2018-10-25, 19:28
Medlem
Så fort du blivit registrerad som soldat, har du ingen rätt att neka. Om du blir uttagen till en tjänstgöring har du bara att lyda. Att i det läget säga nej, eller ändra dig är inte möjligt. Finns militärer som hellre ser en soldat omkomma i en "olycka" än tillåta någon avvika. Krigets lagar. Det är stenhårda nypor.

Jag vet en som fick göra två militärtjänster. En i hemlandet och sen en i Sverige.
Citera
2018-10-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatojin

Varför då? Markoolio (av alla jävlar) vägrade ju att åka tillbaka till Finland då han annars blivit gripen och tvungen att göra militärtjänstgöring. Nu fick han göra det på Nylands regemente vilket är det enda svensktalande regementet, men tar vi exempelvis främlingslegionen dit folk söker sig frivilligt så kan du ge dig fan på att många inte kan ett ord franska innnan de joinar.

Är det dessutom obligatoriskt så gäller det såklart alla medborgare och är han medborgare och besöker landet så kan han egentligen bara be till högre makter att de inte plockar honom.

Har flera vänner från Turkiet som vägrar åka tillbaka pga samma orsak.
Svårt att tänka mej att dom har en svensktalande bataljon i Thailand :p
Kan tänka mej att det finns gott om engelsktalande kompanier i främlingslegionen.
Såg det som en ev. möjlighet till frisedel om en inte kan tala thai...
Citera
2018-10-25, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Visst finns risken, men tror inte den är stor, men du har rätt han kan hamna i kläm, men tror nog jag hade tagit den risken för att behålla medborgarskapet, risken ser jag som ytterst liten att dom "vill ha han där" och då kan han åka hem med huvudet högt,, och annars skita i det och stå lite med "skammen"

Ser absolut inget skamligt i att i all mån försöka undvika att tjänstgöra i ett land där man förivsso råkar vara född, men i övrigt inte har någon slags kulturell, etnisk, språklig eller annan koppling förutom uppenbar kontakt med en biologisk mor. I synnerhet inte om de inhumana berättelserna man hört om thailändska militären.

Nu är det här förvisso reseforumet så förstår väl att ni som gillar Thailand kanske ser medborgarskapet som något av värde, men i ärlighetens namn, vem fan vill riskera livet för ett land som mer eller mindre sålt/skickat iväg en för pengar? Spelar ingen roll om de "vill" ha han där. Är det obligatorisk tjänstgöring och han besitter giltig ålder och blir inkallad så har vare sig de eller han något val.

Hade helt klart hört av mig till ambassaden och förklarat läget och fråga vad som rent juridiskt gällde.
Citera
2018-10-25, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Svårt att tänka mej att dom har en svensktalande bataljon i Thailand
Kan tänka mej att det finns gott om engelsktalande kompanier i främlingslegionen.
Såg det som en ev. möjlighet till frisedel om en inte kan tala thai...

Haha ja, nu var jämförelsen kanske inte direkt baserat på just språk utan snarare det faktum att de flesta som blir inkallade heller ofta inte slipper undan det.

Angående Franska Främlingslegionen: Nej, alla talar franska. Kan man inte franska så får man lära sig franska.
Citera
2018-10-25, 19:45
Medlem
Det som suger är väl att du måste åka och fighta jihadister i de södra muslimska delarna av landet, nära gränsen till malaysia.

Folket där gillar att aptera bomber vid polisstationer och militära posteringar.

Jag är dock 99% säker på att du kan lämna ett bidrag till en väl utvald tjänsteman på säg 30 tkr och slippa göra militären helt. Så gör de rika i thailand. Bara fattiga som behöver följa lagar och regler där.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-10-25 kl. 19:58.
Citera
2018-10-25, 19:49
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatojin
Ser absolut inget skamligt i att i all mån försöka undvika att tjänstgöra i ett land där man förivsso råkar vara född, men i övrigt inte har någon slags kulturell, etnisk, språklig eller annan koppling förutom uppenbar kontakt med en biologisk mor. I synnerhet inte om de inhumana berättelserna man hört om thailändska militären.

