2018-10-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Tack för infon. Det verkar gå att bota. Bara jag får reda på vad tusan det är jag har råkat på, och att det finns läkemedel som med all säkerhet kan få bort det, så känns det lite tryggare. Sänkan gav inte utslag i alla fall, de tog blodprover senast jag var hos läkaren. Vet inte riktigt vad antikroppar är (är medicinsk analfabet), men jag antar att de inte tar prover för det. Vad kan de ta för prover på mic för att kolla om jag har den här mycoplasman, är det prov för antikroppar? Ska väl nämna det imon då, fast läkaren vet väl redan vad som bör kollas... eller inte. Vet inte varför de inte kollade det senast. Jobbigt det är att inte kunna ett skit om sådant här.

Ja ta upp det här med prov för antikroppar av de jag nämnde ovan.

http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-mikrobiologi/M/Mycoplasma-pneumoniae-antikroppar-serologi/

Allt som inte är livshotande är nedprioriterat av kostnadsskäl och tidsbrist i vården idag.
Att det kan förstöra folks liv på sikt är inget man verkar bry sig om.
Går man med denna typ av infektion i kroppen en längre tid kan det sluta med CFS/PVFS.
VC läkarna kör sina standardprov och hamnar patientens diagnos utanför vad dessa kan visa så kan det ta månader innan vården förstår vad det handlar om OM man inte ligger på som en tjatig kärring. Vilket de som är sjuka sällan orkar.
Citera
2018-10-08, 15:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Fattar inte i så fall varför neuron-drones polare/bekant hade fått antibiotika utskrivet för den här förkylningen eller infektionen.

Det kallas sekundärinfektion. Ibland är virus så försvagande på vårt immunsystem att det släpper in bakterier som det annars lätt skulle stå emot. Vanliga virus av denna typ är stafylokocker, streptokocker (ofta hals) och pneumokocker (ofta luftvägar och öron). Man kan vara fri från viruset och det tar evigheter att bli fri från sekundärinfektionen.

Just denna förkylningen verkar upplagd för sekundära infektioner. Vet ej varför. Har sett många fall nu.

De flesta sekundära infektioner ger någon slags inflammation oftast, ofta med irriterade vävnader. De sekundära infektionerna som vare sig ger snuva, halsont, hosta, öroninflammation, ögoninflammation och liknande kan vara sekundär svampinfektion men är INTE vanlig. De beskrivna är oftast bakteriella, från luftvägarna kan vara antingen bakterier eller svamp varav bakterier är vanligast.

Men det kan också vara så att själva virusinfektionen är så ovanlig att kroppen inte riktigt vet vad den ska göra med den, vilket gör att den kan vara långvarig.

Men misstänker man andra saker som t ex allergi får man kolla upp detta.

Och är man väldigt frisk av sig i övrigt så kan det vara själva immunförsvaret som bråkar och är överaktivt efter att viruset redan är utslaget. Detta kan leda till otrevligheter.
Citera
2018-10-08, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja ta upp det här med prov för antikroppar av de jag nämnde ovan.

http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-mikrobiologi/M/Mycoplasma-pneumoniae-antikroppar-serologi/

Allt som inte är livshotande är nedprioriterat av kostnadsskäl och tidsbrist i vården idag.
Att det kan förstöra folks liv på sikt är inget man verkar bry sig om.
Går man med denna typ av infektion i kroppen en längre tid kan det sluta med CFS/PVFS.
VC läkarna kör sina standardprov och hamnar patientens diagnos utanför vad dessa kan visa så kan det ta månader innan vården förstår vad det handlar om OM man inte ligger på som en tjatig kärring. Vilket de som är sjuka sällan orkar.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det kallas sekundärinfektion. Ibland är virus så försvagande på vårt immunsystem att det släpper in bakterier som det annars lätt skulle stå emot. Vanliga virus av denna typ är stafylokocker, streptokocker (ofta hals) och pneumokocker (ofta luftvägar och öron). Man kan vara fri från viruset och det tar evigheter att bli fri från sekundärinfektionen.

Just denna förkylningen verkar upplagd för sekundära infektioner. Vet ej varför. Har sett många fall nu.

De flesta sekundära infektioner ger någon slags inflammation oftast, ofta med irriterade vävnader. De sekundära infektionerna som vare sig ger snuva, halsont, hosta, öroninflammation, ögoninflammation och liknande kan vara sekundär svampinfektion men är INTE vanlig. De beskrivna är oftast bakteriella, från luftvägarna kan vara antingen bakterier eller svamp varav bakterier är vanligast.

