2018-11-05, 15:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den var ett datum för återrapportering i januari som meddelades. Självklart kan Åklagaren fritt välja när och om hon vill t.ex. avskriva en person.
Det här med SD spårade ju ur redan tidigt i utredningen, och om någon nu dessutom har gett sig på honom för att skipa sin egen rättvisa så är ju Hiding ytterst ansvarig för detta. Det är ju hon som förmedlar den här bilden till allmänheten av att SD skulle vara gärningsmannen.

Löser inte Hiding den här situationen snart nu så kommer väl riksmedia som DN, SvD och SVT att börja titta på hur det här fallet har hanterats, och det vill hon nog helst undvika. Skulle tro att det kommer ett beslut eller uttalande från åklagaren snart.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-05 kl. 15:10.
Citera
2018-11-05, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tänkte leta fram inlägget som jag avser, men, ja du förstår

Jag tänker mig att ansiktet och även kroppen svullnar upp så pass att
anhöriga avråds å det bestämdaste att se kroppen.

Tror att du har rätt i det.
Om ansiktet dessutom låg delvis eller helt nedåt mot underlaget, så har den sidan antagligen genom fukt (från kroppen) och värme dessutom utsatts än mer.

Citera
2018-11-05, 15:08
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för förtydligande! Såg framför mig en testosteron-stinn lynchmobb a'la Flugornas herre.. även om en person såklart är illa nog. Det är fruktansvärt att Lenas mördare fortfarande inte har ställts inför rättvisa, men jag tror inte att mer våld är lösningen.
Nej, mer våld behövs verkligen inte.
Bra skrivet f.ö @notknapparen
Citera
2018-11-05, 15:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här med SD spårade ju ur redan tidigt i utredningen, och börjar nu folk dessutom ge sig på honom för att skipa sin egen rättvisa så är ju Hiding ytterst ansvarig för detta. Det är ju hon som förmedlar den här bilden till allmänheten av att SD är gärningsmannen.

Löser inte Hiding den här situationen snart nu så kommer väl riksmedia som DN, SvD och SVT att börja titta på hur det här fallet har hanterats, och det vill hon nog helst undvika. Skulle tro att det kommer ett beslut eller uttalande från åklagaren snart.

Antingen får hon häkta honom på sannolika skäl och på så vis säkerställa hans säkerhet, eller så tar hon beslut om avskrivning.

Eftersom allmänheten inte kan sköta sig går det uppenbarligen inte att låta SD gå fri med skälig misstanke på sig.
Citera
2018-11-05, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här med SD spårade ju ur redan tidigt i utredningen, och börjar nu folk dessutom ge sig på honom för att skipa sin egen rättvisa så är ju Hiding ytterst ansvarig för detta. Det är ju hon som förmedlar den här bilden till allmänheten av att SD är gärningsmannen.

Menar du att ÅK ska släppa sin misstanke om vem som är den skäligen misstänkte ( i hennes ögon den på sannolika skäl misstänkte) för att en annan människa gett sig på honom?

Åsa Hiding gör det som hennes jobb kräver och hon är inte ansvarig för vad någon annan gör ute i samhället för att hon anser att någon är skyldig.

Det är enbart den som ger sig på någon som är ansvarig för det.
Samhället (polis) får agera utifrån det som händer där ute.

Misstanken kvarstår så länge han anses vara skäligen misstänkt.
Citera
2018-11-05, 15:34
Medlem
Citat:
Det här med SD spårade ju ur redan tidigt i utredningen, och om någon nu dessutom har gett sig på honom för att skipa sin egen rättvisa så är ju Hiding ytterst ansvarig för detta. Det är ju hon som förmedlar den här bilden till allmänheten av att SD skulle vara gärningsmannen.

SD sprang ut med alla andra och letade burkar ... direkt efter. Nu får du väl lugna ner dig lite.
Citera
2018-11-05, 15:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Menar du att ÅK ska släppa sin misstanke om vem som är den skäligen misstänkte ( i hennes ögon den på sannolika skäl misstänkte) för att en annan människa gett sig på honom?

Åsa Hiding gör det som hennes jobb kräver och hon är inte ansvarig för vad någon annan gör ute i samhället för att hon anser att någon är skyldig.

Det är enbart den som ger sig på någon som är ansvarig för det.
Samhället (polis) får agera utifrån det som händer där ute.

