2018-11-04, 14:51
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Precis vad det är. Det är föreningens ansvar eftersom ett godkännande gick från föreningens presentant när avtalet signerades.

Det vet vi inte.
Om det i denna BRF är förenings som har ansvaret för dörren och (då också givetvis) låsanordningen i den samma så borde föreningen var sjysta mot medlemmen och byta lås, skulle detta anses vara i strid med någon lag så må så vara och föreningen tar då ansvaret också för detta.
Oaktat vem som har ansvaret för dörren/låsanordningen så riskerar mesproppen att förlora sitt medlemskap om denna inte agerar vilket är att flytta in i lägenheten. Sätter sig de som befinner sig i lägenhet till motvärn så löser man det med det, punkt.
Om det sen visar sig att det finns en åklagare som söker utkräva straff för lagöverträdelse så väger det lätt mot att mista medlemskapet om det inte är en värdelös förening.
Citera
2018-11-04, 15:02
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Han borde väl ha kunnat insistera på att flytta in där och dela lägenheten med dem tillsvidare? Tror de skulle ha tröttnat och försvunnit rätt snabbt isåfall. Annars är det ju självklart att trakassera dem maximalt som gäller, på valfritt lämpligt vis, för det ska ju inte få kännas lätt och bekvämt att sno någons bostad.
Om man kollar bland vännerna som Mitra Sarabi har på FB finns ett antal muskelknuttar som tar anabola med samma efternamn...
Citera
2018-11-04, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Det vet vi inte.
Om det i denna BRF är förenings som har ansvaret för dörren och (då också givetvis) låsanordningen i den samma så borde föreningen var sjysta mot medlemmen och byta lås, skulle detta anses vara i strid med någon lag så må så vara och föreningen tar då ansvaret också för detta.
Oaktat vem som har ansvaret för dörren/låsanordningen så riskerar mesproppen att förlora sitt medlemskap om denna inte agerar vilket är att flytta in i lägenheten. Sätter sig de som befinner sig i lägenhet till motvärn så löser man det med det, punkt.
Om det sen visar sig att det finns en åklagare som söker utkräva straff för lagöverträdelse så väger det lätt mot att mista medlemskapet om det inte är en värdelös förening.

Fel. Föreningen är ägaren av fastigheten och allt som finns i det vill säga bostäder. När man ingår i förening, köper man en procentandel i föreningen genom köpet av bostaden som dock är ändå tillhörande föreningen. Låter konstigt men sant.
Lösningen finns hos föreningen genom att säga upp andrahandskontraktet och verkställa avhysningen med polisens närvaro och inget mer.
Senast redigerad av Anonymaalko 2018-11-04 kl. 15:25.
Citera
2018-11-04, 15:36
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Patrick Aria alias Patrick Arihamn har alltså dubbla identiteter. Han har lurat svenska myndigheter att han är född 850101 men är enligt sin Facebook född 780909. Kan vi sätta dit honom för det

Jag fattar verkligen varför folk byter till svenskklingande namn, det är inte lätt att söka jobb eller ta sig fram i samhället med vissa namn. Men jag har absolut ingen respekt för människor som ljuger om sin ålder. Jag tycker dock inte att man ska anmäla bluffen, tror inte skatteverket kan göra så mycket åt saken. Låt honom lida istället när han är 65 år och vill gå i pension men har 7 års slit kvar innan han får vila. 😊
Citera
2018-11-04, 15:42
Medlem
vargenbaras avatar
Jag tänkte bara berätta om min personliga erfarenhet av detta i Europa.

Min familj har en lgh i Spanien (som för övrigt står tom en hel del numer då mormor bor där mindre och mindre och resten av familjen bara är där om vi åker på semester, MEN vi har säkerhetsdörr!!) I det bostadshuset fanns en osåld lägenhet (bostadsrätt). Då hade ett pack bara helt sonika brutit upp dörren, lagat den, bytt lås och flyttat in. En stor familj eller klan av zigenare. Mestadels medelålders män man såg. Fast det kanha berott på att det var för att de till skillnad från kvinnorna rökte. Rökningen skedde precis utanför lägenhetsdörren i trapphuset, fimparna slängdes också bara helt sonika i trappen. De betedde sig även riktigt hotfullt mot grannar samt skräpade ned. Det var som ett spår av sopor och skräp som ledde hela vägen från gatan, porten, genom hela trapphuset fram till deras lägenhetsdörr. Riktiga grisar .

