• 2
  • 3
2016-04-15, 00:56
Medlem
Tjackmosters avatar
Och är det sannolikt att ett läkemedel som är godkänt, tillverkat (?) och distribuerat i ett I-land som Sverige skulle kunna diffa i dos per tablett (än mindre konsekvent göra det) från den nominella mängden med uppemot 60%? Om det nu inte är läkemedel ni diskuterar så undrar jag varför man skulle hålla på och chansa med skumma kosttillskott, bodybuildingprodukter etc. när det finns riktiga koffeintabletter receptfritt på apoteket? Är det utslag av någon sorts snålhet (billigare?) eller vadå?
Citera
2016-04-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vilket den eventuellt inte är. Om en haltbestämning visar att en tablett innehåller 30 mg, och det på burken anges vara 50, så kanske du begriper vad jag menar.
Okej, då förstår jag vad du menar. Renhet har dock inget med saken att göra (d.v.s. %-halt av API).
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Och är det sannolikt att ett läkemedel som är godkänt, tillverkat (?) och distribuerat i ett I-land som Sverige skulle kunna diffa i dos per tablett (än mindre konsekvent göra det) från den nominella mängden med uppemot 60%? Om det nu inte är läkemedel ni diskuterar så undrar jag varför man skulle hålla på och chansa med skumma kosttillskott, bodybuildingprodukter etc. när det finns riktiga koffeintabletter receptfritt på apoteket? Är det utslag av någon sorts snålhet (billigare?) eller vadå?
Lite det jag undrar också, köper man t.ex. Koffein Recip eller Koffein Apofri så slipper man oroa sig.
Citera
2018-11-05, 09:27
Medlem
Väcker liv i tråden för jag testade nyligen koffeintabletter. Måste säga detta till alla som tänker på att ta det. GÖR DET INTE. Har väldigt negativa biverkningar och kände knappt någon positiv effekt alls.

Först och främst så gör den ditt luktsinne helt fel. Du kan fortfarande lukta på saker men allt luktar fel. Sen leder till också en väldigt svår ångest under tiden du är under dess effekt. Skapar också sömnproblem, även om du tar de tidigt på morgonen. Slutligen så tror jag också det gav mig depression. Har aldrig haft depression innan men inte långt efter jag tog pillren blev jag väldigt deprimerad. Kort sagt, ta inte koffeinpiller. Drick kaffe eller tom energi dryck istället.
Citera
2018-11-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Väcker liv i tråden för jag testade nyligen koffeintabletter. Måste säga detta till alla som tänker på att ta det. GÖR DET INTE. Har väldigt negativa biverkningar och kände knappt någon positiv effekt alls.

Först och främst så gör den ditt luktsinne helt fel. Du kan fortfarande lukta på saker men allt luktar fel. Sen leder till också en väldigt svår ångest under tiden du är under dess effekt. Skapar också sömnproblem, även om du tar de tidigt på morgonen. Slutligen så tror jag också det gav mig depression. Har aldrig haft depression innan men inte långt efter jag tog pillren blev jag väldigt deprimerad. Kort sagt, ta inte koffeinpiller. Drick kaffe eller tom energi dryck istället.

Koffeintabletter är suveräna, det du beskriver är bieffekter av för hög dos koffein, inte koffeintabletter i sig.

Får jag frågade hur starka tabletter du köpte och hur många du tog per dygn, samt hur mycket kaffe du vanligtvis dricker? Antagligen har du doserat heeelt galet.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-11-05 kl. 13:20.
Citera
2018-11-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Koffeintabletter är suveräna, det du beskriver är bieffekter av för hög dos koffein, inte koffeintabletter i sig.

Får jag frågade hur starka tabletter du köpte och hur många du tog per dygn, samt hur mycket kaffe du vanligtvis dricker? Antagligen har du doserat heeelt galet.

Nej, har definitivt inte tagit för starka tabletter. Hade 100 mg koffein i de och fick starka bi effekter efter bara en enda tablett. Dricker 2-3 kaffe koppar per dag, och även energidrycker ibland. Så typ runt 200-300 mg koffein vilket är mycket mer än 100. Får inga biverkningar då utan bara med tabletterna.
Citera
2018-11-07, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Nej, har definitivt inte tagit för starka tabletter. Hade 100 mg koffein i de och fick starka bi effekter efter bara en enda tablett. Dricker 2-3 kaffe koppar per dag, och även energidrycker ibland. Så typ runt 200-300 mg koffein vilket är mycket mer än 100. Får inga biverkningar då utan bara med tabletterna.

Låter som doseringsproblem då du ligger på sådär låga doser kaffe. Min erfarenhet är att en kopp kaffe absolut inte är ekvivalent med ett piller i effekt utan ett piller är mycket starkare, jag vet inte varför det är så, men så säger min erfarenhet. Har antagligen med upptagningshastighet att göra.

Jag ersätter kanske 3 starka koppar kaffe, druckna vid samma tillfälle med ett piller. Om jag hade druckit så lite kaffe som du gör hade jag inte heller kunnat använda 100 mg tabletter utan att få dom obehag du beskriver. Då hade jag behövt dela den tabletten i tre och inta bitarna över samma tidsrymd jag druckit mina tre koppar kaffe.

Det jag kan säga är väl att det inte är något fel på koffeintabletter, men det är inget för färskingar, och det borde finnas mycket svagare varianter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in