2018-11-05, 16:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte hon passar för jobbet helt enkelt. Bräka i media en gång i veckan om att han är så misstänkt, och att hon har "jättemycket bevisning", men samtidigt inte kunna visa på något belägg för det här. Det har väl gått ett halvår nu, och jag håller nog med advokaten om att det här är oacceptabelt:
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt
Så här kan det inte fortsätta längre . Låt huvuden rulla..
Citera
2018-11-05, 16:36
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Snor-Johan|65741110][quote=notknapparen|65740013]
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kokar man ner din inlindade post återstår: man ska inte ska hoppa på människor men det är hans eget fel.

Vems fel?
Nä, jag har inte sagt att det är SDs fel att han blir påhoppad.
Jag tycker att det är helt fel att ta saken i egna händer.
Och om man inte klarar det är det bättre att stanna hemma.

SD ska inte behöva stanna hemma för att han ska vara rädd för att bli påhoppad. Det har jag aldrig sagt. Det är inte rättvist av dig att vända mina ord mot mig på det viset.

Man kan ha taktkänsla för att på eventet är det många gemensamma vänner som inte vet om han är skyldig eller inte. Då kan det vara bra att ligga lite lågt av respekt för att det är en känslig situation och att det kan bli pressat. Respekt för LW, för hennes vänner, för sina egna anhöriga och många andra. För hela eventet.

Du kokar ihop hur du vill, men hoppa inte på mig bakifrån.

Fel i citeringen släpar ännu efter. Vet inte varifrån felet börjat.
Men detta inlägg är ett svar till Snor-Johan.
Senast redigerad av notknapparen 2018-11-05 kl. 16:38.
Citera
2018-11-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det paret gjorde kopplingen och sedermera fann LWs kropp. Om det inte var flera hundägare som varit ute och promenerat.

Det är klart att även vilda djur kan ha rört sig i området och varit på kroppen. Snarast förväntat.
Bara det och värmen har nog inneburit att den rättsmedicinska undersökningen varit en stor utmaning.
Ja så kan det ju vara. Önskar ändå att folk vaknar upp och stiger ur sin bubbla. Tråkigt om mordfall inte kan klaras upp pga allmänheten går med skygglappar och öronproppar. Nu pratar jag helt generellt.
Citera
2018-11-05, 17:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nu fick tyvärr advokaten hjälp till sin nästa klagan mot misstankegraden.

Nu lägger han till att SD blev påhoppad bakifrån och det slutade okej enbart för att folk särade på dem samt påhopparen fick poliseskort ut. Annars vet man inte hur illa det kunde gått.

Samt att det kom olaga hot från en närstående igår. Åtminstone som lagen bedömer det, även om vi moraliskt tycker att hen hade all rätt att uttrycka sig så i sin sorg.

Jag önskar att människor bara kunde söka terapi eller dylikt för att hantera sin sorg istället. Just nu beter de sig självdestruktivt vilket inte är till gagn varken för deras hälsa eller för utredningen.

Det verkar som att det brett ut sig ett missförstånd här i tråden att advokaten kan överklaga misstankegraden. Det går inte att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta.
Citera
2018-11-05, 17:19
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att hon var svår att identifiera, det vet vi inget om. Det har inte stått att läsa i pressen så vitt jag vet.
Det var mest spekulationer i tråden eftersom det tog några dagar att från officiellt håll konfirmera att det var LW och många här i tråden tyckte att det tog lång tid.

Det var dock helg och kanske och kanske man inte arbetade med identifieringen förrän på måndagen?
Personligen tycker (och tror) jag inte att det var ett dugg konstigt att JG visste att det var LW som hittats.För anhöriga var det säkert ingen tvekan om vem det var som låg avliden bakom planket. Vi vet ju att hon hade speciella tatueringar och möjligen gick dessa att se trots allt. Andra kännetecken måste ha varit hårfärg och hårlängd. Man kunde ju se att det var en kvinna (se mitt tidigare inlägg med länkar) och att kroppskonstitution, vikt och längd stämde. Kläder är ju inget säkert tecken, inte heller smycken mm. Det har ju hänt att förväxling skett av dödsoffer,

Såhär ser även min minnesbild av. Uppgiften att identifieringen av kroppen var svår verkar alltså inte stämma.
Citera
2018-11-05, 17:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det verkar som att det brett ut sig ett missförstånd här i tråden att advokaten kan överklaga misstankegraden. Det går inte att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta.
Det har du säkert rätt i, men här verkar det ju inte handla om ett normalt förfarande. Ju längre det här spektaklet fortsätter, desto mer kommer strålkastarljuset att riktas mot åklagaren. Till slut blir hon då tvungen att antingen visa upp vad hon anser sig ha på SD, eller också avskriva honom.