Hur som helst kunde inte polisen göra ett jävla skvatt åt saken pga hur lagstiftningen såg ut. Typ något i stil med att man inte fick vräka familjer ut på gatan eller nåt sånt. Det låter ju bra i teorin. Men det har blivit ett ENORMT problem i Spanien. I Barcelona träffade jag flera som själva eller haft familj eller vänner som blivit av med sina lägenheter till ockupanter. Alla verkade ha erfarenheter av detta fenomen.
Det sjukaste jag hörde var från en ensamstående mamma med en 12- årig dotter som kom hem igen efter att ha arbetat två månader i Frankrike under sommarn)
Kommer hem till sin lägenhet som då har ett nytt lås.
Hon ringer polisen som inte kan vräka okupanterna (som hon såg genom fönstrena att det var en afrikansk familj, inte spanjorer, migranter m.a.o).
Då står HON där istället, hemlös med två barn för att man inte får vräka en familj, om det innebär att de blir hemlösa. Så jävla sjukt... Hon fick ta in på motell, vet inte hur det gick tillslut.

En hyresvärd hade så mycket problem med det här att han gjort upp ett "avtal" med ett gäng som för 800€ per lägenhet vräkte okupanterna med våld om så krävdes.

Och detta blev mer och mer vanligt. Våldsamma människor satte upp annonser där de erbjöd vanligt folk hjälp att "övertala" okupanter att flytta ut. Såg ingen sån lapp själv men släktingar till mig berättade att det fanns och hade blivit något av en grej, en form av svart kronofogd typ.

För när man väl fått ut folket från lägenheterna kommer de aldrig att polisanmäla eller så oavsett vilken metod som fått ut dem. De har ju inte tid att jiddra med polisen, utan då nehöber de ju lägga all sin tid på att hitta ett nytt ställe.

Så iaf
...detta är ett problem sedan länge söder ut i Europa, så räkna med att det kommer bli vanligare här.

Alltså den empatiska delen i mig tänker att man kan förstå en familj med barn som ser sin chans till att bo i en RIKTIG lägenhet, med rinnande vatten, dusch och TV. Om ens för en vecka...

Men sättet detta sköts på gör att jag tappar sympatin helt. Att en hemlös fattig familj lyckas ta sig in i en lägenhet som står helt tom och inte används, och INSER hur tacksamma de bör vara för att de kan sova där ens en enda natt och således håller exceptionellt rent efter sig, och inte betet sig hotfullt mit grannar - och sedan flyttar ut direkt när det är dags för inflyttning i lägenheten igen. Det känns iaf okej, som det moraliskt rätta i mig. Men förstås, moral är inte en universal statisk sanning. Men heller inte totalt godtycklig...
Lägenheter behöver inte stå tomma när folk i närheten sover på gatan antar jag...

Men när folk beter sig fördjävligt, som de två som snott lägenheten av Valentin, kan de gott hamna utanför på trottoaren i 20 minusgrader och därifrån få lösa det själva. Det finns alltid härbärgen i Stockholm. Eller endast 5kr för ett skönt golv att sova på i en offentlig pissoar!

De har för fan haft månader på sig att hinna förbereda nästa boende.
De har gått på försörjningsstöd under flera år utan uppehåll vilket betyder att de är inne i systemet med soc. De riskerade aldrig att bli utan tak över huvudet. På kort sikt hade de fått bo på nåt härbärge ett par dagar innan de fått plats på ett stödboende i Stockholm.