Men det kan också vara så att själva virusinfektionen är så ovanlig att kroppen inte riktigt vet vad den ska göra med den, vilket gör att den kan vara långvarig.

Men misstänker man andra saker som t ex allergi får man kolla upp detta.

Och är man väldigt frisk av sig i övrigt så kan det vara själva immunförsvaret som bråkar och är överaktivt efter att viruset redan är utslaget. Detta kan leda till otrevligheter.

Tack för era svar. Ni bidrar med den kunskap om dessa ting som jag saknar. Jag håller er uppdaterade om vad som händer hos läkaren imorgon. Ifall jag blir frisk från den här pesten så herregud vad jag ska leva hädanefter, säga till mina vänner att jag älskar dem, bjuda ut den där tjejen på öl eller fika, ge av mig själv, aldrig snåla med kärlek, och rent allmänt försöka göra världen till en bättre plats. I wanna live, I wanna give...
Citera
2018-10-09, 15:22
Avslutad
Jag var hos läkaren nyss. Han trodde inte att det var en infektion eftersom jag inte hade de vanliga symptomen. Sedan tog de massa blodprover och jag skulle få svar nästa vecka. Han gav mig läkarintyg för sjukskrivning skickat till Försäkringskassan. Hoppas proverna visar vad det är för nu känner jag mig helt bruten i själen och bara gråter. Jag vill så gärna leva. Det finns så mycket fantastiskt i denna värld, min familj, alla vänner, min guddotter, litteratur (att läsa och skriva är min livsluft och mitt dagliga bröd), att lyssna på musik och att sjunga i kyrkan, att få känna doften av regnpiskad asfalt under sommaren, att en vårdag få se solen torna upp sig inför oss i hela sin överväldigande mäktighet och skönhet, att blicka mot stjärnorna och begrunda tillvarons gåtfullhet i deras mönster, i deras dolda skrift och chiffer... Men det känns som att denna sjukdom är slutet på allt det där. Oh it’s such a perfect day...
Citera
2018-10-09, 17:05
Medlem
neuron-drones avatar
Kan ju vara att du har något underliggande problem och därför blev förkyld. Har man något fel på sig så blir man ju lättare sjuk. Grundsjukdomen kvar när förkylningen borta. I sällsynta fall kan även en virussjukdom (eller annan sjukdom eller stress) trigga en sjukdom som ligger dolt i generna. Detta hände med mig efter en influensa. Så är sjuk för livet nu, började när jag var under 30 och inte hade pluggat klart riktigt.

Vad det är är för fel på dig kommer de nog på snart. Man brukar kunna se en del saker bara i grundläggande blodprov, varåt det leder, vilken sjukdomsform det handlar om.

Sjukdomar finns de ju många. Hoppas det är något de kan reda ut snabbt. Ett liv i hälsa är väldigt värdefullt. Ett liv i sjukdom om man inte mår skit hela tiden kan funka också. Jag har respekt för mitt eget liv och upplevelser fast jag inte orkar som jag skulle vilja.
Citera
2018-10-09, 22:02
Avslutad
Inget direkt att göra på kort sikt men på lite längre sikt är det ca 30 mg extra zink per dag (helst i form av zinkglukonat), Kyolic Aged Garlic Extract och ett värde av 25-Hydroxyvitamin D3 över 35 ng/mL som gäller samt inte för ansträngande eller långvarig träning.
Citera
2018-10-14, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kan ju vara att du har något underliggande problem och därför blev förkyld. Har man något fel på sig så blir man ju lättare sjuk. Grundsjukdomen kvar när förkylningen borta. I sällsynta fall kan även en virussjukdom (eller annan sjukdom eller stress) trigga en sjukdom som ligger dolt i generna. Detta hände med mig efter en influensa. Så är sjuk för livet nu, började när jag var under 30 och inte hade pluggat klart riktigt.

Vad det är är för fel på dig kommer de nog på snart. Man brukar kunna se en del saker bara i grundläggande blodprov, varåt det leder, vilken sjukdomsform det handlar om.

Sjukdomar finns de ju många. Hoppas det är något de kan reda ut snabbt. Ett liv i hälsa är väldigt värdefullt. Ett liv i sjukdom om man inte mår skit hela tiden kan funka också. Jag har respekt för mitt eget liv och upplevelser fast jag inte orkar som jag skulle vilja.

Tack och tråkigt att höra det som hänt dig. Hoppas livet ger dig lyckliga stunder även om sjukdomen drabbat dig!

