Citat:
Ursprungligen postat av
anayla
Vad tror du själv att Yeshua menar?
Personligen tror jag inte det betyder någonting, han ville bara reta upp judarna mer. Han verkade väldigt förtjust i när de slet sitt hår, kallade honom för hädare och sprang till sina präster för att tjalla och få liknelserna tolkade. Han sådde ovänskap för att kunna säga "antingen är ni med mig eller emot mig".
Att resultatet av mer konflikt mellan dem och hans lärjungar, blev att de senare blev lika avrättade som honom, bekymrade honom nog inte särskilt. Helst ville han enligt egen uppgift starta krig mellan en mor och hennes barn, en bror och syster och en man och hans tjänare, men de fattiga och religiöst lagda var väl de enda som gick på det.
Det är en ganska lätt sak att ställa de två grupperna mot varandra om man är lite smart och dessutom kan trolla fram mat och vin när det behövs på fest. Men konstigt nog inte trolla så att de fattiga blev rika. "Lär en man att fiska så har han mat för resten av livet" var definitivt inte ett hans ordspråk

det viktiga var att man var beroende av honom.
Nu blev han uppspikad, så så lätt var det tydligen inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det är en liknelse som förklarar nåden. Den som har fått lite förlåtet ska inte kolla snett på den som har fått mer förlåtet.
Fast bara i de två första meningarna i mitt citat står det "förmannen", "arbetarna", "lön", "lejts" och "denar". Dessutom utelämnade jag hälften av historien, inledningen i Matt 20:1-7, för att inte tråka ut någon. "Förlåtelse" eller "nåd" nämns inte en enda gång så jag har svårt att se hur liknelsen handlar om det.
Visserligen sysslar inte vingårdsägare med förlåtelse och nåd. Jesus hade väl redan kört så många liknelser om det, nu råkade de passera en vingård och han gjorde sitt bästa. I så fall är det en så dålig liknelse att jag lika gärna kan tolka den så här: Vin är rött, eller hur? Går man mot rött får man betala. För att betala måste man arbeta. Hänger du med?