• 2
  • 3
2018-10-25, 21:15
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Kanske ute och cyklar, men Taksin, hade väl en liten förfrågan om att förlora sitt ?
Har jag fel ber jag om ursäkt

Jag har aldrig hört talas om en thailändare som förlorat sitt medborgarskap. Det lär krävas landsförräderi på högsta nivå? Thailändska myndigheter bryr sig ju inte om att man skaffat utländskt pass. Är man född i landet och registrerad på Ampö då är man thailändare lyder devisen. Mig veterligen.
Citera
2018-10-25, 21:17
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Jag har aldrig hört talas om en thailändare som förlorat sitt medborgarskap. Det lär krävas landsförräderi på högsta nivå? Thailändska myndigheter bryr sig ju inte om att man skaffat utländskt pass. Är man född i landet och registrerad på Ampö då är man thailändare lyder devisen. Mig veterligen.
Läs mina tidigare ,
Citera
2018-10-25, 21:21
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Kontakta Svenska ambassaden i Thailand. De har garanterat koll på vad som gäller.

Mindre bra råd. Ett bankbesök är att föredra...

Och med det sagt har jag inget mer att "tillföra" tråden.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2018-10-25 kl. 21:26.
Citera
2018-10-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatojin

Angående Franska Främlingslegionen: Nej, alla talar franska. Kan man inte franska så får man lära sig franska.

oki! Så en tar värvning så lär en sej franska på plats, dom tar allt från gatan. Nu lär dom väl tala engelska på NATO-uppdrag...
Har svårt att tänka mej att Thai army tar in en icke thai-talande och kräver att den ska lära sej thai... / om vi återgår till TS
Citera
2018-10-25, 22:08
Medlem
Vet inte om man kan "ta bort" medborgarskap, men även om det går så verkar det dumt att försöka med nåt sånt bara för att du är lat. Så du ska skita i dina oroliga fosterföräldrar och se vad som händer, kan du språket etc? De lär väl skicka brev eller så om det är aktuellt med mönstring det kan du ju kolla upp hur det funkar.

Blir du kallad så bör du göra som de säger förstås, antar att thailand straffar vapenvägrare precis alla andra civiliserade länder. Jag tror det kan vara en kul grej,upplevelse för livet
Citera
2018-10-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
oki! Så en tar värvning så lär en sej franska på plats, dom tar allt från gatan. Nu lär dom väl tala engelska på NATO-uppdrag...
Har svårt att tänka mej att Thai army tar in en icke thai-talande och kräver att den ska lära sej thai... / om vi återgår till TS
Ja det är inte jämförbart, franska främlingslegionen brukade i alla fall ta allt möjligt skräp som platsade fysiskt sen efter fem års tjänstgöring fick de franskt medborgarskap utan frågor om deras bakgrund (kriminalitet, legosoldater etc). nuförtiden skulle jag tro att dessa personer helt enkelt söker asyl i sverige istället när de vill skaffa ny identitet.

Åter till TS, om det är sant som TS säger så har han nog i princip att välja på att göra som de säger eller bränna broarna till Thailand, thailändskt medborgarskap innebär stora fördelar om han har tänkt åka dit senare i livet så det verkar korkat att försöka undvika en sån här grej men det är ju vad jag tycker..
Citera
2018-10-25, 22:24
Moderator
Neksnors avatar
TS får vid behov starta en ny tråd i Resor om själva resan till sin militärtjänstgöring.

Thailand --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2018-10-25, 22:28
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimsey
Hej, jag föddes i Bangkok, Thailand, och därför är jag fortfarande thailändsk medborgare. Min biologiska mamma tror att jag kommer bli inkallad till militären, men mina fosterföräldrar, (som jag bor hos), vill inte alls att jag ska göra det. Jag tycker att Thailand är ett jättevackert land, men jag vet inte hur det är att vara militär där. Jag vill bara göra det för att få det ur vägen, så att jag kan behålla mitt medborgarskap. Mina fosterföräldrar tycker alltså att jag ska ta bort mitt thailändska medborgarskap så att jag slipper åka till Thailand och göra militärtjänstgöring, men jag tänker på möjligheterna om jag har kvar det. Tror ni att det är värt det?

Lumpen i Thailand är inte lumpen i Sverige.
Dels är det väl typ 2år eller nått, och att tro det är nån semester där du får uppleva det vackra Thailand är önsketänkande.

Vill du behålla ditt medborgarskap så kan du alltid försöka muta dig för att slippa, alla behöver inte gå lumpen och som jag förstått det är det ungefär som ett lotteri vid mönstringen.
Välj ett kort, rött och du får lumpen svart så slipper du. Att muta sig fram för att slippa oavsett vad man väljer, kan och kan inte fungera.
Ca. 10.000 sek kanske det kan kosta, enligt OSÄKRA källor (gäller att man lyckas muta rätt personer också inte bara massa lurendrejare).
Lekt med tanken att försöka få frugans brorsa slippa göra lumpen då det är totalt bortkastad tid om man verkligen inte vill det.

Annars skiter du i det bara och hoppas på det bästa, och om det blir så att du blir efterlyst så får du väl helt enkelt avsäga dig medborgarskapet om du vill besöka Thailand igen.
Vet inte hur lång karenstiden är, i Finland är det t.ex. tills man fyller 25 därefter avskrivs militärvägran.

Testa att bli munk i ett par månader istället, om du vill uppleva vackra Thailand och vakna tidigt varje morgon.

Eller så åker du dit o gör det, det är manligt och coolt, men då ska du verkligen vilja bli warrior annars kommer det bli väldigt psykiskt jobbigt.
Citera
2018-10-25, 22:54
Medlem
Jag hade jag varit du så hade jag helt klart gjort militärtjänstgöringen, nu är det väl dock först en lottning med 50%(?) chans att slippa.
jag ser gärna att min kommande son gör militärtjänstgöring där. det är en bra erfarenhet för resten av livet.
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Mig veterligen kan en thailändare aldrig förlora sitt medborgarskap. En gång registrerad på "ampö", alltid registrerad.
Om nu frågeställningen var allvarlig.
helt rätt, man blir inte av med medborgarskapet, man blir tvingad till att göra militärtjänstgöring eller satt i fängelse
Citera
2018-11-02, 12:10
Medlem
Tack så mycket för tankar och funderingar allihopa! Jag har tänkt hårt och länge på vad jag ska göra. Om det ni sa om att man inte kan ta bort medborgarskapet är sant, så är väl den enda lösningen att åka till Thailand och antingen tjänstgöra eller hoppas på svart lott eller att det har varit tillräckligt många frivilliga. Mina föräldrar är väldigt oroliga över att jag kommer bli skadad eller behandlad annorlunda där bara för att jag är uppväxt i Sverige. Angående min thailändska går det framåt, just nu går jag på modersmål och lär mig i skolan. Och för alla er som är skeptiska, är detta inte fake, jag lovar 😛
Citera
2018-11-02, 14:18
Medlem
Jag hade nog gjort det, i värsta fall så får du helt enkelt genomlida de två åren och trösta dig med mängder av prostituerade under permissionerna.
Citera
2018-11-02, 16:14
Medlem
Haha förvisso, men om jag inte har fel för mig så halveras hela tiden om man anmäler sig frivllig. Detta är ju ett val om jag inte vill ta risken i lotteriet, samt att jag får välja vilken inriktning jag vill vara med i, (det finns 3).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in