2018-11-02, 07:14
Medlem
Pinkuss avatar
Får man lov i sverige att låna ut sitt kreditkort/bankkort till nån annan typ familjemedlem och ge hen koden eller måste man själv vara den som gör köpet? I amerikanska filmer så ser man ju ofta typ pappan som lånar ut sitt kort till dottern/frun, men det verkar inte funka så i Sverige.
Citera
2018-11-02, 07:47
Medlem
Det regleras inte i lag, så det är inte brottsligt. Däremot får man inte ingå avtal med någon annans signatur, det är solklart bedrägeri. Men här är det ju mer som att låna ut sin plånbok.

Däremot bryter det antagligen mot avtalet mellan dig och banken. Koden är personlig och får inte lämnas vidare.

Dock verkar de inte bry sig. Jag har stått bakom en bankkund, en pappa som klagade på att pengarna var slut för att exfrun shoppat loss med sonens kort och kod, och nu ville han att banken skulle betala tillbaka... De lyfte inte på ögonbrynen. Spärrade bara kortet och gav ut ett nytt.

Det verkar också ganska lätt att få banken, det vill säga andra bankkunder, att betala när man gett ut sitt bank-ID och blivit av med pengar. Det är alltså ganska snälla regler.

Och butikerna där man handlar med kortet bryr sig förstås inte ett dugg.

Sammanfattningsvis är samhället riggat för att det ska vara lätt att göra av med både egna och andras låtsaspengar
Senast redigerad av SirDuke 2018-11-02 kl. 07:58.
Citera
2018-11-02, 07:52
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det regleras inte i lag, så det är inte brottsligt.

Däremot bryter det antagligen mot avtalet mellan dig och banken. Koden är personlig och får inte lämnas vidare. Dock verkar de inte bry sig. Jag har stått bakom en bankkund, en pappa som klagade på att pengarna var slut för att exfrun shoppat loss med sonens kort och kod, och nu ville han att banken skulle betala tillbaka... De lyfte inte på ögonbrynen. Spärrade kortet och gav ut ett nytt.

Haha. Helt otroligt. Ja, OK, bara de inte vill att man skall skriva under, det händer ju fortfarande...
Citera
2018-11-02, 08:50
Medlem
Honeydealers avatar
Har gjort det fler gånger än vad jag kan komma ihåg. Annars kan man skaffa ett tvillingkort om behovet finns.
Citera
2018-11-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeydealer
Har gjort det fler gånger än vad jag kan komma ihåg. Annars kan man skaffa ett tvillingkort om behovet finns.
Vad menar du med tvillingkort? Från utgivaren? Klona illegalt(går det med chip)?
Citera
2018-11-03, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vad menar du med tvillingkort? Från utgivaren? Klona illegalt(går det med chip)?

Två kort kopplade till samma konto men med olika kortägare. Jag och min sambo har så för våra gemensamma utgifter.
Citera
2018-11-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det regleras inte i lag, så det är inte brottsligt. Däremot får man inte ingå avtal med någon annans signatur, det är solklart bedrägeri. Men här är det ju mer som att låna ut sin plånbok.

Däremot bryter det antagligen mot avtalet mellan dig och banken. Koden är personlig och får inte lämnas vidare.

Dock verkar de inte bry sig. Jag har stått bakom en bankkund, en pappa som klagade på att pengarna var slut för att exfrun shoppat loss med sonens kort och kod, och nu ville han att banken skulle betala tillbaka... De lyfte inte på ögonbrynen. Spärrade bara kortet och gav ut ett nytt.

Det verkar också ganska lätt att få banken, det vill säga andra bankkunder, att betala när man gett ut sitt bank-ID och blivit av med pengar. Det är alltså ganska snälla regler.

Sammanfattningsvis är samhället riggat för att det ska vara lätt att göra av med både egna och andras låtsaspengar
Skulle nog kunna få det som olagligt också (urkundsförfalskning) eftersom man utger sig för att vara någon annan när man anger koden till kortet.

Smartast är att ha ett gemensamt konto och att båda personerna har varsitt kort kopplat till kontot (tvillingkort). På så sätt ser man dessutom vem som tagit ut pengar eller handlat.
Citera
2018-11-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Två kort kopplade till samma konto men med olika kortägare. Jag och min sambo har så för våra gemensamma utgifter.
Aha, helt missat att det är möjligt. Låter grymt smidigt att slippa skyffla korten fram och tillbaka.
Citera
2018-11-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Aha, helt missat att det är möjligt. Låter grymt smidigt att slippa skyffla korten fram och tillbaka.

Funkar i princip på alla banker ☺️ Hos vissa får man betala en avgift per kort. Vi har varsitt privat konto med eget kort för konsumtion, samt ett gemensamt konto med två kort. Två kort var i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in