2018-10-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
De har garanterat undersökt ferritin nivåer.

Till ts: är du säker på att det var för att kolla droger? Känns spontant som att man vill kolla urinet för infektion
Det är nog inte så garanterat.. en vän hade så låg ferratin nivå i flera år och trötthet och skit pågrund av det och detta kollades inte en enda gång förrens hon låg på sjukhuset efter ambulansen hämtat upp henne för hon höll på att dö av det. Otroligt mycket dem inte orkar eller glömmer kolla..
Citera
2018-10-17, 23:28
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Det är nog inte så garanterat.. en vän hade så låg ferratin nivå i flera år och trötthet och skit pågrund av det och detta kollades inte en enda gång förrens hon låg på sjukhuset efter ambulansen hämtat upp henne för hon höll på att dö av det. Otroligt mycket dem inte orkar eller glömmer kolla..

Skickar man hem en patient med långvarig infektion/trötthet utan att kolla järnnivåer så ryker läkarlegget direkt.
Citera
2018-10-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Skickar man hem en patient med långvarig infektion/trötthet utan att kolla järnnivåer så ryker läkarlegget direkt.
Vet inte riktigt vad som hände med alla läkare hon träffade som inte gjorde något men tror inte en enda åkte på något speciellt, trologtvis bara en varning.

Har själv haft kronisk trötthet och ingen har nägonsin kollat mina ferratin nivåer, visste inte ens vad det var under den tiden. Klarade mig själv ut ur helvetet som tur är igenom att behandla min kropp så bra som möjligt och äta väldig varierat och bra, se till stt sova bra och djupt inte ligga på mobilen och så före sovdags. Självklart tog det ungefär ett halvår innan jag var mitt vanliga jag igen men kan mycket väl ha haft låga ferratin nivåer.

Något jag rekomenderar alla här att göra som lider av trötthet, ät bra, sov bra, ta hand om er kropp, meditera och stressa ner.

Anmälde vården och krävde magnetröntgen en gång för min värk, fick ett brev hem där det stod "vi kan tyvärr bara erbjuda sjukgymnast i nuläget" fastän jag tränat 5månader hos sjukgymnast och det bara blivit värre. Har fortfarande inte fått något test överhuvudtaget och ifall man anmäler hamnar det säkert i papperskorgen då dem inte kan förlora läkare nu pga bristen.
Citera
2018-11-02, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Känner igen mig i det du skriver! Jag längtar även jag efter att vara frisk igen och uppleva det underbara liv här på jorden, ge inte upp utan stå på dig och tjata hål i vården för du har rätt till en ordentlig undersökning, själv har jag dock gett upp helt på vården för dem inte ens kan lyssna utan är oftast in och ut på 5-10min där dem inte ens brydde sig,lyssnade ellertog en på allvar.. hade du kunnat förklara alla dina symptom lite tydligare?

Ja, som sjuk är det svårt att orka ligga på vården... Mitt enda symptom, förutom snuva som bröt ut igen förra veckan, är en överväldigande trötthet, den där tröttheten och kraftlösheten och hängigheten man får i samband med/under en förkylning. Det är mitt enda symptom, och den tröttheten är så kraftig att jag inte orkar göra någonting om dagarna, orkar inte läsa (trots att jag vanligen kan läsa tio timmar om dagen), orkar inte ens fokusera på TV-serier, att hålla ett samtal ansikte mot ansikte är ansträngande, osv. Denna trötthet kom i samband med att jag blev förkyld för lite mer än två månader sedan, men när alla andra symptom lagt sig så har denna trötthet hängt kvar. Av det skälet, även om jag den senaste tiden haft god kost, tvekar jag på att tröttheten kommer av dålig kost, eftersom den kom i samband med förkylning och måste hänga ihop med den på något vis, tänker jag.

De har ju tagit massa prover och enligt läkaren har jag varken infektion eller inflammation eller någonting sådant. Han tror att det är en trötthet som kan drabba dem som haft en kraftig förkylning och som kan hänga kvar i upp till fyra månader efter en förkylning. Ifall det stämmer betyder det att den skall gå över av sig själv. Jag frågade efter typ antibiotika men läkaren sade ungefär (fritt citerat), "den trötthet du har är antibiotika verkningslöst mot eftersom du inte har några bakterier i inflammationens eller infektionens skepnad i dig".

