Citat:
Ursprungligen postat av
Inzait
Vänta. Polisen kunde inte kasta ut dom eftersom dom var SKRIVNA på lägenheten? Är det inte dags att göra så att folk inte KAN skriva sig på allt möjligt? En nyinflyttad granne till mig råkade skriva sig på min lägenhet istället för sin egna. Rätt trappa, postnummer och allt, men han skrev fel lägenhetsnummer. Några månader efter att dom flyttat in så får jag en dag massvis med brev med den personens namn. Kollar upp min lägenhet och ser att jag inte står ensam längre. Det gick givetvis att lösa genom att bara säga till snubben att han skrivit fel. Tog inte lång tid och han åtgärdade det.
Problemet kvarstår. Ska en utomstående kunna skriva sig på lägenheter utan att bo där? Borde inte ägare till en BOSTADSRÄTT kunna säga "Nä, dom där BOR inte hos mig, dom ska inte få stå skrivna där, det är min lägenhet och enbart jag som står på kontraktet."
Vill dessa två avskum bestrida detta så ska dom behöva ha ett kontrakt som är tillsvidare, inte i ett visst antal månader (som 5 i detta fall)? Det är ju helt absurt att detta ska kunna gå till såhär.
Skriven eller ej spelar vad jag vet ingen roll. Det som skulle kunna spela roll är väl om de kan ha triggat besittningsrätten och den skulle spela roll (som tydligen gör så att ett 2a-kontrakt inte kan direkt kickas ut av 1a-kontraktet, men kan fortfarande kickas ut av hyresvärden, om jag förstod rätt efter en snabb googling).
En bekant delade lägenhet med ett två andra, hyrd lägenhet men de hade individuella kontrakt mot hyresvärden så de övriga två fick inga problem. En av snubbarna försvann och slutade helt enkelt betala hyran. Hyresvärden fick gå via Kronofogden, vänta på beslut, vänta på utmätning, etc etc. Tog ett par månader innan personen kunde anses ha kickats ut.