2018-11-03, 12:22
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Bahnhof som är ganska ökänt för att stå upp mot upphovsmaffian viker sig nu direkt, utan motstånd, och blockerar de sidor det nederländska bolaget Elsevier kräver att de ska blockera.

Orsaken att de blockerar är:
Citat:
Idag 2 november 2018 har Bahnhof blockerat alla domänsidor som Elsevier nämner i sin stämningsansökan. Vi har valt att blockera eftersom den juridiska processen med Patent- och marknadsdomstolen (PMD) är kantade av höga vitesbelopp och för att det är utsiktslöst för oss att vinna då det är en jävig domstol som vi möter.
För mig låter det som att Bahnhof är av samma åsikter som tidigare, men givit upp kampen, att det nu bara är att skicka in stämningar till PMD mot Bahnhof för att få något blockerat.

Eller är det en annan taktik det handlar om?
Att gnälla på jävig domstol, även om det är sant, är ju inget för mig som kund jag hade brytt mig så mycket om i praktiken. De som strider hårdast vinner mig.

De har förövrigt också blockat Elseviers egna sidor, vilket är helt rätt, men censur motarbetas inte direkt effektivast med hjälp av mer censur.

https://www.bahnhof.se/press/press-r...wrfPizW8JUhhHg

https://nyheteridag.se/plus/bahnhof-...kera-forlaget/

De sidor som blockeras är LibGen och Sci-Hub, två sidor jag inte hört talas om som helt klart ska chackas ut. Jag hittar inte exakt vilka specifika URL:er det gäller, då bilagorna till ansökan inte verkar vara bifogat, men här fungerande aktiva URL:er just nu:
https://sci-hub.tw/
http://gen.lib.rus.ec/
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-11-03 kl. 12:31.
Citera
2018-11-03, 12:34
Medlem
poxers avatar
Vore ju intressant med vilka domäner det är som omfattas då Bahnhof verkar bestrida att man ska blockera alla nya liknande domäner. Kanske är många döda/gamla.
Citera
2018-11-03, 12:35
Medlem
Vaddå utan strid? De har bedömt att de inte kan vinna. Hört talas om "välja sina strider"? Bara en dåre ta en strid man inte kan vinna.
Citera
2018-11-03, 12:39
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Svarsmålet är ganska ärligt i sitt ordval:
Citat:
Bahnhof anser även att PMÖDs dom är felaktig p.g.a. jäv eftersom en av domarna -hovrättslagmannen Christine Lager - genom sitt omfattande engagemang i den aktuella lagstiftningen om medverkansansvar för upphovsrättsintrång och sina ingående kontakter med amerikanska myndigheter och upphovsrättsorganisationer i samband därmed kan befaras ha påverkat utgången i målet hos PMÖD.

I ett annat mål, som för närvarande är föremål för prövning hos Patent- och marknadsdomstolen (”PMD”), det s.k. Telia-målet, målnummer PMT 7262-18 har Telias ombud i inlaga 2018-07-04, aktbilaga 69, omsorgsfullt och detaljerat redogjort för de materiella felen i PMÖDs dom och de omständigheter som innebär att jäv förekommit. Bahnhof anser att det är onödigt att här upprepa vad som redan står i Telias inlaga utan ansluter sig till fullo till vad som sägs i inlagan, särskilt sidorna 26-36.

Mot bakgrund av det som Bahnhof har framhållit ovan kan man tycka att Bahnhof i det aktuella målet borde bestrida motparternas yrkanden i alla delar. Så är inte fallet. Bahnhof bestrider yrkandena endast delvis enligt vad Bahnhof redogör för nedan. I övriga delar medger Bahnhof motparternas talan, se ovan punkt 1.1. Anledningen till Bahnhofs medgivande är att Bahnhof ser det som utsiktslöst att Patent- och marknadsdomstolen (”PMD”) skulle göra en självständig prövning och avvika från PMÖDs uppfattning i domen i Bredbandsmålet eller ta ställning i den ovan berörda jävsfrågan. Även om PMD – mot all förmodan – skulle komma till en avvikande uppfattning så hyser Bahnhof inga tvivel om att PMÖD skulle komma till samma uppfattning igen samt döma ut nya dryga rättegångskostnader mot Bahnhof och andra berörda Internetoperatörer. Ett konstruerat rättsförfarande med specialdomstolar som själva bestämmer om dess domar går att överklaga, jäviga domare, egentillverkade regler om Internetoperatörers medverkansansvar samt bestämmelser om ansvar för rättegångskostnader som uppenbart missgynnar Internetoperatörer ger knappast något hopp om framgång inom ramen för det svenska rättssystemet utan påminner snarare om betingelserna för en skenrättegång.
Andra stycket, var det jag funderade på lite innan.
Telia, som har enormt mycket mer resurser än bahnhof, överklagar TPB domen. Väntar Bahnhof på den tro?
Att de hoppas Telia får genom rättvisan i en högre instans.
Citera
2018-11-03, 12:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Vaddå utan strid? De har bedömt att de inte kan vinna.
Det är just det som är "utan strid".
Vår arme är 1000, de är 10000, vi flyr. Dvs: Vi ger sig utan strid.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-11-03 kl. 12:57.
Citera
2018-11-03, 12:49
Bannlyst
VD för Bahnhof skällde ut sina anställda som fan när dom lämnade ut Gottfrid Svartholms uppgifter i samband med piratebay-målet. Som sagt så har dom nu vikt sig och blivit något PK-tjafs.

