2018-11-04, 21:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Antingen dog hon ju där hon hittades, eller någon annanstans, och har ju då i det ena alternativet flyttats efter dödsfallet.
Det här första är jag med på. Antingen det ena eller det andra alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ett av alternativen betyder ju då på att hon dött där hon hittades, vilket likfläckar skulle kunna visa på.
Nja, likfläckar kan väl aldrig bevisa att en människa dog där hon hittades. Kroppen kan ju ha flyttats dit redan innan likfläckar började bildas. I det här fallet kommer alltså likfläckarna att bildas senare på fyndplatsen, utifrån hur kroppen ligger där och då.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-04 kl. 21:25.
Citera
2018-11-04, 21:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra, då är vi helt överens, att lämna människor i någon form av limbo är förkastlig utövning av den makt som trots allt åklagare och polis har, har de kört ett fall till vägs ände ska de banne mig styra upp så att ingen kommer i kläm på grund av att det inte går att komma längre utredningsmässigt.

I det här fallet med två misslyckade försök att få till "sannolika skäl" skaver det något extra, det har vad jag vet inte hänt tidigare.

Ingen hejjare på krimhistoria men det händer ofta att folk blir häktade o släppta utan att misstankarna avskrivs. Det har gått rätt lång tid i det här fallet och det är ovanligt att mista sig på bevisningsläget två gånger. Annars är det nog mer avgörande hur uppmärksammat fallet blir i media och vilken typ av brott. Vissa brott väcker mer avsky än andra. Det här fallet har inte skrivits så mycket om utom här o i lokala media.
Citera
2018-11-04, 21:14
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ämnet uttömt. Det var NA. Det var de som tyckte att ingen ville tala men det fanns lite liknande från polisen också tidigare och det var jag som missförstod NAs utsaga.

Tack för svar!

Mvh

/FS
Citera
2018-11-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hon skriver det ju på sin IG, det betraktar jag nog som under eget namn.
Örebropolisen har nog en del att (be)visa om de vill ha allmänhetens förtroende i detta fall.
Får erkänna att jag inte känner till vilka alla "sidofigurer" i Örebro kan tänkas vara. Att nån i tråden betecknas som "extradotter" räcker inte för att jag skall intressera mig för vederbörandes insta eller identitet.

OnT: Men med en mördare på fri fot i Örebro och vars ev desperation inte kan avgöras, så tycker jag inte att uttalandet om att planera en hämnd för mordet på LW indikerar högsta betyg i raketforskning.

Ang ditt sista: Ja, Örebropolisen har sannerligen skaffat sig motlut, den saken tycks klar.
Citera
2018-11-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koriander
Ska man tolka det som att kläderna satt på kroppen eller låg bredvid. Skulle man inte säga klädesplagg som kvinnan hade på sig om det var så. Jag tror nog mest på att de låg bredvid https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/

Ovan uppgifter om klädesplagg har jag missat totalt. Detta är dock väldigt intressant om det stämmer.
I tråden finns också uppgifter från skribenten MV som säger att blodspår hittats i och direkt utanför Lenas bostad, vet inte om denna uppgift är bekräftad av utredningen.

Angående klädesplaggen så tillhör dom antingen gärningspersonen eller Lena själv vilket kan ha stor betydelse för utredningen i form av spår. Man har hela tiden endast pratat om SD som en potentiell mördare, men börjar personligen misstänka att man inom utredningen just för tillfället inte på något sätt kan innesluta SD som GM i fallet.
Utredningen har beslagtagit den misstänktes fordon, dator och mobil samt annat smått och gott ifrån hans bostad.
Man har tillgång till Lenas bostad, bil, mobil, kropp mm.
Man har antagligen dödsorsak
Man har haft tillgång till FP
Man har tillgång till samtliga spår och fynd som säkrats på FP
Man har säkert gjort husrannsakan i andra byggnader som SD har eller har haft tillgång till
Man har även tillgång till samtliga förhör och iakttagelser i utredningen

Utredningen har tillgång till allt de behöver för att kunde binda mördaren till dådet, men man har hitintills misslyckat med detta.
Varför har man inom utredningen uttalat sig i media om dessa klädesplagg? Det måste vara Lenas kläder man avser, men betyder detta att kläderna fanns på FP och inte burna av henne? Jag tolkar texten så, vad tycker ni?

Varför ligger Lenas kläder på FP?
Citera
2018-11-04, 21:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Får erkänna att jag inte känner till vilka alla "sidofigurer" i Örebro kan tänkas vara. Att nån i tråden betecknas som "extradotter" räcker inte för att jag skall intressera mig för vederbörandes insta eller identitet.

OnT: Men med en mördare på fri fot i Örebro och vars ev desperation inte kan avgöras, så tycker jag inte att uttalandet om att planera en hämnd för mordet på LW indikerar högsta betyg i raketforskning.

Ang ditt sista: Ja, Örebropolisen har sannerligen skaffat sig motlut, den saken tycks klar.
Hon betecknades som extradotter av LW, så uppenbarligen en väldigt nära vän till familjen, och är numer boende med dennes ex-man UW, tillika far till de tre barnen. För mig är det ett ganska starkt utspel.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-11-04 kl. 21:38.
Citera
2018-11-04, 21:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ovan uppgifter om klädesplagg har jag missat totalt. Detta är dock väldigt intressant om det stämmer.
I tråden finns också uppgifter från skribenten MV som säger att blodspår hittats i och direkt utanför Lenas bostad, vet inte om denna uppgift är bekräftad av utredningen.

