2018-11-07, 12:16
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är en mycket explosiv kombination. Det ör mycket fokus på honom själv och vad han upplever som hans rättigheter.
Att Eva dessa sig att uttrycka att mannvill gå på Lenas begravning när man är huvudmisstänkt är tamejfan höjden av gränslöshet.

Och att det uppenbart finns en stor grupp människor som är rädda för honom och upplever hans närvaro som obehaglig det verkar inte vara något som bekymrar herr Stefan Davidsson det minsta. Bara han får sina FTF-cacher, till vilket pris som helst verkar det dom, så är han ”fine”.

Klokt. Det känns ibland som att man inte vill särskilja på rättigheter och respektfullt beteende. Så klart SD har rätt att röra sig var han vill, delta i vad han vill och fortsätta med de fritidsintressen som han tycker om. Det är hans rättighet helt klart. Tror ingen vänder sig mot detta. Sedan kan man däremot tycka att han, om han nu var en sådan god vän till LW att han vill närvara på hennes begravning, kan ha insikt om det känsliga läget för många närstående till henne nu och därav utav respekt inför dem hålla låg profil och respektera att han som MGM väcker upprördhet och rädsla bland dem så länge han är MGM. Jag tänker att SD om han är oskyldig borde klara av att hålla i huvudet två tankar samtidigt: dels att han är oskyldig och har rättigheter att fortsätta sitt liv och dels att han ändå bör tänka på LWs anhöriga och vad de går igenom och därav hålla sig undan ändå vissa situationer under rådande omständigheter utifrån visad taktkänsla.

I klartext, han har rätt att göra vad han vill, men han kan utifrån finkänslighet, takt och respekt ge LWs anhöriga fristad från att behöva beblanda sig med MGM särskilt en helg som Allhelgona och på ett event där många av hennes vänner antagligen samlas och man kommer att hållas inlåsta i en hel timme tillsammans. Det kanske hade gått att hoppa över FAD just detta år? Tänkt att han om han är oskyldig bör vara rentvådd vid nästa event och kan ladda inför det då istället?
Citera
2018-11-07, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Njae, bara ingressen som gav en övergripande förklaring om tid och plats:

(Plus årets sämsta nyhetsbild tagen på Södra Bergets (?) konferensdörr med en lapp om film- och fotograferingsförbud.)
Men inga citat eller andra källhänvisningar. Sundsvall är dock en liten stad och lokalpressen har troligtvis bra kontakt med både polisen och hotellpersonalen, så gissar att de gått den vägen.

Tack!
Men om man läser Panzers bilddumpar, så ser ju artikeln ut att vara exakt densamma (ordagrant), utom några tillägg som ser ut att vara anpassade till Sundsvall som inte är lika underrättade om mordfallet får man förmoda.
Det jag saknade i Panzers bilddumpar var delen om jackan.
Blir lite lätt förvirrad om Sundsvalls Tidning har exakt samma artikel, ingen källhänvisning. Eller är det samme författare till bägge artiklarna? Kanske NA som citerar Sundsvalls Tidning? Men i NA saknades den detaljen om jackan.

Man undrar om journalisten varit på plats på eventet eller hur annars de fått tag på "vittnen"? "Vittnena" kan ju förstås ha varit inte bara deltagare utan också varit med som med- arrangörer men inte velat vara med med namn i artikeln.
Citera
2018-11-07, 12:17
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Visa gärna källa på dett kursiverade påstående, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, borde man inte kunna klämma in en liten anmälan om "övergrepp i rättssak" också i all hast?

Olustigt är det i alla fall att någon tar sig friheten att vara domare och verkställare i ett icke avgjort mål, men vad den personen inte tänkte på uppenbarligen var att h*n har gett MGM,s advokat en stor draghjälp i sitt försvar av MGM, nu vet ju alla att det finns en labil person i BO,s närhet som inte kan kontrollera sig och gärna tycks ta till våld för att lösa en komplicerad situation, rena julklappen för en försvarare som letar efter alternativa GM.

