Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 12:28
  #33445
Medlem
GilGrissom82s avatar
Kanske är detta en artikel om den diskuterade incidenten på FAD-eventet?

https://www.st.nu/logga-in/konferens...-om-misshandel

Eller har polisen åkt skytteltrafik mellan flera olika misshandelsfall på konferenshotell i Sundsvall den gångna helgen

Någon som har tillgång till artikeln bakom betalvägg?
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-11-06 kl. 13:04.
Citera
2018-11-06, 12:29
  #33446
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Alla verkar ledsna och uppgivna eftersom detta fall inte verkar kunna klaras upp. Låt oss dra oss till minnes vad SD uttalade efter sitt första "förhör": Det här fallet kommer aldrig att lösas.
Låt oss också minnas vad Tjackarismyg skrev när det begav sig: Polisen bara väntar på att kunna lägga ner fallet.

Om jag blev oskyldigt anklagad för något skulle jag också tänka att polisen måste vara helt inkompetent och att de aldrig kommer lösa fallet.

Eller så är det en skyldig som har stor övertro på sig själv och att han aldrig kan bli fälld.

Det säger därför inget i skuldfrågan om en MGM tänker/säger så.
Citera
2018-11-06, 12:38
  #33447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Alla verkar ledsna och uppgivna eftersom detta fall inte verkar kunna klaras upp. Låt oss dra oss till minnes vad SD uttalade efter sitt första "förhör": Det här fallet kommer aldrig att lösas.
Låt oss också minnas vad Tjackarismyg skrev när det begav sig: Polisen bara väntar på att kunna lägga ner fallet.

Det var också vad SD sa till andra geofolk efter han blivit släppt : De kommer aldrig hitta den som gjorde det.

Varför säger man så? För att man hoppas att det blir så?

Håller inte med tjackarn, polisen vill verkligen lösa detta, de har även ett stort tryck på sig från både allmänhet och politiker. Jag tror de löser fallet, vi har ingen aning om hur mycket de har på SD, men tillräckligt för att han fortfarande 6 månader senare är fortsatt skäligen misstänkt.
Han har ju inte bättrat på oddsen genom att kontakta HDs arbetskamrater med förtäckta hot, ej heller genom att kontakta postare här med hot.
Citera
2018-11-06, 12:39
  #33448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om jag blev oskyldigt anklagad för något skulle jag också tänka att polisen måste vara helt inkompetent och att de aldrig kommer lösa fallet.

Eller så är det en skyldig som har stor övertro på sig själv och att han aldrig kan bli fälld.

Det säger därför inget i skuldfrågan om en MGM tänker/säger så.
Eller också har han rätt, eftersom han vet hur det ligger till helt enkelt.
Citera
2018-11-06, 12:40
  #33449
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Nu tror ju jag att de som verkligen brydde sig om LW har gjort det de kunnat för att hjälpa utredningen.
Tror inte alls att händelsen ihelgen på något sätt skulle kunna vara till gagn för MGM, det är två separata händelser och den skälige misstanken kvarstår oberoende på vilka situationer MGM försätter sig i. Om han i sina tankar trodde att han skulle kunna provocera fram en avskrivning bör han tänka längre än näsan sträcker sig..(
Tror nämligen att han kan ha haft något sådant för sig då han dyker upp på detta event. Han vet ju mycket väl att folk kommer att reagera, och med detta sagt måste jag påpeka att Jag på inget sätt står bakom våld.


Självklart blir det reaktioner. Jag hade inte någon personlig relation med LW men kände till henne liksom SD och många andra.

Skyldig eller inte skyldig så tyckte jag personligen att det var mycket obehagligt när jag mötte SD på eventet. Han har fortfarande en misstankegrad kvar mot sig rättsligen och hur ska jag som eventdeltagare vara? Det talas om respekt hit och dit! Det är svårt för mig att vara respektfull mot någon som misstänks ha mördat någon. Ska jag visa medkänsla eller vaddå? Det handlar om självbevarelsedrift för min del. Jag behöver inte vara otrevlig men jag tänker då inte "sova med fienden" och låtsas som ingenting har hänt.

