2018-11-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Enligt GrKs avsatte chefssekreterare Per Kjellson hade knarkspan en kvintett som höll koll på Sigge Cedergrens förehavanden mordkvällen. Fram till 2212 ska en spanare suttit och haft Direktkoll på samta till SC från det sk TK-rummet. Spaningen ska ha avbrutits någon gång mellan 22-23. Av de fem spanarna ska en intressant nog ha bytt tur. De tre andra ska ha haft fysisk spaning på SC utan att hitta honom.

Kommissarien på knarkspan , Helge Eriksson, hölls ovetande om att spanarna ska ha gått hem och skrädde inte orden efter detta. "det är närmast som ett undanhållande och bedrägeri av personalen i fråga ”. . Han var en kompetent polis som ogillades av Hans Holmér till den grad att han blockerades från en intendent tjänst. Anledningen var att HE hade haft en annan åsikt än HH när de båda satt med i narkotikakommissionen några år före MOP.

Helt klart är att det finns en hel del lögner och motsägelser i uppgifterna kring knarkspaningen. Tidpunkt, antal etc. Wall fick ju en uppgift från en poliskälla att en spanare hämtats upp vid mordplatsen bara strax innan mordet och att de sett händelsen på avstånd från fordonet. Scarfoot i tråden som jobbat för GVG hade uppgift att en "kollega" varit inom synhåll från mordet och sett kollegor i området. Tystad av fd befäl. Dahlsten får rapport o någon slags oklar spaning som försäkras vara oskyldig till Inblandning i mordet. Sigge ser typiska knarkspanare som i tid kan finnas vid mordplatsen då skotten faller samt en bil som hindrar hans väg under mordet. Nässen talar om en stor knarkspaning som omfattar drygt 20 personer som skulle pågå till sena nattimmarna där den som skulle varit vid Tunnelgatan "skolkat". DF säger först att han var i området på annat uppdrag men ändrar sig sedan (liksom brodern) och börjar haka på OF:s Barbro och Leongrupper men muterar dem från att ha övat stikkerlikvidering på knarkare samtidigt som man "hjälpte" FMN med spaningsuppgifter om knarkhandeln som förklaring till WT observationer. Detta muterade senare till SB grupp som övat samband tidigare på dagen (innan ens OP hade begett sig ut) också i samverkan med FMN. Varken den gruppen eller DF själv hade varit i området vid tiden för mordet och är oskyldiga.

De här olika lögnaktiga skrönorna liknar inte statens tjänare utan mera hur förortsgangsters ljuger när de blir påkomna. Den som påstår att någon enda i knarkspaningen eller DF:s grupp kan lämnas därhän förtjänar ej att bli trodd. Eftersom ingen läcker eller berättar sanningen måste man nog betrakta samtliga dessa som huvudmisstänkta för att ha ingått i en konspiration att mörda OP.

Uppgiften att knarkspaningen avbrutits kommer efter mordet. Cheferna är inte informerade och anser det som ett allvarligt tjänstefel. Olika storys berättas för olika personer men de stämmer inte överens. Dessutom är personerna på gatunivån och operativ nivå involverade i utredningen och fabricerar "bevis" mot CP och sprider desinformation under lång tid. Ingen verkar ha insyn i vad knarkets civilspanare sysslar med utan de agerar som de vill utom chefernas kontroll. Med all säkerhet finns direkta personkopplingar till uniformer i området då de har samma bakgrund som löper till GVG och där finns också ingångar till HH. Kanske känner de också DF (han var ju välkänd som Sveriges minst hemlige agent i vida kretsar).

Vi vet några namn redan men alla namnen kommer fram förr eller senare och jag misstänker att när vi har identiteterna faller bitar på plats. Vi kommer alla att förstå hur det ligger till. Vore jag PU skulle jag zooma in på de som haft tillgång till ett potentiellt mordvapen (och kanske bar det regelbundet i tjänsten) och de som kan ha haft tillfälle och motiv. Erfarna förhörsledare bör kunna spräcka lögnerna de trasslat in sig i och spräcka tystnaden. Annas får vi betrakta samtliga namn som skyldiga till mordet på OP. Allt som påståtts av dessa som svär sig fria bär inte ett spår av sanning och ärlighet.
Citera
2018-11-04, 14:05
Medlem
ben-varfors avatar
Om nu Hans Holmér agerade på Ingvar Carlssons uppdrag så blir
hans eventuella inbjudan till Vita Huset intressant.

september 1986, SOSUS placeras ut vid Understen

mars 1987, HH lämnar Palmegruppen

vår-sommar 1987, HH besöker Vita Huset (Inuti labyrinten?)

