2018-11-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sorry, det var tydligen 18carat som citerat dig.
Men uppgift står mot uppgift. Polisen har alltså gått ut med "näst intill" i ett nätverk och FP=BP i ett annat.
Ingen fara, lätt hänt att det kan bli fel. Jag studsade till för att jag uppfattade som en medveten förfalskning, så nu får jag skämmas lite för att jag trodde illa om dig. Fy på mig.

OnT: Polisen kan ha alldeles rätt i att det kan skilja ett stycke mellan FP och BP. Om kroppen inte blir liggande mer än en kort tid, säg en timme, så gissar jag att det kan vara vanskligt att vara 100% säker på att det är exakt samma plats.
Men att efter två timmar flytta på en avliden (här: mördad) lämnar spår. Ibland också i själen. Bäst är att inte alls döda sina medmänniskor
Citera
2018-11-02, 21:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Finns det FUP på denna horribla handling?

Förundersökningprotokoll?
Det brukar komma när man hittat gärningsmannen och ställt den inför rätta.

I det här fallet finns inte ens en sannolikt misstänkt efter sex månaders utredning.
Vad skulle det stå i FUP idag tror du?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-02 kl. 21:55.
Citera
2018-11-02, 21:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag tror inte att hon blivit flyttad till FP, men om jag leker med tanken och utifrån din text så skulle ett motiv kunna vara att GM hade mobilen med sig under gärningen och förstod således att FP skulle kunna kopplas till hen. I det fallet skulle risken med att förflytta kroppen efteråt kunna vara motiverad. Förflyttningen skulle då ha skett utan att det lämnades några digitala spår.
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Om detta skulle vara fallet utesluter det dock SD som GM (iaf så gott som). Polisen har garanterat besökt alla de platser han ev vistats på under aktuell natt och borde då ha funnit spår efter gärningen.
Håller inte alls med om att det här skulle utesluta SD som GM, tvärtom. Ponera att det var SD:s (och alltså inte LW:s) mobil som positionerades till Vivallaskogen. Då skulle vi ju för första gången få en begriplig förklaring till åklagarens intresse för honom.
Citera
2018-11-02, 22:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller inte alls med om att det här skulle utesluta SD som GM, tvärtom. Ponera att det var SD:s (och alltså inte LW:s) mobil som positionerades till Vivallaskogen. Då skulle vi ju för första gången få en begriplig förklaring till åklagarens intresse för honom.
Bra iakttagelse. Mobilen som hittades i Vivallaskogen var enligt MV inte bekräftat LWs utan skickad med dom ytterligare 4 till mobilerna till NFC. Det var iofs ett par månader sen. I tråden har det lite för snabbt tagits för givet att det var LWs mobil som hittades.
Citera
2018-11-02, 22:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ingen fara, lätt hänt att det kan bli fel. Jag studsade till för att jag uppfattade som en medveten förfalskning, så nu får jag skämmas lite för att jag trodde illa om dig. Fy på mig.

OnT: Polisen kan ha alldeles rätt i att det kan skilja ett stycke mellan FP och BP. Om kroppen inte blir liggande mer än en kort tid, säg en timme, så gissar jag att det kan vara vanskligt att vara 100% säker på att det är exakt samma plats.
Men att efter två timmar flytta på en avliden (här: mördad) lämnar spår. Ibland också i själen. Bäst är att inte alls döda sina medmänniskor

18carat är väl insatt i kyrkliga ting så det är nog dennes nätverk.
Men om någon mördas vid planket väl synligt från motorvägen så flyttar man väl liket omedelbart. Det rör sig sannolikt om ett par meter så det kan kanske betraktas som samma plats eller "näst intill". Men ska man hitta spår så ska man leta där man tror är BP.
Citera
2018-11-02, 22:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ok, då är jag med. Men det kan ju lika gärna vara så att obduktionen har visat att hon inte dog på fyndplatsen. Det kan också vara så att kroppen var i sådant skick att det inte alls gick att avgöra någonting utifrån likfläckarna.

Dessutom, om hon dumpades på platsen strax efter att hon dog så blir det kanske samma likfläckskonfiguration som om hon skulle ha dött på platsen. Vet någon hur lång tid det tar innan likfläckar framträder?

Efter ca tre timmar uppstår fullständiga likfläckar. Detta gäller då om kroppen legat stilla den perioden. Om en kropp först legat stilla i minst tre timmar och efter det förflyttats så kan nya likfläckar uppstå om den inom rimlig tid sedan läggs tillbaka. Om kroppen då läggs i ett annat läge från första gången, så finns det en möjlighet att rättsmedicin ser detta, då likfläckarna bildas utifrån tyngdkraft. Om en kropp har likfläckar både på fram- och baksida, så är ju det en varningsklocka. För så kan ju inte tyngdkraften fungera.

