2018-11-06, 01:37
Medlem
Jag r en grabb p 18 vrar som gr sista ret i skolan, har haft en frjkla hg frnvaro d jag inte riktigt trivs med min linje, gr industri med inriktning p svets. Knner att det r liksom ingen ide att byta linje nu, d jag inte pallar att g flera r till utan jobb.

S jag undrar hur svrt r det att f ngot vettigt jobb utan gymnasieutbildning om jag hoppar av ?
Vill ju inte brja jobba p Samhall direkt
Citera
2018-11-06, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pbodarocker
Jag r en grabb p 18 vrar som gr sista ret i skolan, har haft en frjkla hg frnvaro d jag inte riktigt trivs med min linje, gr industri med inriktning p svets. Knner att det r liksom ingen ide att byta linje nu, d jag inte pallar att g flera r till utan jobb.

S jag undrar hur svrt r det att f ngot vettigt jobb utan gymnasieutbildning om jag hoppar av ?
Har du kontakter och kan komma in i ngon firma och lra dig ett jobb frn grunden, tex snickare s finns vl en mjlighet. Annars r mjligheterna sm till vettiga sysselsttningar. Min rekommendation r stanna i skolan ka din nrvaro och ta en gymnasieexamen d kan du vlja mellan mnga olika jobb nr du r klar. Hoppar du av ses du som looser som inte klarar att slutfra det du tagit p dig
Citera
2018-11-06, 02:13
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:

Det r ungefr lika svrt som att f jobb med gymnasieutbildning. D menar jag dock inte yrkesinriktningar. De som har gtt samhlle, natur, ekonomi osv kan mer eller mindre hlsa hem till jobb efter gymnasiet. Nstan varenda arbete krver erfarenhet eller en hgre kompetens.

Din bsta chans r att f ett jobb p hemtjnsten. Du kommer att stressas med cykel fr att hinna med alla brukare, komma dit och ta skit samtidigt som du kommer f torka skit frn kksbordet. Du lr f ca 110kr i timmen. Alternativt kan du bli diskare. Finns de f som har tur och fr jobb i ngon butik.

Synd att du inte slutfrde din utbildning. Svetsare n nstan 100% jobb och man tjnar vldigt bra. ven om du skulle vilja byta vgval i livet (vilket r helt acceptabelt och mnga gr det stndigt) s r den en vldigt skn skerhet att kunna luta sig tillbaka till.

Lr ocks bli lgkonjunktur nr du gr ut gymnasiet, det lr bli underhllande fr dig.
Citera
2018-11-06, 05:42
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Det r ungefr lika svrt som att f jobb med gymnasieutbildning. D menar jag dock inte yrkesinriktningar. De som har gtt samhlle, natur, ekonomi osv kan mer eller mindre hlsa hem till jobb efter gymnasiet. Nstan varenda arbete krver erfarenhet eller en hgre kompetens.
Nja, det beror p. Finns mnga enkla jobb enbart det faktum att du har en gymnasieexamen rcker gott, vilken det r kvittar i princip. Dock inte de jobb man suktar efter om man gtt en hgskolefrberedande inriktning, men dem finns.
Citera
2018-11-06, 07:03
Medlem
Citat:

En arbetsgivare som har att vlja mellan ngon som avslutat gymnasiet och ngon som hoppat av vljer i stort sett alltid den som slutfrt gymnasiet. Inte fr att den som slutfrt gymnasiet kan mer eller att man tror att den personen kommer att gra ett bttre jobb. Enbart att man hoppat av innebr att man betraktas som ngon som inte har frmgan att slutfra det man tagit sig, som ngon som kommer att hoppa av s fort det blir lite jobbigt. Det behver inte vara sant, oftast r det inte s. Men det r s verkligheten ser ut fr dem som inte slutfrt gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in