Hur som haver, ska bli intressant vad åklagaren gör med ärendet.

ja inte bokstavligen som jag skrev men nära nog
Citera
2018-11-07, 12:18
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Från artikeln i Sundsvalls Tidning 5/11:

https://www.st.nu/artikel/vasternorrland/sundsvall/konferens-sparade-ur-pa-hotell-polisen-larmades-om-misshandel

Blev dem i 50-års åldern nu, visar hur "rätt" dem skriver i sina artiklar
Citera
2018-11-07, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Klokt. Det känns ibland som att man inte vill särskilja på rättigheter och respektfullt beteende. Så klart SD har rätt att röra sig var han vill, delta i vad han vill och fortsätta med de fritidsintressen som han tycker om. Det är hans rättighet helt klart. Tror ingen vänder sig mot detta. Sedan kan man däremot tycka att han, om han nu var en sådan god vän till LW att han vill närvara på hennes begravning, kan ha insikt om det känsliga läget för många närstående till henne nu och därav utav respekt inför dem hålla låg profil och respektera att han som MGM väcker upprördhet och rädsla bland dem så länge han är MGM. Jag tänker att SD om han är oskyldig borde klara av att hålla i huvudet två tankar samtidigt: dels att han är oskyldig och har rättigheter att fortsätta sitt liv och dels att han ändå bör tänka på LWs anhöriga och vad de går igenom och därav hålla sig undan ändå vissa situationer under rådande omständigheter utifrån visad taktkänsla.

I klartext, han har rätt att göra vad han vill, men han kan utifrån finkänslighet, takt och respekt ge LWs anhöriga fristad från att behöva beblanda sig med MGM särskilt en helg som Allhelgona och på ett event där många av hennes vänner antagligen samlas och man kommer att hållas inlåsta i en hel timme tillsammans. Det kanske hade gått att hoppa över FAD just detta år? Tänkt att han om han är oskyldig bör vara rentvådd vid nästa event och kan ladda inför det då istället?

Så klokt sagt!
Citera
2018-11-07, 12:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det saknas en viktig pusselbit i hans omdöme. Denna pusselbit som saknas kanske är den som behövs för att inte utsätta någon annan för obehag, ta hänsyn, inte uttrycka en önskan om att få gå på den mördades begravning när man själv är den misstänkta, visa respekt för andras liv, inte ta kontroll över andras liv...inte ta kontakt med någon som inte vill umgås, inte kontakta någon när man känner att man inte kan kontrollera sin ilska, inte mörda någon...

Spot on! Så klart och tydligt sammanfattat! Något fattas helt klart i hans personlighet. JAG JAG JAG. Gränslöshet är bara förnamnet.
Citera
2018-11-07, 12:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja de (och annan media) har ju skrivit ariklar som SD nog kan uppleva lika jobbiga.
Var inte artikelförfattarna rädda för att få en misstänkt mördare efter sig då också?

Skumt 🙄

Var fjärde journalist och politiker utsätts för hot och hat https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/var-fjarde-journalist-och-politiker-utsatts-for-hot-och-hat
Citera
2018-11-07, 12:31
Medlem
ModestyBlaisers avatar
.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag är enig med dig. Jag undrade mer angående tidningarnas rykte eller vad man ska kalla det. Vilken anser ni vara mest trovärdig? T.ex. vet jag ju att man väljer SR nyheter före Aftonbladets.
De två tidningarna de handlar om nu känner jag dock inte till.

De är nog rätt jämna inom segmentet lokala nyhetstidningar. Båda tillhör också samma mediekoncern (Mittmedia). Na är större än St, då Örebro är större än Sundsvall, men båda tidningarna växer.
Citera
2018-11-07, 12:39
Medlem
Philomenas avatar
Med risk för att göra mig opopulär nu men är det någon idé att vi i nuläget spinner vidare på händelsen i Sundsvall innan vi fått mer på fötterna där? Jag är rädd för att vi fastnar i detta och tappar fokus på vad som skedde med LW och vem som gjorde det mot henne. Visst finns det relevans i att incidenten visar hur MGM och LWs vänner reagerar och någon som är vän till MGM och övertygad om hans oskuld kan säkert dra längre slutsatser av detta och få det till att den person som han interagerade med är troligare MGM. Men isåfall är det nog bättre att börja granska den personen isolerat för vad mer kan vi få fram rent sakligt av händelserna i Sundsvall? Här står åter ord mot ord och även om det finns film, hur vet vi att denna film visar hela förloppet? Det hade varit en annan sak om media gått ut med att man fått tag i flera vittnen och att de samtliga tecknat samma händelseförlopp men kring denna incident verkar det ju finnas lika många versioner som det finns vittnen som vill träda fram.

Antingen gick MGM SD omkring och provocerade folk, varav en hel del var vänner till LW och rädda för honom, vilket slutade med att han angrep en av dessa och antagligen då genom denna handling bara skrämde resten ännu mer. Övergrepp i rättsak att möjligen påverka människor i LWs krets som kunnat vittna något?

