2018-11-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Återigen, det dom rimligen kunde uppfattat det som där och då, inte vad dom vetat i efterhand.

Kan väl inte vara så svårt att fatta?

De uppfattade situationen FEL !! Efter den nivå han hade så LEKTE han med dem ! Verkligt hot känner man, allt annat är den egna fantasins känslor. Jag diskuterar inte mer detta, har skrivit i klartext.
Citera
2018-11-01, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Jag diskuterar inte mer detta, har skrivit i klartext.

Bra idé.

Du är ju uppenbarligen för korkad för att förstå att det är en jävla skillnad att agera efter det dom kunde uppfatta där och då, jämfört med vad som visat sig senare.

Tips:läs på om vad putativt nödvärn innebär och fundera över vilken funktion det fyller, om du klarar av det vill säga(jag tvivlar på det faktiskt).
Citera
2018-11-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
De uppfattade situationen FEL !! Efter den nivå han hade så LEKTE han med dem ! Verkligt hot känner man, allt annat är den egna fantasins känslor. Jag diskuterar inte mer detta, har skrivit i klartext.

Det här kan väl vara det mest idiotiska jag någonsin läst på det här forumet. Spelar väl 0 roll om han lekte eller inte, vad som spelar roll är hur han uppfattades av sin omgivning, i det här fallet främst av polisen. Borde de ha kollat sin kristallkula först?

Att du anser att man bara "känner" skillnaden mellan ett verkligt hot och ett uppfattat hot är bara patetiskt. Varför tror du att putativt nödvärn är en grej?
Citera
2018-11-01, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
"Tokighet" får det att framstå som en pilsnerfilm. Pröva fjärrutlösta bomber.

Och återigen strikt orelaterat, men det visar hur millimetertänkandet är fel:
– Om någon håller fast honom så kan han vifta med huvudet. Och då har man varit alldeles för nära honom. Där man inte skall vara. Det är hans utrymme och det står i alla papprena, säger hans mamma Susanne Björnarås.
Dvs hon säger att man aldrig kan hålla fast honom, även om man har utvecklat en metod som levererar?

Dessutom så är det så att om du gör "tvångströjegreppet" (dvs "uke" sitter ned på marken, armarna är i kors-bakåt och vårdaren håller i den som en tvångströja) så måste "tori" hålla sitt huvud an mot "ukes" nacke för att just förhindra skallningar.

Jag och några kompisar lurade vid ett par tillfällen då vi var 14-15 en utvecklingsstörd som brukade hänga på samma ungdomsgård att skämma ut sig på olika sätt, det var tokigt, men ej jämförbart med detta. Påpekas bör att det inte är något jag är stolt över idag

Vad jag dock ville framföra var analogin, det finns fall då förståndshandikappade lurats att begå brott.
Citera
2018-11-02, 01:09
Medlem
Citat:
Jag och några kompisar lurade vid ett par tillfällen då vi var 14-15 en utvecklingsstörd som brukade hänga på samma ungdomsgård att skämma ut sig på olika sätt, det var tokigt, men ej jämförbart med detta. Påpekas bör att det inte är något jag är stolt över idag

Vad jag dock ville framföra var analogin, det finns fall då förståndshandikappade lurats att begå brott.

Det är väl du i ett nötskal. Mobbarbeteendet visar att du inte ens idag som vuxen, klarar se denna tragik objektivt.
Citera
2018-11-02, 04:31
Medlem
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o

Här ser du tydligt praktiskt exempel på hur fort du kan bli dödad av en kniv tex.

Använd hjärnan och räkna ut resten själv

Diskrepansen Ang antalet avfyrade skott kan mkt väl bero på att informationen bearbetats i flera led, poliserna på plats har pratat med någon chef, som sen pratat med annan chef och som sedan pratat med någon kommunikationsansvarig.. Osv.

Hylsor kan dessutom mkt lätt komma bort.

Tack för att du svarade på en helt annan fråga än den jag ställde! Någon faktisk instruktionsbok existerar alltså synbarligen inte, då du med dina utmärkta polisförbindelser eljest sannolikt icke tövat att trycka upp densamma i mitt ansikte! Att oförberedda amerikanska polisaspiranter enligt youtube kan överraskas av en knivattack från en beslutsam attentator på fem meters avstånd var väl heller inte så fruktansvärt förvånande, och jag kan inte riktigt se vad det har för relevans i sammanhanget?

