Citat:
Ursprungligen postat av
GabriellaFTW
Ja det är klart att jag funderar på alla de här sakerna. Och så är jag här och frågar de här sakerna. Jag har redan tänkt allvarligt på att bli läkare och mina personliga egenskaper som gör mog olämplig eller lämplig som läkare är en diskussion mellan mig och mina nära vänner, inte flashback. Speciellt de som är läkare. Och med SYOn.
Vad jag vill veta här, är om arbetsmarknaden är som läkare. För den var verkligen inte som jag trodde för ingenjörer. Jag vill inte göra om samma tabbe, för så har jag bränt ljuset i bägge ändar.
Snarare är väl frågan vad du är ute efter?
Brinner du för att göra karriär eller är det de tekniska utmaningarna som driver dig?
Som Ingenjör har du många möjligheter men du måste visa framfötterna och vill du gå tekniskt på djupet så är civilingenjörsexamen enbart en inkörsport till vidare studier.
Du har kommit till den punkten du måste försöka hitta din väg, givetvis kan du sadla om till läkare.
Men frågan är om du inte några år efter examen står med samma frågor igen?
De begränsningar jag stött på inom Ingenjörsyrket har jag satt själv och egentligen haft obegränsade möjligheter att resa bosätta mig i andra länder eller planera min tid. Sen är det ur ett internationellt perspektiv dåligt betalt men det får man ta. Sen utan arbete har jag aldrig varit snarare tvärt om haft svårt att välja mellan olika intressanta uppdrag snarast från den tiden jag började planera mitt exjobb. Men det kanske är den nya tiden som spelar in samt var man är verksam Stockholm har aldrig haft några direkt intressanta arbetsplatser trots att jag provade på det ett tag.