Det är väl bara att hänga i, men jag känner mig väldigt hopplös just nu, eftersom ingenting förändras, ingenting blir till det bättre... Tack för att ni hänger kvar i tråden.
Citera
2018-11-04, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ja, som sjuk är det svårt att orka ligga på vården... Mitt enda symptom, förutom snuva som bröt ut igen förra veckan, är en överväldigande trötthet, den där tröttheten och kraftlösheten och hängigheten man får i samband med/under en förkylning. Det är mitt enda symptom, och den tröttheten är så kraftig att jag inte orkar göra någonting om dagarna, orkar inte läsa (trots att jag vanligen kan läsa tio timmar om dagen), orkar inte ens fokusera på TV-serier, att hålla ett samtal ansikte mot ansikte är ansträngande, osv. Denna trötthet kom i samband med att jag blev förkyld för lite mer än två månader sedan, men när alla andra symptom lagt sig så har denna trötthet hängt kvar. Av det skälet, även om jag den senaste tiden haft god kost, tvekar jag på att tröttheten kommer av dålig kost, eftersom den kom i samband med förkylning och måste hänga ihop med den på något vis, tänker jag.

De har ju tagit massa prover och enligt läkaren har jag varken infektion eller inflammation eller någonting sådant. Han tror att det är en trötthet som kan drabba dem som haft en kraftig förkylning och som kan hänga kvar i upp till fyra månader efter en förkylning. Ifall det stämmer betyder det att den skall gå över av sig själv. Jag frågade efter typ antibiotika men läkaren sade ungefär (fritt citerat), "den trötthet du har är antibiotika verkningslöst mot eftersom du inte har några bakterier i inflammationens eller infektionens skepnad i dig".

Det är väl bara att hänga i, men jag känner mig väldigt hopplös just nu, eftersom ingenting förändras, ingenting blir till det bättre... Tack för att ni hänger kvar i tråden.

Jag glömde tillägga ett annat symptom. Jag har också förhöjd kroppstemperatur utan att det fördenskull är feber. Vanligen, när jag inte är sjuk, brukar jag ha runt 36,5 i kroppstemperatur, men nu har jag 37-37,5 och har haft det sedan jag insjuknade. Dessutom har jag en stark sjukdomskänsla i kroppen, det är verkligen den känslan i kroppen man har när man är förkyld, liksom tung i huvudet, ansiktet känns tungt, sjukdomen ligger liksom nära i ansiktet på något sätt, känns det som. Jag är helt övertygad om att det inte är psykiskt vållat, som min läkare ibland var inne på. Jag känner mig sjuk, inte bara trött såsom när man sovit för lite, eller för mycket, utan trött såsom man är när man är sjuk. Gud vad jag önskar att jag visste vad det är jag råkat ut för, och att jag kan bli kvitt det så snart som... Vad jag bara vill bli frisk igen.
Citera
2018-11-04, 17:17
Avslutad
Läkaren och sjuksköterskorna på vårdcentralen har tagit alla de prover som de alltid tar på en människa med mina symptom. Ingenting visar, som sagt, på inflammation, infektion, näringsbrist eller någonting sådant. Men jag misstänker ändå att de har missat någonting. Någonting är det ju som framkallar mina symptom, översvallande trötthet och sjukdomskänsla förhöjd kroppstemperatur (som dock inte är tillräckligt hög för att betecknas som feber). Detta "någonting" känns det som att de missat... Min läkare tror ju, som sagt, att detta kommer att gå över av sig självt, men jag tvivlar verkligen.. Det känns inte som någonting som går över av sig själv.
Citera
2018-11-05, 12:40
Avslutad
Jag vaknade kl tio efter nio timmars sömn. Nu har jag legat i sängen i snart tre timmar utan att orka ta mig upp. Jag orkar knappt resa mig. Men sjukvården finner inga fel. Fy fan för detta...
Citera
2018-11-09, 15:26
Avslutad
Det känns som att jag blir sämre. Det känns som att jag ligger på dödsbädden eller någonting sådant. Varje morgon då jag vaknar känner jag mig helt utmattad, trots 8-9 timmars sömn. Undra om man kan be om någon annan läkares omdöme om mitt tillstånd.
Citera
2018-11-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja ta upp det här med prov för antikroppar av de jag nämnde ovan.

