2017-10-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Inte konstigt att privatskolar växer fram. Aldrig att jag sätter mina framtida barn i kommunal skola.
Gissar att du som många andra menar friskolor när du skriver privatskolor?
Men du kanske kan slanta upp några hundra papp per termin och barn, vad vet jag.

Betr friskolor (statsfinansierade men med driften utlagd på bolag/föreningar) så tror jag att de måste ha samma lärarbehörighet som övriga statsfinansierade skolor.
Citera
2017-10-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
https://www.lr.se/vanligafragor/vanl...edab1be82.html

Lärarnas Riksförbund har till skillnad från LF enbart behöriga lärare. LF tar in vilket pack som helst. Låter du obehöriga gå med i ditt skrå, särskilt när du jobbar med utbildning (herregud!) har du skjutit dig själv i foten.

Lite som att Transport skulle ta med folk utan körkort. :whoco

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. LF är ett förbund för skolpersonal, de skiljer sig från LR genom att ta in all skolpersonal då LF är ett yrkesförbund. Är du anställd som lärare, oavsett utbildning och behörighet så är du till yrket en lärare. LF har däremot aldrig tagit ställning till att obehöriga skall kunna bli lärare. Utan de var, tillsammans med LF i organet Lärarnas samverkansråd, de som drev igenom legitimationskravet och behörighetsförordningen.

Jag låter ogärna obehöriga undervisa istället för mig, men däremot finns det andra yrkesgrupper som också traditionellt tillhör lärarna, såsom SYO och rektorer.

Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88

Och på tal om obildade lärare:

https://www.skolverket.se/om-skolver...-okar-1.259059

Vakna! Lärare idag saknar examen och plockas från gatan!

Sverige är i fritt fall!

Ja, tyvärr är det ju så. Tur var är det också så att det brukar vara fritidspersonal som får agera lärare i dagens skolor.
Citera
2017-10-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Gissar att du som många andra menar friskolor när du skriver privatskolor?
Men du kanske kan slanta upp några hundra papp per termin och barn, vad vet jag.

Betr friskolor (statsfinansierade men med driften utlagd på bolag/föreningar) så tror jag att de måste ha samma lärarbehörighet som övriga statsfinansierade skolor.

Nu är du ju själv på hal is... I Skollagen finns det ingen juridisk skillnad mellan begreppet friskolor och begreppet privatskolor. Skollagen ser båda som verksamheter med "enskilda huvudmän".

Privatskolor brukar traditionellt vara riksinternaten som har en särställning i modern skoljuridik. Men för det så är det ingen skillnad i huvudmannaskapet mellan privat- och friskolor.

Friskolor är ej heller statsfinansierade. Varje barn, oavsett om de går i en kommunal eller enskild skola så har de ett pris på deras huvuden. Skillnaden är att friskolorna lägger budget utifrån denna prislapp, vilket inte kommunerna gör.
Citera
2017-10-13, 20:32
Medlem
Föräldrar som vill fejka överklass lägger friskolor och privatskolor i samma hög. Och pratar om att de väljer det "privata alternativet".
Citera
2017-10-14, 00:26
Medlem
Min ärliga åsikt angående folk som söker till lärarprogrammet är att de under hela sin skolgång lärt sig en massa "nödvändig" kunskap, men kan inte göra någonting med den mer än lära ut den på nytt till nya barn och ungdomar. Och vad jag kan minnas var det enda många lärare gjorde var att läsa boken alla elever fått i fråga (säg matteboken t.ex.) och sen bara rent av ordagrannt kopiera det som stod i inledningen av kapitlet och låtsas som hen utfört någonting "viktigt" (när det i själva verket inte gjort ett jävla piss utan bara fördrivit en massa lektionstid). Ska inte dra alla över en kam dock, vissa lärare var väldigt bra men jag avskyr verkligen hur regeringen bedriver svenska skolan.
Citera
2017-10-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Min ärliga åsikt angående folk som söker till lärarprogrammet är att de under hela sin skolgång lärt sig en massa "nödvändig" kunskap, men kan inte göra någonting med den mer än lära ut den på nytt till nya barn och ungdomar. Och vad jag kan minnas var det enda många lärare gjorde var att läsa boken alla elever fått i fråga (säg matteboken t.ex.) och sen bara rent av ordagrannt kopiera det som stod i inledningen av kapitlet och låtsas som hen utfört någonting "viktigt" (när det i själva verket inte gjort ett jävla piss utan bara fördrivit en massa lektionstid). Ska inte dra alla över en kam dock, vissa lärare var väldigt bra men jag avskyr verkligen hur regeringen bedriver svenska skolan.

