Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 14:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressant artikel. Under samma period uttalar sig också Rikspolischef Holger Romander i liknande ordalag. Noterar att gruppen skulle ha närmast religiösa inslag vilket för tankarna mot scientologerna. Under de här dagarna i augsusti -86 uttalade sig också advokat Pelle Svensson om att han hade skrämmande uppgifter om en sekt som låg bakom MOP. Det var innan han fabricerade egna bevis för att binda bombmannen Lars Tingström till MOP. Vi får verkligen hoppas att PU hade andra källor än den gamle brottarvärldsmästaren för att backa upp sina påståenden.

Intressant vilka som fick infon . statssekreterarna är alldeles säkert Kjell Larsson, Harald Fälth, Pierre Schori och Jonas Widgren. Mera osäkert om Ulf Dahlsten finns med då han klickats snett nedåt till kommunikationsdepartementet och närmaste man till nye ministern Sven Hulterström. Ingvar Carlssons aldrig sviktande stöd till Hans Holmer blir i mina ögon inte mindre tydligt.
Det där att gruppen som polisen jagade skulle varit höger finns bara med i en rubrik såvitt jag kan se.

Det måste väl ändå vara helt uteslutet att PU jagade någon annan grupp än PKK i augusti 1986?
Citera
2018-11-03, 15:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Intressant artikel. Under samma period uttalar sig också Rikspolischef Holger Romander i liknande ordalag. Noterar att gruppen skulle ha närmast religiösa inslag vilket för tankarna mot scientologerna. Under de här dagarna i augsusti -86 uttalade sig också advokat Pelle Svensson om att han hade skrämmande uppgifter om en sekt som låg bakom MOP. Det var innan han fabricerade egna bevis för att binda bombmannen Lars Tingström till MOP. Vi får verkligen hoppas att PU hade andra källor än den gamle brottarvärldsmästaren för att backa upp sina påståenden.

Intressant vilka som fick infon . statssekreterarna är alldeles säkert Kjell Larsson, Harald Fälth, Pierre Schori och Jonas Widgren. Mera osäkert om Ulf Dahlsten finns med då han klickats snett nedåt till kommunikationsdepartementet och närmaste man till nye ministern Sven Hulterström. Ingvar Carlssons aldrig sviktande stöd till Hans Holmer blir i mina ögon inte mindre tydligt.

Ja, mycket intressant. Kan antingen vara WACL eller EAP man syftar på i artikeln menar jag. Svårt att veta vilken.
Citera
2018-11-03, 15:26
Medlem
Citat:
Groparna är intressanta . Fanns även sådana på Sveavägen. Vi vet från tillslaget mot Hans Melin att det fanns en grop i korsningen Sveavägen/Rådmansgatan 1979. var den kvar 1986 så hade det varit en intressant position för överblick över området till den t-bana som paret Palme nyttjade när den anlände till Grand.

Världen idag 2006-03-02
"Samtalet konstaterar att det fanns ett samband mellan de utpekade poliserna och Hans Holmer
via den ökända baseball-ligan, ett poliskommando som Holmér upprättade. En tredje
poliskollega till de två utpekade poliserna var dessutom en av Holmérs livvakter.
Det faktum att en polis i Norrmalmspolisen, som tvingats sluta på grund av alkoholproblem,
blev inkallad till förhör med anledning av Palme-mordet, nämns också i samtalet. Polisen lär
ha setts vid mordplatsen vid tidpunkten för mordet.

Uppgifter nämns också om att den aktuella polisen hade haft kontakt med en svensk
säkerhetspolis som tidigare dömts för spioneri, på grund av sina kontakter med sovjetiska och
irakiska officerare."

Samtal mellan Lingärde, Beckérus på DN och PG-Vinge.

Sen har vi Lingärdes egna uppgifter om att WT männen var från Säpo och de följde en hög officer som var rysk spion. Då kan de ha använt den gropen även under mordkvällen.

Om nu denna historien är sann. Lingärde pekar sedan ut PG-Vinge som delaktig i mordkomplotten. Man vet inte riktigt vem man ska tro på...
Citera
2018-11-03, 18:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, mycket intressant. Kan antingen vara WACL eller EAP man syftar på i artikeln menar jag. Svårt att veta vilken.