Jag har aldrig använt Bahnhof eftersom dom ljuger i sina reklamer (när dom lanserades så sa dom att dom inte bevakar vad användarna gör på nätet, även fast dom gjorde det, och jag tror att dom fortfarande har "internet med integritet" som slogan) och nu kommer jag verkligen inte använda dom.
Citera
2018-11-03, 12:52
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Vore ju intressant med vilka domäner det är som omfattas då Bahnhof verkar bestrida att man ska blockera alla nya liknande domäner. Kanske är många döda/gamla.

Jag ser inte att det ens tas upp från bahnhofs sida, kanske därför de väljer att blockera, de har inte pengarna till att ta upp striden om det absurda krav om att "alla liknande sidor ska blockeras" som tas upp runt 2.17 här "Omfattning": https://www.bahnhof.se/filestorage/u..._28sep2018.pdf.
Idioterna tar Storbritannien som exempel, där vissa ISP:er har krav att blockera även liknande sidor.
Storbritannien är det absolut sämsta landet man kan följa. De följer alltid storbolagen och har noll respekt för integritet eller frihet.
När det kommer till ekonomi så är det banker och finans som gör GB rikt, inget annat. Det är inte där Sverige är konkurrenskraftiga. Teknologi, vetenskap, produktion, och ingengörskonst är vad gör Sverige konkurrenskraftigt. Viker vi oss för meningslösa rika storbolag i det här fallet är att skjuta oss i foten. Speciellt när det kommer till vetenskapliga artiklar.
Svenska ingenjörer och forskare har möjlighet att komma åt vetenskapliga material gratis istället för att betala ett utländskt copywrite-troll mellanhand. Undrar vad som gagnar Sverige bäst.
Citera
2018-11-03, 13:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Som någon sa, man får välja sina strider. Men det är tragiskt att det ska behöva vara så här. Finns det något effektivt sätt att som privatperson att göra livet surt för Elsevier? Sådan här censurskit måste svida.
Citera
2018-11-03, 13:14
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Som någon sa, man får välja sina strider. Men det är tragiskt att det ska behöva vara så här. Finns det något effektivt sätt att som privatperson att göra livet surt för Elsevier? Sådan här censurskit måste svida.

Att behöva välja sina strider är i det här fallet antingen ett tecken på förlust. Eller att det finns en orsak bakom. Vilken är denna orsak i så fall? Att kapitalrika Telia kör en annan strid? Att något är på gång i EU (vi har ju tack och lov blivit av med storbritannien i EU så lite mer frihet åt folket rent genrellt i EU nu jämfört med när de var en stor spelare)? Och så vidare.

Att bara välja sina strider i det här fallet utan att ha någon underliggande orsak, tex att ett större bolag bestrider samma typ av fråga, så är det enda de gör att själva väljer vilka sidor är värda att strida för, alla andra blockeras, och då är det inte en strid som förlorats, då är det hela jävla kriget som är förlorat och man bestämt sig för att anpassa sig efter invationsmakten.

För att fucka med elsevier så måste man nog vara i eller i närheten av folk som använder sig av deras tjänst, och sprida informationen om sci-hub och LigGen för att få något genomslag.
Annars är det generellt sprida informationen om dessa, men är man inte i nära kontakt med dessa människor så får det nog inte så stort genomslag om du inte lägger mycket energi eller pengar i det. Typ göra reklam för sci-hub på busskurer hade ju varit episkt.
Citera
2018-11-08, 11:15
Medlem
Sqeptisks avatar
Bahnhof går från klarhet til klarhet
Vore kul om de kunde få med andra ISP:er på blockeringen av parasitföretaget Elsevier
Citera
2018-11-08, 21:10
Medlem
Vem vet det kanske är så att dom nu låter telia strida men förlorar telia har man vunnit information om vad som man inte ska göra. Sen kanske telia vill betala för bahndof om dom förlorar så får dom en till chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in