9 september 1987, IC besöker Vita Huset

1 februari 1988, HH tillträder i Wien

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-protokoll-19888980_GC0980/html

"Sverige har tillsammans med tio andra länder planerat att genomföra etl
projekt i FN:s regi med syfte att stoppa narkotikan. Den svenska regeringen
utsåg f.d. länspolismästare Hans Holmér att representera Sverige i projektet.
Holmér började sitt arbete den 1 februari 1988 vid FN:s organ för
narkotikabekämpning i Wien. Förordnandet gällde till den 30 september 1988.
Redan innan förordnandet gick ul och utvärdering med de övriga
deltagarländerna kunnat ske beslöt regeringen att bidra med ytterligare
3 milj. kr. till projektet. Medlen lär redan ha utbetalats. Övriga länder
har emellertid inle bidragit med ytterligare resurser lill projektet,
som därför ser ut alt rinna ul i sanden."
Citera
2018-11-04, 14:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Du har tidigare sagt mer eller mindre samma sak; de som tror på en ensam GM är skyldiga att förklara det som indikerar en konspiration. Det är ett logiskt fel: var och en får förklara sina egna slutsatser.

Hypotetiskt: Skulle en GM ge sig till känna i morgon och kunna bevisa att denne både har vapnet, kännedom om händelseförloppet och att denne kunnat utföra det utan inblandning från andra så behöver inte din mosters eller andra personers eventuella närvaro i området förklaras.

Jag har alltid haft visst hopp om dig, men är tänker du helt fel kring bevisfrågan.

Nej, du missförstår mig.

Om du ställer dig helt vid sidan och betraktar Palmemordet och mordkvällen så finns det egentligen bara två alternativ:

1) En ensamagerande GM.
2) En GM som del i en konspiration.

Eftersom ingen av oss vet svaret så behöver vi rota i båda alternativen. Vi kan inte på förhand bestämma att ett alternativ (konspiration) är ointressant.

Vad jag menar är alltså att man måste gå till botten på riktigt med WT-iakttagelserna för att kunna avföra/påföra dem i utredningen.

Så länge dessa män - som då starkt pekar mot övervakning och konspiration - är oförklarade så är det omöjligt att låsa sig vid något av alternativen.

Jag får intrycket att du och andra helt bortser från WT-männen som om de av någon oklar anledning inte är relevanta för utredningen. Hur kan du göra det? Vet du saker som kan avföra alla WT-män så får du vara snäll och presentera det du vet.

Det är trots allt ett logiskt resonemang. Att likt Ölvebro m fl bara bestämma att alla WT är irrelevanta är fel väg som vi vet.

Dag Andersson menade ju att WT-männen var relevanta att utreda och Säpo kom redan i april 1986 fram till att Palme var övervakad. Har de fel? I så fall -varför?
Citera
2018-11-04, 15:57
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, du missförstår mig.

Om du ställer dig helt vid sidan och betraktar Palmemordet och mordkvällen så finns det egentligen bara två alternativ:

1) En ensamagerande GM.

Eftersom ingen av oss vet svaret så behöver vi rota i båda alternativen. Vi kan inte på förhand bestämma att ett alternativ (konspiration) är ointressant.

Vad jag menar är alltså att man måste gå till botten på riktigt med WT-iakttagelserna för att kunna avföra/påföra dem i utredningen.

Så länge dessa män - som då starkt pekar mot övervakning och konspiration - är oförklarade så är det omöjligt att låsa sig vid något av alternativen.

Jag får intrycket att du och andra helt bortser från WT-männen som om de av någon oklar anledning inte är relevanta för utredningen. Hur kan du göra det? Vet du saker som kan avföra alla WT-män så får du vara snäll och presentera det du vet.

Det är trots allt ett logiskt resonemang. Att likt Ölvebro m fl bara bestämma att alla WT är irrelevanta är fel väg som vi vet.

Dag Andersson menade ju att WT-männen var relevanta att utreda och Säpo kom redan i april 1986 fram till att Palme var övervakad. Har de fel? I så fall -varför?

