2018-11-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Här är väl första påståendet angående scientologerna i denna tråd.
Tyckte det var långsökt först men börjar själv tro på deras inblandning mer och mer.

Edit. Inlägget postades redan 10/1
Senast redigerad av Winborg 2018-11-03 kl. 10:50.
Citera
2018-11-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Absolut, så kan det vara. Men yngsta dottern fick sin Me-diagnos och beslut om hemundervisning så sent som efter sommaren. Om de efter det både hann få nya diagnoser, kraftigt försämras och att föräldrarna tog sitt beslut tycker jag verkar otroligt, att tiden för att allt det skulle hinna hända är för kort. Om båda barnen fått en dödlig sjukdom tror jag att den kommit fram.
Jag är ganska övertygad om att det som hände aldrig hade hänt om barnen hade haft dödliga sjukdomar. Det hade inte funnits någon anledning till dådet. Obotliga möjligen.
Citera
2018-11-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det behöver väl inte innebära att nån av dem har fel? Det händer att diagnoser ställs som sedan visar sig vara fel och patienten får en ny diagnos. Det verkar ju vara någon ovanlig, svårdiagnostiserad sjd det rör sig om. Kanske fick de diagnosen ME , sedan visade det sig vara nåt annat ( det har spekulerats om PANDAS m fl sjd)

Under PANDAS står det bland annat hyperaktivitet och försämring av finmotorik.
Jag vet att vi inte kan diagnostisera här, men jag tycker beskrivningen av sjukdomen passar inte på barn som prestera väl hemma och som det har aldrig har varit något problem med. Samt M som hade pianolektioner där inget märktes och man samtidig började att diskutera med skolan hemundervisning. Förändringar ska ske från en dag till en annan, alltså ganska plötsligt.

P.S. Elli09 skrev att symptomen i huvudsak beskrevs som trötthet. Inget annat. Flickorna upplevdes inte som svårt sjuk.
Citera
2018-11-03, 12:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Här är väl första påståendet angående scientologerna i denna tråd.
Tyckte det var långsökt först men börjar själv tro på deras inblandning mer och mer.

Edit. Inlägget postades redan 10/1

Jag funderar på Mundekulla mer och mer. Detta är också väldigt långsökt men jag tycker mig se kopplingar till sc

Varje år anordnar Circle Way kurser och cirklar på Mundekulla
http://www.mundekulla.se/se/kurs/circle-way-celeb.-20021040

Circle way verkar vara ngn typ av rörelse för kropp, själ även hylla naturen, mindfulness, healing mm
De vill även sprida sitt "budskap" för att skapa samhällen som lever enligt denna livsåskådning. Läser man lite mer så känns det för mig som det börjar bli sektliknande
Här är circle way´s egen hemsida
http://www.circleway.org/index.html

Läser man om Francis Talbot. Så har han inspirerats och använder samma metoder som just scientilogin
https://www.psiram.com/en/index.php/Francis_Talbot

Co-Counseling
Citera
2018-11-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Under PANDAS står det bland annat hyperaktivitet och försämring av finmotorik.
Jag vet att vi inte kan diagnostisera här, men jag tycker beskrivningen av sjukdomen passar inte på barn som prestera väl hemma och som det har aldrig har varit något problem med. Samt M som hade pianolektioner där inget märktes och man samtidig började att diskutera med skolan hemundervisning. Förändringar ska ske från en dag till en annan, alltså ganska plötsligt.

P.S. Elli09 skrev att symptomen i huvudsak beskrevs som trötthet. Inget annat. Flickorna upplevdes inte som svårt sjuk.

I sjukdomsbeskrivningen står bland annat:
Citat:
Bland annat hos barn med en historia av en tidig språkutveckling, och som (oftast) (före sjukdom) utmärkt sig i skolan, framför allt i matematik och naturvetenskap
Så jag tycker nog att sjukdomen passar väldigt väl in på barn som presterat väl i skolan och som det aldrig har varit några problem med. Det är tvärtom en av markörerna för sjukdomen.
Citera
2018-11-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en ung, vacker och vältalig kvinna full av liv. Vad tusan hände som släckte livslågan och förstörde allt så till den grad att framtiden och allt det som vi andra lever för bara försvann? Vad dog hon av och varför!

