Citat:
Ursprungligen postat av
HeroesSilencio
Jag törs nog säga att HA är nog betydligt intelligentare än man kan ana, de möjligen drar sig undan för att analysera eller omgruppera sig. Men en sak som gör HA mäktiga är deras inflytande överallt internationellt, de kan enkelt strypa eller spela ut andra mindre gäng från affärer. Och en sak är säker, HA organisationen har pengar, lokalt hur dom har det ekonomiskt vet jag inte. Men som organisation är dom ett Fortune 500 bolag. Så de kan på många sätt göra saker i det dolda som många ggr slår enormt hårt mot mindre grupperingar eller falanger. Det är inte alltid en spilld bloddroppe är den bästa medicinen kan jag understryka.
Precis detta jag lyfte i ett tidigare inlägg.
Skälen till att HA historiskt lyckats väl är:
1. Varumärkesbyggande på hög nivå.
2. Man behärskar ekonomisk politik.
Punkt 1 är skälet att man måste slå tillbaka, men punkt 2 är skälet till att det inte kommer bli frågan om någon större kraftsamling mot HA.
Förortsgäng som inte är inblandade i konflikten kommer snarare se fördelar i att hålla sig utanför eller rent av hjälpa HA för att gynnas på marknaden.
Då blir 435 plus möjligen ett par regionala förmågor från befintliga samarbeten i princip isolerade mot världens största MC-klubb som av strikt varumärkesmässiga skäl måste sätta in de resurser som krävs för att publikt påvisa sambandet mellan handling och konsekvens.
Man ska inte blanda ihop det med HA:s benägenhet att hålla sig undan från ”zigenarbrottslighet”. I förlängningen finns det förmodligen stöd för att frekventa skjutningar på offentlig plats - tänk nätverken i Stockholm, OG, Dödspatrullen med flera - alltid är dåligt för affärerna.
Det finns väl också visst stöd för att påstå att det är en modell som fungerat ganska dåligt då omsättningen både på förortsgäng och personer i dessa är rätt hög.
Så i daglig handel och vandel finns det nog en poäng i att fokusera mer på det affärsmässiga, politiken och att skapa lojalitet till gruppen än att begå brott för brottens egen skull.
Men det här är en annan sorts händelse och lär nog också behandlas så. Det går inte att vänta ut den.