Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Ja, allt tyder på ett stort systemfel hos dragbilen, "nedströms" allt det som regleras av ABS-enheten. Min bedömning på den lilla bakgrund vi har är att föraren inte kunnat påverka speciellt mycket av det som skett. Han har blivit passagerare på en Shreik Express utan att ens ha ett nödbromshandtag att dra i.
Några kommentarer på några av de få de vettiga teorier som kommit fram här.
1. Håller med de - vilka det nu var - som skrivit att det är väldigt tydligt enligt däcksavtrycken att vänster framdäck hade punka, ev tom exploderat, och att andra hjul bromsat kraftigt, ev låst sig.
Däcksexplosioner beror oftast på att den stålväv som finns inne i gummit har skadats, och att denna skada med tiden förvärras av att den stålväv som finns kvar oskadad blir överbelastad och att skadan därför fortsätter att förvärras tills dess att däcket plötsligt och utan förvarning exploderar, inte att förväxla med pyspunka som kommer gradvis och är mycket lättare för chauffören att hantera/parera. Däckstommar som körts mycket på dåliga vägar med mycket sprängsten (bl.a. timmer och anläggningstransporter brukar inte tas emot för regummering).
2 Vid däcksexplosioner uppkommer det en massa skadat gummi, som är tungt och innehåller avsevärda mängder stålväv. Dessa gummidelar kan omgående slå sönder både bromsslangar och elkablar, men kan mycket väl skada även stabilare delar delar i framvagnen och längre bak. Vid däcksexplosioner och lossade slitbanor längre bak brukar ofta både stänkskärmar och förvaringslådor mm massakreras...
3. Den teori som någon framförde om att handbromsen (som verkar på drivaxeln ) slagit till och låst drivaxeln i samband med att någon tillhörande luftslang skadats och därmed gjort att fordonet blivit ostyrbart i och med att stödhjulen var lyfta (ingen eller lite last) kan mycket väl ha rätt. Jag vet att lastbilstillverkarna brukar testa fullastade fordon genom sprängning utlösa en däcksexplosion på framhjul, men hur mycket som testas på tomma med hissad boggi och fordon och olika varianter av slumpmässiga skador på bromssystem (olika varianter av skadade bromsslangar och skador på styrinrättning) vet jag inte...
4. De tydliga spåren av däckshaveri gör spekulationer om okvalificerade förare och mobiler mm betydligt mindre sannolika, särskilt som utlösande faktor....