2018-11-02, 18:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Polisen har fotograferat av kroppens position och vid obduktion jämför man likfläckarna med hur kroppen låg. Då lär man ha landat i att där LW hittades, där dog hon. Där dödades hon.
Tyvärr.
Resonemanget verkar förutsätta det som skall bevisas. Din teori om att likfläckarna visar att hon dog där hon hittades ser ut att bygga på ett antagande om att hon dog där hon hittades.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-02 kl. 18:49.
Citera
2018-11-02, 20:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här är en med annan uppfattning:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Enligt mig så skulle ett skrik från FP vara svagare över till Dalaan p.g.a. att planket är vinklat vid fp.
BP är antagligen då en bit ifrån FP där planket är parallellt med motorvägen.

Jag anser att LW och GM kommit till platsen i bil på motorvägen. Man måste ha kört västerut för att vara på rätt sida på motorvägen. För att hamna på den sidan måste bilen först kört österut från LWs bostad för att komma till påfarten öster om BP/FP via Vivallaringen.

Varför kör man österut när man ska västerut? Den snabbaste vägen är ju att köra upp på uppfarten väster om BP/FP.
Kan ju ha något med geocashing att göra. Finns ju gott om tid att fixa någon burk utefter Vivallaringen:

23.05-10 Senaste telefonkontakt
23.34 Skriken

Jag fortsätter mitt resonemang här eftersom.....
Vad händer efter att LW varit i vivallaskogen med någon bekant. Den bekante bor väster om Örebro och LW erbjuder sig att gå av vid genvägen genom stängslet vid planket så att den bekante kan åka upp på motorvägen direkt.

Där kan den bekante ha fått för sig något och följt efter och utfört mordet. Det behöver inte vara så utan någon obekant person befann sig redan på platsen i något skumt ärende typ knarklangning.

Den bekante har redan lämnat platsen och vill nu inte höra av sig med risk för att själv bli misstänkt.

Geocachare:
Hur skulle den bekante ha handlat vid loggning av cashen om hen är oskyldig till mordet? Det tog ju en tid innan LW rapporterades saknad och har man då redan loggat kan man då ändra efteråt?

Edit:
Den flytt jag spekulerar i är bara några meter. Från den parallella delen av planket till den vinklade för att dölja kroppen från motorvägen sett. Inget annat i detta tidiga skede av utredningen, min alltså.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-02 kl. 21:07.
Citera
2018-11-02, 20:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag är öppen inför det mesta då jag är så dåligt bevandrad i utredningsteknikaliteter och ser på hela spekulerandet kring ev biltransport som hypotetiskt tänk (dvs, möjligt men lika gärna helt orimligt. Men som jag uttryckte så blir det ju en grymmare, men kanske mer rimlig tanke att LW, som du ponerar, levt ända fram till mordet och dumpningen vid planket, ifall bil använts i samband med hennes försvinnande.

Dvs, att hon levt på annan plats under fyra dagar och mördats just innan hon blivit forslad tillbaka nära sitt hem.

Jag kan inte riktigt se varför en GM skulle göra detta med alla de risker detta skulle innebära i form av vittnen (en GM är å andra sidan kanske inte rationell om hen redan passerat gränsen att begå våld mot annan männniska, rov eller mord) men som sagt skulle det binda samman det tillsynes tvärsäkra människorovsagerandet från polisen och frånvaron av likfynd de första dagarna. Vi har ju i tråden spekulerat kring varför inte Missing People gick ut, JGs samt gamle barndomsvännens uppmaning till anhöriga att hålla tand för tunga och inte bege sig själva ut och leta osv. Allt det blir ju mer logiskt ifall polisen verkligen tidigt sitter på fynd, fysiska eller digitala, som pekar på att LW ännu är vid liv och det gäller att invagga GM i falsk trygghet och därmed ha tid att hinna spåra hen och den kidnappade innan hen gör något drastiskt. Det blir dock ett mysterium att GM, vem då det än är, skulle klara av att gå oberörd incognito under polisens förhör där alla som haft att göra med LW nog granskats rejält under luppen.

Om Lena hade varit i livet och dödats strax innan kroppen hittades så hade det framkommit vid den rättsmedicinska undersökningen (troligtvis redan tidigare).
Lenas kropp uppvisade redan då den hittades väl synliga tecken på att den legat ute under lång tid.

Min uppfattning är att ingenting tyder på att Lena varit i livet längre än natten mot den 15e. Jag är också övertygad om att MP är densamma som, eller i närheten av FP.
Citera
2018-11-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Resonemanget verkar förutsätta det som skall bevisas. Din teori om att likfläckarna visar att hon dog där hon hittades ser ut att bygga på ett antagande om att hon dog där hon hittades.
Ledsen, men du läser mig fel.
Min argumentation baseras på att jag tror mig vara enig med MV att FP=BP. Denn* postare har enl tråden skrivit att Polisens uppfattning är att FP=BP.
Jag gav mig in i den diskussion som fördes mellan PeterNoster och Philomena och som gällde möjligheten av att kroppen dumpats m h a en biltransport, strax innan den hittades.
Jag påpekade då, i all ödmjukhet, att likfläckarna skulle vid obduktion i så fall visa att kroppen förvarats på annat ställe.
Jag för inget cirkelresonemang.
Citera
2018-11-02, 21:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Exakt!
LW har inte hållits fången.