Går det att diskutera flera möjliga scenarios samtidigt? Eller har konspirations teorins förespråkare tolknings företräde, Där vissa trådskrivare upprepar sig hela tiden och beter sig exakt som det som man kritiserar andra för, och tar stor plats i tråden!
Senast redigerad av Lisa-S 2018-11-04 kl. 16:09.
Citera
2018-11-04, 16:31
Medlem
Citat:
Nej, du missförstår mig.

1) En ensamagerande GM.

Jag ber att få hänvisa till inlägg #106134 där jag för dig tydliggjorde:
1. Att jag oroas över att WT-observationerna aldrig verkar tagits på allvar av utredarna
2. Att jag inte driver någon tes om att det måste vara en person som agerar på eget initiativ.

Det är helt enkelt både slarvigt och nonchalant att felaktigt "smeta på" olika uppfattningar på folk och argumentera mot detta. Har precis precis påtalat två fall av sådant från Bobos sida.

Oavsett om det handlar om slarv eller ohederlig debatt-teknik är det inget som bidrar till engagemang. Slarv och vidlyftiga antaganden kan dock framställa i stort sett vem som helst i rätt ålder som potentiell med-konspiratör.
Citera
2018-11-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Helt klart är att det finns en hel del lögner och motsägelser i uppgifterna kring knarkspaningen. Tidpunkt, antal etc. Wall fick ju en uppgift från en poliskälla att en spanare hämtats upp vid mordplatsen bara strax innan mordet och att de sett händelsen på avstånd från fordonet. Scarfoot i tråden som jobbat för GVG hade uppgift att en "kollega" varit inom synhåll från mordet och sett kollegor i området. Tystad av fd befäl. Dahlsten får rapport o någon slags oklar spaning som försäkras vara oskyldig till Inblandning i mordet. Sigge ser typiska knarkspanare som i tid kan finnas vid mordplatsen då skotten faller samt en bil som hindrar hans väg under mordet. Nässen talar om en stor knarkspaning som omfattar drygt 20 personer som skulle pågå till sena nattimmarna där den som skulle varit vid Tunnelgatan "skolkat". DF säger först att han var i området på annat uppdrag men ändrar sig sedan (liksom brodern) och börjar haka på OF:s Barbro och Leongrupper men muterar dem från att ha övat stikkerlikvidering på knarkare samtidigt som man "hjälpte" FMN med spaningsuppgifter om knarkhandeln som förklaring till WT observationer. Detta muterade senare till SB grupp som övat samband tidigare på dagen (innan ens OP hade begett sig ut) också i samverkan med FMN. Varken den gruppen eller DF själv hade varit i området vid tiden för mordet och är oskyldiga.

De här olika lögnaktiga skrönorna liknar inte statens tjänare utan mera hur förortsgangsters ljuger när de blir påkomna. Den som påstår att någon enda i knarkspaningen eller DF:s grupp kan lämnas därhän förtjänar ej att bli trodd. Eftersom ingen läcker eller berättar sanningen måste man nog betrakta samtliga dessa som huvudmisstänkta för att ha ingått i en konspiration att mörda OP.

Uppgiften att knarkspaningen avbrutits kommer efter mordet. Cheferna är inte informerade och anser det som ett allvarligt tjänstefel. Olika storys berättas för olika personer men de stämmer inte överens. Dessutom är personerna på gatunivån och operativ nivå involverade i utredningen och fabricerar "bevis" mot CP och sprider desinformation under lång tid. Ingen verkar ha insyn i vad knarkets civilspanare sysslar med utan de agerar som de vill utom chefernas kontroll. Med all säkerhet finns direkta personkopplingar till uniformer i området då de har samma bakgrund som löper till GVG och där finns också ingångar till HH. Kanske känner de också DF (han var ju välkänd som Sveriges minst hemlige agent i vida kretsar).

Vi vet några namn redan men alla namnen kommer fram förr eller senare och jag misstänker att när vi har identiteterna faller bitar på plats. Vi kommer alla att förstå hur det ligger till. Vore jag PU skulle jag zooma in på de som haft tillgång till ett potentiellt mordvapen (och kanske bar det regelbundet i tjänsten) och de som kan ha haft tillfälle och motiv. Erfarna förhörsledare bör kunna spräcka lögnerna de trasslat in sig i och spräcka tystnaden. Annas får vi betrakta samtliga namn som skyldiga till mordet på OP. Allt som påståtts av dessa som svär sig fria bär inte ett spår av sanning och ärlighet.

