2018-11-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Kanske är nån policy. Ska ju vara samma oavsett om det är en direktör eller smågangster. Har för mig att Johanna möller också hade det och det skulle ju vara helt omöjligt för henne att rymma iom alla journalister och poliser som fanns där vid hennes rättegång

Jo men Möller fräste ifrån då hon skulle föras ut en dag och då backade vakterna och hon slapp bli bojad.
Citera
2018-11-02, 08:28
Medlem
holmen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Sedan sitter några i Norbergs Kommunfullmäktige och försvarar lagbrott! "kväll vill jag tända ett ljus för våra pojkar som nu sitter inlåsta på Kronobergshäktet. Vi tänker på er och för oss på landsbygden är ni ändå våra hjältar när myndigheterna brister i sitt uppdrag att värna vår landsbygd. Vi hoppas att ni snart är tillbaka i skogarna igen med bössan i ena handen och hunden i den andra."

"Allt är inte svart eller vitt. Utan att gå in på detaljer så är det tragiskt att inte staten kan upprätthålla en balanserad förvaltning av våra rovdjurstammar. Som det är nu styrs det mesta från Bryssel och Stockholm och där har man ingen förståelse för de socioekonomiska villkoren på landsbygden. Då tvingar man fram lokala alternativ som ingen i grunden önskar och som i lagens mening förvandlar hederligt och rättskaffens folk till brottslingar. "

"Den som är utan skuld må kasta första stenen..."

SÅ talar en folkvald i Norbergs Kommun!

Vad kommer dom här uppgifterna ifrån? Går dom att höra eller läsa någonstans?
Citera
2018-11-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Så om jag har mark så får jag ställa ut en rävfälla?
om det då fastnar ett lodjur i den, är det då en lofälla? och då är jag olaglig?

De räcker att du har mark/villatomt så får du ha en godkänd fälla där, godkänd fälla ska ha alla föreskrivna mått och sedan vara märkt med vems fälla det är och telefon nr så att innehavaren går nå. Om fällan inte är märkt blir det jaktbrott om jag inte minns helt fel, fällan ska kontrolleras morgon/kväll och djuret avlivas snarast eller släppas om de är fel sort där.

Lite märkligt är att man får ha tex en skatfälla på sin villatomt som följer alla regler men då man inte får skjuta inom statsplanerat område och djuret avlivas snarast så duger det att man slår ihjäl den med en pinne tex, detta är mer humant än att sätta luftgevärspipan mot huvudet tydligen för de får man inte. Klara man inte av att klubba ihjäl skatan får man snabbt ta den i säck och åka ut till nån jägare som kan skjuta den.
Citera
2018-11-02, 09:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bävrar äter inte kött .. så antingen var fällorna inte avsedda för bäver eller så var de inte preparerade med kött. (btw .. järven är väldigt attraherad av lukten av bäverkött)

[edit]: https://www.rovdjur.se/objfiles/1/Skogsjarv_-948545346.pdf

Intressant. Tack!

Kanske man har hittat de utlagda fällorna tack vare information från telefonavlyssningen? Det skulle i sådana fall kunna vara en försvårande omständighet?
Citera
2018-11-02, 09:06
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
1000 älgar är inte ens ett random jaktlag på säg 10 personer i närheten av under den tid KH jagat så det låter otroligt. Tråden verkar f.ö. kapad av storstadsbor med noll insikt om jakt, älgstamm m.m.

Jagar man mycket på bra marker med bra hundar är detta inte alls otänkbart.
En människa jag snackade med en gång sa att ”det blev 29 älgar i år, inget toppår”, detta avfärdade jag som skitsnack men fick det mer eller mindre bekräftat att det var sant. Han gjorde inte så mycket annat än jagade. Ofta med lappar. Då plockar det på. KH har tillgång till det bästa av alt och bestämmer helt över sin egen tid.
Citera
2018-11-02, 09:17
Medlem
Citat:
Är det så en ved-torkningsugn fungerar? Personligen har jag ingen aning, men såvitt jag förstår är en sådan ugn inte jämförbar med en kremeringsugn som är helt gaseldad (oftast men kan vara elektrisk också) och håller extremt hög temperatur (870 - 980 C) vilket inte passar för torkning av ved.

