1
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
T skulle inte varit den första personen som stoppas från läkar- eller sjuksköterskeutbildning pga missbruksproblem eller psykiska problem. Tvärtom händer det varje termin.
Att ha ansvar för människors liv är ingen rättighet utan ett förtroendeuppdrag.
Skulle du själv vilja att du eller dina barn träffade en kirurg, en narkosläkare eller en sjuksköterska som är hög eller stissig av abstinens eller vars beteende brister pga egna psykiska problem?
Troligen inte.
En person som knarkar eller jagar efter benzo, som uppgetts att T gjorde, för att stilla sitt beroende - har ingen plats i arbetet med sjuka människor. Inte heller om vederbörande har bristande impulskontroll och psykiskt avvikande beteende.
Minsta misstanke om detta hos en elev eller kandidat skapar extra observation, särskild prövning och ev urinprovskontroll.
Sjuka, svaga och utsatta barn och vuxna ska vi skydda från att möta dessa personer inom vården, så länge de inte själva tillfrisknar.
Tess hade tankar om att hon hade valt fel utbildning i våras. Hon hade också tankar om vad folk skulle tänka om hon hoppade av. Har man sådana tankar så sätter det press på henne själv.
Rättegången om misshandeln skulle ha hållits i våras men sköts upp till efter sommaren och Tess var väldigt upprörd över det. Hon var väldigt rädd för rättegången.
Jag var med henne en gång hos kinesen i Jakan, i början/slutet av våren när en kille kom in och satte sig en halv meter från oss, trots att restaurangen var tom. Tess sade att hon var rädd för honom och han hade sms:at henne 30 ggr denna dag. Jag pratade med Liang, ägaren, och han uppmanade han att flytta till annat bord. Hon berättade att hon var rädd för honom men ville inte visa sin rädsla. Typiskt Tess, rädd men tuff med stor integritet. Killen var ingen svärmorsdröm direkt, ett råskinn skulle jag säga. Hon drogs till till tuffa killar. Alla hennes pojkvänner var psykopater enligt en vän med insikt.
Jag kom henne väldigt nära under våren och hon ville att vi skulle bli ett par trots att hon kände min sambo. Hon var en ytterlighetsmänniska som jag och vi hade många sidor gemensamma men jag förklarade att jag har en sambo och att det var en omöjlighet. Hon blev arg och sade upp all bekantskap men det gällde bara ett par dagar.
Efter hennes försvinnande så undrar jag om jag kunde ha ändrat historien som följde. Hon sökte något...
Jag har ett minne av hennes bandage på armen men frågade inte om det. Jag trodde det var något som händer alla men...
Jag uppfattade inte att hon drogade men vet att hon ringde sin killkompis många gånger på dan och grät och hade panikångest för att några timmar senare dyka upp hur hurtig som helst.
Ja det var inte lätt att få grepp om Tess. En intelligent och smart tjej. Jag förstod först efter hennes försvinnande hur ensam hon var.