Eller, så var SD där och gick omkring utan tanke på att det kunde väcka anstöt/med tanken att hans rättigheter var av mer betydelse än finkänslighet mot LWs vänner, varpå en av dessa flög på honom och han utsattes för våld. Detta våld skulle i sin tur kunna vara ett indicium på att personen som gjorde detta har dålig impulskontroll i affekt. Ungefär som SD i bilen för något år sedan. Och liksom som många kopplat SDs agerande i bilen till beteende som kunnat bädda för ytterligare våldshandlingar av allvarligare art, skulle man då givetvis även här kunna göra samma spekulation kring denne andre man och ponera honom som MGM också.

Men händelsen i Sundsvall i solitär räcker inte för att bevisa en annan MGM och jag vet inte vad mer vi kan få ut av att granska den. Den är en spektakulär uppgift som många i tråden har väntat på utifrån tidigare tråddiskussioner därav så blir den hypad och intressant, men vad innebär den konkret för hur vi ser på mordet på LW?

Det blir svårt att få fram exakt vad som hände i Sundsvall då personer på respektive sida kan ha upplevt det olika men framförallt kan ha kommit in i skeendet vid olika tillfällen och sakna helhetsbilden. Det enda jag dock reagerar på är att det nästan låter som två olika tillfällen. Både om man ser till uttalanden från vänner till SD och uttalanden från vänner till LW i relation till de två tidningarnas artiklar. Kan det röra sig om det? Två separata tillfälle då SD hamnade i handgemäng med en annan man? Vid ena tillfället slängs SD ner i golvet eller slänger sig ner på golvet och påstås av vissa att skrika. Vid det andra tillfället knuffas han och en annan man utifrån stående läge och en av männen griper tag i den andre men ingen hamnar på golvet?
Citera
2018-11-07, 12:43
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Men om man läser Panzers bilddumpar, så ser ju artikeln ut att vara exakt densamma (ordagrant), utom några tillägg som ser ut att vara anpassade till Sundsvall som inte är lika underrättade om mordfallet får man förmoda.
Det jag saknade i Panzers bilddumpar var delen om jackan.
Blir lite lätt förvirrad om Sundsvalls Tidning har exakt samma artikel, ingen källhänvisning. Eller är det samme författare till bägge artiklarna? Kanske NA som citerar Sundsvalls Tidning? Men i NA saknades den detaljen om jackan.

Man undrar om journalisten varit på plats på eventet eller hur annars de fått tag på "vittnen"? "Vittnena" kan ju förstås ha varit inte bara deltagare utan också varit med som med- arrangörer men inte velat vara med med namn i artikeln.

Aha, men då hänvisar nog jag och Panzer till olika artiklar, den jag hittade ser ut så här:

http://forumbilder.se/H8M7O/20181107-124243
Citera
2018-11-07, 12:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
ja inte bokstavligen som jag skrev men nära nog

Nä inte ens i närheten.
Du fick 1+1 =3
Citera
2018-11-07, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är främst uppgiften om vem som "började" som skiljer sig åt, vilket såklart är relevant för att veta vem som agerade i självförsvar.

Men övrig info måste inte vara antingen sann eller falsk. Händelsen och SDs beteende kan fortfarande ha upplevts som obehagligt för vittnet som uttalar sig. Och även om SD blev påhoppad först kan "av okänd anledning" tex ha varit sådan provokation som vittnet beskriver (menar inte att det gör påhoppet motiverat, endast att vissa uppgifter kan stämma från båda håll).

Från NAs artikel:
(mina fetningar på båda citaten)

"– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.

Flera inne i lokalen*ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat.
"

https://www.na.se/logga-in/polisutryckning-efter-att-misstankt-for-hjarstamordet-hamnat-i-brak-pa-internationellt-event-finns-e n-anmalan-om-misshandel

Från Sundsvalls tidning:

"Av okänd anledning ska en man i 50-årsåldern ha tagit tag i en annan mans jacka och sedan kastat ner honom på golvet på eventet, inför en samling vittnen."

https://www.flashback.org/sp65758090

Så kanske det hela föregicks av något som inte med lätthet kunde observeras av de samlade deltagarna? Kanske SD själv kände att "det pratades, stirrades" och kände sig provocerad av detta?
Kanske några/någon stirrade provocerande? Vi har ju redan i tråden fått kännedom om att det kan uppfattas provocerande om SD tar sig till eventet. Säkert är det flera som har kännedom om tråden och mordet. Allt ställs lite på sin spets på det viset.

Hela sanningen går nog inte att få fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in