2018-11-04, 10:28
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Titta på bilderna på spåren över vägen. Framhjulspunktering är uppenbar. När jag passerade olycksplatsen så var det min första reaktion - de där spåren måste innebära att framhjulet har exploderat!
Jag håller med du men det har inte framkommit från säkra källor att det faktiskt är så. Med andra ord spekulationer från vår sida som mycket väl kan vara sanning.
Citera
2018-11-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturelur
"FÖRUNDERSÖKNING INLEDD EFTER DÖDSOLYCKAN –”PRIORITERAT ÄRENDE”
Dödsolyckan på R40 rubricerades först som trafikolycka med dödligt utfall – polisen har nu rubricerat händelsen som vårdslöshet i trafik."
står det på bt.se förstasida. Artikeln är låst så jag kan inte läsa vad som står i.

Att kalla det för vårdslöshet i trafik är bara ett sätt att kunna starta en utredning och få lagstöd för att ta fordonen i beslag för teknisk undersökning.
Det behöver inte betyda att föraren av lastbilen är misstänkt för ett enda skvatt, jmfr med varenda brand där man klassar den som "mordbrand" tills man hunnit gräva fram fakta nog att gå vidare.

IMHO skulle man gjort detta från start. Antar att det är Volvos egen haverikommission som står och rycker i grindarna för att få gå på djupet som gör att polisen flyttat fram sina positioner för att hinna dokumentera bilen först.
Citera
2018-11-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nya Volvo FH han beställas med individuell framvagn, standard är stel axel upphängd i bladfjädrar alt luftfjädring och länkarmar. Men visst, bladfjädrar kan gå av och luftbälgar gå sönder.
Det finns inga bromsspår efter trailern samtidigt som det finns rejäla bromsspår från dragbilen. Mycket tyder på att dragbilens bromsar låst sig och släpet varit bromslöst. Ett stort läckage i lastbilens tryckluftssystem, t.ex en avsliten slang till parkeringsbromsen, gör att dragbilens parkeringsbroms aktiveras. Med låsta framhjul så är det omöjligt att kontrollera bilen. Och utan tryckluft så bromsas inte släpet!

Ja, allt tyder på ett stort systemfel hos dragbilen, "nedströms" allt det som regleras av ABS-enheten. Min bedömning på den lilla bakgrund vi har är att föraren inte kunnat påverka speciellt mycket av det som skett. Han har blivit passagerare på en Shreik Express utan att ens ha ett nödbromshandtag att dra i.
Citera
2018-11-04, 11:06
Medlem
RV40 är en väldigt fin och öppen väg mellan Göteborg och Landvetter. Olyckor som sker där är med stor sannolikhet pågrund av vårdslöshet.
Citera
W.Irvings avatar

Moderatormeddelande

Postat av W.Irving 2018-11-04, 11:26
Medlem
Ett dussintal OT-inlägg har raderats.
Fortsätter diskussionerna om vajerräcken, järnvägstransporter och annat som inte har med olyckan att göra så kommer dessa att belönas med varning, utöver radering av inläggen.

/Moderator
2018-11-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Till er som gastar "UTLÄNNING" kan jag bara säga: det här ser väldigt svenskt ut.

En VM-trailer, jumbo med förstärkt kantlina och styrbar sistaaxel är en typisk transportör av mellanstora larvmaskiner. Det till och med syns en lös skopa på en av bilderna.
Ytterst sällan en sådan transport körs av någon annan än en svensk.

Ja, och till er som vill se lastbilstransporter överförda till järnväg:

Hur skall man kunna flytta entreprenadmaskiner mellan byggen?
Bygga järnväg först...?

Idag körs ju visst även S-reggade lastbilar av inhyrda bemanningsförare i trettio-11 nedstigande led för km-lön eller 25:-/h vilket är en bra lön på exv. Filipinerna...

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2018/11/blue-water-efter-beier-razzian-chockerande/

https://www.transportnet.se/article/view/492062/dinotrans_rekryterar_ytterligare_50_filippinska_fo rare

https://www.hd.se/2017-03-02/akerier-varvar-personal-i-filippinerna
Citera
2018-11-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satilamannen
Idag körs ju visst även S-reggade lastbilar av inhyrda bemanningsförare i trettio-11 nedstigande led för km-lön eller 25:-/h vilket är en bra lön på exv. Filipinerna...

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2018/11/blue-water-efter-beier-razzian-chockerande/

https://www.transportnet.se/article/view/492062/dinotrans_rekryterar_ytterligare_50_filippinska_fo rare

https://www.hd.se/2017-03-02/akerier-varvar-personal-i-filippinerna

Ja, absolut. Det finns hur många upplägg som helst för att komma runt lagar och bestämmelser.

I just detta fallet är jag dock ändå övertygad att det var en svensk chaufför. Maskinflyttningar för svenska entreprenörer är fortfarande ett svenskt reservat.

Tiden får utvisa.
(Ja, trailern var tom sånär som på någon skopa)
Citera
2018-11-04, 11:45
Medlem
Känner anhöriga så stackars flickan har bra människor runt sig. Fruktansvärt det som hänt familjen!
Citera
2018-11-04, 12:26
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuvxyz
Känner anhöriga så stackars flickan har bra människor runt sig. Fruktansvärt det som hänt familjen!
Ort? Namn?
Citera
2018-11-04, 12:51
Medlem
Det var en vit större bil som låg under lastbilen av det jag kunde se. Skulle gissa på en SUV av något slag. Har en bild av den men som flera sagt var det ej lätt att se. Hur som helst tragiskt. Olyckan hände 2-3 min innan vi kom så vi stod väldigt nära innan olyckspersonal hade hunnit komma. Vi var dessutom just 2-3 minuter försenade så vi hade en otrolig tur.
Citera
2018-11-04, 12:52
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
RV40 är en väldigt fin och öppen väg mellan Göteborg och Landvetter. Olyckor som sker där är med stor sannolikhet pågrund av vårdslöshet.

Utan att veta kan ju föraren varit okoncentrerad och kommit ut på högra väggrenen och korrigerat för mycket så sladd uppkommit.
Citera
2018-11-04, 13:07
Medlem
Ksenia74s avatar
Dom var ju två stycken i lastbilen det innebär nog att de suttit och tjötat och så har föraren tappat koncentrationen och vips så exploderar ett däck och så är olyckan ett faktum. Bara mina teorier säger inte att det är så skall påpekas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in