En del stämmer men inte den religiösa referensen, och i fallet Pelle Svensson var det klart att han pekade mot scientologerna. Det som talar mot dessa är att dom på ett tidigt stadium undersöktes av PU. ,och avfördes .
Citera
2018-11-03, 18:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med tanke på att SB:s kontor flyttat från Skandia tidigare kanske det är möjligt att det lånades ut lokaler till Säpo och/eller Knarkspan om de hade operativ verksamhet i området. Det är ju både diskret placerat och för allmänheten okända lokaler som inte ingick i ronderingen med närhet till blanda annat krigstelefonstationen som kan vara praktiskt vid avlyssning både mot Sigge och mot kurdiska bokcafet

Kan nog vara så att SÄPO lät knarkspan överta en och annan holk allt eftersom. T ex den som användes när Hans Melin greps borde vara "bränd" för SÄPOs del.
Citera
2018-11-03, 19:55
Medlem
Citat:
Kan nog vara så att SÄPO lät knarkspan överta en och annan holk allt eftersom. T ex den som användes när Hans Melin greps borde vara "bränd" för SÄPOs del.

Har ju redan för länge sedan fått tipset att Knarkspan använde sig av något av garagen som tillhörde Skandia som värmestuga men det verkar ju bökigt med passering etc. Kontoret med egen ingång på Luntmakaregatan låter mera lämpligt. På grund av ombyggnationer var ju också en del andra byggnader otänkbara.

Man får väl också anta att Säpo och/eller knarkspan hade intresse av att ha utrymmen kring det kurdiska cafeet på Åsen. CGÖ:s kontor kunde kanske också vara till nytta och inte så svårt att hyra in sig i.

Holkar och gropar som fanns i området kan nog vara nog så intressanta att känna till i det här pusslet.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-03 kl. 20:32.
Citera
2018-11-03, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Har ju redan för länge sedan fått tipset att Knarkspan använde sig av något av garagen som tillhörde Skandia som värmestuga men det verkar ju bökigt med passering etc. Kontoret med egen ingång på Luntmakaregatan låter mera lämpligt. På grund av ombyggnationer var ju också en del andra byggnader otänkbara.

Man får väl också anta att Säpo och/eller knarkspan hade intresse av att ha utrymmen kring det kurdiska cafeet på Åsen. CGÖ:s kontor kunde kanske också vara till nytta och inte så svårt att hyra in sig i.

Holkar och gropar som fanns i området kan nog vara nog så intressanta att känna till i det här pusslet.

Enligt GrKs avsatte chefssekreterare Per Kjellson hade knarkspan en kvintett som höll koll på Sigge Cedergrens förehavanden mordkvällen. Fram till 2212 ska en spanare suttit och haft Direktkoll på samta till SC från det sk TK-rummet. Spaningen ska ha avbrutits någon gång mellan 22-23. Av de fem spanarna ska en intressant nog ha bytt tur. De tre andra ska ha haft fysisk spaning på SC utan att hitta honom.

Kommissarien på knarkspan , Helge Eriksson, hölls ovetande om att spanarna ska ha gått hem och skrädde inte orden efter detta. "det är närmast som ett undanhållande och bedrägeri av personalen i fråga ”. . Han var en kompetent polis som ogillades av Hans Holmér till den grad att han blockerades från en intendent tjänst. Anledningen var att HE hade haft en annan åsikt än HH när de båda satt med i narkotikakommissionen några år före MOP.
Citera
2018-11-04, 00:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Apropå detta vill jag påminna om den grupp som Gunnar Wall får info om via svenske försvarsattachén Jan-Henrik Torselius från en ledande person inom Pentagon. En USA-vänlig grupp som inte gillade Palme, inriktade på våld, som gärna gjorde sig av med folk som var negativa till USA:s politik. En "fristående organisation", eventuellt kopplad till CIA.
Citera
2018-11-04, 00:56
Medlem
Basfaktas avatar
Det finns ett problem som måste lösas av dem som hävdar att en ensam GM mördade Palme och det är följande:

Vilka var de hittills oidentifierade civilklädda män med walkie talkie som rörde sig kring Palme på mordkvällen - från Gamla stan till Grand och mordplatsen?

