2018-11-07, 11:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, ytterligare en vinkel.
Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Det är ju så med vittnesuppgifter, att när något händer så uppfattar olika personer olika saker. Dels kanske någon enbart sett en sekvens av händelseförloppet. Andra är färgade av sin lojalitet mot ena parten och ytterligare andra är färgade av vad de fått höra av andra eller att deras minnesbild har ändrats av att samtal med andra om händelsen.

Det är väl lite det här som är problemet för polisen när man ska förhöra vittnen.

Men polisen är väl medveten om fenomenet att en del hellre skyddar en påhoppare än en misstänkt mördare i det här fallet.

En del erkänner ju redan att de tyckte det var obehagligt med en misstänkt mördare där så i deras bok är påhopparens handling mer eller mindre rättfärdigad och SD:s eget fel som inte stannade hemma.

Detta har skrivits i tråden också hur en del anser att SD skulle undvikit detta om han gjort det "rätta" och inte åkt dit. Polisen kommer säkert ta del av det som sagts här. Vilket styrker fenomenet och gör alla dessa vittnen mindre trovärdiga än de andra.
Citera
2018-11-07, 11:43
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vilken tidning är mer tillförlitlig?

Frågan är ställd alla.

Det är främst uppgiften om vem som "började" som skiljer sig åt, vilket såklart är relevant för att veta vem som agerade i självförsvar.

Men övrig info måste inte vara antingen sann eller falsk. Händelsen och SDs beteende kan fortfarande ha upplevts som obehagligt för vittnet som uttalar sig. Och även om SD blev påhoppad först kan "av okänd anledning" tex ha varit sådan provokation som vittnet beskriver (menar inte att det gör påhoppet motiverat, endast att vissa uppgifter kan stämma från båda håll).
Citera
2018-11-07, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men polisen är väl medveten om fenomenet att en del hellre skyddar en påhoppare än en misstänkt mördare i det här fallet.

En del erkänner ju redan att de tyckte det var obehagligt med en misstänkt mördare där så i deras bok är påhopparens handling mer eller mindre rättfärdigad och SD:s eget fel som inte stannade hemma.

Detta har skrivits i tråden också hur en del anser att SD skulle undvikit detta om han gjort det "rätta" och inte åkt dit. Polisen kommer säkert ta del av det som sagts här. Vilket styrker fenomenet och gör alla dessa vittnen mindre trovärdiga än de andra.

Om det är så som energizer666 säger, så kanske det finns dokumenterat på film vad som hänt, kanske sekvenser. Tillsammans med förhör kanske bilden blir tydligare.

Här finns iaf många vittnen och förmodligen har händelsen startat redan innan.
Kanske därför det finns filmat?
Citera
2018-11-07, 11:45
Medlem
T34Panzers avatar
Sundsvalls Tidnings artikel idag påminner om NAs artikel.

Men helt klart har många känt obehag av SDs närvaro och upplevt honom som provocerande. Han har uppträtt mycket otrevligt. Jag tycker bara detta förstärker den negativa bilden av honom. Hela hans uppträdande inne i lokalen upplever jag som stört. Folk är ju uppenbart rädda eller känner obehag inför honom och situationen. Ändå vandrar runt där inne i lokalen och provocerar folk och säger att ”jag visste inte att man inte fick gå så nära någon.” Helt sjukt enligt mej!

