2018-11-04, 21:24
Medlem
Tydligen däckexplosion enligt ögonvittnesskildring på bollebygd forum (facebook)
Citera
2018-11-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Inte var väl dessa (semi)trailers särskilt vanliga på våra vägar för 25-30 år sedan? Eller ännu längre bak i tiden än så.

Ja, det är en riktig iakttagelse. En större andel av transporterna ligger på trailers idag. Det finns flera anledningar till det.
Billiga gränsöverskridande transporter med chaufförer som kostar 500€ i månaden och inte skattar i något land alls är bara en anledning.

De kombinerade transporterna där en trailer sätts på järnväg en del av sträckan är ytterligare en faktor som slagit sönder mycket av det traditionellt svenska distributionssättet med samlastning av gods på terminal för geografisk spridning med effektiva fullängdsekipage.

Just-in-time upplägg med tätare leveranser för att minska kapitalbindning och överbrygga extra terminalhantering styr också utvecklingen mot mer trailertransporter.

Men, trailers har alltid rullat i Sverige.
Både före andra världskriget, och efter.
Femtio- och sextiotalet hade vi riktiga roadtrains ute på våra Svenska vägar:
Dragbil, trailer och sedan vagn kopplad till trailern. Totallängder på över 30 meter var inte ovanliga - med 150 hästars motorer...

Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Tydligen däckexplosion enligt ögonvittnesskildring på bollebygd forum (facebook)

Kanske det. Men, det behövs mer än så för att åstadkomma den typ av hjullåsning och fällkniv man sett här, någon slags komplikation till punkteringen.
Det lär komma mer information.
Citera
2018-11-05, 00:20
Medlem
Jag vill påminna om att lastbilen kom från påfartsrampen, dvs alla spekulationer om mobiler, porrfilm eller vad det nu är som skrivs är helt orimliga. Likaså att det skall triggats av omkörande bilar. Lastbilen hade inte hunnit in på motorvägen när däcket small.

Lastbilen skulle kunnat haft problem med att komma in på motorvägen och därför tvingats bromsa, men då borde en personbil i samma riktning ha krockat med lastbilen också, vilket inte skedde.

Allt tyder på en spontan däcksexplosion, följt av många olyckliga omständigheter.
Citera
2018-11-05, 02:18
Medlem
Fyfan vad tragiskt. Vila i frid.
Citera
2018-11-05, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill påminna om att lastbilen kom från påfartsrampen, dvs alla spekulationer om mobiler, porrfilm eller vad det nu är som skrivs är helt orimliga. Likaså att det skall triggats av omkörande bilar. Lastbilen hade inte hunnit in på motorvägen när däcket small.

Lastbilen skulle kunnat haft problem med att komma in på motorvägen och därför tvingats bromsa, men då borde en personbil i samma riktning ha krockat med lastbilen också, vilket inte skedde.

Allt tyder på en spontan däcksexplosion, följt av många olyckliga omständigheter.

Det är fullt möjligt att den blivit omkörd på påfart. Det är ett ganska vanligt fenomen åtminstone i vissa områden här i Stockholm.
Det som talar emot däckexplosion som enda orsak är att polisen fortfarande är inne på vårdslöshet i trafik. Möjligt att man direkt såg på däcket att det var olagligt innan de small, men annars tror jag inte att man åker på vårdslöshet i trafik för att ett däck exploderar och orsakar fel på fordonet.
Citera
2018-11-05, 06:59
Medlem
Polisen har misstanke om brott för att kunna utreda vad som verkligen har hänt. Har de ingen misstanke så kan de inte utreda.

Sedan utesluter jag inte brott, men det är nog inte huvudorsaken till olyckan.
Citera
2018-11-05, 07:01
Medlem
För några år sedan i Viaredsrondellen som ansluter till R40 var det en annan lastbil som ställde till med en olycka. Visade sig att chauffören satt och onanerade. Har vi här ett fall där chauffören får en avsugning?.
Citera
2018-11-05, 08:20
Medlem
Det rör sig om en däckexplosion på lastbilen, varpå den skenade och körde över mitträcket. Mötande bil hade ingen chans.

Jag får ont i magen när jag tänker på hur föräldrarna måste ha känt när de såg lastbilen komma mot dem. Barnet satt i baksätet och verkar ha överlevt. Fy fan vad tragiskt och stackars barn att mista sina föräldrar på detta groteska sätt.
Citera
2018-11-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Polisen har misstanke om brott för att kunna utreda vad som verkligen har hänt. Har de ingen misstanke så kan de inte utreda.

Sedan utesluter jag inte brott, men det är nog inte huvudorsaken till olyckan.

Ja, vi måste ha ett öppet sinne i denna tragedi. Hoppas de som arbetar med utredningen snart har det klart för sig vad som gick snett och att det hela var en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Det rör sig om en däckexplosion på lastbilen, varpå den skenade och körde över mitträcket. Mötande bil hade ingen chans.

Jag får ont i magen när jag tänker på hur föräldrarna måste ha känt när de såg lastbilen komma mot dem. Barnet satt i baksätet och verkar ha överlevt. Fy fan vad tragiskt och stackars barn att mista sina föräldrar på detta groteska sätt.

Ja, det är många nu som tar upp detta med däckexplossion och det är den mest rimliga förklaringen till det vi har det svart på vitt.
Ja, det är känslor av empati blandat med tacksamheten vi ska ha över våra liv. Man vet aldrig vad som ska hända en -hur ens dagar ska sluta.
Tragiskt är just det rätta ordet. Det hela var nog över på sekunder och de som omkom behövde förhoppningsvis inte lida länge. Kvar har vi en tjej som behöver all den kärlek hon kan då.

edit; fel ord ploppade in men är red. nu
Senast redigerad av mercifultoyou 2018-11-05 kl. 10:17.
Citera
2018-11-05, 10:34
Medlem
Dom bodde i Sätila
Citera
2018-11-05, 10:50
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillan8501
Dom bodde i Sätila
Åh nej
Vilka var det?
Citera
2018-11-05, 10:55
Medlem
Initialerna är TP och CJ. Så fruktansvärt tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in