2018-11-02, 15:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mix127
Kläm dit folk som utrotar hotade djurarter.
Vargen är inte hotad på något sätt.
Citera
2018-11-02, 15:23
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Advokat Hogfeldt vill att namn på vittnen som ligger under sekretess ska offentliggöras för att avskräcka andra som kanske sitter inne med ännu okänd information att kliva fram.
.
Jag kan inte hitta något i intervjuen där han säger detta!
Troligtvis är det din livliga fantasi och ditt efterblivna vänsterbeteende som spelar dig ett spratt.
Citera
2018-11-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har precis lyssnat på Karl Hedins föredrag om sitt Varghat som han sysslade med för några år sedan. Det ligger på Youtube.

Man får en mycket obehaglig känsla av honom.
Hans ögon och leende skiner verkligen upp när han basunerar ut sitt Varghat bland åhörarna.
Det är nånting psykotiskt över honom. Nånting som inte stämmer.
Som sagt, en väldigt obehaglig känsla när man lyssnar på honom.

Dessutom ljuger han så det står härliga till och påstår på fullt allvar att det alltså finns minst 300 000 Vargar bara i Nordeuropa (Nordeuropa innefattar alltså Norden, Baltikum, Island, Irland och Storbritannien.)
Detta trams sitter alltså åhörarna och på fullt allvar lyssnar på!?!?

Plus så mycket andra lögner att man inte ens orkar kommentera allt.

Att han är skyldig råder det väl inga tvivel om när man känner till dennes bakgrund. Men om han sen blir straffad är en annan sak.

Men man lär ha gott på fötterna med infiltrerat vittne, avlyssning och annat.
Dessutom tog man dem ju i princip på "bar gärning" då insatsen var tvungen att tidigareläggas då det blev akut med tanke på att nya brottsligheter pågick.
Den berömda handen i syltburken alltså.

Vi får väl hoppas han får tillbringa sina sista friska år i fängelset. Gubben är ju ändå nästan 70 nu.

Har också lyssnat på samma föredrag och får definitivt inte någon obehagskänsla. Du kan ju ge exempel på de många lögnerna. Att han är skyldig tror jag knappast du har en aning om eftersom ingen rättegång har varit.
Citera
2018-11-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att du kallar lögner och att sprida felaktiga uppgifter om Varg och rovdjur omkring sig för att bilda opinion för sitt egna varghat för "engagemang i vargfrågan" så får det stå för dig.

Man bör göra det väldigt klart för sig att det är en stor skillnad på varghat och engagemang i vargfrågan.
Karl Hedin besitter det förstnämnda och detta är välkänt sedan länge. Hos precis alla.

Nä, han uppträder inte som vilken föreläsare som helst.
De flesta brukar inte medvetet ljuga under sina föreläsningar som Karl Hedin faktiskt gör.

Han vet inte ens hur en Varginventering genomförs. Han vet inte vad GYBS innebär, Han tror på fullaste allvar att Nordeuropa har 300 000 Vargar... osv osv.
Jag kan hålla på hela dagen.

Är en sådan mytomanföreläsning normal??
Självklart inte.

Varför tog han inte upp kostnaderna för Älg? Rådjur? Trana? Vildsvin? Gäss? Som alla åsamkar långt större ekonomisk skada än Vargen någonsin har gjort.

Vi har världens mest studerade Vargstam. Vi kan följa hela generationer och släktträd. Det finns siffror på allt.

Då är det rätt dumt att stå och hålla ett föredrag och medvetet ljuga för egen vinnings skull.

Varför jag tror han är skyldig?
Jag VET att han är skyldig. Och det vet polisen också.
Om han sen döms är en helt annan sak. De här brotten är ju värre än våldtäkter att få påföljd på. Tyvärr är det så.

Ge exempel på felaktigheter är du snäll.
Citera
2018-11-02, 17:03
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Fast nu blandar du äpplen och päron. De nu häktade beskrivs som jägare med bössan i ena handen och hunden i den andra. Har det framkommit något om att skoter har använts? Det är modus operandi för lapparna, men av vad som hittills framkommit har väl de nu aktuella individerna ingen anknytning till renskötsel eller ens skoteråkning?

OT: Fundera över varför renskötseln kräver ständigt större områden i fjällen med skoterförbud för alla utom renskötare, särskilt på vårvintern när björnarna går ur idet. Och sedan är de utsatta för rasism när de inte får som de vill.