Tack för sammanfattningen. Om man nu ska försöka sätta sig in i detta, bortsett från de dokumenterade wt-observationerna som varit kända i minst 30 år, vilka källor skulle du i första hand rekommendera? Förutom tråden givetvis.
Citera
2018-11-04, 21:50
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Det finns ett problem som måste lösas av dem som hävdar att en ensam GM mördade Palme och det är följande:

Utan förklaring av WT-männen finns ingen chans i världen att vi ska tro på en ensam GM, ingen alls.

De behöver inte förklaras för att man skall se en ensam gärningsman som det mest rimliga.

Allt det du räknar upp är vittnesmål. Att ett vittnesmål inte har med saken att göra kan bero på t.ex vittnet minns fel, vittnet tolkar det det ser fel, vittnet blandar ihop tider/platser. Man pratar ihop sig och försöker minnas tillsammans (och vips har vi flera som sett samma sak..). Och i vissa fall - man ljuger för att göra sig märkvärdig.

Efter mordet rannsakar nog alla som vistats i city under den aktuella kvällen - kan jag ha sett något?
Och efter att Holmér går ut och ber om WT-observationer efter Skelleftehamnsmannens brev (uppenbar mytoman om man tittar på det nästa brev han sedan skrev), ja då får man ju givetvis en massa observationer av WT-män. Ölvebro klantade till det när han snöade in på Pettersson men vad gäller WT observationerna ger jag honom rätt.

I så fall tycker jag att den Grandman som Korhonen/Storhöök och Eriksson ser är svårare att bortse från. Det är starka vittnesmål om en person som mycket väl kan ha med mordet att göra, men skiljer sig från mördaren när det gäller klädsel. Det är en grej, som kan peka mot en konspiration.
Citera
2018-11-04, 22:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
De behöver inte förklaras för att man skall se en ensam gärningsman som det mest rimliga.

Allt det du räknar upp är vittnesmål. Att ett vittnesmål inte har med saken att göra kan bero på t.ex vittnet minns fel, vittnet tolkar det det ser fel, vittnet blandar ihop tider/platser. Man pratar ihop sig och försöker minnas tillsammans (och vips har vi flera som sett samma sak..). Och i vissa fall - man ljuger för att göra sig märkvärdig.

Efter mordet rannsakar nog alla som vistats i city under den aktuella kvällen - kan jag ha sett något?
Och efter att Holmér går ut och ber om WT-observationer efter Skelleftehamnsmannens brev (uppenbar mytoman om man tittar på det nästa brev han sedan skrev), ja då får man ju givetvis en massa observationer av WT-män. Ölvebro klantade till det när han snöade in på Pettersson men vad gäller WT observationerna ger jag honom rätt.

I så fall tycker jag att den Grandman som Korhonen/Storhöök och Eriksson ser är svårare att bortse från. Det är starka vittnesmål om en person som mycket väl kan ha med mordet att göra, men skiljer sig från mördaren när det gäller klädsel. Det är en grej, som kan peka mot en konspiration.

Jo, WT-männen behöver förklaras. Man kan inte utan minsta bevis gissa att folk minns fel, hittat på etc - och dra slutsatsen att GM var ensam.

Det är väl ingen trovärdig metod.

Vittnesmål är inte per definition felaktiga för att de är vittnesmål.

Däremot delar jag din uppfattning rörande mannen vid Grand. Så vitt jag kan bedöma såg Mårten samme man.

Även det pekar mot konspiration.
Citera
2018-11-04, 22:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Jag ber att få hänvisa till inlägg #106134 där jag för dig tydliggjorde:
1. Att jag oroas över att WT-observationerna aldrig verkar tagits på allvar av utredarna
2. Att jag inte driver någon tes om att det måste vara en person som agerar på eget initiativ.

Det är helt enkelt både slarvigt och nonchalant att felaktigt "smeta på" olika uppfattningar på folk och argumentera mot detta. Har precis precis påtalat två fall av sådant från Bobos sida.

Oavsett om det handlar om slarv eller ohederlig debatt-teknik är det inget som bidrar till engagemang. Slarv och vidlyftiga antaganden kan dock framställa i stort sett vem som helst i rätt ålder som potentiell med-konspiratör.