Misstanken kvarstår så länge han anses vara skäligen misstänkt.
Jag tror inte hon passar för jobbet helt enkelt. Bräka i media en gång i veckan om att han är så misstänkt, och att hon har "jättemycket bevisning", men samtidigt inte kunna visa på något belägg för det här. Det har väl gått ett halvår nu, och jag håller nog med advokaten om att det här är oacceptabelt:
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt
Citera
2018-11-05, 16:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tror inte hon passar för jobbet helt enkelt. Bräka i media en gång i veckan om att han är så misstänkt, och att hon har "jättemycket bevisning", men samtidigt inte kunna visa på något belägg för det här. Det har väl gått ett halvår nu, och jag håller nog med advokaten om att det här är oacceptabelt:

Nu fick tyvärr advokaten hjälp till sin nästa klagan mot misstankegraden.

Nu lägger han till att SD blev påhoppad bakifrån och det slutade okej enbart för att folk särade på dem samt påhopparen fick poliseskort ut. Annars vet man inte hur illa det kunde gått.

Samt att det kom olaga hot från en närstående igår. Åtminstone som lagen bedömer det, även om vi moraliskt tycker att hen hade all rätt att uttrycka sig så i sin sorg.

Jag önskar att människor bara kunde söka terapi eller dylikt för att hantera sin sorg istället. Just nu beter de sig självdestruktivt vilket inte är till gagn varken för deras hälsa eller för utredningen.
Citera
2018-11-05, 16:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ingen vet vilka premisser som finns för att lösa det här fallet i nuläget.

Den största missen skedde i början av utredningen tror jag, när man missade kroppen. Vilka tecken till människorov som fanns vet vi inte med säkerhet.

Kanske var det en halväten macka, upphällt te och ett halv inslaget paket. Inget av barnen hade hört ett knyst och dörren stod på glänt. Datorn stod på och ett meddelande var halvskrivet och oavslutat....skorna stod kvar, men tofflorna borta?

Vi vet helt enkelt inte.

Hade den upptäckts tidigare hade säkert både bindande DNA och spår till hem gm funnits. MGM fanns ju med i utredningen tidigt. Fattar fortfarande inte riktigt varför man inte använde hund för att följa de spår som måste ha funnits 15/5 då från hennes dörr, till planket och sedan flyktvägen....

Att allmänheten vill veta hur det går i fallet är inte konstigt och att pressen ber om intervjuer med ÅK, advokaten och polisen sker nog ofta.

Advokatens uppgift är att tillvarata sin klients intressen. Självklart vill han få sin klient avskriven.
Citera
2018-11-05, 16:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för förtydligande! Såg framför mig en testosteron-stinn lynchmobb a'la Flugornas herre.. även om en person såklart är illa nog. Det är fruktansvärt att Lenas mördare fortfarande inte har ställts inför rättvisa, men jag tror inte att mer våld är lösningen.
Känns som du tog det under noggrant övervägande innan du som slutkläm på "fruktansvärt att Lenas mördare (läs SD)fortfarande inte ställts inför rätta" skrev : TROR inte MER våld är lösningen. Tänk det TROR inte jag heller..
Citera
2018-11-05, 16:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu fick tyvärr advokaten hjälp till sin nästa klagan mot misstankegraden.

Nu lägger han till att SD blev påhoppad bakifrån och det slutade okej enbart för att folk särade på dem samt påhopparen fick poliseskort ut. Annars vet man inte hur illa det kunde gått.

Samt att det kom olaga hot från en närstående igår. Åtminstone som lagen bedömer det, även om vi moraliskt tycker att hen hade all rätt att uttrycka sig så i sin sorg.

Jag önskar att människor bara kunde söka terapi eller dylikt för att hantera sin sorg istället. Just nu beter de sig självdestruktivt vilket inte är till gagn varken för deras hälsa eller för utredningen.

"...olaga hot från en närstående igår"??? Vad har jag missat i tråden? Har SD blivit hotad eller vad menar du?
Citera
2018-11-05, 16:19
Medlem
Snor-Johans avatar
[quote=notknapparen|65740013][quote=Rosamund|65739881]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Självklart ska man inte hoppa på människor!
Inget ursäktar det (utom självförsvar) Känner man att risken är stor, bör man hålla sig hemma. Eller be om hjälp.

Att röra på sig är förstås bra (för alla) särskilt om man inte mår bra. Även att träffa människor och vara ute i verkligheten är väldigt viktigt.

Men det betyder inte att alla situationer är bra för en misstänkt. T ex i ett sammanhang där brottsoffret utövade sin hobby, som var en stor del av hennes liv och där mgm också har en stor del av sitt liv.på eventet samlades en hel del personer som de har som gemensamma vänner. Det är en situation som säkert för många skulle skapa ångest snarare än psykisk vila och välmående.

Man kan hålla en låg profil i sin hobby i hans situation. Men han är inte en low key person, det är bara att konstatera.

Tillägg:
Det blir fel i citering hela vägen sedan någon missat en klammer eller / i citeringen. Viktigt att tänka på när man citerar.
Kokar man ner din inlindade post återstår: man ska inte ska hoppa på människor men det är hans eget fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in