Spaningsledaren Dag Andersson förklarade redan 2016 att knarkspaningen vid Tunnelgatan INTE kan förklara WT-männens närvaro.

Vilka var de? Varför var de där? Varför har ingen av dem hört av sig till spaningsledningen och berättat varför de var där? Varför lyckades inte spaningsledningen förklara de WT-män som befann sig vid Gamla stans tunnelbanestation ca 20.35 mordkvällen? Vem var mannen på Kammakargatan ca 21.20, dvs fem minuter efter att filmen börjat? Mannen vid Hötorgets t-banestation 23.15? Etc.

Säpos PM från april 1986 talar om övervakning av Palme. 400 särskilt intressanta vittnesmål berättar det för Säpos utredare. Två män med klara signalement, en tredje kan skönjas i vittnesmaterialet. Totalt 4 män i attentatsgruppen.

En liten reminder:

22.15-22.25 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.25-22.30 Två män på Tunnelgatan. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.30-23.00 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittne Marianne Ö.
22.30-23.30 Kodad radiotrafik i city. Kjell F lyssnar.
23.00 Man i vit polisbil med radioutrustning på Drottninggatan. "Jaså där borta..." Vittne Sunniva T.
23.10 Två män på Johannesgatan. Damen med hunden.
23.10-23.15 Man vid Brunkebergstorg. Vittnen Catarina N och Annette K.
23.15 Man vid Hötorgets t-banecentral i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Taxichauffören.
23.15 Två män på Regeringsgatan. Vittnet Christian.
23.18-23.19 Dekorimamannen i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Finska flickorna.
23.18-23.19 Fyra poliser på Malmskillnadsgatan. Vittne Sigge C.
23.20-23.21 ca 4 poliser i hörnet Sveavägen/Apelbergsgatan. Antagande.
23.21.30 Palmemordet i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen.
23.23 Man i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan. Skelleftehamn.
23.25 Man skyndar förbi söderut vid Oxtorgsgatan. Vittne Magnus P.
23.30 Man skyndar fram till andra män på Hamngatan. Vittne?
23.30 "Hallå där uppe..." Åke M i radion.

Därutöver:

23.07-23.17 Stirrande mannen vid Grand. Vittnen Margareta S, Anneli K och Mårten P (och ev Lars-Erik K och Max D).
23.22-23.23 Springande man Olofsgatan norrut till bil på Adolf Fredriks kyrkogata. Vittnet Tommy (HH:s bok)
23.23 Springande man på David Bagares gata. Vittnen Yvonne N och Ahmed Z.
23.25 ca Man skyndar förbi på Regeringsgatan eller Malmskillnadsgatan. Vittnen Gerhard S och Ann-Catrine R.
23.25 Springande man på Luntmakargatan. Vittne Sigge C. (med redan angivna reservationer).

Plus:

19-19.30 Leif C ser WT-man i hörnet Kåkbrinken/Västerlånggatan.
19-19.30 Kvinna i Leif C:s sällskap ser ytterligare en WT-man på Västerlånggatan.
20.35 ca Ulla S ser två WT-män vid Gamla stans tunnelbanestation.
21.20 ca Karin G ser WT-man i hörnet Kammakargatan/Sveavägen.

Alla som tror på en ensam GM måste förklara detta. Det finns ingen annan väg. Förklara tack.

Personligen struntar jag i vem som mördade Palme, bara vi får veta vem/vilka det var. Men WT-männen behöver ges en trovärdig förklaring. Det duger inte alls att säga "ja men knarkspaning pågick ju hela tiden". Inte alls.

Det här är något annat. Det är inte knarkspaning. Det är oidentifierade män med WT nära Palme på mordkvällen. Förklara tack.

Utan förklaring av WT-männen finns ingen chans i världen att vi ska tro på en ensam GM, ingen alls.
Citera
2018-11-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det finns ett problem som måste lösas av dem som hävdar att en ensam GM mördade Palme och det är följande:

Vilka var de hittills oidentifierade civilklädda män med walkie talkie som rörde sig kring Palme på mordkvällen - från Gamla stan till Grand och mordplatsen?

Spaningsledaren Dag Andersson förklarade redan 2016 att knarkspaningen vid Tunnelgatan INTE kan förklara WT-männens närvaro.