Jag går därifrån så klart men jag är rädd ändå eftersom jag inte vet vad eller vem jag ska passa mig för. Tyckte dock att det var otroligt obehagligt när jag träffade vederbörande i skogen. Han var hånfull och lite överspänd tyckte jag. Kanske nervositet i och för sig. Läskigt va det iallafall.

Jag tycker fortfarande att det är ett märkligt beteende att besöka ett stort event som, skäligen misstänkt för mordet på LW, där en stor del av besökarna kände LW och även kände till misstankegraden polisen har mot SD.

Ursäkta mig nu, men en normalt funtad människa i den sitsen borde hålla sig undan risken för konfrontationer innan polisen är klar med sitt arbete.
Citera
2018-11-06, 12:41
  #33450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Det var också vad SD sa till andra geofolk efter han blivit släppt : De kommer aldrig hitta den som gjorde det.

Varför säger man så? För att man hoppas att det blir så?

Håller inte med tjackarn, polisen vill verkligen lösa detta, de har även ett stort tryck på sig från både allmänhet och politiker. Jag tror de löser fallet, vi har ingen aning om hur mycket de har på SD, men tillräckligt för att han fortfarande 6 månader senare är fortsatt skäligen misstänkt.
Han har ju inte bättrat på oddsen genom att kontakta HDs arbetskamrater med förtäckta hot, ej heller genom att kontakta postare här med hot.
Ja det vet vi väl egentligen inte. Det kan vara så, men enligt min syn så kan man inte välja och vraka mellan de informationer man väljer att tro eller inte tro på.
Citera
2018-11-06, 12:43
  #33451
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Självklart blir det reaktioner. Jag hade inte någon personlig relation med LW men kände till henne liksom SD och många andra.

Skyldig eller inte skyldig så tyckte jag personligen att det var mycket obehagligt när jag mötte SD på eventet. Han har fortfarande en misstankegrad kvar mot sig rättsligen och hur ska jag som eventdeltagare vara? Det talas om respekt hit och dit! Det är svårt för mig att vara respektfull mot någon som misstänks ha mördat någon. Ska jag visa medkänsla eller vaddå? Det handlar om självbevarelsedrift för min del. Jag behöver inte vara otrevlig men jag tänker då inte "sova med fienden" och låtsas som ingenting har hänt.

Jag går därifrån så klart men jag är rädd ändå eftersom jag inte vet vad eller vem jag ska passa mig för. Tyckte dock att det var otroligt obehagligt när jag träffade vederbörande i skogen. Han var hånfull och lite överspänd tyckte jag. Kanske nervositet i och för sig. Läskigt va det iallafall.

Jag tycker fortfarande att det är ett märkligt beteende att besöka ett stort event som, skäligen misstänkt för mordet på LW, där en stor del av besökarna kände LW och även kände till misstankegraden polisen har mot SD.

Ursäkta mig nu, men en normalt funtad människa i den sitsen borde hålla sig undan risken för konfrontationer innan polisen är klar med sitt arbete.

Vill/kan du precisera litet mer på vilket sätt han var hånfull?
Citera
2018-11-06, 12:45
  #33452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Det var också vad SD sa till andra geofolk efter han blivit släppt : De kommer aldrig hitta den som gjorde det.

Varför säger man så? För att man hoppas att det blir så?

Håller inte med tjackarn, polisen vill verkligen lösa detta, de har även ett stort tryck på sig från både allmänhet och politiker. Jag tror de löser fallet, vi har ingen aning om hur mycket de har på SD, men tillräckligt för att han fortfarande 6 månader senare är fortsatt skäligen misstänkt.
Han har ju inte bättrat på oddsen genom att kontakta HDs arbetskamrater med förtäckta hot, ej heller genom att kontakta postare här med hot.