[edit]: Jimmy Hoffa påstås blivit kremerad i sådan ugn inom någon timma efter Frank Sheeran sköt honom.

Nu vet jag inte exakt vilken storlek just denna panna har men ett sågverk i min närhet bytte värmepanna för några år sedan och dom bränner 4-5 kubik flis /timme då pannan går på max, bara eldstaden är 5x3x3 meter.
Förbräningtemperaturen ligger på ca 1000 grader i den pannan.
Citera
2018-11-02, 09:41
Medlem
Vem utreder om polisen i Västmanland och södra Dalarna är korrumperad?

Det har framgått att den nationella ”specialpolisen” inte vågat samarbeta med den lokala polisen i det här misstänkta brottet på grund av att man inte kan lita på den lokala polisen som kanske går i den misstänkta grova brottslingars ledband.

Öppnar det inte upp för riktigt obehagliga funderingar?

Borde inte kraftfulla interna resurser läggas på dessa uppgifter? Tilliten till rättssamhället krackelerar brutalt.

Här hänger media och Flashback ut en misstänkt men inte på långa vägar dömd person med namn i trådstarten, bilder i handfängsel och stora rubriker.

Misstänks K*rl He*in för terroristbrott? Har han legat bakom alla faktiska skjutningar mot människor i Sverige i år?

Nej. Han är MISSTÄNKT för jaktbrott. Läser vi mellan raderna kan det till stor del bero från uppgifter från en anonym källa.

Sinnesjukt.
Senast redigerad av Spritsson 2018-11-02 kl. 09:43.
Citera
2018-11-02, 09:47
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Nyligen invald i Norbergs Kommunfullmäktige uppmanar alltså till lagbrott. För att inte staten gör som de vill. Vi har fått ett gäng varghatare i Norbergs Kommun!
Jag kan inte se att han uppmanar till lagbrott? Han bara beskriver läget att människor blir desperata och då begår brott. Nån uppmaning finns inte i texten. Du ser bara vad du vill se...
Citera
2018-11-02, 09:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Vem utreder om polisen i Västmanland och södra Dalarna är korrumperad?

Det har framgått att den nationella ”specialpolisen” inte vågat samarbeta med den lokala polisen i det här misstänkta brottet på grund av att man inte kan lita på den lokala polisen som kanske går i den misstänkta grova brottslingars ledband.

Öppnar det inte upp för riktigt obehagliga funderingar?

Borde inte kraftfulla interna resurser läggas på dessa uppgifter? Tilliten till rättssamhället krackelerar brutalt.

Här hänger media och Flashback ut en misstänkt men inte på långa vägar dömd person med namn i trådstarten, bilder i handfängsel och stora rubriker.

Misstänks K*rl He*in för terroristbrott? Har han legat bakom alla faktiska skjutningar mot människor i Sverige i år?

Nej. Han är MISSTÄNKT för jaktbrott. Läser vi mellan raderna kan det till stor del bero från uppgifter från en anonym källa.

Sinnesjukt.
Ja det är uppseendeväckande vilka proportioner detta fått! Karl Hedin leds in i domstol handfängslad som den värsta terroristen? Allt verkar dessutom bygga på uppgifter från en anonym källa. Försvararna har inte fått tillgång till förhören med uppgiftslämnaren! Det är nåt riktigt sjukt med detta ärende. Förhoppningsvis faller hela ärendet som ett korthus då alla "bevis" måste fram på bordet.
Citera
2018-11-02, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Bra poäng!

Det är naturligtvis möjligt att mängder av indicier felaktigt pekar ut kungen av Kanada. I detta fall antar jag att en dom blir baserad på just indicier. Ingen behöver se dig hugga trädet .. det räcker med att någon sett dig lämna området med en yxa.