Jag håller med. Problemet tycker jag personligen (när man sitter på dessa efterblivna seminarium) är "lärarna" som kommer in direkt efter gymnasiet. Jag tycker man bör höja intagningsåldern till 23 för att hindra att folk som inte vet vad de vill och har ingen entusiasm för ämnet att bli lärare. Ingen tjänar på att ha en 24-årig lärare som knappt vet vad hen vill i livet.
Citera
2017-10-19, 11:00
Medlem
Pecannots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag håller med. Problemet tycker jag personligen (när man sitter på dessa efterblivna seminarium) är "lärarna" som kommer in direkt efter gymnasiet. Jag tycker man bör höja intagningsåldern till 23 för att hindra att folk som inte vet vad de vill och har ingen entusiasm för ämnet att bli lärare. Ingen tjänar på att ha en 24-årig lärare som knappt vet vad hen vill i livet.

Jag har en fråga ang behörigheten som lärare ska ha;
- Vad är det som avgör vad man är behörig i för ämnen?

Jag vet en person som är fritidspedagog, men gått lite olika kurser via arbetsgivaren, och som blev behörig som musiklärare (vet ej för vilka åk) Personen i fråga kan inte spela en ton ens på blockföljt, kan inte läsa noter, kan ingen musikhistoria.
Personen blev ombedd av rektor att sätta betyg i musik på skolan hen jobbar i.
Ska det vara så enkelt att få behörighet trots att man inte kan någonting om ämnet?
Citera
2017-10-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannot
Jag har en fråga ang behörigheten som lärare ska ha;
- Vad är det som avgör vad man är behörig i för ämnen?

Jag vet en person som är fritidspedagog, men gått lite olika kurser via arbetsgivaren, och som blev behörig som musiklärare (vet ej för vilka åk) Personen i fråga kan inte spela en ton ens på blockföljt, kan inte läsa noter, kan ingen musikhistoria.
Personen blev ombedd av rektor att sätta betyg i musik på skolan hen jobbar i.
Ska det vara så enkelt att få behörighet trots att man inte kan någonting om ämnet?

Det är olika för olika nivåer. Jag läser t.ex. ämneslärare mot gymnasiet i fysik+matematik. Då krävs 120hp fysik samt 90hp matematik.

Har man två ämnen i gymnasiet (ist för bara 1) så krävs också ett självständigt arbete inom ämnet á 15hp.

Svaret är så klart att det inte är många som utbildar sig, så man måste acceptera obehöriga eftersom det inte finns något val.
Citera
2018-09-08, 00:41
Medlem
Aston-Martins avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för samhäll/historielärare med inriktning gymnasieskolan? Har hört att det är väldigt tryck på dessa tjänster. Lite surt att gå ut efter 5 år och inte få jobb.. Eller syftar man på obehöriga lärare som har svårt att få jobb?
Citera
2018-09-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Hur ser arbetsmarknaden ut för samhäll/historielärare med inriktning gymnasieskolan? Har hört att det är väldigt tryck på dessa tjänster. Lite surt att gå ut efter 5 år och inte få jobb.. Eller syftar man på obehöriga lärare som har svårt att få jobb?

Du måste vara beredd på att flytta om du vill jobba med samhäll/historia. Det är stor brist på lärare inom de naturvetenskapliga ämnena, d.v.s. matematik, fysik, kemi, biologi och i synnerhet matematik/fysik.
Citera
2018-09-13, 18:04
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q1234
Du måste vara beredd på att flytta om du vill jobba med samhäll/historia. Det är stor brist på lärare inom de naturvetenskapliga ämnena, d.v.s. matematik, fysik, kemi, biologi och i synnerhet matematik/fysik.

Försöker göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden och funderar på att senare läsa ett tredje ämne. Svenska som andraspråk eller geografi. Vilket av dom ämnena är det mest efterfrågan på lärare tro?
Citera
2018-11-03, 13:07
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ämneskurserna för att bli lärare i matte och NO på gymnasiet kräver mer, men på högstadiet är det inte mycket man behöver kunna. Och det VET jag. Och även för att bli lärare i matte på gymnasiet, läser du mindre matte och i mycket långsammare tempo än civilingenjörsstudenterna.

Att hantera eleverna är en annan fråga, men detta är inte heller något som man kan lära sig på ett lärarprogram. Det är något man måste ha i sig från början, och man antingen har det eller inte. Det är samma egenskaper som behövs för att bli befälhavare på ett flygplan eller officer, och dessa yrkesgrupper testas därför av en psykolog innan de släpps in på utbildningen. Det görs inte med lärarstudenter. Jag vet att för praktisk-pedagogiska året i Stockholm hade de intervjuer ett tag, men de hölls inte av någon psykolog utan av någon lärare på LHS som sedan fick sitta och "tycka" någonting. Dessutom var det knappast någon som kuggades på det momentet.

Här har vi en som inte har en aning om hur lärarutbildningarna är utformade. Matematik/NO-lärare läser samma kurser som de som ska bli ingenjörer, matematiker eller vad de nu ska bli. Samma kurser, samma literatur, samma föreläsningar/seminarier, samma tentor. Däremot kan jag hålla med om kurserna i didaktik och pedagogik är direkt undermålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in