Och jag vill gärna återkomma till det jag mest förvånas av: hur kunde de agerande polisernas överordnade vara okunniga om antalet avlossade skott? DET ÄR VÄL FÖR FAN BARA ATT RÄKNA EFTER VAD DE HAR KVAR I MAGASINEN!!! SKALL DET VARA SÅ DJÄVLA SVÅRT???
Citera
2018-11-02, 05:32
Medlem
Så hur gick det med dom snutarna som sköt ihjäl Erik blir det något åtal eller blev det löneförhöjning?
Citera
2018-11-02, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tack för att du svarade på en helt annan fråga än den jag ställde! Någon faktisk instruktionsbok existerar alltså synbarligen inte, då du med dina utmärkta polisförbindelser eljest sannolikt icke tövat att trycka upp densamma i mitt ansikte! Att oförberedda amerikanska polisaspiranter enligt youtube kan överraskas av en knivattack från en beslutsam attentator på fem meters avstånd var väl heller inte så fruktansvärt förvånande, och jag kan inte riktigt se vad det har för relevans i sammanhanget?

Och jag vill gärna återkomma till det jag mest förvånas av: hur kunde de agerande polisernas överordnade vara okunniga om antalet avlossade skott? DET ÄR VÄL FÖR FAN BARA ATT RÄKNA EFTER VAD DE HAR KVAR I MAGASINEN!!! SKALL DET VARA SÅ DJÄVLA SVÅRT???

Läs på, gör om, gör rätt.

Deras överordnade är inte dom som skall utreda händelsen. Det är dessutom fullt möjligt för poliserna att dom hunnit fylla på innan.

Filmen visar hur fort angrepp går, en kula förflyttar sig ännu fortare än en gärningsman som gör tjurrusning med kniv.
Citera
2018-11-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Har Polisen eller Åklagaren ens gått ut med någon officiell uppgift på hur många skott som har avlossats? Förundersökningen pågår ju fortfarande.

De uppgifterna som finns är väl dels från ett målsägarbiträde och dels uppgifter från pressen utan någon namngiven källa.
Citera
2018-11-02, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Det är väl du i ett nötskal. Mobbarbeteendet visar att du inte ens idag som vuxen, klarar se denna tragik objektivt.

Tvärtom är det precis det jag gör då jag ser till det som poliserna torde ha upplevt på platsen, och inte kommer med div ovidkommande känsloargument såsom, "han var ju ett baaaarn".. Eller, "men han hade ju downs syndrom och förstod inte bättre"...

Det torde väl inte krävas så värst mkt objektivitet för att inse att polisen naturligtvis inte kan stå och fundera på sådant i situationener då deras egna liv ligger i vågskålen.
Citera
2018-11-02, 12:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Bra att du äger det.

Citat:
Jorå, det var jag med på. Jag ville bara ge det ultimata exemplet. (Ganska iskallt av terroristerna. Hur visste de att downisarna inte skulle ta av sig bombvästarna osv?)

Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Snark. Att diskutera detta med dig är som att diskutera katolska kyrkans brister med Bill "Not a commie but still a tankie" Donohue. Klave jag vinner - krona du förlorar. Eller varför inte tu quoque med Stalin?
Citera
2018-11-02, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Bra att du äger det.

Jorå, det var jag med på. Jag ville bara ge det ultimata exemplet. (Ganska iskallt av terroristerna. Hur visste de att downisarna inte skulle ta av sig bombvästarna osv?)

Jag är som sagt inte stolt över det idag Det blev dock slut på allt skojande med denne kille efter en incident då några killar i min parallellklass lurade honom att visa kuken för några tjejer, att jag INTE var med på detta "hyss" känns BRA idag.

Precis, jag vet också om fall då utveklingsstörda lurats att begå div brott. Därav ser jag inte det omöjliga i att någon kan ha gett honom ett riktigt vapen och lurat honom att rikta det mot poliser och trycka utav, och att poliserna på plats kanske haft det i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in