2018-10-30, 14:59
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, vad som räknas är vad dom rimligen kunde uppfatta där och då.

Kunde dom på goda grunder uppfattat detta som ett vapenhot är det helt irrelevant att det i efterhand visade sig vara ett leksaksvapen.
Du, jag är lite nyfiken..

Har någon svensk polis enligt dig någonsin, överhuvudtaget, gjort något fel?

Lite poänglöst med dina pseudojuridiska inlägg då du ändå alltid kommer fram till samma sak:

Polisen=Bra

Alla andra=Dumma
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
För övrigt skall det bli intressant att få veta vem den mordiska polishoran är!

Jag antar nämligen att de är fråga om kvinnor och invandrare i detta fall.
Citera
2018-10-30, 15:24
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Jo, men problemet är ju bara att downs syndrom eller andra funktionshinder /diagnoser inte i på något sätt är en garanti för att någon inte kan vara våldsam /aggressiv.

Polisens jobb har väldigt lite med kunskap om funktionshinder och diagnoser att göra, det polisen har att förhålla sig till är den andres agerande, och att förutse den biten gör man inte med hjälp av någon ökad kunskap om diagnoser /funktionshinder . Däremot kan vetskap om hur en specifik person fungerar vara till hjälp, ofta samtalar polis också med sjukvårdspersonal i handräckningsärenden av just den anledningen.
Antalet individer med Downs syndrom som springer runt med skarpa skjutvapen i samhället torde utan tvekan vara noll och inget annat - vilket jag tycker är en viktig och rimlig parameter i diskussionen!

Jag kan aldrig sätta mig in i polisernas situation just i detta fallet och något fick dem att ge verkanseld direkt utan djupare försök till kommunikation, så är det bara och inget vi säger kan få detta fallet ogjort...

...men att bidra till ökad kunskap genom att vara öppen och prata om olika diagnoser och hur man bäst agerar, det kan vi alla göra.

Bäst lösning just nu är att bara inse hur läget är ute i samhället och se till att våra barn - oavsett diagnoser eller ej - inte är ute och leker med vapen som kan misstolkas som riktiga. Det yttersta ansvaret har alltid vi föräldrar för våra barn, men under tonåren börjar det bli svårare givetvis och här får vi förlita oss på att vi gett dem en sund uppfostran och förberett dem så gott vi kan för ett liv på eget hand så småningom...

Jag hoppas polismyndigheten tänker i samma banor som vi gör här så det kan leda till bättre kommunikation och förståelse för att allt inte är svart och vitt ute i samhället?!
Citera
2018-10-30, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Du, jag är lite nyfiken..

Har någon svensk polis enligt dig någonsin, överhuvudtaget, gjort något fel?

Lite poänglöst med dina pseudojuridiska inlägg då du ändå alltid kommer fram till samma sak:

Polisen=Bra

Alla andra=Dumma
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
För övrigt skall det bli intressant att få veta vem den mordiska polishoran är!

Jag antar nämligen att de är fråga om kvinnor och invandrare i detta fall.

Jodå det har hänt, dock har det aldrig hänt att någon lågbegåvad rättshaverist som du har haft något att säga till om den saken, det är inte så konstigt.

Nej alla andra är inte dumma, kriminella slödder är dock nästan undantagslöst STENkorkade.

Frågor på det?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-30 kl. 17:28.
Citera
2018-10-30, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Antalet individer med Downs syndrom som springer runt med skarpa skjutvapen i samhället torde utan tvekan vara noll och inget annat - vilket jag tycker är en viktig och rimlig parameter i diskussionen!

Precis, och av just den anledningen är det ju inget som polisen kan ta med i beräkningen när vapenhot uppstår heller.

" vänta nu...han kanske har downs syndrom...nä då skiter vi i att freda oss, så får han skjuta oss till äventyrs istället"..

Riktigt så funkar det ju aldrig i akuta nödvärnssituationer oavsett vad du nu byter ut downs syndrom mot i texten ovanför.

Dessutom, så finns det mig veterligen inte diagnos/funktionshinder som utesluter att en person kan vara farlig/ våldsam. Det finns som sagt händelser när illasinnade personer lurat utvecklingsstörda att göra än den ena, än den andra, tokigheten.

Citat:
...men att bidra till ökad kunskap genom att vara öppen och prata om olika diagnoser och hur man bäst agerar, det kan vi alla göra.

Bäst lösning just nu är att bara inse hur läget är ute i samhället och se till att våra barn - oavsett diagnoser eller ej - inte är ute och leker med vapen som kan misstolkas som riktiga. Det yttersta ansvaret har alltid vi föräldrar för våra barn, men under tonåren börjar det bli svårare givetvis och här får vi förlita oss på att vi gett dem en sund uppfostran och förberett dem så gott vi kan för ett liv på eget hand så småningom...

Jag hoppas polismyndigheten tänker i samma banor som vi gör här så det kan leda till bättre kommunikation och förståelse för att allt inte är svart och vitt ute i samhället?!

Självklart, bara det att kunskap om diagnoser har väldigt lite med polisiärt arbete att göra. Där är det den enskilda individens status, sinnestillstånd osv osv som är av vikt att kunna känna till vid ett ingripande. Något som kan skilja vitt och brett mellan två personer, som likväl har samma diagnos och funktionshinder. I detta fall var det helt klart föräldrarna som brast i att ha honom under adekvat tillsyn, och eftersom detta rörde sig om en kille som är förståndshandikappad så borde man ha kunna ha honom under bättre uppsyn också, särskilt som det var känt att han var rymningsbenägen.