Angående klädesplaggen så tillhör dom antingen gärningspersonen eller Lena själv vilket kan ha stor betydelse för utredningen i form av spår. Man har hela tiden endast pratat om SD som en potentiell mördare, men börjar personligen misstänka att man inom utredningen just för tillfället inte på något sätt kan innesluta SD som GM i fallet.
Utredningen har beslagtagit den misstänktes fordon, dator och mobil samt annat smått och gott ifrån hans bostad.
Man har tillgång till Lenas bostad, bil, mobil, kropp mm.
Man har antagligen dödsorsak
Man har haft tillgång till FP
Man har tillgång till samtliga spår och fynd som säkrats på FP
Man har säkert gjort husrannsakan i andra byggnader som SD har eller har haft tillgång till
Man har även tillgång till samtliga förhör och iakttagelser i utredningen

Utredningen har tillgång till allt de behöver för att kunde binda mördaren till dådet, men man har hitintills misslyckat med detta.
Varför har man inom utredningen uttalat sig i media om dessa klädesplagg? Det måste vara Lenas kläder man avser, men betyder detta att kläderna fanns på FP och inte burna av henne? Jag tolkar texten så, vad tycker ni?

Varför ligger Lenas kläder på FP?

Jag har vid ett par tillfällen fört fram teorin om att ”klädesplagg” skulle kunna vara en morgonrock men inte vunnit särskilt mycket gehör för det. Tvärtom. Carinah78 är en av de få som tyckte att ”morgonrocken rockar”.

(Det var för övrigt Schazz som först tog upp det här med morgonrocken, och jag tycker att det är en mycket intressant teori. Eftersom jag tycker att Schazz har kommit med många bra inlägg och annorlunda vinklingar så har jag inte släppt att klädesplagg = (eller kan vara lika med) morgonrock.
Citera
2018-11-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har vid ett par tillfällen fört fram teorin om att ”klädesplagg” skulle kunna vara en morgonrock men inte vunnit särskilt mycket gehör för det. Tvärtom. Carinah78 är en av de få som tyckte att ”morgonrocken rockar”.

(Det var för övrigt Schazz som först tog upp det här med morgonrocken, och jag tycker att det är en mycket intressant teori. Eftersom jag tycker att Schazz har kommit med många bra inlägg och annorlunda vinklingar så har jag inte släppt att klädesplagg = (eller kan vara lika med) morgonrock.

Tycker det låter fullt möjligt, hon har sannolikt dragit iväg med
fart, ytterdörren öppen så en morgonrock som hon har "gått ur" i ett
handgemäng skulle kunna stämma, eller en kofta t.ex..
Citera
2018-11-04, 21:49
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koriander
Ska man tolka det som att kläderna satt på kroppen eller låg bredvid. Skulle man inte säga klädesplagg som kvinnan hade på sig om det var så. Jag tror nog mest på att de låg bredvid https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/

Har också läst om den artikeln du länkar och jag fäster mig mera vid ett annat passus :
Citerar Expressen ”Ett par med hund kom fram till polisens avspärrningar. De berättade att de hade promenerat med sin hund längs med bullerplanket som skiljer bostadsområdet från E18 vid midnatt natten mot torsdagen. Hunden hade då dragit kraftigt i riktning mot träden och buskarna längs hela sträckan.”

Natten mot torsdag. Inte alls säkert hunden kände av LW men ganska troligt! Pekar mot att hon låg där då.
Vad gäller kläder tycker jag det står ” säkrade klädesplagg”. Kan väl betyda att de noggrant sökte spår på kläderna före borttransport. För att inte tappa ett hårstrå.
Citera
2018-11-04, 21:51
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rapport från FAD /Sh.Holmes 18.57

----------------------------------------

"Hej, du får gärna lägga ut följande i tråden.

Rykten börjar gå att något hände på FAD, kort efter att SD kommit in i lokalen låg han på golvet och skrek som en liten tjej. Rop "mördare" hördes och en kort stund senare var polisen där."

Naturligtvis frågade Vad hände sen?????

Inte hört något mer.

Återkommer om jag får svar.

Ja det var en som flög på SD och det blev lite tumult. Polisen kom dit men de stod mest och kollade på folk.
SD var senare ute i skogen med andra deltagare under kvällen och deltog i aktiviteterna. Såg men hörde inte vad som sas
Citera
2018-11-04, 21:52
Medlem
Citat:
Hon betecknades som extradotter av LW, så uppenbarligen en väldigt nära vän till familjen, och är numer boende med dennes ex-man UW, tillika far till de tre barnen. För mig är det ett ganska starkt utspel.
Vill inte vara alltför fördömande, men det är värre än ett "ganska starkt utspel".
Det faller i min bok in under rubriken: "Allvarlig stupiditet".
För om den misstänkte skulle råka illa ut, t ex i form av misshandel t ex i en stad av t ex Sundsvalls storlek -ja, då finns ju risk för att Örebropolisen börjar intressera sig för att utreda misstanke om 'anstiftan'. Kan ge långvariga fängelsestraff sånt där.

Edit: Kan lägga till att när jag postade, hade jag inte uppdaterat mig i tråden, utan bara replikerat på inläggen fr DreamTwister.
Sen läser jag ikapp tråden och ser att det verkar som att SD råkat illa ut. I Sundsvall.

Hade jag varit "extradotter" och utlovat hämnd för mordet på LW, hade jag inte känt mig bra i sinnet ikväll.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-04 kl. 22:06.
Citera
2018-11-04, 21:55
Medlem
Citat:

Det snackas en del överallt även om ingen vill prata med media. Att HW skulle vara en nära vän till familjen stämde för många år sedan. Hon och LW hade inte mycket kontakt de sista åren. HW skulle ha gift sig denna höst men bröt plötsligt upp den relationen och bor alltså hos UW nu. Hennes instagramm är numera stängd men hennes budskap fick vingar hit in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in