Detta förutsatt att de inte gjort ett jävla PISS på att förbereda sig på att deras kontrakt var på väg att löpa ut. Med förberedelse hade de genom soc kunnat flytta direkt till ett stödboende och ställa sig i kö till soc-lägenhet. Lägenhet från soc kräver drogfrihet som måste kunna styrkas och kontrolleras ofta... om de inte lyckats hitta en på egen hand förstås (som soc liktväl hade betalat för, max 6000kr /mån).

Dessa två har haft GOD tid på sig att lösa situationen. Med någon annans pengar också vilket är ett enormt privilegium de haft att utnyttja och vara jävligt tacksamma för.
Istället har de satt stackars Valentin utan sin lägenhet, samtidigt som de skiter i att betala hyran. Schyst .

VALENTIN: Om du läser detta! Se till att rapportera till soc att de inte betalat hyran till dig! De har med stor sannolikhet förfalskat hyreskvittot för hand bara och lämnat in till soc för att få stålar för hyran. De kommer åka dit på urkundsförfalskning, bidragsbrott och bli återbetalningsskyldiga. Om de inte betalar tillbaka kommer de inte få några pengar eller hjälp från soc på ett bra tag, dvs handen som matar dem...
Eller om du vill så hotar du dem med just detta ist så kanske du får tillbaka lägenheten snabbare.

Senast redigerad av vargenbara 2018-11-04 kl. 16:13.
Citera
2018-11-04, 15:54
Medlem
killawifes avatar
Jag har så svårt att förstå detta. De som kapat lägenheten har ju brutit mot kontraktet och har därmed inte längre någon besittningsrätt. Det borde inte vara några problem att bara gå in, slänga ut idioterna och om polisen dyker upp, säga att man äger lägenheten och visa upp det kontrakt man har. Så länge kaparna inte är i lägenheten så har de ju ingenting alls som de kan hävda binder dem till boendet. När polisen sen åkt så kastar man ut deras skit, byter lås och saken är klar.

Detta är ju inte första gången man hör om sånt här.
Citera
2018-11-04, 15:54
Medlem
heriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Jag fattar verkligen varför folk byter till svenskklingande namn, det är inte lätt att söka jobb eller ta sig fram i samhället med vissa namn. Men jag har absolut ingen respekt för människor som ljuger om sin ålder. Jag tycker dock inte att man ska anmäla bluffen, tror inte skatteverket kan göra så mycket åt saken. Låt honom lida istället när han är 65 år och vill gå i pension men har 7 års slit kvar innan han får vila. 😊
Han har alltså bytt namn från Said Ali Ayubi till
Patrick Arihamn i Sverige men i andra länder och Facebook kallar sig Patrick Aria
För övrigt finns det förtidspension som jag tror de flesta ljugande afghaner kommer att få
Citera
2018-11-04, 15:55
Medlem
snivlems avatar
så är det rättsstaten sverige är tandlös. våldet kommer eskalera. nu när sånt här har hänt under flera år. och nu senast har det bestämts att staten ska kunna konfiskera mark lite som de känner att det passar och detta utan att betala ersättning för det. naturligtvis är det en vänsterpartist som gjort detta.

våldet kommer öka. statsanställda och rena kommunister och andra undermänniskor kommer få sätta livet till de kommande decennierna
Citera
2018-11-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Jag tänkte bara berätta om min personliga erfarenhet av detta i Europa.

Min familj har en lgh i Spanien (som för övrigt står tom en hel del numer då mormor bor där mindre och mindre och resten av familjen bara är där om vi åker på semester, MEN vi har säkerhetsdörr!!) I det bostadshuset fanns en osåld lägenhet (bostadsrätt). Då hade ett pack bara helt sonika brutit upp dörren, lagat den, bytt lås och flyttat in. En stor familj eller klan av zigenare. Mestadels medelålders män man såg. Fast det kanha berott på att det var för att de till skillnad från kvinnorna rökte. Rökningen skedde precis utanför lägenhetsdörren i trapphuset, fimparna slängdes också bara helt sonika i trappen. De betedde sig även riktigt hotfullt mot grannar samt skräpade ned. Det var som ett spår av sopor och skräp som ledde hela vägen från gatan, porten, genom hela trapphuset fram till deras lägenhetsdörr. Riktiga grisar .