Nu är det här förvisso reseforumet så förstår väl att ni som gillar Thailand kanske ser medborgarskapet som något av värde, men i ärlighetens namn, vem fan vill riskera livet för ett land som mer eller mindre sålt/skickat iväg en för pengar? Spelar ingen roll om de "vill" ha han där. Är det obligatorisk tjänstgöring och han besitter giltig ålder och blir inkallad så har vare sig de eller han något val.

Hade helt klart hört av mig till ambassaden och förklarat läget och fråga vad som rent juridiskt gällde.
Förstår dilemmat, men hmm jag e svenskfödd, men med finska föräldrar,Gjorde Lumpen Som Jägarsoldat på K3 ,eftersom min far var svenskfinne som gjorde finska vinterkriget, hade förfrågan kommit hade jag nog stolt gjort de där med, , kan dock förstå att det inte är samma förhållande , men bara ett klargjörande
Citera
2018-10-25, 20:08
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimsey
Hej, jag föddes i Bangkok, Thailand, och därför är jag fortfarande thailändsk medborgare. Min biologiska mamma tror att jag kommer bli inkallad till militären, men mina fosterföräldrar, (som jag bor hos), vill inte alls att jag ska göra det. Jag tycker att Thailand är ett jättevackert land, men jag vet inte hur det är att vara militär där. Jag vill bara göra det för att få det ur vägen, så att jag kan behålla mitt medborgarskap. Mina fosterföräldrar tycker alltså att jag ska ta bort mitt thailändska medborgarskap så att jag slipper åka till Thailand och göra militärtjänstgöring, men jag tänker på möjligheterna om jag har kvar det. Tror ni att det är värt det?

Mig veterligen kan en thailändare aldrig förlora sitt medborgarskap. En gång registrerad på "ampö", alltid registrerad.
Om nu frågeställningen var allvarlig.
Citera
2018-10-25, 20:26
Medlem
Talar du Thai? annars om du inte kan språket så kommer dem inte kalla in dig, du kommer ogiltighetsförklaras vid lottningen, Sen beror det på hur gammal du är också efter 30år så skiter dem i det, sen kan du istället säga att du studerar eller andra saker, så det är väldigt lätt att komma undan den. ) så inga problem! vad glad över medborgarskapet.
Citera
2018-10-25, 20:34
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Mig veterligen kan en thailändare aldrig förlora sitt medborgarskap. En gång registrerad på "ampö", alltid registrerad.
Om nu frågeställningen var allvarlig.
Kanske ute och cyklar, men Taksin, hade väl en liten förfrågan om att förlora sitt ?
Har jag fel ber jag om ursäkt
Citera
2018-10-25, 20:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Talar du Thai? annars om du inte kan språket så kommer dem inte kalla in dig, du kommer ogiltighetsförklaras vid lottningen, Sen beror det på hur gammal du är också efter 30år så skiter dem i det, sen kan du istället säga att du studerar eller andra saker, så det är väldigt lätt att komma undan den. ) så inga problem! vad glad över medborgarskapet.

Kan bara hålla med till 100%
Se till att inte prata och förstå thai utom på en basic nivå så kommer dom friskriva dej men ändå
ge dej kred att du åkte dit på lottningen. Riskfritt och du behåller medborgarskap.
Thaimedborgare är nästan omöjligt att bli, eller bli av med.
Citera
2018-10-25, 21:00
Medlem
mpees avatar
Kontakta Svenska ambassaden i Thailand. De har garanterat koll på vad som gäller.
Citera
2018-10-25, 21:14
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Kontakta Svenska ambassaden i Thailand. De har garanterat koll på vad som gäller.
Ger dig lite off . dom kommer INTE ge dig rät info
dom kör sin sök ,,,,,och det kommer i onte ge Hen nåm hjälp ,, sån hjälp i / är Se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in