Sundsvalls tidning:

”Mordmisstänkt man hamnade i bråk på stort event i Sundsvall

http://forumbilder.se/H8M7M/c26f1948-3705-4bda-b3f2-ad4c5bd4abc7

http://forumbilder.se/H8M7M/10ed1d46-3f3d-47bd-b86b-c5502bfe218d

http://forumbilder.se/H8M7M/3fdb200c-85cf-4743-8f4b-ca9296f5b08d

http://forumbilder.se/H8M7M/5ea3c00a-3df2-485c-a8a3-3103f2000143

http://forumbilder.se/H8M7M/7d1575f5-e33b-4e8e-8c9d-e247a98fc9df

http://forumbilder.se/H8M7M/e3677f6d-fec2-4e96-af57-646baa5882a1

http://forumbilder.se/H8M7M/4535ba10-8a3c-4c84-9e2f-50394b50778b

https://www.st.nu/logga-in/mordmisstankt-man-hamnade-i-brak-pa-stort-event-i-sundsvall
Citera
2018-11-07, 11:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är främst uppgiften om vem som "började" som skiljer sig åt, vilket såklart är relevant för att veta vem som agerade i självförsvar.

Men övrig info måste inte vara antingen sann eller falsk. Händelsen och SDs beteende kan fortfarande ha upplevts som obehagligt för vittnet som uttalar sig. Och även om SD blev påhoppad först kan "av okänd anledning" tex ha varit sådan provokation som vittnet beskriver (menar inte att det gör påhoppet motiverat, endast att vissa uppgifter kan stämma från båda håll).

Jag är enig med dig. Jag undrade mer angående tidningarnas rykte eller vad man ska kalla det. Vilken anser ni vara mest trovärdig? T.ex. vet jag ju att man väljer SR nyheter före Aftonbladets.
De två tidningarna de handlar om nu känner jag dock inte till.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-07 kl. 11:56.
Citera
2018-11-07, 11:54
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har ju inte på något sätt avfört SD som GM till mordet på LW. Därför valde vi inte umgås med paret, annat än säga hej och krama om dom båda.

Jag stod och tittade lite på alla runt omkring och funderade på olika händelser och fakta/rykten som gav ett sånt tragiskt slut för LW. Jag har ju lite svårt att döma människor och när tittade på SD så fick jag en kall kår.

Tänk om SD är helt oskyldig, men blir jagad som en hund. Tänk om LW verkligen älskade SD djupt och han är oskyldig. Hur hedrar detta beteende hos vissa henne då? Är det inte bättre att mördaren identifieras och sedan försöker vi förstå och kanske hatar då.

Ditt citat: "händelser och fakta/rykten som gav ett sånt tragiskt slut för LW".

Vad var det för händelser och fakta/rykten som gav det tragiska slutet?

Ditt citat: Tänk om LW verkligen älskade SD djupt....

Vad tror du då om uppgifterna om att hon inte ville ha någon kontakt med honom alls?
Citera
2018-11-07, 11:57
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Står det något mer?

Njae, bara ingressen som gav en övergripande förklaring om tid och plats:

Citat:
När en större samling personer hade konferens på ett hotell i Sundsvall i lördags eftermiddag ska det enligt en polisanmälan slutat i en misshandel.

(Plus årets sämsta nyhetsbild tagen på Södra Bergets (?) konferensdörr med en lapp om film- och fotograferingsförbud.)
Men inga citat eller andra källhänvisningar. Sundsvall är dock en liten stad och lokalpressen har troligtvis bra kontakt med både polisen och hotellpersonalen, så gissar att de gått den vägen.
Citera
2018-11-07, 12:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han verkar lättkränkt SD och våldsbenägen.

Ja det är en mycket explosiv kombination. Det är mycket fokus på honom själv och vad han upplever som hans rättigheter.
Att uttrycka att man vill gå på Lenas begravning när man är huvudmisstänkt är tamejfan höjden av gränslöshet.

Och att det uppenbart finns en stor grupp människor som är rädda för honom och upplever hans närvaro som obehaglig det verkar inte vara något som bekymrar herr Stefan Davidsson det minsta. Bara han får sina FTF-cacher, till vilket pris som helst verkar det dom, så är han ”fine”.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-07 kl. 12:40.
Citera
2018-11-07, 12:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Gör gärna mig och min partner könsneutrala.

I sak stämmer det du skriver.

Att polisen tog med GM, samt den rubricering som användes kom från deltagare som pratade med GM. Därför håller jag sanningshalten ganska hög.