Ergo: Då visar likfläckarna antingen att FP=BP, eller så visar likfläckarna att kroppen förvarats på annan plats/andra platser (enl GW:s allmänna "spekulation"). I det sistnämnda scenariot innebär det att MV lämnat oriktig info, men se det tror jag inte alls, inte just här i alla fall.
Min peng ligger på att FP=BP.

Så du litar mer på MV än på ditt nätverk och ditt nätverk sträcker sig tydligen in till pudelns kärna, polisen:

Carinah78 skriver:
Citat:
De uppgifter jag fick tidigt genom mitt nätverk kring LW var att polisen ansåg sig veta att MP och FP är identiska eller näst intill identiska.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-02 kl. 21:34.
Citera
2018-11-02, 21:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ledsen, men du läser mig fel.
Min argumentation baseras på att jag tror mig vara enig med MV att FP=BP. Denn* postare har enl tråden skrivit att Polisens uppfattning är att FP=BP.
Jag gav mig in i den diskussion som fördes mellan PeterNoster och Philomena och som gällde möjligheten av att kroppen dumpats m h a en biltransport, strax innan den hittades.
Jag påpekade då, i all ödmjukhet, att likfläckarna skulle vid obduktion i så fall visa att kroppen förvarats på annat ställe.
Jag för inget cirkelresonemang.
Ok, då är jag med. Men det kan ju lika gärna vara så att obduktionen har visat att hon inte dog på fyndplatsen. Det kan också vara så att kroppen var i sådant skick att det inte alls gick att avgöra någonting utifrån likfläckarna.

Dessutom, om hon dumpades på platsen strax efter att hon dog så blir det kanske samma likfläckskonfiguration som om hon skulle ha dött på platsen. Vet någon hur lång tid det tar innan likfläckar framträder?
Citera
2018-11-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du litar mer på MV än på ditt nätverk:

Carinah78 skriver:
Nej, du.
Eftersom jag inget nätverk har i Örebro eller på annat sätt kopplat till LW, så är det där INTE ett citat från mig!
Najs traj. Fast inte alls.
Fy på dig!
Citera
2018-11-02, 21:37
Medlem
roflcores avatar
Finns det FUP på denna horribla handling?
Citera
2018-11-02, 21:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nej, du.
Eftersom jag inget nätverk har i Örebro eller på annat sätt kopplat till LW, så är det där INTE ett citat från mig!
Najs traj. Fast inte alls.
Fy på dig!

Sorry, det var tydligen 18carat som citerat dig.
Men uppgift står mot uppgift. Polisen har alltså gått ut med "näst intill" i ett nätverk och FP=BP i ett annat.
Citera
2018-11-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Baserat på att han verkar ha betat av LAB-cacher i dagarna, så är nog en trip till drakstaden inte helt osannolik

LAB cacherna släpps först imorgon här.
Har inte sett SD än, men jag håller utkik. Är han här så får vi hoppas han ser mig först.
Men någon lär ju lacka ur på aset, konstigt förresten att inte HD sparkat av hans myggpitt.
Vad är det för fel på henne?
Citera
2018-11-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ok, då är jag med. Men det kan ju lika gärna vara så att obduktionen har visat att hon inte dog på fyndplatsen. Det kan också vara så att kroppen var i sådant skick att det inte alls gick att avgöra någonting utifrån likfläckarna.

Dessutom, om hon dumpades på platsen strax efter att hon dog så blir det kanske samma likfläckskonfiguration som om hon skulle ha dött på platsen. Vet någon hur lång tid det tar innan likfläckar framträder?
Ditt första: Visst kan det vara så att obduktionen visar att hon inte dog på platsen. Men då uppstår en mängd nya variabler och det är dem jag inte tror på. Dessutom anger MV att man anser att FP är där hon dödades.

Efter "bara" fyra dgr i terräng bör det inte vara några problem med att avläsa likfläckar. Det är envisa och avslöjande rackare som inträder tydligt efter bara två, tre timmar och som har sänt mer än än mördare i fängelse.
I detta ärende tror jag inte att några likfläckar kommer att spela nån roll för att få en mördare fälld. Det lär hänga på andra komponenter i utredningen.
Citera
2018-11-02, 21:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Ett litet dokument om döden som ger lite svar kring bl. a. likfläckar:
http://www.lul.se/Global/Extranät/Vårdgivare/ST_lakare/2018/Dokument%20från%20ST%20seminarium/Efter%20döden%202015-03-12.pdf

Det tycks finnas ett visst tidsspann att flytta kroppen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in