2018-11-06, 18:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, hade missat ditt. Varit lite hektiskt för mig om man säger så.

Men så bra om dina uppgifter är korrekta. Fast motanmälan blev jag förstås nyfiken på.

OffT: Känner allt mindre och mindre lust att börja med geocaching.

Sanna? Uppgifterna fick jag höra direkt av polisen. Så det är inte hörsägen. Såvida inte polisen ljög.
Citera
2018-11-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
jag personligen vet inte var han hade kniven

det har inte med personens yrke att göra
han arbetade inte på eventet
finns ingen rimlig förklaring till att bära en kniv på allmän plats och dessutom överfalla någon

Om du var närvarande på eventet vet du att det annonserats att det skulle krävas ett multitool på släppet under kvällen.

Det multitool som avses är en Leatherman eller liknande.

T.ex: https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9585637687326.jpg

De flesta om inte alla multiverktyg har ett knivblad i sig. På dem jag använt är knivbladet mindre än 60 mm som väl är gränsen för knivlagen?

Jag var inte på plats vid tillfället för incidenten, men om det började med ett ifrågasättande varför SD var där förstår jag både frågan och utvecklingen. Som tur är kunde jag själv hålla mig i skinnet. Karln är trots allt inte dömd.
Citera
2018-11-06, 18:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”man sade”? Kollar du aldrig själv upp fakta? Nu för du bara vidare hörsägen.

Du har ju tidigare skrivit såhär:

”Jag skriver aldrig fakta som inte är sann, det går utanför min etik.”

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det var väl tydligt att det var spekulationer baserad på hörsägen. Ingen av oss hade uppgifterna från Sundsvalls TR då.

Att återge fakta om egna kunskaper och erfarenheter man har är en annan sak. Det framgår vad som är fakta och vad som är hypoteser eller spekulationer.
Citera
2018-11-06, 19:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var väl tydligt att det var spekulationer baserad på hörsägen. Ingen av oss hade uppgifterna från Sundsvalls TR då.

Att återge fakta om egna kunskaper och erfarenheter man har är en annan sak. Det framgår vad som är fakta och vad som är hypoteser eller spekulationer.

Läste du ens mitt inlägg?
Jag skrev polisen.
Vi får väl se vad de båda anmälningarna renderar i.

Men hur folk förfärar sig och gapar om KNIV i tråden är ju smått överdrivet. På ett event ute i naturen som inbegriper vandring, klättring m.m. Det är ju friluftsfolk vi pratar om. Det märks att det råder nyhetstorka då minsta lilla som händer får emellanåt löjliga proportioner.

Fakta:
Ingen kniv användes mot någon. Inget tillhygge användes överhuvudtaget.
Enligt polisen.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-06 kl. 19:02.
Citera
2018-11-06, 19:02
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det här blir ju bara mer och utbroderat! Hur står det till med faktagranskningen? Det är väl bara att kontakta polisen eller tingsrätten och inhämta information.

Efter kontakt med polisen har jag idag fått fram dessa uppgifter:

—————————
Södra Berget, inkom samtal lördag 3 november kl 17:30
Geochatching plats

Polis kom till plats
Misshandel upprättad.
Den som påstås blivit misshandlad har anmält.
Den som anklagats har gjort motanmälan.
Namn på personer uppgavs inte.
Polisen patrull lämnar platsen.

Ingen gripen
Ingen frihetsberövad
Ingen vård
Inga skador
Inga tillhyggen

—————————

Ja detta låter ju inte riktigt som en del andras mer dramatiska versioner, fulla med fetade ord och versaler.

Tack för klargörandet! Äntligen ett inlägg innehållande fakta angående det inträffande. Vet du vad motanmälan gäller?
Citera
2018-11-06, 19:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tolkade ditt inlägg som att du tror att åklagaren har jättemycket bevisning som talar för SD som GM. Var det inte det du menade?
Hennes syfte var antagligen att det skulle tolkas just så där. Läs mitt inlägg igen:
Senast redigerad av Draifos 2018-11-06 kl. 19:06.
Citera
2018-11-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag lyssnar och lär.
Kan inte hjälpa att det i mina öron låter konstigt att en arrangör ber delegaterna att utrusta sig med kniv, för "strax skall ni släppas ut i skogen"..
Men innan utsläppet uppstod bråket? Var det till råga på allt också lite tävlingsnerver som adderades? Till den uppenbart bristande impulskontrollen? Med egna barn intill?
Eller stämmer inte barnuppgiften heller?