Hur som helst kunde inte polisen göra ett jävla skvatt åt saken pga hur lagstiftningen såg ut. Typ något i stil med att man inte får vräka familjer ut på gatan eller nåt sånt. Det låter ju bra i teorin. Men det jar blivit ett ENORMT problem i Spanien. I Barcelona träffade jag flera som blivit av med sina lägenheter till ockupanter.
Det sjukaste var en mamma med två barn som kom hem från att ha arbetat två månader i Frankrike.
Kommer hem till sitt hem som har ett nytt lås.
Ringer polisen, som inte kan vräka okupanterna som hon såg genom fönstrena var en afrikans familj, inte spanjorer.
Då står HON där hemlös med två barn för att man inte får vräka en familj. Så jävla sjukt... Hon fick ta in på motell, vet inte hur det gick tillslut.

En hyresvärd hade så mycket problem med det här att han gjort upp ett "avtal" med ett gäng som för 800€ vräkte de med våld om så krävdes.

Och detta blev mer och mer vanligt, våldsamma människor satte upp annonser där de erbjöd vanligt folk hjälp att "övertala" okupanter att flytta ut. Såg ingen sån lapp själv men släktingar till mig berättade att det fanns och hade blivit något av en grej, en form av svart kronofogd typ.

För när man väl fått ut folket från lägenheterna kommer de aldrig att polisanmäla eller så oavsett metod som fått ut dem.

Så iaf detta är ett problem sen länge söder ut i Europa, så räkna med att det kommer bli vanligare.

Alltså den empatiska delen i mig tänker att man kan förstå en familj med barn som ser sin chans till att bo i en RIKTIG lägenhet, med rinnande vatten, dusch och TV. Om ens för en vecka...

Men sättet detta sköts på gör att jag tappar sympatin helt. Att en hemlös fattig familj lyckas ta sig in i en lägenhet som står helt tom och inte används, och INSER hur tacksamma de bör vara för att de kan sova där ens en enda natt och således håller exceptionellt rent efter sig, och inte betet sig hotfullt mit grannar - och sedan flyttar ut direkt när det är dags för inflyttning i lägenheten igen. Det känns iaf okej, som det moraliskt rätta i mig. Men förstås, moral är inte en universal statisk sanning. Men heller inte totalt godtycklig...
Lägenheter behöver inte stå tomma när folk i närheten sover på gatan.

När folk beter sig fördjävligt, som de två som snott lägenheten av Valentin, kan de gott hamna utanför på trottoaren i 20 minusgrader och lösa det själva. Det finns alltid härbärgen i Stockholm. Eller endast 5kr för ett skönt golv att sova på i en offentlig pissoar!

De har för fan haft månader på sig att hinna förbereda nästa boende.
De har gått på försörjningsstöd under flera år utan uppehåll vilket betyder att de är inne i systemet med soc. De riskerade aldrig att bli utan tak över huvudet. På kort sikt hade de fått bo på nåt härbärge ett par dagar innan de fått plats på ett stödboende i Stockholm.

Detta förutsatt att de inte gjort ett jävla PISS på att förbereda sig på att deras kontrakt var på väg att löpa ut. Med förberedelse hade de genom soc kunnat flytta direkt till ett stödboende och ställa sig i kö till soc-lägenhet. Lägenhet från soc kräver drogfrihet som måste kunna styrkas och kontrolleras ofta... om de inte lyckats hitta en på egen hand förstås (som soc liktväl hade betalat för, max 6000kr /mån).

Dessa två har haft GOD tid på sig att lösa situationen. Med någon annans pengar också vilket är ett enormt privilegium de har att utnyttja och vara jävligt tacksamma för.
Istället gör de stackars Valentin utan sin lägenhet, samtidigt som de skiter i att betala hyran.