Det som skrivs i artikeln har ingen verklighetsförankring av någon som jag/vi pratat med. Låter som reportern pratat med en väldigt sinnesförvirrad och hatisk person...

Däremot ska jag erkänna att nu när vi tänker igenom det så undrar vi med om GM verkligen vart avförd från platsen (ned till polishuset), GM var tillbaka lite väl fort.

Det var GM som började ”prata” högre och högre ordet ”Mötdare”, som i ett försök att få med sig andra. När ingen hakade på går han fram till SD som vänder sig om och lyssnar vad GM har att säga, vilket var ”Vad fan gör du här din mördare?”.
När SD ignorerar och vänder sig om till sina kamrater (HD var inte där då), så tar GM tag i SD.

Förutom artikeln och vissa andra skribenter här inne, så är der ganska samstämmiga uppgifter, från både dom som ogillar SD och dom som håller SD som skyldig.

Det är relativt få inom geocaching som anser att SD är skyldig. Det sträcker sig till ”Det är mycket som pekar på SD, men tills han är dömd ska vi nog se honom som oskyldig”. (Generaliserat).

Tönk att jag tror inte ett dugg på vad du skriver. Reporten har ju pratat med flera på platsen och flera personer utrycker ju allt från obehag till rädsla.

Tycker detta inlägg är helt i linge med dina tidigare: så tvivel och skademinimera.
Citera
2018-11-07, 12:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag har ju inte på något sätt avfört SD som GM till mordet på LW. Därför valde vi inte umgås med paret, annat än säga hej och krama om dom båda.

Jag stod och tittade lite på alla runt omkring och funderade på olika händelser och fakta/rykten som gav ett sånt tragiskt slut för LW. Jag har ju lite svårt att döma människor och när tittade på SD så fick jag en kall kår.

Tänk om SD är helt oskyldig, men blir jagad som en hund. Tänk om LW verkligen älskade SD djupt och han är oskyldig. Hur hedrar detta beteende hos vissa henne då? Är det inte bättre att mördaren identifieras och sedan försöker vi förstå och kanske hatar då.

Detta var nog ett av dina konstigare och mer motsägelsefulla inlägg.
Du backar alltid likadant när du blir påkommen med felaktigheter.
Citera
2018-11-07, 12:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Hela händelsen är med på filmen. Varför skulle jag ljuga om den saken?

du glömmer att även SDs vänner fanns på plats, och varför skulle han provocera någon om han utövar sin hobby precis som alla andra? han hade "annonserat" i eventet sedan länge att han skulle dit (vilket han tydligen är den enda som måste göra det i förväg)
ville man inte stöta på honom så kunde personen ha stannat hemma

och jag var nära vän med LW , och vill inget hellre än att mördaren åker fast, vem det än är.
just nu är SD bara misstänkt och jag tänker inte döma någon i förväg som fortfarande kan visa sig vara oskyldig. även om några(flesta) i tråden redan har gjort det och en som redan tagit "lagen i egna händer". Vilket i sin tur visar att det som någon skrev tidigare,
"att LW hade en annan person i sin närhet som tydligen inte kan kontrollera sin ilska" kanske värt för utredarna att kolla upp var h*n själv befann sig under mordnatten

Visa gärna källa på dett kursiverade påstående, tack.
Citera
2018-11-07, 12:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ref till händelsen i Sundsvall. Vet man om det SD som anmält XX för misshandel eller om det XX som anmält SD? Om man läser NA:s artikel verkar SD varit minst sagt provocerande. Jag frågar mig själv om jag varit i SD:s kalsonger, skulle jag utsätta mig själv för detta och åka på ett event där LW hade många vänner? Svaret är klart nej. Sicken stolle.

Enligt NA:s artikel upprättades både en anmälan och en motanmälan. Har skrivit inlägg om detta med skärmdumpar från artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in