Jakt med skoter är vanligt vid tjuvjakt även i Mellansverige. Även tidigare domar mot just detta. Nåt säger mig att just dessa gossar inte väljer snöskor istället. Men hursom så förföljs vargen året runt. Korrekt inte framkommit (ännu)
Lapparna är en helt annan historia
Citera
2018-11-02, 17:11
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jakt med skoter är vanligt vid tjuvjakt även i Mellansverige. Även tidigare domar mot just detta. Nåt säger mig att just dessa gossar inte väljer snöskor istället. Men hursom så förföljs vargen året runt. Korrekt inte framkommit (ännu)
Lapparna är en helt annan historia
Kan du länka till några domar där någon dömts för jaktbrott med snöskoter i Mellansverige ?
Citera
2018-11-02, 17:11
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med. Insiktsfullt skrivit. Har själv erfarenhet i hur det fungerar på landsbygden och vad folk tycker om de i Stockholm som vill bestämma över dem. Stockholmarnas åsikter är ett skämt i deras öron. På landet håller folk ihop, de sköter sig själva och stöter sig ogärna med sina grannar, och som grannar räknas alla fastboende inom en stor omkrets. Ofta är de släktingar på långt håll till varandra. Det hela handlar om, som en förklarade för mig, "man vet inte när man behöver be dem om deras hjälp". Myndigheter som polis ser man nästan aldrig till på landet, har det blivit inbrott är det ett försäkringsärende. Har man kommit i olag med någon och har konflikter så ligger det kvar i årtionden, om inte generationer. Det är i huvudsakligen två saker som folk bråkar om på landet; jakt och enskilda vägar.

Efter att "hamster-polisen" från Stockholm presenterat förundersökningen i rättegången så skulle inte jag vilja bo kvar i bygden om jag vore den "hemliga källan". Det blir ohållbart. Det är tråkigt, men så fungerar bygderna och bruken i Bergslagen. Det kallas för bruksmentalitet. Folk håller ihop mot myndigheterna. Inga skulle komma på idén att anmäla en stor företagare som har många i bygden anställda. De som har annan åsikt håller käft och lider i tysthet.

Tyvärr blir nog den store förloraren i detta den "hemliga källan". Karl Hedin blir med stor säkerhet frikänd eller får något löjligt bötesstraff för använde av olovligt mörkersikte eller annat. Glöm inte bort att nämndemännen i rätten är lokala politiker. "Hamster-polisen" går vidare efter lite klappar på ryggen av miljömuppar och balkong-biologer på Södermalm och börjar kanske telefonavlyssna uppfödare av trubbnosiga hundar eller någon katt-kärring i din närhet!
Och självklart ska skäggiga hipsters i Stockholm bestämma över resten av landet...
Har Kalle blivit släppt ännu?
Citera
2018-11-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Äsch, Leif skyddar sin gamle vän. En kille som han beundrar: "Han har skjutit tusen älgar!" sa han. Jätteduktig finansponke den där typen, mästare i att döda oskyldiga varelser.
No mercy för denne gullgosse med pang-pang-gevär. - Skjuta kungsörn - då är man ju fan inte klok.

Ska man vara korrekt och det ska man ju, så hittades örnen under en pressening på en släpvagn. Den kan absolut vara skjuten men kan lika gärna ha fastnat i en fälla eller ätit gift. Sanningen om örnens öde är såvitt jag vet inte känt bland oss som följer nyheterna.
Citera
2018-11-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare visar du i vilken fantasivärld du uppenbarligen uppehåller dig i. För din information så var filmen jägarna en påhittad spelfilm, inte en dokumentär.
Maken till lågbegåvat dravel har jag sällan läst.

Nja, nu är du väl själv ute och cyklar till viss del. Jägarna bygger på, och hämtade inspiration, från den sk Kalixhärvan på 80-talet. Inte alls bara en påhittad spelfilm mao
Citera
2018-11-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusglimten
Fällorna var preparerade för bäver!

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Intressant! Finns det någon källa typ artikel?
Är det ok att jaga bäver med fällor med förgiftat kött? (frågar en ovetande)

Knappast men man använder samma fällor som man fångar bäver och rävar med. Duger även åt varg och lodjur och kanske örn, det sista är en gissning.
Därmed uppstår svårigheten för åklagaren att bevisa vilket djur som var målet med fällan.
Det är inte tillåten att använda gift men vet vi om det har hittats förgiftat kött i någon fälla? Det enda jag läst mig till är att man hittat gift hemma hos en av de inblandade personerna.
Citera
2018-11-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Inte bara Kommunfullmäktige som uppmanar. Om man skall tolka Polisens agerande att INTE involvera / informera lokal polis i berörda kommuner utan sköta allt från Stockholm, indikerade att annars skulle det "läcka" och förstöra utredningen
Så är det nog i större delen av landet och då förstår du kanske hur stort problem detta är. Det handlar inte om CH och några vänner i Västmanland, det berör väldigt många människor. Titta hur många medlemmar Jägarförbundet har och lägg därtill till djuhållande bönder och samer.
Det här fallet är ingen skitsak och sista ordet är knappast sagt.
Citera
2018-11-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ska man vara korrekt och det ska man ju, så hittades örnen under en pressening på en släpvagn. Den kan absolut vara skjuten men kan lika gärna ha fastnat i en fälla eller ätit gift. Sanningen om örnens öde är såvitt jag vet inte känt bland oss som följer nyheterna.

Just hanteringen av kungörn är ju något som KH inte ens är anklagad för. Huruvida någon av de andra häktade är det känner jag inte till. Om det stämmer att man hittat en död örn under en pressenning på en släpvagn kan jag tänka mig hur många scenarier som helst kring hur den hamnat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in