Vilka var de? Varför var de där? Varför har ingen av dem hört av sig till spaningsledningen och berättat varför de var där? Varför lyckades inte spaningsledningen förklara de WT-män som befann sig vid Gamla stans tunnelbanestation ca 20.35 mordkvällen? Vem var mannen på Kammakargatan ca 21.20, dvs fem minuter efter att filmen börjat? Mannen vid Hötorgets t-banestation 23.15? Etc.

....

Utan förklaring av WT-männen finns ingen chans i världen att vi ska tro på en ensam GM, ingen alls.

Du har tidigare sagt mer eller mindre samma sak; de som tror på en ensam GM är skyldiga att förklara det som indikerar en konspiration. Det är ett logiskt fel: var och en får förklara sina egna slutsatser.

Hypotetiskt: Skulle en GM ge sig till känna i morgon och kunna bevisa att denne både har vapnet, kännedom om händelseförloppet och att denne kunnat utföra det utan inblandning från andra så behöver inte din mosters eller andra personers eventuella närvaro i området förklaras.

Jag har alltid haft visst hopp om dig, men är tänker du helt fel kring bevisfrågan.
Citera
2018-11-04, 12:52
Medlem
Citat:
Tvärt om käre vän. PU odlade i alla år den ensamme GM i form av CP. Tråden formligen kryllar av sådana som utan framgång försöker odla nya sådana uppslag och de har alla gemensamt att det är fantasifulla teorier med jättelika hål i och dessutom kryddade inte bara med fantasi och utelämnande av fakta utan också rena lögner.

Att som du försöker göra köra med omvänd logik att det för att det mesta pekar mot ett annat utfall än ensam gm så måste motsatsen vara det det motsatta är så patetisk att man vrider sig i konvulsioner.

Jag föreslår att du blickar igenom mina tidigare inlägg, och sedan återkommer med en ursäkt. Det påstående du gör om mig är en ren lögn, eftersom jag ö.h.t. aldrig hävdat att GM måste vara en ensamt agerande.

Citat:
Varje gång som saken tar sig närmare att avtäcka de verkliga förhållandena dyker "nya" nic upp och vet bättre. Naturligtvis utan att kunna styrka något i sina påståenden och enbart i angrepp mot de som faktiskt hanterar ämnet seriöst.
Vi har sett det förut och hittills under alla år har det inte haft avsedd verkan

Att med billig retorik klumpa ihop Ove (hoppsan du är nog inte så ny i tråden trots allt för han har inte postat på åratal) med mig funkar inte tyvärr. Däremot är det ju lite avslöjande.

1. Det är inte en ihopklumpning av dig och Mollvik; ytterligare ett felaktigt påstående från din sida om mig, möjligen baserat på klen läsförståelse? Läs igen så ser du att jag beskriver er snarast som varandras ytterligheter "från Mollvik till Bobo", med det gemensamma att ni bägge uttrycker övertygelser om att mordet är en del av en konspiration, vilket återkopplar till det inlägget jag faktiskt svarade på.

2. Jag har läst tråden till och från under drygt 2 år (vad menar du med "trots allt", är det ytterligare något som du fått för dig, att jag var obekant med tråden tills jag helt plötsligt skapade ett konto och började skriva?). Du borde känna till att det går utmärkt att läsa tråden utan att ha ett konto. Vågar t.o.m. påstå att fler personer läser än skriver i tråden.

3. Jag betvivlar inte att du har ett genuint intresse för ämnet och säkert också väldigt mycket tid tillhands, med tanke på hur ofta du skriver.
Det som märker ut dig i tråden är dock det många gånger bedrövliga bemötandet som du uppvisar mot personer som inte delar din övertygelse om en konspiration.

Istället för att låta var och en driva sina egna tankar och idéer framstår du bara som en simpel mobbare, med hånfullhet och förlöjligande mot alla som snuddar vid tanken på att det kanske trots allt inte är en konspiration.

Se så, be om nu ursäkt för dina falska påståenden om mig och jobba vidare med läsförståelsen.
Citera
2018-11-04, 12:54
Medlem
Det pågår en diskussion mellan Gunnar Wall och Thomas Pettersson angående Skandiamannen.
Sanningskommissionen har också tittat på den och ställt några frågor.