Man får ju komma ihåg att även åklagare är människor, och ingen är väl helt okänslig för hur man framstår i media.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-05 kl. 17:47.
Citera
2018-11-05, 17:31
Medlem
Citat:
Antingen får hon häkta honom på sannolika skäl och på så vis säkerställa hans säkerhet, eller så tar hon beslut om avskrivning.

Eftersom allmänheten inte kan sköta sig går det uppenbarligen inte att låta SD gå fri med skälig misstanke på sig.
Det är inte du som sitter och dikterar villkoren. Det är inget du kan påverka.
Dessutom åkte han väl dit för att få sig en smäll så det skulle vara synd om honom. Han läser ju i tråden och visste vad som komma skulle.
Citera
2018-11-05, 17:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Som denna fråga: "Kan en misstänkt bestrida/överklaga en misstankegrad? Fallet gäller en person som tidigare varit häktad skäligen misstänkt för ett mord, men som fortfarande är skäligen misstänkt enligt åklagaren. Personen är på fri fot. Måste en åklagare motivera inför tingsrätt en sådan misstankegrad och kan isåfall den misstänkte överklaga ett sådant yrkande?"

https://lawline.se/answers/kan-en-misstankegrad-overklagas-och-maste-en-aklagare-motivera-en-misstankegrad-infor-ratten
Citera
2018-11-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
"...olaga hot från en närstående igår"??? Vad har jag missat i tråden? Har SD blivit hotad eller vad menar du?

Nej, det är inte ens i tråden. En närstående till BO uttryckte sina känslor. Jag förstår henne!
Citera
2018-11-05, 17:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nej, det är inte ens i tråden. En närstående till BO uttryckte sina känslor. Jag förstår henne!

Ja, jag skrev ju att det är helt förståeligt men lagen ser det som hot. Egentligen var kontentan av mitt inlägg att närstående kanske borde få hjälp med sin sorg.
Citera
2018-11-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

+1 på den.

Och som jag skrev gällande detta igår också så skrev hon inte att ”hotet” är riktat till SD heller.
Citera
2018-11-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tänkte leta fram inlägget som jag avser, men, ja du förstår

Jag tänker mig att ansiktet och även kroppen svullnar upp så pass att
anhöriga avråds å det bestämdaste att se kroppen.
Varning för obehaglig läsning nedan!

En kropp som fritt i naturen ligger på rygg far väldigt snabbt väldigt illa p g a olika djurs "angrepp". Jag sätter citattecken kring "angrepp", för nåt egentligt angrepp är det ju faktiskt inte frågan om när fåglar och rävar kalasar på det som "serverats" dem.
T ex trutar börjar omgående äta på ögonen på en död människa, och bara efter några minuter gapar ögonhålorna tomma. Läpparna är lättåtkomliga mjukdelar som snabbt blir förstörda av djur.
När vi nu tänker på att LW:s kropp med allra största sannolikhet legat exponerad under fyra hela dygn, så är det inte svårt att föreställa sig att de [troligen] exponerade delarna (huvud, ansikte och händerna) blivit illa åtgångna. Det är en grotesk bild den möter, den som hittar LW. Det lär räcka med en blick mot det som en gång var ett ansikte, för att den personen aldrig glömmer vad den fick se.

Jag stannar där när det gäller beskrivning av ett lik i naturen under de omständigheter som rådde i fallet med den döda LW. Hoppas att hennes barn får professionell hjälp med att hantera allt de har råkat ut för.
Vill avslutningsvis bara påminna om den lätt hysteriska diskussionen i tråden om att LW:s ansikte skulle ha utsatts för en syra-attack. Gissningsvis kom det där igång genom att en person fått se hur illa tilltygat LW:s ansikte var och eftersom vederbörande säkert var oerfaren i hur illa det kan se ut, så kom pratet om 'syra-kastats-i-ansiktet' igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in