Citat:
Ursprungligen postat av
Enok1Halvar
Visst finns risken, men tror inte den är stor, men du har rätt han kan hamna i kläm, men tror nog jag hade tagit den risken för att behålla medborgarskapet, risken ser jag som ytterst liten att dom "vill ha han där" och då kan han åka hem med huvudet högt,, och annars skita i det och stå lite med "skammen"
Ser absolut inget skamligt i att i all mån försöka undvika att tjänstgöra i ett land där man förivsso råkar vara född, men i övrigt inte har någon slags kulturell, etnisk, språklig eller annan koppling förutom uppenbar kontakt med en biologisk mor. I synnerhet inte om de inhumana berättelserna man hört om thailändska militären.
Nu är det här förvisso reseforumet så förstår väl att ni som gillar Thailand kanske ser medborgarskapet som något av värde, men i ärlighetens namn, vem fan vill riskera livet för ett land som mer eller mindre sålt/skickat iväg en för pengar? Spelar ingen roll om de "vill" ha han där. Är det obligatorisk tjänstgöring och han besitter giltig ålder och blir inkallad så har vare sig de eller han något val.
Hade helt klart hört av mig till ambassaden och förklarat läget och fråga vad som rent juridiskt gällde.