http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-mikrobiologi/M/Mycoplasma-pneumoniae-antikroppar-serologi/

Allt som inte är livshotande är nedprioriterat av kostnadsskäl och tidsbrist i vården idag.
Att det kan förstöra folks liv på sikt är inget man verkar bry sig om.
Går man med denna typ av infektion i kroppen en längre tid kan det sluta med CFS/PVFS.
VC läkarna kör sina standardprov och hamnar patientens diagnos utanför vad dessa kan visa så kan det ta månader innan vården förstår vad det handlar om OM man inte ligger på som en tjatig kärring. Vilket de som är sjuka sällan orkar.

Håller med dig fullständigt. Ibland så visas inga tecken på bakterieinf, trots att sån kan existera.
Citera
2018-11-09, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det känns som att jag blir sämre. Det känns som att jag ligger på dödsbädden eller någonting sådant. Varje morgon då jag vaknar känner jag mig helt utmattad, trots 8-9 timmars sömn. Undra om man kan be om någon annan läkares omdöme om mitt tillstånd.

När jag läser sjukdomsbeskrivningen på nätet känns det som att det är ME/CFS/kronisk trötthetssyndrom jag har. Några av symptomen har jag i alla fall, sjuklig trötthet och influensakänsla i kroppen. Sinnessjukt att man ska ha åkt på någon som här jävla skit.
Citera
2018-11-17, 16:39
Avslutad
Ifall det händelsevis intresserar någon är en uppdatering kanske på sin plats. Jag fick för några dagar sedan diagnosen utmattningssyndrom av en läkare, och två andra läkare som jag träffade innan honom bedömde oberoende av varandra mitt tillstånd på samma sätt. Jag hade först svårt att smälta det, eftersom jag varit helt övertygad om att min trötthet är av biologisk snarare än av psykologisk beskaffenhet, men ju fler läkare som fällt samma omdöme, och ju mer jag tänkt på saken och begrundat det liv jag levt de senaste sex åren, faller allt på plats. Nu känns det självklart att det är utmattad jag är. Jag betraktar denna tråd som avslutad för min del och kan slå fast att det inte är förkyld som jag varit och är, utan utbränd/utmattad/gått in i väggen (låt vara att mina läkare tror att min utmattning legat och slumrat och sedan passade på att bryta ut när mitt immunförsvar var svagt i samband med en förkylning). Ja, nu bär det av till andra trådar för att dryfta sådana ting som dessa. Tack till alla som engagerade sig i mitt ärende.
Citera
2019-02-11, 19:25
Medlem
Lider med dig, då jag har liknande symptom som du har. Men har inte fått nån diagnos fastställd, ska kontakta läkaren ännu en gång imorgon.

Jag åkte på en rejäl virusinfektion i sommaren 2018, det var likt körtelfeber, men det konstaterade de att de inte var. Jag hade runt 40 graders feber några dagar och var rejält sjuk uppemot 3 veckor.

Idag är jag fortfarande inte helt kry. Snuva och halsont kommer slumpmässigt dag in och dag ut.

Precis som du är jag är jävligt slö efter jag vaknat, och ligger i timmar innan jag tar mig upp. Ställer jag klockan på 9 så kan jag ändå inte förvänta mig att göra något vettigt innan 12.

Att städa stor del av huset kan få mig helt slut och trots att det egentligen inte är mycket så känner jag att jag är klar för dagen. Inte alls produktivt.

Just nu är jag arbetslös och har varit det ett bra tag, eftersom jag hoppade av mitt studerande pga för svår matte / jag presterar inte bra.

Jag återkommer med mina händelser så får vi se om vi har råkat ut för samma.

Ta hand om dig sålänge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in