"Vi vill inte ge oss in någon debatt, men vi har här några ytterligare frågor som varken Thomas eller Gunnar tar upp och vi tänkte med ett mycket kort inlägg redogöra för dessa då de faktiskt kan ha en stor betydelse.

Det avser de allra tidigaste uppgifterna från Stig E.(Skandiamannen) och dessa är inte från det första förhöret med honom kl.12:20 den 1/3 1986 utan ca. 20 minuter efter mordet och de detaljer han berättar för väktarna inne på Skandia, dit han återvänder efter vad han nu har haft för sig.

Enligt de två väktarna Gahn och Olofsson, uppger Stig E. bl.a. följande detaljer från mordplatsen:

(Gahn 860610, sid 4) https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view
”Kommer tillbaka och säger det ligger en man skjuten, det är en man som har blivit skjuten där borta och dom säger att det är Olof Palme. Nehej, sa jag, alltså det där kunde man ju inte tro på. Sen så berättade han och då sa han det, ja jag kom precis, sa han, och jag hörde skottet sa han, jag trodde det var en avgasknall. Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen och det var lite så där. Och sen så sa han, jag vet inte, men det var så likt Lisbet Palme. Och så tyckte han att polisen varit så väldigt brysk mot henne så där och ja. Och sen så sa han att han var hörd, han hade pratat med polisen och blivit hörd av dem.“

(Olofsson 860612, sid 5 och 6) https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view
“Men så sa han att det var en man som hade sagt att, han hade tydligen frågat den här man som påstått att det var Olof Palme att du skämtar väl, och då sade mannen att det här är inget man skämtar om.”
”…han hade tydligen gått fram och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta, lagt honom på rygg så att säga. Men senare när han, ett par minuter senare när han va mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning.”

Det kan i sammanhanget också vara av intresse att citera Gösta Söderström (med vetskapen om att dessa uppgifter är väldigt sena), när det kommer till den påstådda “bryskheten” mot Lisbet, samt att det tog tid innan man visste vem offret var.
Gösta Söderströms uppgifter i Hovrätten: https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=635
“Jag tog tag i henne(Lisbet, vår anm.) och försökte sätta in henne i bilen. Sa ‘vi kan sitta i bilen å prata i lugn och ro’. Hon bara slog ifrån sig. Ville inte delta i det…”
“Sedan kontaktade jag ledningscentralen och talade om att eftersök var inlett och att en man var skjuten. Och i det här läget så .. notera och observera för samtliga här… att vid det här tillfället hade jag ingen aning om att det var Olof Palme som var skjuten. Så småningom, vid mitt tredje försök att kontakta Lisbet Palme. Då skrek hon åt mig, ‘Är du inte klok, känner du inte igen mig? Jag är Lisbet Palme och där ligger Olof’.’ och så en svordom….”
Även intervjun med Gösta Söderströms till Juristkommissionen: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/gosta-soderstrom-blir-intervjuad.html)

Ovan uppgifter från väktarna är alltså de som Stig skulle ha berättat för väktarna då han återkom ca.kl.23:40. Här ska också tilläggas att förhören med väktarna genomfördes väldigt sent, först i juni.
Men minns väktarna rätt, så har vi här alltså uppgifter från Stig E. redan ca. 20 minuter efter mordet.
Det finns alltså en del frågor som skulle behöva besvaras kring flera av dessa detaljer.

Att det vällde fram blod ur munnen
Att polisen var brysk mot Lisbet
Att Palme vändes till rätta
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utför konstgjord andning

Om vi försöker se Stig E. som en flyende gärningsman, hur många av dessa detaljer kan han då ha uppfattat (Gärningsmannen kastar en hastig blick över axeln uppe på trappkrönet, eller ev. även nere på Tunnelgatan) eller gissat sig till, eller på annat sätt fått till sig under de ca. 20 minuter mellan skotten och återkomsten på Skandia?"

https://sanningskommissionen.com/2018/11/ett-kort-inlagg-om-skandiamannen/?fbclid=IwAR2eLBgJXdnDCUWjq0wrHcgyHABltc04TnOHx8qr tSlmxggKu61yAxGuwCo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in