Citat:

Ursprungligen postat av 
Crimsey

Hej, jag föddes i Bangkok, Thailand, och därför är jag fortfarande thailändsk medborgare. Min biologiska mamma tror att jag kommer bli inkallad till militären, men mina fosterföräldrar, (som jag bor hos), vill inte alls att jag ska göra det. Jag tycker att Thailand är ett jättevackert land, men jag vet inte hur det är att vara militär där. Jag vill bara göra det för att få det ur vägen, så att jag kan behålla mitt medborgarskap. Mina fosterföräldrar tycker alltså att jag ska ta bort mitt thailändska medborgarskap så att jag slipper åka till Thailand och göra militärtjänstgöring, men jag tänker på möjligheterna om jag har kvar det. Tror ni att det är värt det?

Lumpen i Thailand är inte lumpen i Sverige.
Dels är det väl typ 2år eller nått, och att tro det är nån semester där du får uppleva det vackra Thailand är önsketänkande.
Vill du behålla ditt medborgarskap så kan du alltid försöka muta dig för att slippa, alla behöver inte gå lumpen och som jag förstått det är det ungefär som ett lotteri vid mönstringen.
Välj ett kort, rött och du får lumpen svart så slipper du. Att muta sig fram för att slippa oavsett vad man väljer, kan och kan inte fungera.
Ca. 10.000 sek kanske det kan kosta, enligt OSÄKRA källor (gäller att man lyckas muta rätt personer också inte bara massa lurendrejare).
Lekt med tanken att försöka få frugans brorsa slippa göra lumpen då det är totalt bortkastad tid om man verkligen inte vill det.
Annars skiter du i det bara och hoppas på det bästa, och om det blir så att du blir efterlyst så får du väl helt enkelt avsäga dig medborgarskapet om du vill besöka Thailand igen.
Vet inte hur lång karenstiden är, i Finland är det t.ex. tills man fyller 25 därefter avskrivs militärvägran.
Testa att bli munk i ett par månader istället, om du vill uppleva vackra Thailand och vakna tidigt varje morgon.
Eller så åker du dit o gör det, det är manligt och coolt, men då ska du verkligen vilja bli warrior annars kommer det bli väldigt psykiskt jobbigt.