Mig veterligen så har polisen gått ut med kampanjer om hur farligt det faktiskt kan vara att leka med saker som liknar vapen, hur svårt en leksak kan vara att skilja rån riktigt vapen. Lär bli dags med det igen efter det här kan jag nog tro..
Citera
2018-10-30, 19:47
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Jodå det har hänt, dock har det aldrig hänt att någon lågbegåvad rättshaverist som du har haft något att säga till om den saken, det är inte så konstigt.

Nej alla andra är inte dumma, kriminella slödder är dock nästan undantagslöst STENkorkade.

Frågor på det?
Jajamen, jag har frågor på det!

Vad jobbar du med, och och när började du utveckla din myndighetsdyrkan?
------------------------------------------------------------------------------------------
För övrigt så tror jag Eric Torells öde var att han var svensk. Mindre problem
med att avrätta svenskar än invandrare. Döda svenskar utlöser nämligen inte kravaller
och mångmiljonförstörelse, vilket polisen är mycket medveten om.
Det är mer riskfritt att gå fram hårt när man inte riskerar rasistanklagelser..

När en invandrare skjuts blir det en veckas kravaller (Husby-13) När en svensk skjuts genomförs
en mc-kortege av medelålders hojåkare. (Eric Torell -18)
Citera
2018-10-30, 20:12
Bannlyst
Citat:
Jajamen, jag har frågor på det!

Vad jobbar du med, och och när började du utveckla din myndighetsdyrkan?
------------------------------------------------------------------------------------------
För övrigt så tror jag Eric Torells öde var att han var svensk. Mindre problem
med att avrätta svenskar än invandrare. Döda svenskar utlöser nämligen inte kravaller
och mångmiljonförstörelse, vilket polisen är mycket medveten om.
Det är mer riskfritt att gå fram hårt när man inte riskerar rasistanklagelser..

När en invandrare skjuts blir det en veckas kravaller (Husby-13) När en svensk skjuts genomförs
en mc-kortege av medelålders hojåkare. (Eric Torell -18)

Försäkringsbranschen, med tätt samarbete med polisen, till och från.

Dyrkar ingen, det är du som är rättshaverist och rabiat polishatarens, och varför ganska är ganska uppenbart.

Erics nationellitet har inte ett skit med saken att göra, anledningen till att han blev skjuten var för att han viftade med ett vapen.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-30 kl. 20:45.
Citera
2018-10-30, 20:32
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Försäkringsbranschen, med tätt samarbete med polisen, till och från.

Dyrkar ingen, det är du som är rättshaverist och rabiat polishatarens, och varför ganska är ganska uppenbart.

Erics nationellitet har inte ett skit med saken att göra, anledningen till att han blev skjuten var för att han viftade med ett vapen.
Eller hur?

På dig låter det nästan som att det var något bra att skjuta ner en efterbliven kille med leksaksvapen..
Fy f-n.

Men nu tyckte ju inte polisens egna utredare det, så därför kommer vi sannolikt att se dessa
mordiska kretiner ställda inför rätta. Haha.
Citera
2018-10-30, 20:44
Bannlyst
Citat:
Eller hur?

På dig låter det nästan som att det var något bra att skjuta ner en efterbliven kille med leksaksvapen..
Fy f-n.

Men nu tyckte ju inte polisens egna utredare det, så därför kommer vi sannolikt att se dessa
mordiska kretiner ställda inför rätta. Haha.

Nej det var inte bra att killen blev skjuten. Men det är inte polisen utan killens oansvariga och lata föräldrars fel.

Polisens utredare tycker inte ett skit, dom ska utreda ett ärende rutinmässigt.

Desto troligare att ärendet läggs ned då poliserna agerat i nödvärn.
Citera
2018-10-31, 11:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Dessutom, så finns det mig veterligen inte diagnos/funktionshinder som utesluter att en person kan vara farlig/ våldsam. Det finns som sagt händelser när illasinnade personer lurat utvecklingsstörda att göra än den ena, än den andra, tokigheten.
"Tokighet" får det att framstå som en pilsnerfilm. Pröva fjärrutlösta bomber.

Och återigen strikt orelaterat, men det visar hur millimetertänkandet är fel:
– Om någon håller fast honom så kan han vifta med huvudet. Och då har man varit alldeles för nära honom. Där man inte skall vara. Det är hans utrymme och det står i alla papprena, säger hans mamma Susanne Björnarås.
Dvs hon säger att man aldrig kan hålla fast honom, även om man har utvecklat en metod som levererar?

Dessutom så är det så att om du gör "tvångströjegreppet" (dvs "uke" sitter ned på marken, armarna är i kors-bakåt och vårdaren håller i den som en tvångströja) så måste "tori" hålla sitt huvud an mot "ukes" nacke för att just förhindra skallningar.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-10-31 kl. 11:24.
Citera
2018-10-31, 17:12
Medlem
Citat:
Nej, vad som räknas är vad dom rimligen kunde uppfatta där och då.

Kunde dom på goda grunder uppfattat detta som ett vapenhot är det helt irrelevant att det i efterhand visade sig vara ett leksaksvapen.
Jamen, det VAR ju inget hot ! HADE det varit ett verkligt hot hade de väl KÄNT det så.. Och om de änd kände ett hot, så var faktiskt deras känslor fel. Eller hur ?
Citera
2018-10-31, 17:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Jamen, det VAR ju inget hot ! HADE det varit ett verkligt hot hade de väl KÄNT det så.. Och om de änd kände ett hot, så var faktiskt deras känslor fel. Eller hur ?

Nu efteråt vet man att det inte var något hot, men själva situationen då upplevdes som hotfull. Det är två helt olika saker.
Citera
2018-10-31, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet

Återigen, det dom rimligen kunde uppfattat det som där och då, inte vad dom vetat i efterhand.

Kan väl inte vara så svårt att fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in