Jag tänkte bara berätta om min
personliga erfarenhet av detta i Europa.
Min familj har en lgh i Spanien (som för övrigt står tom en hel del numer då mormor bor där mindre och mindre och resten av familjen bara är där om vi åker på semester,
MEN vi har säkerhetsdörr!!) I det bostadshuset fanns en osåld lägenhet
(bostadsrätt). Då hade ett pack bara helt sonika
brutit upp dörren, lagat den, bytt lås och flyttat in. En stor familj eller klan av zigenare. Mestadels medelålders män man såg. Fast det kanha berott på att det var för att de till skillnad från kvinnorna rökte. Rökningen skedde precis utanför lägenhetsdörren i trapphuset, fimparna slängdes också bara helt sonika i trappen.

De betedde sig även
riktigt hotfullt mot grannar samt skräpade ned. Det var som ett spår av sopor och skräp som ledde hela vägen från gatan, porten, genom hela trapphuset fram till deras lägenhetsdörr. Riktiga grisar

.
Hur som helst kunde inte polisen göra ett jävla skvatt åt saken pga hur lagstiftningen såg ut. Typ något i stil med att man inte fick vräka familjer ut på gatan eller nåt sånt. Det låter ju bra i teorin. Men det har blivit ett ENORMT problem i Spanien. I Barcelona träffade jag flera som själva eller haft familj eller vänner som blivit av med sina lägenheter till ockupanter. Alla verkade ha erfarenheter av detta fenomen.
Det sjukaste jag hörde var från en ensamstående mamma med en 12- årig dotter som kom hem igen efter att ha arbetat två månader i Frankrike under sommarn)
Kommer hem till sin lägenhet som då har ett nytt lås.
Hon ringer polisen som inte kan vräka okupanterna (som hon såg genom fönstrena att det var en afrikansk familj, inte spanjorer, migranter m.a.o).
Då står HON där istället, hemlös med två barn för att man inte får vräka en familj, om det innebär att de blir hemlösa. Så jävla sjukt... Hon fick ta in på motell, vet inte hur det gick tillslut.
En hyresvärd hade så mycket problem med det här att han gjort upp ett "avtal" med ett gäng som för 800€ per lägenhet vräkte okupanterna med våld om så krävdes.
Och detta blev mer och mer vanligt. Våldsamma människor satte upp annonser där de erbjöd vanligt folk hjälp att "övertala" okupanter att flytta ut. Såg ingen sån lapp själv men släktingar till mig berättade att det fanns och hade blivit något av en grej, en form av svart kronofogd typ.
För när man väl fått ut folket från lägenheterna kommer de aldrig att polisanmäla eller så oavsett vilken metod som fått ut dem. De har ju inte tid att jiddra med polisen, utan då nehöber de ju lägga all sin tid på att hitta ett nytt ställe.
Så iaf...detta är ett problem sedan länge söder ut i Europa, så räkna med att det kommer bli vanligare här.
Alltså den empatiska delen i mig tänker att man kan förstå en familj med barn som ser sin chans till att bo i en RIKTIG lägenhet, med rinnande vatten, dusch och TV. Om ens för en vecka...
Men sättet detta sköts på gör att jag tappar sympatin helt. Att en hemlös fattig familj lyckas ta sig in i en lägenhet som står helt tom och inte används, och INSER hur tacksamma de bör vara för att de kan sova där ens en enda natt och således håller exceptionellt rent efter sig, och inte betet sig hotfullt mit grannar - och sedan flyttar ut direkt när det är dags för inflyttning i lägenheten igen. Det
känns iaf okej, som det moraliskt rätta i mig. Men förstås, moral är inte en universal statisk sanning. Men heller inte totalt godtycklig...
Lägenheter behöver inte stå tomma när folk i närheten sover på gatan antar jag...
Men när folk beter sig fördjävligt, som de två som snott lägenheten av Valentin, kan de gott hamna utanför på trottoaren i 20 minusgrader och därifrån få lösa det själva. Det finns alltid härbärgen i Stockholm. Eller endast 5kr för ett skönt golv att sova på i en offentlig pissoar!
De har för fan haft månader på sig att hinna förbereda nästa boende.
De har gått på försörjningsstöd under
flera år utan uppehåll vilket betyder att de är inne i systemet med soc. De riskerade aldrig att bli utan tak över huvudet. På kort sikt hade de fått bo på nåt härbärge ett par dagar innan de fått plats på ett stödboende i Stockholm.
Detta förutsatt att de inte gjort ett jävla PISS på att förbereda sig på att deras kontrakt var på väg att löpa ut. Med förberedelse hade de genom soc kunnat flytta direkt till ett stödboende och ställa sig i kö till soc-lägenhet. Lägenhet från soc kräver drogfrihet som måste kunna styrkas och kontrolleras ofta... om de inte lyckats hitta en på egen hand förstås (som soc liktväl hade betalat för, max 6000kr /mån).
Dessa två har haft
GOD tid på sig att lösa situationen. Med någon annans pengar också vilket är ett enormt privilegium de haft att utnyttja och vara jävligt tacksamma för.
Istället har de satt stackars Valentin utan sin lägenhet, samtidigt som de skiter i att betala hyran. Schyst

.
VALENTIN: Om du läser detta! Se till att rapportera till soc att de inte betalat hyran till dig! De har med stor sannolikhet förfalskat hyreskvittot för hand bara och lämnat in till soc för att få stålar för hyran. De kommer åka dit på urkundsförfalskning, bidragsbrott och bli återbetalningsskyldiga. Om de inte betalar tillbaka kommer de inte få några pengar eller hjälp från soc på ett bra tag, dvs handen som matar dem...
Eller om du vill så hotar du dem med just detta ist så kanske du får tillbaka lägenheten snabbare.