan stödja den ena av de två männen vilket kan färga av sig på hur man uppfattar situationen och vad man vill förtälja inför andra. Men jag tror nog ändå att många skulle dra sig för att gå så långt som att vittna falskt publikt. Förvisso kanske det inte är ett lagbrott att vittna falskt inför lokaltidning och inte rättslig instans, men vad vinner man?

Det kan ju ses igenom när andra vittnesmål kommer fram och vid utredning av polis. Att vittna falskt kan i bästa fall för den som gör det bara leda till fördröjande, villospår i utredning men kan i sämsta fall i en förlängning innebära att man gör sig skyldig till lagbrott vilket är en risk man nog inte vill ta.

Jag är därför mer inne på att inget vittne medvetet vittnat falskt utan att det antingen rör sig om två incidenter eller att vittnen sett olika delar av förloppet. Möjligen, att någon skulle känt ett sådant agg inför någon av männen att de vittnar falskt även om de vet om att det snart kommer att genomskådas bara för att åtminstone tillfälligt skapa rubriker kring denne person.
Citera
2018-11-07, 13:41
Medlem
Den som har en film på händelsen lär få Expressen o Aftonbladet efter sig.. åtminstone försöker de leta fram ägaren för att få tag på filmen.. Först till kvarn. Så fungerar media.
Citera
2018-11-07, 13:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Här funderar man på om vittnet har kopplingar till Örebro eller om vittnet bara känner till att Örebroarna är rädda för att prata med polisen för att hon känner bekanta till LW.
Har journalisten varit på plats på eventet eller har han lyckats nå vittnet på annat sätt, t ex via eventets arrangörer?

Citat ur den låsta artikeln i NA idag:

"Händelsen inne i lokalen*beskrivs av vittnet som obehaglig och många ska ha tagit illa vid sig.

– Det är så oerhört tragiskt eftersom det dessutom var alla helgons dag. Vi var många där som kände Lena Wesström. Det kändes väldigt sorgligt eftersom hon egentligen skulle ha varit med.

Vittnet har inte lämnat*några uppgifter om händelsen till polisen men uppger att hon gärna berättar om händelsen även för dem.

Jag vet att många är rädda i Örebro för att prata med polisen om mordet. Jag önskar att alla som har uppgifter att lämna till polisen gör det. De måste lösa det här. Det är viktigt att det blir ett avslut på den här förskräckliga historien.
"

Om versionen där SD först provocerar och sedan angriper en vän till LW stämmer (här vet jag inte , så spekulerar bara ifall det det skulle stämma) så bidrar det inte direkt till att LWs vänner efter att ha bevittnat detta skulle känna sig mer modiga till att vittna inför polis.

Isåfall, spekulerar jag, så kan SD ha agerat inte främst mot den specifike individ han angrep utan mer för för att skrämma LWs vänner till ytterligare tystnad. Dvs, om han misstänkt att någon vet något ofördelaktig om honom som MGM. Men som sagt, vi vet ännu inte vems version som stämmer av eventet i Sundsvall och om det verkligen var SD som agerade först.

Man undrar ju varåt det skulle finnas mer viktig information om mordet. Polisen har väl antytt att de tror att fler vet saker och borde komma fram hur ringa de än kan bedöma vad de vet? Hittills har ju allt trådfokus varit på geocachingkretsarna och kanske finns där faktiskt personer som har mer att berätta, både om MGMs och andras personligheter men även om saker de lagt märke till eller konkreta utsagor från LW innan hon dog.

Vore hemskt om någon eller några skulle sitta på värdefull information och antingen felbedöma den som av alltför ringa värde eller vara rädda för repressalier från MGM och därav inte berätta allt vad de vet inför polis.
Senast redigerad av Philomena 2018-11-07 kl. 13:47. Anledning: Läsbarhet, förtydligande.
Citera
2018-11-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Välkommen tillbaka!

Vad är uppfattningen i Nya Hjärsta?

Vad går det för rykten?

Inte hört så mycket!! Personligen tycker jag det är otroligt konstigt utredningen inte kommit vidare och SD rör sig och beter sig som om ingenting har hänt.. Otroligt kall o typ psykopatiskt i mina ögon.. Mötte honom bla på cykel ett 15tal meter från platsen där det står ljus osv för LW.. Gav mig rysningar i kroppen om det är som vi så många tror men som sagt tidigare man ska inte dömma innan någon är dömd även om det i vissa situationer är jäkligt svårt
Citera
2018-11-07, 13:49
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Om versionen där SD först provocerar och sedan angriper en vän till LW stämmer (här vet jag inte , så spekulerar bara ifall det det skulle stämma) så bidrar det inte direkt till att LWs vänner efter att ha bevittnat detta skulle känna sig mer modiga till att vittna inför polis.

Isåfall så kan, spekulerar jag, SD ha agerat inte främst mot den specifike individ han isåfall angrep utan mer för för att skrämma LWs vänner till ytterligare till tystnad. Dvs, om han misstänkt att någon vetat något ofördelaktig om honom som MGM. Men som sagt, vi vet ännu inte vems version som stämmer av eventet i Sundsvall. Här spekulerar jag bara från den ena versionen.

Man undrar ju varåt det skulle finnas mer viktig information om mordet. Polisen har väl antytt att de tror att fler vet saker och borde komma fram hur ringa de än kan bedöma vad de vet? Hittills har ju allt trådfokus varit på geocachingkretsarna och kanske finns där faktiskt personer som har mer att berätta, både om MGMs och andras personligheter men även om saker de lagt märke till eller konkreta utsagor från LW innan hon dog.

Vore hemskt om någon eller några skulle sitta på värdefull information och antingen felbedöma den som av alltför ringa värde eller vara rädda för repressalier från MGM och därav inte berätta allt vad de vet inför polis.

det finns bara en person som har hotat SD innan eventet och det har han bla. gjort här inne på Fb
SD försökte hålla sig på avstånd från den "personen" under eventet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in