2018-11-06, 20:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det återstår att se vad efterspelet till Sundsvall blir, eller om det var ”hundratals vittnen” så jag tycker din jämförelse haltar. Vad ”satt sig på GM personliga ägodel” betyder får du gärna förtydliga.

LW satt kvar i SD bil (hans egendom) och ville inte lämna.
Någon sådan provokation skedde inte i Sundsvall.
Ja det var drygt 600 personer på plats.
Citera
2018-11-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Precis. Men i Sundsvall finns hundratals vittnen. I bilincedenten hade vi bara ord mot ord. Inga vittnen. Fallet läggs ner.

Men den misstänkte där ska ryktas vara misshandlare? Men inte han uppe i Sundsvall som de facto använt våld och förtal dessuom oprovecerat.

Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. Antingen stämplar ni båda GM i fallen eller så friar ni båda.
Ursäkta mig men: Varifrån kommer informationen om hundratals vittnen som ska ha bevittnat denna incident?!
Tror det kanske börjar bli dags för bädden snart för en del i tråden ;-)
Citera
2018-11-06, 20:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
LW satt kvar i SD bil (hans egendom) och ville inte lämna.
Någon sådan provokation skedde inte i Sundsvall.
Skillnad på i och . Trodde ett ögonblick att SD fått sina kronjuveler mosade i Sundsvall
Jag missförstod.
Citera
2018-11-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Men tänk! Geocache-eventet kan väl liknas med friluftsliv i skog och mark? Jag har ingen aning om det ingick klättring t.ex. Kanske en kniv kan vara lämplig att tillpassa linor? Som gammal scoutledare kan jag meddela att kniv är nästintill obligatorisk för scouten, förutom för de yngre. De får tälja under överenseende av nån seniorscout. Låter det också konstigt i dina finska öron?
Edit// Sades det inte att det kunde ha varit ett multiverktyg? Dessa brukar ha knivblad av den hisnande storleken av 4-6 cm
Ja, sen jag tidigare ikväll började resonera om ärekränkningar och brott mot knivlagen och allt det där, så har mycket hunnit ändras.
Ord som "Mördare!" skall ha skrikits, fast det har inte hörts.
Misshandel har skett, men ändå inte.
Barn till misshandlaren skall ha varit närvarande, men ändå inte.
Polisen lär ha gripit skrikaren som hade en morakniv i bältet, men ingen greps och morakniven blev ett multiverktyg som var ordinerad av arrangören.
*suck*

Hur skall nån kunna föra resonemang utgående från ovanstående motstridiga uppgifter?
Jag gjorde i alla fall några försök.
Att sen mina öron inte är finska bara för att de för tillfället är med mig på jobbet här i Helsingfors, hindrar inte mig från att tycka att det låter väldigt bra om scouter får träna på att korrekt hantera kniv.
Citera
2018-11-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, sen jag tidigare ikväll började resonera om ärekränkningar och brott mot knivlagen och allt det där, så har mycket hunnit ändras.
Polisen lär ha gripit skrikaren som hade en morakniv i bältet, men ingen greps och morakniven blev ett multiverktyg som var ordinerad av arrangören.
*suck*

Hur skall nån kunna föra resonemang utgående från ovanstående motstridiga uppgifter?
Att sen mina öron inte är finska bara för att de för tillfället är med mig på jobbet här i Helsingfors, hindrar inte mig från att tycka att det låter väldigt bra om scouter får träna på att korrekt hantera kniv.
Tummen upp på det inlägget från dig. Med finska öron menade jag att du befann dig i det landet. Nej, man ska inte ha för bråttom att kommentera saker och ting. Jag skrev igår: "Oj, inte oväntat, om det är sant". Det blev visst en tummetott av det hela, visar det sig nu.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-11-06 kl. 21:34. Anledning: otydlig e-moj
Citera
2018-11-06, 21:28
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag funderar på om senaste veckans oroligheter i tråden har att göra med att utredningen är inne i ett intensivt skede med sammanställning av FUP och att SD med försvarare börjar bli oroliga? Obs! Spekulation.

Följt tråden lite mer distanserat den senaste tiden pga alla oroligheter som jag inte velat blanda in mig i. Men hoppas också att man kan tolka det som att utredningen går framåt i det tysta.

För alla inblandades skull så måste ju detta få ett slut snart så att närstående får börja bearbeta sorgen efter LW i frid bortom allt ståhej kring MGM. Måste kännas outsägligt tungt/pressande för barn och andra nära familjemedlemmar till henne att leva med både ovissheten om hur hon dog och ifall en granne till dem bär skulden eller ej. Tänk att vara en närstående och riskera möta MGM på ICA eller hundpromenaden bara. Så mycket det måste röra om i hur de mår. Och otryggheten av att inte veta vem man kan lita på så länge en GM inte är dömd. Hoppas verkligen de samtliga får allt stöd de har rätt till från samhälle, församling och vänner.
Citera
2018-11-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
*suck*

Du borde avvaktar till mer information framkommit eller kollat med polisen
Innan vilken fakta som fanns.

Samma gäller "olaga hot av anhörig"!!!