Den delen har redan behandlats för 100 år sedan (vad HD gäller är det klargjort, ingen behöver sett dig göra dådet). Så ..

1) uttalat hot mot vargar
2) aktiv i grupper som hotar vargar
3) har personlig vinst av aktiviteten
4) kan knytas till försvinnande av vargar

Vad gäller Norrbottensfallet .. att vara frikänd betyder inte att de inte gjorde det. Om Karl Hedin inte fälls gissar jag att han ändå skulle tycka att vad som hände var gott (visavi vargarna).

Ibland kan man använda näsan. Lukta på fingret.

Vad skulle vara alternativet om KH frias .. att det finns en annan galning/grupp av galningar som härjar på KHs marker. Tror du han skulle acceptera det utan implicit medgivande. Hans anus är för trångt för det.
Du verkar ha lite problem att förstå det här med bevisvärdering och indiciekedja. Bortom rimligt tvivel är väl också ett begrepp du får fundera på.
Citera
2018-11-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Sjukt. Bössan i ena och hunden i alla. 1800 tals romantik. De glömde arseniken i fickan och att slå ihjäl nyfödda valpar på våren. Jaga med skoter och hetsa ihjäl varg. Då blir inte rednecksromantiken lika rolig.
Fast nu blandar du äpplen och päron. De nu häktade beskrivs som jägare med bössan i ena handen och hunden i den andra. Har det framkommit något om att skoter har använts? Det är modus operandi för lapparna, men av vad som hittills framkommit har väl de nu aktuella individerna ingen anknytning till renskötsel eller ens skoteråkning?

OT: Fundera över varför renskötseln kräver ständigt större områden i fjällen med skoterförbud för alla utom renskötare, särskilt på vårvintern när björnarna går ur idet. Och sedan är de utsatta för rasism när de inte får som de vill.
Citera
2018-11-02, 10:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Nu börjar jag att bli tjatig, men beviskraven är oerhörda vid denna typ av brott. I tjuvjaktsmålet med ett antal lappar i Norrbotten som avhandlas i tråden (FB) Grovt jaktbrott i Norrbotten på järv och björn. 5 personer gripna. fanns bilder på de åtalade poserande med döda rovdjur, men eftersom det inte gick stt utesluta att någon annan dödat djuren och inga kroppar gick att hitta, blev de inte fällda. Det krävs alltså att man kan påvisa ett dött djur, eller i det aktuella fallet snarare rester av ett sådant. Om de så har sina telefoner fulla med bilder på nydödade vargar kommer de alltså inte att bli fällda, inte ens om de själva är med på bild! Vi får se om en miljardär behandlas lika välvilligt som renägare.

https://www.expressen.se/dinapengar/advokatens-krav-hemliga-kallan-i-jaktharvan-maste-avslojas/
Citat:
Vill ha besked om polisens källa
Mats Hogfedlt klagade redan under häktningsförhandlingen i tingsrätten på hemlighetsmakeriet kring den hemliga uppgiftslämnaren i jakthärvan. Han anser att sekretessen kring personen inte kan bestå om utredningen leder till åtal
Citat:
Kommer ni att kräva papperen på bordet?

– Det måste fram om det går vidare till rättegång. Vi har inte hemliga vitten i landet

Att polisen håller inne med information under förundersökningens gäng är helt normalt, men annat blir det då försvarssidan får ta del av FUP och saken går till åtal.

När man tar del av informationen i massmedia så verkar väldigt mycket hänga på det "hemliga vittnet". Och nyfiken blir man ju, har 4 års telefonavlyssning utförts efter information från enbart ett "hemligt vittne"?

Det skall verkligen bli intressant att få klarhet i vilken relation det hemliga vittnet har till jaktgruppen?

Som jag skrev i en tidigare kommentar, någon/några i jaktgruppen kan få problem om telefonavlyssningen angav vad som skulle jagas och positionera på fällorna och att det var den information som möjliggjorde för polisen att söka upp och beslagta fällorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in