2018-11-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Eh... låter ju helt sinnessjukt om något slags medborgargarde har tagit saken i egna händer. Så otroligt dumt och obehagligt om detta stämmer. Kan bara hoppas att barnen inte behövde se något sådant, om de var med.

Tyvärr han jag bara slänga ut inlägget för att dra till ett möte. Sorry.

Det lät mer dramatiskt än det var. Alla for sedan ut i skogen och letade burkar.
Citera
2018-11-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där tolkar jag som att det inte bara är journalister på NA som läser denna tråd..

Men skadan (att offentligt ha uttalat vilja att hämnas LW:s död) är redan skedd. Anden är ur flaskan. Katten är ur säcken. Inget kan nu återställa status quo, det som rådde före Instagram-inlägget om hämnd.
Sorry, men det där inlägget var extremt dumt och säkert upplagt för att få sympatikramar.
Det slutade i diket.
Eller hos Örebropolisen kanske?

Människor i sorg får väl uttrycka precis vad dom vill på en lapp. Det skall väl snarast respekteras, inte vägas i gram eller has synpunkter på. På ett Offentligt forum.
Någon Hejd får det väl ändå vara.
Citera
2018-11-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vad får dig att tro att inlägget på IG var utlösande faktor för vad som ev. hände i Sundsvall?
Läs igen.
Läs bättre!

Jag skall ta dig i handen: Så fort uppgiften om att nån lovat att hämnas LW:s död kom upp i tråden, skrev jag att jag beklagade att Örebro tycks fyllt av hämnd, hat och hot.
Senare skrev jag att jag tyckte det var synnerligen obegåvat (fast med andra ord) att utlova hämnd, eftersom det -om något skulle drabba den misstänkte, det då skulle kunna göra att "hämnarinnan" kunde bli misstänkt för att ha uppmuntrat till våldsanvändning, alltså 'anstiftan av misshandel'.
Är du med så långt, DreamTwister?

Vad som sen händer mig är att jag i tråden får läsa att SD attackerats i Sundsvall, nåt som jag bara gjorde antagligligt skulle kunna ske. Det skedde alltså.
Jag har ingenstans skrivit att jag trott att "hämnarinnans" inlägg på Insta skulle ha utlöst misshandeln!
Genom att du DreamTwister inte ids läsa ordentligt vad jag skriver, tvingar du mig stt slösa tid och tangenter på att försöka hjälpa dig tillrätta i tråden. Det är ett respektlöst beteende du uppvisar!
Läs gärna två ggr vad jag skriver innan du fortsättningsvis postar nåt till mig, tack!
Citera
2018-11-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Enligt MV låg något plagg vid sidan om.
Ingen har väl heller sagt att LW endast bar en morgonrock.
Usch så hemskt det där med att det kan vara djur som varit på henne där hon legat. Kan detta spela in att det kanske inte finns så mycket DNA på kroppen? Finns kanske inget kvar alls med tanke på värme och sen djur.
Blir så trött på människor i allmänhet när jag läste att deras hund dragit mot planket före hon hittades. Alla visste säkert att hon var borta. Kan folk inte lägga ihop 1+1 och då göra en koppling?! Irriterande att sånt är vanligt i många fall att folk skiter i att ringa när de hört eller sett något. De är banne mig vår plikt att agera och hålla ögon/öron öppna. Folk bryr sig för mycket om sig själva och skiter i andra. Hoppas dessa aldrig behöver allmänhetens hjälp.
Citera
2018-11-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Människor i sorg får väl uttrycka precis vad dom vill på en lapp. Det skall väl snarast respekteras, inte vägas i gram eller has synpunkter på. På ett Offentligt forum.
Någon Hejd får det väl ändå vara.
Nu vet inte jag när "Hämnarinnan" lade upp löftet om att hämnas LW:s död, men om det var i närtid, får jag säga att det löftet om hämnd, upplagt typ ett halvår efter mordet, indikerar en "emotionell låsning" hos henne. Jag gissar att jag i det där kan påräkna visst stöd fr Rosamund.

Jag vill inte på minsta vis strypa nåns rätt stt yttra sig, men att göra det på ett så affekterat vis som "Hämnarinnan" tydligen gjort, det är inte välbetänkt. Det är dumt. Riktigt dumt.