Förhoppningsvis lär du dig något.
Att i Efterhand skylla på andras uppgifter är lågt. Dom fanns inte när du själv kom med dessa egna bestämda påståenden. Du utgör alltså själv grunden till uppmärksamheten kring händelsen.
Citera
2018-11-06, 21:39
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Jag jämför med det notknapparen skrev att ingen gripits m.m.
Ja tänk där fanns t.o.m. en utredning och ändå valde man att lägga ner.
Uppe i Sundsvall har vi ändå hundratals vittnen på att någon hoppade på SD bakifrån och förtalade utan att han satt sig på GM personliga ägodel. Där lär det väl också bli en förundersökning.
Men så länge ingen är gripen och dömd så.

Mycket tveksamt då ingen blev förhörd som vittne eller fick lämna namn för sådant förfarande i senare skede. Du verkar ha väldigt livlig fantasi.
Citera
2018-11-06, 21:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja precis. Rykten om SD som kvinnomisshandlare m.m. får vi också ta kol på då, tycker jag.
I bilincenden greps ingen heller och fallet blev nedlagt 👍

I bägge fallen tror jag att något har "hänt".
Vi kan bara spekulera utifrån den lilla fakta vi har.

Vid eventet fanns uppenbarligen många vittnen till händelsen. Vad som sagts och gjorts vet vi inte, men något slags konfrontation har SD förmodligen utsatts för. Något har sagts, men vad? Men ingen knivdragning eller gripande har skett.
Det verkar dock som att de "båda sidorna" har helt olika uppfattning om vad som hänt. Kan hända att vittnena är mer eniga vid förhör. Kanske finns det andra vittnen som kan bidra till en mer sansad bild av vad som skedde.

Vid bilincidenten finns inga vittnen. Ord står mot ord. Att fallet har lagts ner betyder inte att inget har hänt, eller att det som har hänt är ok. Det vet vi inte. Det gick inte att utreda.

Inga övergrepp, inga hot och inget våld av det här slaget är ok.

Min tro är att bilincidenten är en händelse som i sin förlängning slutar i mordet. Detta tror jag för att det har med det kontrollbehov mgm har. De har en stark koppling till varandra.
Det är ett mönster som man känner igen hos andra kvinnomisshandlare där det slutat med mord.
Mönstret karakteriseras av att kvinnan anmäler misshandel, kränkningar, drar tillbaka sina anmälningar.

Kvinnan hotar att lämna eller lämnar mannen, då sker mordet.
Citera
2018-11-06, 21:55
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du borde avvaktar till mer information framkommit eller kollat med polisen
Innan vilken fakta som fanns.

Samma gäller "olaga hot av anhörig"!!!

Förhoppningsvis lär du dig något.
Att i Efterhand skylla på andras uppgifter är lågt. Dom fanns inte när du själv kom med dessa egna bestämda påståenden. Du utgör alltså själv grunden till uppmärksamheten kring händelsen.

Det där om "olaga hot av anhörig" var en konstruktion Rosamund fick till igår kväll. Hakade Carina78 på det också?
Citera
2018-11-06, 22:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Skrämmande att så många tar så lätt på att en person som inte fått sin sak prövad i domstol blir överfallen på ett event, som jag ser på saken är det ett övergrepp i rättssak och borde faktiskt rendera den som angrep ett kännbart straff, fy satan så primitivt att låta någon form av "lynchjustis" vara en acceptabel form av rättvisa i ett samhälle.

Var går gränsen för er som trivialiserar anfallet?

Gäller det endast det här fallet eller kan samma sak appliceras på de flesta rättsfall där MGM är på fri fot?

Jag tror du kan ha missuppfattat vad som menas med övergrepp i rättssak. Det är ett brott då någon försöker hindra någon från att vittna, anmäla och annat liknande som jag inte orkar rabbla upp nu. Men det går att läsa på nätet.

Jag tror inte att incidenten mynnade ut i något sådant. Framför allt inte SD som brottsoffret (såvida inte personen försökt förmå SD att inte göra en polisanmälan rörande händelsen).
Citera
2018-11-06, 22:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Precis. Men i Sundsvall finns hundratals vittnen. I bilincedenten hade vi bara ord mot ord. Inga vittnen. Fallet läggs ner.

Men den misstänkte där ska ryktas vara misshandlare? Men inte han uppe i Sundsvall som de facto använt våld och förtal dessuom oprovocerat.

Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. Antingen stämplar ni båda GM i fallen eller så friar ni båda för att ingen dom finns.

Men det var väl inte misshandeln som var det primära felaktiga ryktet.
Det var ju att han kallades knivman och att han skulle ha gripits som var felaktiga rykten. Iaf är det min åsikt.

Sedan vet vi inget i nuläget om graden av misshandel eller vad som sagts. Inte heller vad anmälan gällde.

Jag drar ändå den slutsatsen att det inte var blodspillan. Det är jag helt övertygad om att vi hade hört om det hade skett. Inte heller tror jag på en allvarlig misshandel, det hade vi också hört om.

Av det jag hittills hört drar jag den slutsatsen att den som hoppade på SD, kan ha ropat något först och hoppat på SD förmodligen bakifrån. Det verkar väl också som att SD fallit av påhoppet.

Vi får väl se sedan vad de två anmälningarna leder till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in