Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Tror uppgiften kom från Sh.Holmes, 25/6, men verkar ju iaf som att Rosenrasande och Sommarljum har hört samma sak?
Svårt att tolka innebörden utan att veta hur och i vilken kontext detta sas, men jag tänker att det kanske går att applicera på båda scenarion:
- Är han skyldig är det ett kaxigt (och creepy) uttalande, som kan tyda på en grandios självbild om att vara överlägsen utredarna.
- Är han oskyldig är det ett sorgligt uttalande, som kan tyda på depressiva tankar om att ingenting kommer lösa sig, och en rädsla för att tvingas leva med misstankarna resten av livet.
Tack!
Det är så fantastiskt bra att du samlar ihop inlägg på det här sättet. Särskilt viktigt har det blivit nu när tråden blivit så gott som omöjlig att söka i.
Om jag ska tro något verkar SD inte besväras av depressiva tankar i någon större omfattning. Inte alltid kan man se utåt hur en person mår, men om man ska bedöma det hela utifrån det man ser utifrån de dokumenterade geocashingbloggarna och bilderna verkar livet fortgå i stort som vanligt.
Nu kan man förstås ha negativa tankar som kommer ibland, kanske särskilt på natten i ensamhet. Men jag får en stark känsla av att han inte låter detta med att vara misstänkt, bekymra honom på sådant sätt att han låter tillvaron styras av det.
Visst, att bara ta ett uttalande ryckt ur sitt sammanhang kan bli helt fel. Han kan ha fått en känsla av hur utredningen går genom de förhör han har varit på och genom advokatens ställningstagande till hans situation. Det kan ha varit sagt i samband med att kroppen hittats först efter fem dagar. Vem skulle inte bli orolig hur utredningen sköttes då, om man var oskyldig?? Men ändå, att det redan en och en halv månad efter mordet yttra detta verkar underligt.
Och det är klart, han kan vara "bara" en kaxig, men oskyldig skit.
Men man tänker att man kanske skulle tänka om man var oskyldig: Jag hoppas verkligen att de löser det här mordet. Jag hoppas verkligen att de får tag på den rätta mördaren. Och... om man är oskyldig kanske man har en tilltro till att utredningen kommer att visa just det; att man är oskyldig. - De kommer att få se att jag är oskyldig.
Minns tydligt det uttalande om att SD önskade gå LWs begravning. Om SD yttrat att han velat gå på hennes begravning känns det också som ett distanslöst önskemål. Klart att om man är oskyldig så kan det kännas hårt att inte få gå på sin väns begravning, men han måste väl ändå förstå att det är något som anhöriga bestämmer och att det är inget man ber om i den här situationen?
Att han saknar finkänslighet, ödmjukhet, taktkänsla och är distanslös i den här situationen är inte klädsamt.
Det är just det som får mig att känna att han är creepy.