Edit: Om kroppen förflyttas andra gången först efter ca 12 timmar, kan inga nya likfläckar bildas. De likfläckar som ses då är från kroppens första position.
Senast redigerad av Netherworld 2018-11-02 kl. 22:41.
Citera
2018-11-02, 22:43
Medlem
Citat:
Men om någon mördas vid planket väl synligt från motorvägen så flyttar man väl liket omedelbart. Det rör sig sannolikt om ett par meter så det kan kanske betraktas som samma plats eller "näst intill". Men ska man hitta spår så ska man leta där man tror är BP.
18carat läser jag gärna, även om vi inte delar uppfattning i allt.

OnT: Det där med "näst intill" väckte min nyfikenhet. Nu vill jag INTE starta ett trådsanningsskapande resonemang, men bara ponera att "näst intill" i det här fallet skulle vara planket resp LW:s bostad, dvs att hon dödades i bostaden, men dumpades vid planket.
Vet att det här inte verkar troligt och jag har inte tänkt färdigt, men det skulle i så fall kunna förklara varför LW:s bostad fortf är avspärrad. För det är den väl?
Som sagt: Oövertänkt spekulation ovan, men några likfläckar skulle i så fall inte kunna avgöra om man flyttat kroppen. Fast jag tror inte på det scenariet, men lurigt med en avspärrad bostad så här länge.
Citera
2018-11-02, 22:48
Medlem
Citat:

Liket var indraget under en buske. Längs med planket är det växtlighet. Knappt du ser mer än överdelen på något plank. Att se en liggande kropp är ogörligt.
Citera
2018-11-02, 22:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
18carat läser jag gärna, även om vi inte delar uppfattning i allt.

OnT: Det där med "näst intill" väckte min nyfikenhet. Nu vill jag INTE starta ett trådsanningsskapande resonemang, men bara ponera att "näst intill" i det här fallet skulle vara planket resp LW:s bostad, dvs att hon dödades i bostaden, men dumpades vid planket.
Vet att det här inte verkar troligt och jag har inte tänkt färdigt, men det skulle i så fall kunna förklara varför LW:s bostad fortf är avspärrad. För det är den väl?
Som sagt: Oövertänkt spekulation ovan, men några likfläckar skulle i så fall inte kunna avgöra om man flyttat kroppen. Fast jag tror inte på det scenariet, men lurigt med en avspärrad bostad så här länge.
Visst kan LW ha dött i sin bostad, men hur förklarar du då att sökinsatserna koncentrerades till Vivallaskogen?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-02 kl. 23:09.
Citera
2018-11-02, 22:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Bara att han slängt sin mobil i skogen just denna natt är ju ett beteende som är ganska komprometterande. Såvida inte SD vanligtvis brukar slänga iväg sig sin mobil under sina promenader. Nu skulle han ju iofs sig inte uttrycka det på det sättet om det nu skulle vara så att det är hans mobil de hittat. Det vanliga svaret bland misstänkta är ju så klart; "jag måste ha tappat den".
Citera
2018-11-02, 22:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Bara att han slängt sin mobil i skogen just denna natt är ju ett beteende som är ganska komprometterande. Såvida inte SD vanligtvis brukar slänga iväg sig sin mobil under sina promenader. Nu skulle han ju iofs sig inte uttrycka det på det sättet om det nu skulle vara så att det är hans mobil de hittat. Det vanliga svaret bland misstänkta är ju så klart; "jag måste ha tappat den".
Det finns väl inga uppgifter alls om att en mobil skall ha hittas i skogen. Aftonbladet skriver visserligen att man har "pejlat" (positionsbestämt) en mobil dit, men det spännande fyndet som en privatperson gjorde beskrivs väl bara som "ett föremål". Det är alltså tveksamt om det var en mobil som hittades, och 'LimeTimes' källa hävdar bestämt att det inte var en mobil.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Vad som har diskuterats är att en mobil möjligen kan ha stängts av i skogen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-11-02 kl. 23:55.
Citera
2018-11-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra iakttagelse. Mobilen som hittades i Vivallaskogen var enligt MV inte bekräftat LWs utan skickad med dom ytterligare 4 till mobilerna till NFC. Det var iofs ett par månader sen. I tråden har det lite för snabbt tagits för givet att det var LWs mobil som hittades.

Vi vet faktiskt inte om man har hittat någon mobil i skogen. Det har inte framkommit några uppgifter om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in