Perfekt, då delar vi samma uppfattning.
Citera
2018-11-04, 22:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Går det att diskutera flera möjliga scenarios samtidigt? Eller har konspirations teorins förespråkare tolknings företräde, Där vissa trådskrivare upprepar sig hela tiden och beter sig exakt som det som man kritiserar andra för, och tar stor plats i tråden!

Ingen i tråden har tolkningsföreträde, ej heller de som utan minsta bevis avfärdar WT-männen.

De måste ges en trovärdig förklaring. Först när vi vet kan vi göra en analys.

Gissning är ingen arbetsmetod.
Citera
2018-11-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand

Att ett vittnesmål inte har med saken att göra kan bero på t.ex vittnet minns fel, vittnet tolkar det det ser fel, vittnet blandar ihop tider/platser. Man pratar ihop sig och försöker minnas tillsammans (och vips har vi flera som sett samma sak..). Och i vissa fall - man ljuger för att göra sig märkvärdig.

Och efter att Holmér går ut och ber om WT-observationer efter Skelleftehamnsmannens brev (uppenbar mytoman om man tittar på det nästa brev han sedan skrev), ja då får man ju givetvis en massa observationer av WT-män.

Tycker att detta är viktigt att hela tiden ha som utgångspunkt när det gäller vittnesmål. Även de bästa vittnesutsagor utgör inte några fotografier. Tidsuppskattningar är extremt svåra. Vilja att hjälpa till och vanliga mänskliga tillkortakommanden hjälper sällan upp saken.
Citera
2018-11-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för sammanfattningen. Om man nu ska försöka sätta sig in i detta, bortsett från de dokumenterade wt-observationerna som varit kända i minst 30 år, vilka källor skulle du i första hand rekommendera? Förutom tråden givetvis.

Problemet idag är att man måste ha utredningsresurser för att komma vidare med det som återstår. Det tråden kan göra är att se till så att saker inte kan sopas under mattan som det gjorts i många år. På olika sätt har man avskrivit och ignorerat tex WT iakttagelser och bagatelliserat bort saker ända fram till nutid. Det var inte så länge sedan Dag hävdade att Knarkspan sållats bort men att det fanns andra wt iakttagelser kvar. Något som än mer framstår som felaktigt då det finns så många helt olika uppgifter. Man kan helt enkelt inte ta deras egna försäkranden på annat sätt en vilken misstänkt som helst och konfrontera dem med motsägelserna. Jag är helt övertygad om att mer än en av dem har haft direkt tillgång till vapen som det som användes och aktuell ammunition samt att både utredarna och flera andra känner till det.

Tråden har en funktion här som pådrivare och idag stödjare till KP och PU då det finns så mycket samlad kunskap och fakta att slarvigt hopkomna scenarion som SE t ex snabbt blir genomskådade.

Idag är tråden en bra sammanfattning av allt från hejdlösa löst sammanfogade konspirationsteorier via lövtunna utpekanden av enskilda individer helt utan sakliga grunder till faktabaserade klarheter. Över åren har allt mer av substans kommit fram och kompletterats med delvis ny information. Tråden är också en tillgång för den som vill men inte offentligt vågar peka ut samtliga de som rörde sig inom och utom tjänst i området och andra detaljer som kan vara av intresse. Det går alldeles utmärkt att droppa namnen på samtliga i knarkspaningen inblandade och vara trygg med att några i tråden förmår hantera och kritiskt granska de namnen. Arkivdykare kan kanske också hitta något matnyttigt Det finns säkert några av oss som följer och deltar i tråden som har uppgifter som hålls utanför för att PU skall få en chans att visa att de kan lösa det utan att störa deras arbete.

Mitt svar är alltså att det mesta offentligt kända idag är genomlyst och agnarna sållade från vetet där både via tråden och hos PU och att ny information (som kanske finns i utredningens och andras arkiv) och en kompetent utredning med fullt mandat måste till för att komma imål. Vi kan bara trycka på.

Oavsett om man kan åtala och fälla kommer allt att bli offentligt och där har KP inget val. Har någon uppgifter oavsett vad det är (särskilt gäller det de som hävdar sig ha unika kunskaper om ensamma GM) så bör de ta det med PU och inte i tråden. Först om de faller i dålig jord kan man kanske ta det i PM till den man har förtroende för för bedömning av relevans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in