Moraliskt-juridiskt är SD i sin fulla rätt att anmäla det påhopp han utsattes för och han kan då också antyda vem han tror ligger bakom en ev uppmaning till misshandel.
Man talar ibland om att "svinhugg går igen". Här ser det ut som att det skulle kunna visa sig stämma.
Citera
2018-11-04, 23:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Usch så hemskt det där med att det kan vara djur som varit på henne där hon legat. Kan detta spela in att det kanske inte finns så mycket DNA på kroppen? Finns kanske inget kvar alls med tanke på värme och sen djur.
Blir så trött på människor i allmänhet när jag läste att deras hund dragit mot planket före hon hittades. Alla visste säkert att hon var borta. Kan folk inte lägga ihop 1+1 och då göra en koppling?! Irriterande att sånt är vanligt i många fall att folk skiter i att ringa när de hört eller sett något. De är banne mig vår plikt att agera och hålla ögon/öron öppna. Folk bryr sig för mycket om sig själva och skiter i andra. Hoppas dessa aldrig behöver allmänhetens hjälp.
Det har jag också tänkt på. Undrar om de också tänker på det. Om de hade reagerat så hade hon hittats tidigare och mycket hade varit vunnet med det.
Citera
2018-11-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle

Jag tror att det paret gjorde kopplingen och sedermera fann LWs kropp. Om det inte var flera hundägare som varit ute och promenerat.

Det är klart att även vilda djur kan ha rört sig i området och varit på kroppen. Snarast förväntat.
Bara det och värmen har nog inneburit att den rättsmedicinska undersökningen varit en stor utmaning.
Citera
2018-11-04, 23:31
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nu vet inte jag när "Hämnarinnan" lade upp löftet om att hämnas LW:s död, men om det var i närtid, får jag säga att det löftet om hämnd, upplagt typ ett halvår efter mordet, indikerar en "emotionell låsning" hos henne. Jag gissar att jag i det där kan påräkna visst stöd fr Rosamund.

Jag vill inte på minsta vis strypa nåns rätt stt yttra sig, men att göra det på ett så affekterat vis som "Hämnarinnan" tydligen gjort, det är inte välbetänkt. Det är dumt. Riktigt dumt.

Moraliskt-juridiskt är SD i sin fulla rätt att anmäla det påhopp han utsattes för och han kan då också antyda vem han tror ligger bakom en ev uppmaning till misshandel.
Man talar ibland om att "svinhugg går igen". Här ser det ut som att det skulle kunna visa sig stämma.

Mitt fetade
Citera
2018-11-04, 23:39
Medlem
Citat:

Iom att det är Allhelgonahelgen så är det väldigt naturligt om det skett precis nu och alltså ingenting som indikerar någonting mer än att hon är fortsatt bestört över händelsen.

Att utlova hämnd när (hur stod det, var det ”när den tiden kommer”) tror jag menas ungefär ”när vi vet vem det är” och alltså inte riktat till SD sålänge han inte är dömd. Hämnd kan också betyda mycket annat än en våldshandling. Det kan tex vara att blottlägga personen i en bok eller på annat sätt låta icke smickrande information komma ut som i dagsläget dels kan vara omöjligt att tala om iom förundersökningssekretessen, dels rent felaktigt då personen ännu inte är bevisat skyldig (här gissar jag ändå att det är SD hon misstänker skyldig).
Senast redigerad av Zymbal 2018-11-04 kl. 23:46.
Citera
2018-11-04, 23:40
Medlem
Citat:

Så du tillskriver dig rätten att recensera hur människor uttrycker sin sorg? Och att bokstavstolka det skrivna efter eget huvud? Förmätet är bara förnamnet.

Hur SD tar det ev tumultet är upp till honom.
Citera
2018-11-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det har jag också tänkt på. Undrar om de också tänker på det. Om de hade reagerat så hade hon hittats tidigare och mycket hade varit vunnet med det.
Men dessa hundägare ni indirekt anklagar för att inte ha varit nog uppmärksamma på sina jyckar och rätt kunnat avläsa deras signaler, dessa hundägare visste i det läget bara att en kvinna (LW) var försvunnen och att hon troddes vara utsatt för brottet 'människorov', alltså "kidnappning".
Att de skulle kunna tro att LW låg död bakom planket är att ställa alltför höga krav. Så höga krav ställde ju inte ens Örebropolisen på sig själva, eller hur?
Citera
2018-11-04, 23:43
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det paret gjorde kopplingen och sedermera fann LWs kropp. Om det inte var flera hundägare som varit ute och promenerat.

Det är klart att även vilda djur kan ha rört sig i området och varit på kroppen. Snarast förväntat.
Bara det och värmen har nog inneburit att den rättsmedicinska undersökningen varit en stor utmaning.

Nej det var ett par som i samband med fyndet berättade för Expressen att de rastat sin hund i närheten på torsdagen (hon försvann natten till tisdag 15/5, SD anhölls, förhördes den 16/5 osäker om han släpptes samma dag eller dagen efter, kroppen hittades lördag den 19 av privatperson, osäkert om hund var inblandad.)
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/ från lördag den 19/5
"Ett par med hund kom fram till polisens avspärrningar. De berättade att de hade promenerat med sin hund längs med bullerplanket som skiljer bostadsområdet från E18 vid midnatt natten mot torsdagen. Hunden hade då dragit kraftigt i riktning mot träden och buskarna längs hela sträckan."
Torsdag den 17/5 finns det anledning att tro att kroppen låg på FP. Om nu inte hunden hade vittring på nån gammal korvbit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in