För att uppdatera lite så väntar jag fortfarande på svaren från blodproverna. De borde komma i veckan. Jag känner mig lite febrig men min termometer ger bara 37,3 som utslag. Feber är väl lite högre än så, men jag känner mig ändå febrig i huvudet på något sätt och det känns som att tröttheten är väldigt "feberpräglad". Det är liksom inte en vanlig trötthet, som när man sovit för få timmar, utan den där förkylnings/febertröttheten. Jag har inte tagit upp det med läkaren eftersom jag tänkt att 37,3 inte är feber, men jag ska ta upp det när han ringer mig i veckan... Konstigt och kusligt hela grejen.
Citera
2018-10-16, 14:49
Avslutad
Läkaren ringde mig idag angående provomgång två som jag lämnade förra veckan. De visade ingenting, utan jag var frisk på alla de punkter som kollades så att säga. Det verkar inte vara några bakterier, ingen infektion eller inflammation som finns i mig. Jag ska lämna två ytterligare prover imorgon. Läkaren gissade, vilket var hans gissning första gången jag var hos läkaren för en månad sedan ungefär, att det var en postförkylningströtthet som kan sitta i upp till fyra månader efter en förkylning. Det finns inga egentliga botemedel mot den, utan det är bara att vänta ut den. Så nu har jag snart avklarat två månader, två till att orka igenom (om det nu är en sådan efterförkylningströtthet då)... Hoppas den går över snabbare än så dock.
Citera
2018-10-17, 16:38
Avslutad
Jag ska tydligen lämna urinprov för droger också. Jag känner mig lite förnärmad, att mitt vittnesbörd inte tas som sanningsenligt, nämligen det att jag inte brukar droger förutom nikotin och koffein (enda gångerna jag tagit droger var när jag var runt 17-18 bast och rökte grönt några gånger - några år sedan nu). Pissa i en plastburk på en vårdcentral liksom. Wtf.
Citera
2018-10-17, 22:38
Medlem
Citat:
Jag ska tydligen lämna urinprov för droger också. Jag känner mig lite förnärmad, att mitt vittnesbörd inte tas som sanningsenligt, nämligen det att jag inte brukar droger förutom nikotin och koffein (enda gångerna jag tagit droger var när jag var runt 17-18 bast och rökte grönt några gånger - några år sedan nu). Pissa i en plastburk på en vårdcentral liksom. Wtf.
Erhm what? Det kan dem inte tvinga dig till utan belägg, låter jätte konstigt. Skulle vägrat göra det.

Kan som jag sagt förut vara någon slags brist som inte visats på blodproven, vårdcentralens blodprov är sämst, har man kollat ditt ferratin värde? Alltså järn reservern?
Citera
2018-10-17, 22:44
Medlem
Citat:
Jag var hos läkaren nyss. Han trodde inte att det var en infektion eftersom jag inte hade de vanliga symptomen. Sedan tog de massa blodprover och jag skulle få svar nästa vecka. Han gav mig läkarintyg för sjukskrivning skickat till Försäkringskassan. Hoppas proverna visar vad det är för nu känner jag mig helt bruten i själen och bara gråter. Jag vill så gärna leva. Det finns så mycket fantastiskt i denna värld, min familj, alla vänner, min guddotter, litteratur (att läsa och skriva är min livsluft och mitt dagliga bröd), att lyssna på musik och att sjunga i kyrkan, att få känna doften av regnpiskad asfalt under sommaren, att en vårdag få se solen torna upp sig inför oss i hela sin överväldigande mäktighet och skönhet, att blicka mot stjärnorna och begrunda tillvarons gåtfullhet i deras mönster, i deras dolda skrift och chiffer... Men det känns som att denna sjukdom är slutet på allt det där. Oh it’s such a perfect day...

Känner igen mig i det du skriver! Jag längtar även jag efter att vara frisk igen och uppleva det underbara liv här på jorden, ge inte upp utan stå på dig och tjata hål i vården för du har rätt till en ordentlig undersökning, själv har jag dock gett upp helt på vården för dem inte ens kan lyssna utan är oftast in och ut på 5-10min där dem inte ens brydde sig,lyssnade ellertog en på allvar.. hade du kunnat förklara alla dina symptom lite tydligare?
Citera
2018-10-17, 22:47
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Erhm what? Det kan dem inte tvinga dig till utan belägg, låter jätte konstigt. Skulle vägrat göra det.

Kan som jag sagt förut vara någon slags brist som inte visats på blodproven, vårdcentralens blodprov är sämst, har man kollat ditt ferratin värde? Alltså järn reservern?

De har garanterat undersökt ferritin nivåer.

Till ts: är du säker på att det var för att kolla droger? Känns spontant som att man vill kolla urinet för infektion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in