VALENTIN: Om du läser detta! Se till att rapportera till soc att de inte betalat hyran till dig! De har med stor sannolikhet förfalskat hyreskvittot för hand bara och lämnat in till soc för att få stålar för hyran. De kommer åka dit på urkundsförfalskning, bidragsbrott och bli återbetalningsskyldiga. Om de inte betalar tillbaka kommer de inte få några pengar eller hjälp från soc på ett bra tag, dvs handen som matar dem...
Eller om du vill så hotar du dem med just detta ist så kanske du får tillbaka lägenheten snabbare.

Men wtf? Vad dillar du om? Om en familj SNOR din lägenhet är det väl klart som fan snuten kan kasta ut dessa?! De befinner sig på din mark olovligen.

Här har vi ett problem med oklar lagstiftning och ett fd kontrakt. Men de exemplen du rabblar upp har jag svårt att ta på allvar. Zigenare har snott lägenheter men inte gripits?

I USA får man skjuta folk som olovligen går in på ens mark.. de vore något.
Citera
2018-11-04, 16:04
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Han har alltså bytt namn från Said Ali Ayubi till
Patrick Arihamn i Sverige men i andra länder och Facebook kallar sig Patrick Aria
För övrigt finns det förtidspension som jag tror de flesta ljugande afghaner kommer att få

Inte så säker på att bidragssystemet är lika snällt om 30 år som det är nu. Jag är helt övertygad om att åldersbluffande kommer att slå tillbaka på bluffaren förr eller senare. Nu såg jag att dom verkar leva gott på soc. Tragiskt.

Jag fattar inte hur kriminella människors behov av boende prioriteras högre än en ärlig medborgares, som äger bostaden i fråga. Han är ju lika hemlös nu som det här paret kommer bli när dom vräks? Vem fan hjälper honom? Det värsta är att skulle han göra minsta lilla lagöverträdelse för att vräka paret så skulle polismyndigheten vara där och straffa honom direkt. Det är skevt!
Citera
2018-11-04, 16:20
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Men wtf? Vad dillar du om? Om en familj SNOR din lägenhet är det väl klart som fan snuten kan kasta ut dessa?! De befinner sig på din mark olovligen.

Här har vi ett problem med oklar lagstiftning och ett fd kontrakt. Men de exemplen du rabblar upp har jag svårt att ta på allvar. Zigenare har snott lägenheter men inte gripits?

I USA får man skjuta folk som olovligen går in på ens mark.. de vore något.

Kan du läsa eller? Hela situationen har ju uppstått för att polisen INTE har hjälpt honom medan de två i hans lägenhet knullar regelverket och gömmer sig.

Sen berättade jag om hur detta är ett vanligt problem i södra Europa. Fattighjon tar över lägenheter och poliser kan inte göra något åt saken.
Den familjen som bosatte sig i min familjs trapphus hade bott där i ett helt år när jag var där senast. Mem det var ett halvår sen, vet inte om de bor kvar.
Men någon hjälp av polisen var det ingen som fick. Måttligt nöjda grannar som var påväg att sälja lägenheten som precis blivit omgjort från en hyresrätt i förmån till billigare avgift och diverse renovationer i de allmänna utrymmena.

Och jag vet, det är HELT sjukt att någon kan ockupera ett boende de aldrig har hyrt eller ägt och inte kunna bli vräkt. Så är det ju inte i Sverige än iaf, men min poång är att Sverige lyckas ju alltid göra allt som ska vara åt den goda saken helt extremt galet. Så om Spanien kan ha fuckat upp så att folk kan bryta sig in i en bostadsrätt och skrika "MIN!!" så vem vet vad som kan bli Sveriges tolkning? Kasta medelklassens bostadsrätter på migranter och skrika "ERAN!!"

Skämt åsido så är detta ett problem som existerar i både Sverige och ute i Europa och är något man bör känna till om man ska hyra ut sin lgh.
Senast redigerad av vargenbara 2018-11-04 kl. 16:26.
Citera
2018-11-04, 16:34
Medlem
Har det framgått om föreningen gett sitt godkännande till andrahandsuthyrning eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in