Bra frågor. Det mest vanliga är väl depression.

Läste under sommaren en artikel i Sydsvenskan om psykisk misshandel i relationer. Tänkte på Bjärreds fallet då. Inte därför att det nämndes mord eller familicide eller så. Men beskrivningen att man tappa all självförtroende, självrespekt, vilja, initiativförmåga, sina privata kontaktar etc. samtidig som omgivning inte verkar märka nogåt eller reagerar. Livslågan verkar definitiv vara släkt, men steget till att planera att döda sina barn verkar oändligt.

För att klargöra: det är ingen ursäkt, hade en av gm märkt vad den andra planera och hade minsta tvivl, så bör den andra har lämnat och slagit larm/hämtat hjälp. Att man ge sig upp själv är en sak, men det bör sitter djupt att rädda barnen.
Citera
2018-11-03, 12:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Bra frågor. Det mest vanliga är väl depression.

Läste under sommaren en artikel i Sydsvenskan om psykisk misshandel i relationer. Tänkte på Bjärreds fallet då. Inte därför att det nämndes mord eller familicide eller så. Men beskrivningen att man tappa all självförtroende, självrespekt, vilja, initiativförmåga, sina privata kontaktar etc. samtidig som omgivning inte verkar märka nogåt eller reagerar. Livslågan verkar definitiv vara släkt, men steget till att planera att döda sina barn verkar oändligt.

För att klargöra: det är ingen ursäkt, hade en av gm märkt vad den andra planera och hade minsta tvivl, så bör den andra har lämnat och slagit larm/hämtat hjälp. Att man ge sig upp själv är en sak, men det bör sitter djupt att rädda barnen.

Om man inte hade styrkan att på något sätt lämna med barnen, skulle jag nog i första hand planera att mörda den misshandlande partnern.
Citera
2018-11-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I sjukdomsbeskrivningen står bland annat:

Så jag tycker nog att sjukdomen passar väldigt väl in på barn som presterat väl i skolan och som det aldrig har varit några problem med. Det är tvärtom en av markörerna för sjukdomen.

Då tycker vi olika. Hyperaktivitet, irritabilitet och utbrott bruka inte kommenteras av rektorer att det ha aldrig varit något problem. Dessutom ville A gå i skolan. Det nämndes i en tidningsartikel. Men, men.

Tyckte var intressant att Tey44 skrev att hen har fått info om ME (inget nytt)/SEID (den termen var ny för mig). ME/SEID verkar för mig just nu det mest sannolika (med tanke på vad rektorn har sagt och Elli09 skrivit). SEID kan diagnostiseras på barn inom 3 månader har jag läst (tveksam källa, kanske någon vet bättre). I och med att antal kritererier är färre med SEID är det eventuellt lättare än med ME.

Läste också att överlappning av SEID och depression är stor när det gäller ungdomar (om jag har förstått källan rätt). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5887832/
Citera
2018-11-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om man inte hade styrkan att på något sätt lämna med barnen, skulle jag nog i första hand planera att mörda den misshandlande partnern.

Nja, men åtminstone att med sista kraft ta upp mobilen och ringa 112.
Citera
2018-11-03, 12:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nja, men åtminstone att med sista kraft ta upp mobilen och ringa 112.

Det var inte så seriöst menat men skall man välja mellan pest eller kolera så ligger mitt påstående bäst till.
Citera
2018-11-03, 13:13
Medlem
[quote=Tey44|65717914]Man hade ju gärna velat veta vilken psykisk sjukdom man funnit hos honom

Låter som någon form av smygande/långvarig/mild psykos som eskalerat.
Senast redigerad av Tessthess 2018-11-03 kl. 13:34.
Citera
2018-11-03, 15:12
Medlem
[quote=Tessthess|65721012]
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Man hade ju gärna velat veta vilken psykisk sjukdom man funnit hos honom

Låter som någon form av smygande/långvarig/mild psykos som eskalerat.
Ja, så tänkte jag också. I Bjärredfallet kanske det också fanns inslag av en smygande psykos, hos någon av föräldrarna. Kan psykoser spridas, alltså jag menar att om man lever lång tid nära någon som har vanföreställningar kanske man tillslut smittas av den sjukes verklighetsuppfattning? Och att man sen växelvis förstärker varandras oro tills det spårar ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in