Frågorna ovan inte specifikt till dig, Remark.
Men tänk! Geocache-eventet kan väl liknas med friluftsliv i skog och mark? Jag har ingen aning om det ingick klättring t.ex. Kanske en kniv kan vara lämplig att tillpassa linor? Som gammal scoutledare kan jag meddela att kniv är nästintill obligatorisk för scouten, förutom för de yngre. De får tälja under överenseende av nån seniorscout. Låter det också konstigt i dina finska öron?
Edit// Sades det inte att det kunde ha varit ett multiverktyg? Dessa brukar ha knivblad av den hisnande storleken av 4-6 cm
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-11-06 kl. 19:23.
Citera
2018-11-06, 19:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hennes syfte var antagligen att det skulle tolkas just så där. Läs mitt inlägg igen:

Jag vet vad du har skrivit. Det verkar bara vara du som fått det intrycket. Självklart är det inte vad åklagaren menar. Att du tror att åklagaren skulle gå ut i media och ljuga och säga att det finns jättemycket bevisning mot SD tycker jag är märkligt, för jag har uppfattat dig som mer logisk än så.
Citera
2018-11-06, 19:11
Medlem
Citat:
Det här blir ju bara mer och utbroderat! Hur står det till med faktagranskningen? Det är väl bara att kontakta polisen eller tingsrätten och inhämta information.

Efter kontakt med polisen har jag idag fått fram dessa uppgifter:

—————————
Södra Berget, inkom samtal lördag 3 november kl 17:30
Geochatching plats

Polis kom till plats
Misshandel upprättad.
Den som påstås blivit misshandlad har anmält.
Den som anklagats har gjort motanmälan.
Namn på personer uppgavs inte.
Polisen patrull lämnar platsen.

Ingen gripen
Ingen frihetsberövad
Ingen vård
Inga skador
Inga tillhyggen

—————————

Ja detta låter ju inte riktigt som en del andras mer dramatiska versioner, fulla med fetade ord och versaler.

Tack för faktakollen! Märkligt hur SD "medarbetarna" blåste upp det där.

Själv har jag letat efter källa på SDs påståenden om att han inte tror att mordet kommer att klaras upp. Minns det från tidigt i tråden och tror att det kom endera från advokaten (via media och nästintill tjänstefel från advokaten) eller möjligtvis från EGT edyl (trådsanning, fast mindre smickrande).
Citera
2018-11-06, 19:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag vet vad du har skrivit. Det verkar bara vara du som fått det intrycket. Självklart är det inte vad åklagaren menar. Att du tror att åklagaren skulle gå ut i media och ljuga och säga att det finns jättemycket bevisning mot SD tycker jag är märkligt, för jag har uppfattat dig som mer logisk än så.
När åklagaren går ut med att det bara finns en enda misstänkt för brottet, och att man dessutom har "jättemycket bevisning", hur tror du att det är meningen att det skall tolkas?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-06 kl. 19:17.
Citera
2018-11-06, 19:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Men tänk! Geocache-eventet kan väl liknas med friluftsliv i skog och mark? Jag har ingen aning om det ingick klättring t.ex. Kanske en kniv kan vara lämplig att tillpassa linor? Som gammal scoutledare kan jag meddela att är kniv nästintill obligatorisk för scouten, förutom för de yngre. Låter det också konstigt i dina finska öron?

Precis! Skrev samma i mitt förra inlägg. Nyhetstorkan är total och en knuff blir plötsligt knivöverfall.

Tycker att dom som idag betett sig som en förfärad grupp soctanter eller lynchmobb och t.o.m myntat överdrivna epitet såsom ”knivmannen” ska ta sig en funderare över hur de hjälper till att sprida skvaller, hörsägen.

De korrekta upogifterna fanns inte längre bort än ett telefonsamtal. Det tog bara några få minuter. Ja... och telefonnumret hittas enkelt via Google.
Citera
2018-11-06, 19:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack för faktakollen! Märkligt hur SD "medarbetarna" blåste upp det där.

Själv har jag letat efter källa på SDs påståenden om att han inte tror att mordet kommer att klaras upp. Minns det från tidigt i tråden och tror att det kom endera från advokaten (via media och nästintill tjänstefel från advokaten) eller möjligtvis från EGT edyl (trådsanning, fast mindre smickrande).

Enligt mitt minne, kom det från någon skribent som hade en vän eller dylikt som hört SD säga så. Inte från advokaten eller EGT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in