Okej. De vill verkligen lösa detta. Hur vet du det? Eller tror du det? För att du skulle vilja det om du vore polis?
__________________
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-11-06 kl. 12:47. Anledning: det fattas ord
Citera
2018-11-06, 12:47
  #33453
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Från vem kom det påståendet? (Att SD sagt det?)
Att just SD skulle ha sagt så kan säkert vara en trådsanning, men att fallet kommer att förbli ouppklarat är väl det intryck man lätt får här. För åklagaren verkar det ju faktiskt vara SD eller inget som gäller, och visst flaggar hon väl här för att utredningen kan komma att läggas ner om man inte hittar något på SD:
Det finns ingen preskriptionstid för mord. Om polisen inte lyckas binda 44-åringen till mordet kan utredningen komma att dra ut på tiden.

– Vi kan fortsätta i evighet. Utredningen kommer att pågå oavsett. Sedan kan man givetvis göra en bedömning i efterhand vad tiden lider för att se hur det ser ut.

https://www.na.se/logga-in/hjarstamo...a-losa-det-har
Citera
2018-11-06, 12:50
  #33454
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Håller med dig i det du skriver, helt och hållet!

Vi skall inte glömma att även i ett civilmål kommer ärendet att hamna på plattformar som tillhandahåller domstolsutslag. "Ärekränkaren" kommer därigenom att för det närmaste decenniet finnas offentligt "tillgänglig". Hoppas att han har ett ovanligt efternamn..


I ärendet med "Ärekränkaren" så kommer han med all säkerhet bli dömd och därför hamna i belastningsregistret för misshandeln och vapenbrottet (kniven), så den gubben får vad han förtjänar!

Du verkar glad?

Du vidhåller fortfarande att du inte känner de inblandade?
Citera
2018-11-06, 12:55
  #33455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Eventet räknas inte som allmän plats. Det var för ett slutet sällskap där du mådte betala inträde för att få gå in så NEJ ingen allmän plats.

Huruvida man behöver kniv eller ej är väldigt individuellt. Vi cachar olika och många har med sig survivalkits av olika slag. Jag har alltid kniv med mig eftersom jag många gånger är ensam i skogen.
Så på en fotbollsmatch med 10’000 tals betalandes åskådare är det OK att bära kniv? Tror svamp och geocaching kommer få väldigt många nya anhängare...

Gick man in och ut från lokalen på allmän plats...?

Jag tror jag läste att det är ok att ha kniv när man är i skog och mark men inte ta in den i affären på väg hem.
Hantverkare får ha den på sig på rast under arbetsdagen, även in i affären. Om dom får ha den på sig in i affären efter arbetsdagen låter jag vara osagt, men lät underförstått att dom inte får ha kniv på allmän plats, annat än i bilen.
Dock fick detta backa i vissa fall, vill jag minnas, då vissa åker kommunalt hem, med sina personliga verktyg på sig.
Till knivlagen faller även multiverktyg, skruvmejslar och liknande stick”vapen”, TROR jag (nått år sedan vi hade genomgången).

I detta ”unika” fall, så tror jag att det är ok att ha kniv eller verktyg på sig, för den hobby som skulle genomföras.

Lämpligheten med situationen är nog avgörande. Skulle inte förvåna mig om det räknas som planerad ”konfrontation” och då ta med sig kniv är försvårande, tycker lekmanen jag.

Men ärligt, alla som nu tror SD skrek som en flicka, kastade sig själv ned och liknande: Var det lämpligt med denna konfrontation bland barn?
Citera
2018-11-06, 12:56
  #33456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Konstigt att det inte framgår något om denna incident på polisens "Nyheter och händelser" om det enligt uppgift i tråden stämmer att polisen kom till platsen och en person omhändertogs:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/sundsvall/

Har det framkommit om det från polisen är någon övervakning på mgm?
Tänker att i så fall kanhända polis redan fanns där på eventet. Men de poliserna är troligen civilklädda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback